Sterke puntenZwakke punten
+ juiste EV-eigenschappen– het is geen sportwagen én EV
+ zeer scherpe prijs– app werkt (nog) niet goed
+ Mustang-accenten maken hem speciaal– korte zitting voorstoelen
Sterkte/zwakte analyse Ford Mustang Mach-E

De Ford Mustang, al sinds 1964 op de markt en een ware Amerikaanse icoon. Sinds jaar en dag staat hij bekend als een betaalbare Amerikaanse sportwagen met 8, 6 en tegenwoordig ook 4-cilinder motoren. Maar in deze tijd van elektrificatie ontglipt ook de Ford Mustang de dans niet. Ford heeft de volledig elektrische Ford Mustang Mach-E geïntroduceerd, welke ook nog eens vijf deuren heeft én hoger op de poten staat. We gaan niet té inhoudelijk in op het vergelijk met de oer-Mustang, maar na een rijtest van een week, stellen we ons de vraag: is het een goede elektrische auto?

Een complete rijtestvideo

Wat is de Ford Mustang Mach-E?

Ford dacht niet zoals hun collega’s, laten we eens een elektrische versie maken van de Fiat 500 of MINI. Nee, de Ford Mustang Mach-E is een geheel nieuw getekende elektrische auto die veel herkenbare accenten van een Mustang in zich heeft. Maar daarnaast heeft de Mach-E ook veel kenmerken die horen bij een goede elektrische auto. Is dit dan het beste van twee werelden?

Het antwoord houd je nog even van ons tegoed. Maar de specificaties van deze sportieve Ford liegen er niet om. Je ziet trouwens nergens aan de buitenkant ‘Ford’ staan. Het is een en al Mustang wat de klok slaat. Het vermogen is niet mis: de keuze varieert van 258 pk tot 337 pk. Eind 2021 komt de Mach-E GT erbij, met zijn topvermogen van 465 pk. Op dit moment kun je kiezen uit een 76 of 99 kWh accu. Beide zijn leverbaar als vierwielaangedreven versie of met achterwielaandrijving, zoals het een Mustang betaamt. De acceleratie naar 100 km/u ligt, afhankelijk van je gekozen configuratie, tussen de 6,2 seconden en 5,1 seconden. De topsnelheid is in alle gevallen gemaximaliseerd op 180 km/u. De laadsnelheid is 150 kW bij de grote accu, of 115 kW bij de standaard accu. Ford noemt deze laatste niet de ‘kleine accu’.  De actieradius varieert van 420 km WLTP tot 600 km. Waarbij de grootste accu (99 kWh) met achterwielaandrijving het verst komt. De keuze voor vierwielaandrijving kost je altijd een beetje actieradius. Maar hoort achterwielaandrijving eigenlijk ook niet bij een Mustang?…

interieur Ford Mustang Mach-e
De welvingen op het dashboard doen denken aan de oer-Mustang

Zijn Mustang aspiraties verbergt hij niet. Zie de koplampindeling en de Mustang achterlichten. Maar ook zijn heupen bij de achterwielen. Aan de binnenkant is het nog meer Mustang. Naast het logo op het stuurwiel helpen de welvingen op het dashboard je herinneren aan zijn oervader. Verder is het interieur op een juiste manier minimalistisch. Achter het stuurwiel een digitaal ‘plankje’ met de belangrijkste rij-data. Dit werkt top! Complimenten! Op het midden van het dashboard vinden we een 15,5″ touchscreen; die werkt snel en is overzichtelijk. Het onderste gedeelte van het scherm (airco-instellingen) blijft altijd staan, waardoor dit te allen tijde goed bereikbaar is. Ford heeft hier duidelijk veel tijd/geld in gestopt! Gelukkig zit er een fysieke draaiknop onderaan het scherm. Ik kan echt wel zeggen dat Ford hier de juiste mix van touchscreen en fysieke knoppen toegepast heeft. Zie ook de handige knoppen op het stuurwiel.

Mustang koplampen
achterkant Ford Mustang Mach-e
Mustang achterlichten

Hoe rijdt deze elektrische Mustang?

Nou, niet als een sportwagen. Dan had het ook geen SUV moeten zijn. Al is hij qua hoogte eerder een crossover dan een SUV, nog steeds is het geen sportwagen. Dat neemt niet weg dat hij wel verrekt goed rijdt! Een mooie combinatie tussen sportief én comfortabel, waarbij er niet een compromis gesloten is; hij biedt het beide! Veel fabrikanten hebben ‘last’ van het hoge accugewicht bij de rijdynamiek, maar Ford niet. Het enige aandachtspunt is wel de achtervering. Deze kan nog wel eens klapperen bij kleine oneffenheden. Dit kan door de gewichtsverdeling komen. Onze versie had ook vóór een elektromotor. Misschien dat de RWD-versie er minder last van heeft, omdat deze alleen een elektromotor achterin heeft. Je kunt ook wat extra boodschappen in de kofferbak leggen voor een betere gewichtsverdeling. In de bagageruimte heb je geen wereldverbeterende ruimte met 407 liter. Het is niet verkeerd overigens.

geopende kofferklep bagageruimte Ford Mustang Mach e
407 liter achterin

Waar Ford wel de norm zet, is met de frunk (front trunk) van maar liefst 82 liter. We hebben foto’s gezien waarbij de frunk een hele koelbox opslokte.

