Start de DS 4 op en je ziet op het scherm de term “Spirit of avant-garde” staan. In de kunstwereld staat die term voor pioniers die experimenteren met nieuwe technieken, stijlen en vormen. Een oefening om het gewone en toegankelijke te doorbreken en nieuwe wegen te verkennen. Heeft DS dat gedaan, of is het alleen mooi opgemaakt?

Sterke puntenZwakke punten
+ Zit positie– Spraak assistent
+ Massage stoelen– Gebrek aan rijdersinformatie
+ Je ne sais quoi– Submenu’s

Wat is de DS 4?

We rijden met de DS 4 PHEV, een hatchback in het premium segment. Met een vanafprijs van €42.090 is deze duurder dan een BMW 1 Serie, Audi A3 of Mercedes A-Klasse. Krijg je meer auto bij de aanschaf van een Duitser, of is de meerprijs van de DS zijn geld waard?

Een kleine 1.6-motor in combinatie met een elektromotor en een accupakket van 7.4 kWh zorgt voor de aandrijving. In ons testmodel betekende dat een systeemvermogen van 225 pk, meer dan genoeg voor een vlotte rijervaring, zeker gezien de elektromotor die natuurlijk ten allen tijde al zijn vermogen kan afgeven.

Kleine bekentenis: Bij het automerk DS heb ik altijd het volgende idee gehad: De auto’s zijn mooi, maar hebben ze ook noemenswaardige inhoud? Is het vergelijkbaar met een Barbiepop, knap van buiten maar hol van binnen? Met deze gedachte ging ik de rijtest in, ergens hopend dat ik het mis had.

Hoe rijdt de DS 4

In feite begint het moment van rijden al wanneer je de sleutel oppakt. Die sleutel voelt zwaar, opvallend zwaar, alsof er lood in verwerkt is. Wat het doet is leuk, want je hebt gelijk het idee dat de kwaliteit van het product hoogstaand is, ook al heb je de auto misschien nog niet eens gezien.

Op het moment dat je instapt, word je omringd door de geur van leer. Je kijkt om je heen en ziet een heerlijke afwerking. Het interieur van de DS 4 voelt handgemaakt wat een compliment is. De lekkere stoelen, het fijne leer, en het massief ogende middenconsole en dashboard. Het interieur is bijna onberispelijk.

De auto start, zoals heel veel PHEV’s, in de elektrische rijmodus. Daar heeft de DS 4 er drie van: Elektrisch, hybride en sport, bediend door een kleine maar prettige knop op de middenconsole. In de elektromodus heeft de auto een bereik van 44 km. Je kunt, als je dat wilt, de verbrandingsmotor gebruiken als een aggregaat. Dan heb je geen oneindig bereik, maar wordt de accu bijna net zo snel opgeladen als die leeggetrokken wordt, bij normaal rijgedrag dan. Het onderliggende addertje is het feit dat de benzinemotor dan niet zuinig meer is en de geclaimde 1 op 54 onmogelijk is. Die 1 op 54 heb ik overigens nooit gehaald.

Wel kwam ik in de hybride stand erg dichtbij. De auto benoemt natuurlijk het verbruik als “liter per 100 km”; in dat geval komt 1.9 liter op 100 km overeen met de 1 op 54. Het zuinigste wat ik heb gereden in de auto was 2.1 liter op 100 km, ongeveer 1 op 47. In de hybride stand kiest de auto welke van de twee motoren het beste is om de meest efficiënte rit te bezorgen. Uiteindelijk merk je er niet ontzettend veel van. De overgang is zo soepel dat je soms niet eens weet waar je nou precies mee rijdt.

De sportmodus is precies het tegenovergestelde van de hybride stand. De verbrandingsmotor draait continu, de schakelmomenten, waar eerst een klein merkbaar gat was, worden nu opgevuld door de elektromotor. Niet erg soepel, maar tussen het schakelen van de achttrapsautomaat voelt het in deze modus alsof je extra voortgetrokken wordt door de elektromotor. Het sturen voelt wat zwaarder maar is in iedere stand erg accuraat.

Ongeacht de rijstand, rijdt de auto soepel. Natuurlijk, de sportmodus is wat straffer geveerd, maar altijd comfortabel. Dat is een karakteristiek die ook het beste bij de auto past: Comfort. Voor het eerst in een auto verkies ik de hybride stand boven de sportmodus, simpelweg omdat het beter past. Het rijden is dan heerlijk ontspannen. Rijden met de DS 4 PHEV voelt bovenal premium, wat dan weer prima past in het segment waarin hij wordt verkocht.

Wat zijn de sterke punten

Als je instapt in de DS 4, begrijp je het meteen. De zitpositie is subliem. De stoelen ogen robuust maar zijn heel zacht, de kwaliteit van het leer, en zoals benoemd, de geur van de cabine. Het stuur is handmatig verstelbaar. In ons testmodel waren beide voorstoelen elektrisch verstelbaar. We zijn er al achter dat de DS 4 is ingezet op comfort. Dat wordt perfect versterkt door de zitpositie.

