De Ford Focus gaat dood. In 2025 stopt Ford met het maken van een van de grootste bestsellers van het merk ooit. Na de aankondiging van het einde van de Fiesta, kwam het eind van de Focus als een harde klap in het gezicht van elke Ford-aficionado. Maar, er is licht aan het eind van de tunnel en dat licht is limoengroen. De Ford Focus ST is namelijk fantastisch.
Sterktes | Zwaktes |
+ Onderstel | – Verbruik |
+ Motor en bak | – Niet super uitgesproken |
+ Interieur | – Deurbeschermergeluid |
Wat is de Ford Focus ST?
We kennen allemaal de Ford Focus. De middenklasser die net een maatje groter is dan de Volkswagen Golf. Al jaren lang een succes in Nederland. Ooit verkrijgbaar met drie deuren, maar tegenwoordig alleen nog maar met vijf. Tijden veranderen, zo ook voor de Focus. De Ford Focus ST is de sportieve versie van de Focus, een soort Golf GTI maar dan beter.
Naast de limoengroene kleur op onze testauto valt er verder bijzonder weinig sportiefs te zien aan de Ford Focus ST. Natuurlijk zien we de velgen en de vrij forse achterspoiler. Maar verder is er niet super veel duidelijk sportief aan de Ford Focus ST. De auto is gewoon mooi en ingetogen. De huidige Ford styling is niet spannend, maar desalniettemin zeer geslaagd.
Ons testmodel is de Ford Focus ST-X met 2.3 liter EcoBoost viercilinder. De X staat voor het X-Pack. Dit betekent dat je de ultieme sportieve opties krijgt, hierover later meer. De vierpot produceert een hele fijne 280pk en 420Nm die via een handgeschakelde zesbak naar de voorwielen wordt gestuurd. Pas bij 250km/u houdt het feest op. 0-100? 5,7 seconden. U begrijpt nu ondertussen waarom wij hem zo leuk vinden, nemen we aan.
Hoe rijdt hij?
In tegenstelling tot de Ford Ranger die we eerder testte, hoef je hier niet moeilijk te doen over de hoge instap. Sterker nog, je valt haast door de grond heen als je probeert in te stappen in de vrij lage Ford Focus ST. Als je eenmaal zit, valt het zeer geslaagde interieur je meteen op. Als je de sportstoelen lekker hebt ingesteld, kan je de startknop indrukken, de uitlaat in sport zetten, alle ramen openen en genieten van het geluid.
De schakelpook van de Ford Focus ST is fantastisch, daarover later meer. Maar het rijden in de Ford Focus ST is zeer eenvoudig. De motor geeft automatisch een klein beetje gas bij het op laten komen van de koppeling. Afslaan is dus bijna onmogelijk. Het stuur kan in vele standen worden gezet, allemaal zijn ze even accuraat en verschillend sportief. Er is nagenoeg geen turbolag en de auto blijft op elk moment zeer gecontroleerd. Ook als je met hoge snelheden een irritante Honda wil inhalen op een invoegstrook. Stuiteren en dansen doet hij, slippen en piepen ook. Maar het wordt nooit instabiel.
De remmen zijn geweldig en het zicht is ook meer dan goed. De Ford Focus ST heeft erg kleine zijspiegeltjes, maar ze zijn net groot genoeg. Daarnaast heb je goed zicht over je schouder en is het camerasysteem erg helder en duidelijk. De vering is zoals je verwacht erg strak. In normale stand valt het nog enigszins mee, maar in sportstand zijn het volgens mij gewoon solide stalen staven. Maar goed, dat willen we ook.
Sterke punten
Het onderstel van de Ford Focus ST is fenomenaal. Op elk moment voelt het alsof de auto aan de weg gelijmd zit. Bochten kunnen superstrak genomen worden en de auto rijdt oprecht als een kart. Op foto’s zien wij dat hij zoals vanouds één wiel kan optillen in scherpe bochten, dit is ons niet gelukt. Maar geloven doen we het 100%. Tussen die serieuze aan-de-weg-plakkende stijfheid is gelukkig ook nog ruimte voor een beetje ondeugendheid.
