De Peugeot 508 is terug van weggeweest. De in 2010 gelanceerde 508 is na bijna 9 jaar toe aan een tweede generatie. Uiteraard zijn er in de loop der jaren hier en daar wel wat updates geweest. Maar de 508 heeft nooit echt onze harten sneller laten kloppen. Reden genoeg dus voor Peugeot om met een volledig nieuwe 508 op de markt te komen. Tijd voor ons dus om te kijken of de nieuwe 508 wel wat emotie bij ons lost krijgt.
Volledig nieuw design
Je hoeft geen Peugeot fan te zijn om te zien dat de nieuwe 508 ten opzichte van het oude model flink is opgeknapt. Sterker nog, hij is prachtig geworden. Vanuit de importeur hebben wij voor deze rijtest een prachtige in het ‘Rouge Ultimate’ uitgevoerde 508 First Edition PureTech 225 S&S EAT8 te leen gekregen. De aflopende daklijn geeft de auto echt een sportieve coupé uitstraling. Aan de voorzijde prijkt wederom de leeuw weer in de ‘’diamant’’ grille. Stoere koplampen met de verticaal weglopende dagrijverlichting maken het vooraanzicht af en benadrukken het stoere en sportieve karakter. Ook als we verder naar de auto kijken vinden we dit ‘’sportieve coupé’’ karakter terug. Zo zijn bijvoorbeeld de zijramen heel fraai stijlloos uitgevoerd. Aan de achterzijde vinden we in het donker uitgevoerde led-verlichting die samensmelten met de leeuw over de gehele breedte van de auto. Zeker in combinatie met de donkergetinte ramen en het donkere panorama dak is de 508 elegant te noemen maar dan met een ‘’badass’’ karakter.
Futuristisch interieur
In de 508 is het ook echt genieten. Het eerste dat echt opvalt is het kleine stuurtje wat zowel aan de boven- als de onderkant is afgevlakt. In het begin is dit even wennen, maar eigenlijk best wel fijn. Een futuristisch digitaal dashboard komt tot leven wanneer je de auto start. Dit digitaliseren is iets wat tegenwoordig niet meer weg te denken is bij nieuwe modellen. Gelukkig vinden we in de 508 nog wel wat fysieke ‘’pianotoetsachtige’’ knoppen terug. Iets wat we al kenden uit bijvoorbeeld de Peugeot 3008. De combinatie van de fysieke toetsen en het multimediasysteem met touchscreen werkt prima. Het digitale dashboard is volledig naar wens in te stellen. Voor de muziek liefhebber is de 508 optioneel uit te rusten met een zeer aangenaam ‘Focal’ geluidssysteem.
De stoelen zijn zeer comfortabel en volledig naar wens af te stellen. Optioneel kan hier ook een massage functie aan worden toegevoegd. Ook achterin is de zit comfortabel en biedt voldoende ruimte voor de benen. De aflopende daklijn zorgt er alleen wel voor dat het zicht wat beperkt wordt. En ook de ruimte boven het hoofd is hierdoor wat aan de krappe kant. Positief aan deze aflopende daklijn, naast dat het er fraai uitziet, is dat hierdoor de kofferbak zeer royaal te noemen is.
Sterke motoren
De Peugeot 508 is te bestellen met een tweetal PureTech 1.6 liter benzinemotoren met 180 of 225 pk. Dieselen kan met een 1.5 liter motor met 130 pk of een tweetal 2.0 liter motoren met 160 of 180 pk. Op de 1.5 liter diesel na worden alle motoren standaard gekoppeld aan een achttraps automaat. De door ons gereden 508 First Edition is gebaseerd op de GT uitvoering en is voorzien van de sterke PureTech 225 (pk) benzinemotor. De motor is lekker vlot en is niks op aan te merken. De achttraps automaat schakelt soepel door, alleen functioneert deze het beste in de ‘sport’ mode. In de overige rijmodi heeft de automaat af en toe moeite met het kiezen van de juiste versnelling wanneer je wat sportiever rijd. Het comfort niveau is erg hoog te noemen, al had van ons het onderstel iets sportiever mogen aanvoelen, zeker in de ‘sport’ mode. Maar zeker op de lange afstanden is het fijn rijden met de 508.
Extra ogen in het donker
Ook op gebied van veiligheid staat de 508 zijn mannetje. De 508 kan deels autonoom rijden wat erg fijn is in combinatie met adaptive cruisecontrol. Daarnaast kan de 508 volledig automatisch in- en uitparkeren, wat erg fijn is aangezien het een redelijk forse auto is. Wat vooral speciaal is in dit segment is de warmte camera die bij weinig licht personen en dieren op afstand kan zien en weergeeft op het dashboard.
Conclusie
Peugeot probeert met de 508 zich te positioneren tussen premium merken zoals Volvo, Audi en BMW. Wat ons betreft verdient de door ons gereden First Edition wel een plek hiertussen. Ook zeker wanneer we kijken naar de pittige prijs van €57.990.-. Het is wel zo dat wij de meest complete uitvoering hebben gereden, de prijzen voor de 508 starten bij een stuk vriendelijkere prijs vanaf €37.690.-. Het compleet nieuwe design en futuristische interieur maken wel indruk. Daarom is het ook geheel terecht dat de 508 genomineerd is voor ‘Car of the Year 2019’. Peugeot heeft een periode gehad waar de modellen simpelweg saai te noemen waren maar ze inmiddels meer dan terug. Om terug te komen op de vraag of de nieuwe 508 iets in ons teweeg brengt: zeker weten!