Een massagestoel functie is heerlijk en past ook weer bij het comfortgerichte karakter van de auto. Er zijn acht programma’s waar je uit kunt kiezen, en in combinatie met de verwarmde stoelen is het bijna alsof je een hotstone-massage krijgt. Even fijn is dat je in je gebruikersprofiel kunt instellen wat er gedaan moet worden als de auto start. Het starten van de stoelverwarming en instellen van de massage kan daarmee standaard aangezet worden.

Sommige auto’s hebben het, een gevoel waar je niet direct je vinger op kunt leggen. Het zijn de Franse ingenieurs die het voor elkaar gekregen hebben dat gevoel mee te geven. De Fransen hebben er ook een uitdrukking voor: “Je ne sais quoi”. Simpele ritjes worden leuker en zelfs de meest sombere, regenachtige dag maakt bijna niks meer uit. Je voelt je bijzonder omdat je weet dat je een DS 4 hebt, ook al kun je misschien niet precies zeggen waarom dat is. Het is simpelweg een gevoel van superioriteit.

Wat zijn de zwakke punten

Een tijd geleden schreven we dat DS als eerste ChatGPT in hun auto’s ging verwerken. Een goed idee, dachten we. Een handige compagnon die kan helpen met taken zoals navigeren. In feite werkt het bijna komisch. Een simpele vraag wordt veelal beantwoord met: “Sorry, ik begrijp het niet.” Of: “Kun je dat herhalen?” Dat gezegd hebbende, als het systeem werkt, dan werkt het goed. Het zijn de vele momenten waarop de functie niet functioneert dat het storend is.

Het touchscreen is klein, een fijne verfrissing in vergelijking met de gigaschermen die we soms zien. Het werkt een beetje zoals een Android-telefoon. Je kunt omlaag swipen voor de meest gebruikte functies of zijwaarts scrollen voor de verschillende menu’s. Daar gaat het een beetje mis. Het scrollen werkt perfect, maar om dat tijdens het rijden te doen, leidt wel erg af. Het lijkt zelfs alsof DS zich daarvan bewust is. In het middenconsole is een klein touchscreen geplaatst dat de mogelijkheid biedt te navigeren naar acht verschillende submenu’s. Ben je eenmaal bij het menu beland, dan word je weer verplicht gebruik te maken van het grotere touchscreen. Hopelijk komt er een moment dat het totale navigeren via het kleine scherm kan gebeuren. Het volgt nu al je vingerbeweging, wat doet denken dat het mogelijk is.

Als iemand die van autorijden houdt, zie ik graag info van de auto waar ik mee rijd terwijl ik aan het rijden ben. Dat is in de DS 4 wat problematisch. Info zoals verschillende temperaturen, aantal toeren en bandendruk worden niet weergegeven. De auto is berekend op comfort, dus het argument kan gemaakt worden dat de informatie dan irrelevant is. Toch is het tijdens het rijden een gemis dat je moet slikken.

Uitrusting

DS 4 PHEV Antoine de Saint-Exupéry. Dat is de volledige naam van onze tester, waarbij het laatste het uitvoeringspakket is. Antoine was de auteur van het boek “Le Petit Prince” waarvan er 80 miljoen exemplaren zijn verkocht. De beste man stierf op 31 juli 1944 nadat hij neerstortte in zijn Lockheed P-38. Wat heeft dat met de auto te maken? Helaas zijn we daar niet achter gekomen. Op een mooi aluminium plakkaat met zijn naam, een afbeelding van een vliegtuig en de zin: “Les étoiles mesurent pour nous les vraies distances.” Vertaald staat er: “De sterren meten voor ons de werkelijke afstanden.”

De kleur “Night Flight” staat op het kenteken als grijs. In werkelijkheid is er een subtiele en mooie paarse tint in de lak te zien. De bagageruimte bij een PHEV is bijna altijd gecomprimeerd, toch heeft de DS 4 een laadruimte van 390 liter, of 1240 liter met de achterbanken plat.

Voor niks komt de zon op, de DS is geen uitzondering. De prijs van onze test hatchback is dan ook zeker niet niks. Zoals wij hem mochten rijden kost de DS 4 PHEV Antoine de Saint-Exupéry €55.290. Kiest men voor een vergelijkbaar uitgeruste Duitse hatchback, dan zien we dat op het moment van schrijven de DS hooguit €300 duurder is dan een vergelijkbare Mercedes A-Klasse.

Conclusie rijtest

We beschreven het al eens, de DS 4 PHEV heeft een zekere “je ne sais quoi”, iets waar je je vinger niet op kunt leggen maar dat wel geweldig voelt. De normale ritten voelen gewoon meer bijzonder. Daardoor zouden wij bij een keuze tussen de Duitse concurrentie en het Franse aanbod wel weten wat te kiezen. De Duitsers doen veel vanzelf en foutloos, de kleine imperfecties die de DS heeft (zoals de spraakassistent) geven hem karakter, iets dat zeldzaam is in moderne auto’s. Wij vinden de DS 4 PHEV zowel mooi opgemaakt, als mooi uitgevoerd.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *