Het lijkt ons sterk dat Mazda overladen is met klachten over de vierde generatie van de MX-5. De iconische roadster ontvangt sinds zijn introductie in 2014 niets anders dan lof. Ook wij reden vorig jaar in de gelimiteerde MX-5 Sakura en kunnen niets anders dan onze liefde uiten voor deze echte rijdersauto. Toch vond Mazda het de hoogste tijd dat de Mx-5 voorzien werd van een update.
Update niet direct zichtbaar
Optische gezien is de MX-5 eigenlijk niet veranderd. De voornaamste veranderingen zijn te vinden onder de motorkap. Zowel de 1.5- als de 2.0 liter SKYACTIV-G motoren zijn onder handen genomen en hebben nu een nog betere verbranding. Vooral de door ons geteste 2.0 liter is er op vooruit gegaan. Dit heeft als gevolg dat de motor nu goed is voor 184 pk met een maximaal koppel van 205 Nm. Dit is een toename van 24 pk/ 5 Nm ten opzichte van de ‘’oude’’ 2.0 liter. Ook is het gasresponse verbeterd waardoor de auto net iets beter reageert.
Mazda MX-5 Chairo
Voor deze rijtest heeft Mazda ons wederom verwend met een gelimiteerde uitvoering. De ‘Chairo’ uitvoering die wij reden was uitgevoerd in de kleur ‘Ceramic’ met een bruinkleurige softtop en een licht nappalederen bekleding. De naam ‘Chairo’ verwijst naar een Japanse bruintint die veelal terug te vinden is in Japanse tempels. Waar we bij de ‘Sakura’ er eigenlijk al uit waren dat die in de juiste kleurencombinatie uitgevoerd was zet de ‘Chairo’ ons weer aan het denken. Ondanks dat het design inmiddels alweer bijna 5 jaar meegaat blijft de MX-5 zorgen voor aardig wat draaiende hoofden. Het blijf ook echt wel een heel stoer design en mag wat ons betreft alvast op de lijst van toekomstige klassiekers.
Streep door enige puntje van kritiek
Ook het interieur is in grote lijnen hetzelfde gebleven. Tijdens de test met de MX-5 Sakura hadden we eigenlijk één klein puntje van kritiek, en dat was het feit dat de stoelen wat aan de smalle kant waren. Dit moeten ze hebben gelezen want de stoelen zitten nu als gegoten. Ook is het stuur nu in diepte te verstellen wat iets meer ruimte creëert. Al betekend dit niet meteen dat je met een lengte van twee meter+ comfortabel zit. Tevens zal je dan ook niet met het dak dicht erg veel ruimte boven je hoofd hebben. Het interieur zelf in netjes geordend en van zeer hoge kwaliteit. Vanuit de bestuurderstoel zit alles binnen handbereik. Het multimedia systeem is zowel met het touchscreen te bedienen als een draaiknop op het middenconsole. Omdat het middenconsole eigenlijk direct fungeert als armstuin is deze draaiknop erg fijn te bedienen.
Het rijden
De Mazda MX-5 is al jaren één van de best verkochten 2-zits roadsters die er op de markt is. En dit is niet alleen dankzij het fraaie design. Waar de MX-5 echt in uitblinkt is het rijden zelf. Mazda heeft bij de compacte roadster een perfecte mix gecreëerd van sportiviteit, comfort en luxe. Dankzij het compacte en lage design krijg je zelfs op lage snelheid al het gevoel dat je sportief aan het rijden bent. Omdat de motor net iets achter de vooras is geplaatst stuurt de MX-5 scherp in en heb je nauwelijks last van onder- of overstuur. Ondanks het sportieve karakter is de MX-5 zeker niet oncomfortabel stug geveerd. Door de combinatie van zijn rijeigenschappen en een fijne aandrijflijn heb je als bestuurder de volledige controle over de auto. Op de snelweg voelt de MX-5 zich prima. Waar het pas echt genieten is met de roadster is op de vele landwegen die ons land rijk is. Zeker wanneer je het makkelijk handmatig te openen dak open gooit.
2.0 liter SKYACTIV-G
Tijdens onze eerste kennismaking met de vierde generatie MX-5 reden we met de ‘Sakura’ uitvoering. Deze met 25 stuks gelimiteerde uitvoering was uitgevoerd met de 1.5 liter SKYACTIV met 131 pk. Dit lijkt in eerste instantie niet een hele spannende motor. Maar met het totale gewicht van de MX-5 van 950 kg was dit naar onze mening al sportief genoeg. Het zegt al genoeg dat ze voor deze speciale uitvoering gekozen hebben voor de 1.5 liter motor in plaats van toenmalige 2.0 liter. Bij de opfrisbeurt van de MX-5 is deze 2.0 liter SKYACTIV motor onder handen genomen en opgeschroefd naar 135 kW / 184 pk (was 160 pk). Daarnaast is ook het toerental verhoogt van 7.000 t/min naar 7.500 t/min. En jahoor zonder dat we wisten dat we dit wilde maakt deze motor de MX-5 net weer even pittiger. Alsof je herexamen gaat doen wanneer je al een ruime voldoende hebt, dat gevoel een beetje. Het gasresponse is net even vlotter en zeker het verhoogde toerental is een fijne bijkomstigheid. In combinatie met de fenomenale versnellingsbak met het kenmerkende korte pookje is dit toch wel de ideale combinatie.
Conclusie
De MX-5 is wat ons betreft één van de beste rijdersauto’s die er is. En met de vernieuwde MX-5 laat Mazda maar weer eens zien dat het gras altijd net iets groener kan. De combinatie van het design en zijn sportieve karakter maken dit tot een auto waar je wel van moet houden. Vooral het plezier dat het rijden je geeft is al een goede reden om de MX-5 te kopen. Voor veel mensen zal ons klimaat een reden zijn om niet te kiezen voor een softop cabrio. Aangezien deze test midden in de winter is uitgevoerd kunnen wij zeggen dat dit geen probleem is, want ook met dak dicht is het aangenaam in de auto. Enige kanttekening van de softtop is dat dit wel wat rumoerig is op de snelweg. Oplossing: de MX-5 RF met hardtop! Maar voor wie echt vol genieten van de vrijheid om zich heen is de softop toch echt de keuze. Ook op een mooie heldere winterdag kan het dak gewoon open. De prijzen van de MX- 5 starten bij de €32.990.-. De door ons gereden ‘Chairo’ uitvoering kost €37.580.-