Een ander enorm pluspunt is de combinatie van de motor en de bak van de Ford Focus ST. Een relatief grote vierpot met turbo is eigenlijk een recept voor problemen. Dit komt omdat de motor dan meer gewicht heeft om rond te draaien en de kans op turbolag ontstaat. Maar, van geen van twee heeft deze motor last, sterker nog, de motor is geweldig. Snel op toeren, erg fijne powercurve en ook op lage toeren in z’n zes heeft ie genoeg oempf om even snel in te halen. De versnellingsbak is werkelijk fenomenaal. Geen enkele misschakeling is mogelijk, de pook is kort en valt perfect in elke versnelling. Zo hebben we ze nog nooit gevoeld.
Net zoals andere Fords is bij de Ford Focus ST het interieur gewoon erg goed gelukt. Duidelijke layout, geen poespas en moeilijkheden. Gewoon goed. Knoppen zijn goed, scherm is goed en duidelijk. Daarnaast is het comfortabel en ruim. Het is in de basis gewoon een normale Focus natuurlijk, dus qua ruimte zit het helemaal goed. Bruikbaar en sportief, het beste van twee werelden.
Zwakke punten
Uiteraard gaan wij het hebben over het verbruik van de Ford Focus ST. Het was voor ons geen verrassing dat het verbruik niet goed zou zijn, maar het is wel een nagatief punt van deze auto, dus we benoemen het. 1 op 12 wordt opgegeven, dat is op zichzelf niet gek. Totdat je even in de echte wereld komt en normaal probeert te rijden in de ST. Hij is Mean Green, hij pruttelt en proest bij het terugschakelen, hij is heel snel. Natuurlijk lukt het niet om normaal te rijden. Je portemonnee is dus handig om bij je te hebben.
De Ford Focus ST is een knettergekke auto, althans, zo rijdt hij. Helaas is er, naast de optionele gekke kleuren, niet echt iets knettergeks te zien aan de auto. Er zit een spoiler op, dat klopt. Maar er zitten er twee keer zo veel op de MG 4. Ja, de remklauwen zijn rood, maar op de getunede Rover Streetwise van de buurman ook. We missen achterlijke splitters, skirts en lipjes overal. Waarom niet een hoge spoiler? Of twee?
Onze testauto is uitgerust met een optiepakket waar ook deurbeschermers bij zitten. Dat zijn van die plastic randjes die uitklappen als je deur opent om zo de deur te beschermen. Zo kan je dus de Rover Streetwise van de buurman aanvallen met jouw deur zonder dat je Mean Green beschadigt. Handig! Jammer dat de deur daardoor klinkt alsof er grind in vastzit. De rateling van het mechanisme is niet erg charmant.
Uitrusting
De Ford Focus ST heeft alle veiligheidssystemen die men nodig heeft. Denk aan adaptieve cruise control, lane keep assist en allerlei andere snufjes die je op de meeste nieuwe auto’s vindt. Dingen die eruit springen zijn natuurlijk de uitlaat-, stuur- en veringaanpassingen. Onze auto is niet de Ford Focus ST eigenlijk, maar de Ford Focus ST-X. Dit betekent dat het de handbak is en dat alles nog wat sportiever en strakker is.
Optioneel op onze auto is de kleur Mean Green, deze kost 1500 euro extra. Ook zit op onze testauto het extra veiligheidspakket met die gekke deurbeschermers. Daarbij zitten ook nog wat extra elektronische hulpjes zoals Stop&Go. Het is en blijft een Focus, dus het is allemaal veilig en doorsnee.
Conclusie rijtest Ford Focus ST
De Ford Focus ST is een gebruiksvriendelijke hatchback met genoeg ruimte voor spullen en mensen. Daarnaast is het een fantastische sportwagen met veel power uit een erg goede motor, gekoppeld aan een zeer fijne versnellingsbak. Ook het onderstel is erg goed en het interieur is weer eens erg Ford, dus erg prettig. Helaas komt die sportiviteit met een aardig hoog brandstofverbruik. Daarnaast is het jammer dat de auto er niet zo uitgesproken uitziet en dat de deurbeschermers een vrij goedkoop ratelgeluid maken.
De Ford Focus is verkrijgbaar vanaf 34.740- euro, de ST-X is verkrijgbaar vanaf 60.640,- euro. Ons testmodel was de Ford Focus ST met bijna alle opties. Totaal kost hij ongeveer 65,000,- euro.