Je kunt veel kwijt in de 82 liter frunk

Het is wel opvallend dat Ford Europe er een verdeler in geplaatst heeft, die de Amerikanen niet hebben. Zo te zien kan deze verdeler er wel gemakkelijk uit gehaald worden. We wachten nog op het antwoord van Ford Nederland of deze verdeler wettelijk verplicht is. Verder kun je niet alleen je vieze laadkabels makkelijk voorin leggen; je kunt er bijvoorbeeld ook een bucket of ice met Corona in kwijt. Achteraf kun je hem namelijk gemakkelijk schoonspuiten en via een plug het water eruit laten lopen.

frunk met laadkabel er in Ford Mustang Mach-e
In Europa heb je deze verdeler. In Amerika niet (vreemd)

Onderweg kun je genieten van de goed werkende Adaptive Cruise Control en Lane Departure Assist. Niet alleen op je scherm lijkt het alsof je in een bubbel zit, maar zo voelt het ook. Hij houdt je keurig in het midden van de rijbaan, maar naar onze voorkeur zouden we liever iets maar naar links gecentreerd zijn. Vooral bij het inhalen van vrachtwagens voelde het niet helemaal prettig.

Dashboard Ford Mustang Mach-e
In je bubbel…

Verder kan de Mustang vanwege zijn (niet-instelbare) one-pedal drive helemaal zelfstandig tot stilstand komen. En ook blijven staan, dus niet kruipen. Heerlijk! Ford kan het ADAS systeem nog wel wat verder door ontwikkelen door snelheid te laten minderen als je de afrit van een snelweg pakt. Dan komt ook gelijk autonoom rijden Level 3 (eyes-off) in zicht. Alleen mag dat van de wetgever nog niet.

De Mach-E lijkt al snel bij stilstand

Als je bij groen licht even de paarden de vrije loop wilt laten en plakkaat rubber op het asfalt wilt leggen, dan kom je van een koude kermis thuis. De Mustang is wel snel, maar voelt niet zo aan bij een stoplichtsprint. De paardenkrachten worden namelijk geleidelijk vrijgegeven. Zelfs als je van de drie rijmodi de ‘UNTAMED’ instelling selecteert, had je wel wat meer verwacht. Driften kan de Mustang wel, maar dat past niet bij het dagelijkse verkeer.

Laad maar laden!

De laadkwaliteiten van de Ford Mustang zijn goed. Beide accugroottes kun je thuis én bij publieke palen laden met 11 kW AC, indien er een 3-fase aansluiting beschikbaar is. Het kleine accupakket kun je onderweg met 115 kW DC laden, waarbij het grote accupakket met maximaal 150 kW geladen kan worden. We hebben het geprobeerd en kwamen tot maar 108 kW, maar dat lag aan ons. We hadden onze laadsessie niet in het navigatiesysteem ingevoerd. Daardoor was het accupakket bij aankomst niet op temperatuur gebracht en konden we niet maximaal laden. Navraag bij Allego (we testten bij een 320 kW Allego laadpaal) leerde ons dat zij de 115 kW Mustang op volle snelheid kunnen laden tussen de 30 en 65%. De 150 kW hadden ze nog niet getest. De maximale DC laadsnelheid is bij de Mustang dus niet een eenmalige piek, wat we bij andere fabrikanten nog wel eens zien. Wéér een pluspunt voor Ford!

opladen Ford Mustang Mach-e
We hebben 108 kW in de piek gezien, maar we hadden ons niet goed voorbereid

Het is wel jammer dat je in de FordPass app niet de actuele laadsnelheid ziet. Op de homepage zie je wel het percentage volgeladen accu en de range (540 km WLTP bij 100% volle accu, wij kwamen tot 380 km bij een buitentemperatuur van 10 graden). Daarnaast kun je de auto via de app openen en starten. Het preconditioneren kan jammer genoeg niet via de app, maar gelukkig wel in de auto. Een irritatiepuntje: de vraagt app herhaaldelijk of je niet aan het rijden bent. Met behulp van de GPS module zou je telefoon dat toch ook moeten kunnen zien?

Fordpass app
Noot van de eindredactie: ‘bestuurd’ hoort in deze zin natuurlijk met een ’t’ geschreven te worden.

Sterke punten

Zijn uiterlijk en opbouw is een mooie mix tussen een elektrische auto en een benzine Ford Mustang. De lange motorkap was een vereiste vanuit het Ford hoofdkantoor, om hem op een Mustang te laten lijken. Bijkomend voordeel daarvan is de grote frunk (82 liter). Jammer genoeg kan de frunk alleen geopend worden via de welbekende hendel bij je linkervoet. Niet via de app of met een knop in het interieur.

Zijn prijs van net geen € 50.000,- maakt de Mach-E sowieso al begeerlijk. Je krijgt er een ruime, maar zeker ook opvallende elektrische auto voor terug, mét goede rij-eigenschappen, flink vermogen (258 tot 337 pk) en goede laadsnelheden (3-fasen 11 kW AC en 115/150 kW DC). Als je je maximale laadsnelheid tussen de 30 en 65% behaalt, dan doe je het ronduit goed!

Ford Mustang Mach-e DC laden bij Shell Recharge

Het interieur is modern, maar zeker niet te minimalistisch. Ford heeft daar een goede mix in gevonden! Het infotainmentscherm werkt snel en goed. Daarnaast vind je ook nog eens een normale USB én een nieuwe USB-C aansluiting voorin. Top!

Zwakke punten

De Mustang heeft onhandige deurgrepen. Je moet een touchscreen-achtige knop indrukken en bij de voorportieren moet je dan aan een haakje trekken. Laten we het maar helemaal niet hebben over de cijfercode bij het portier. Voor de achterpassagiers moet je de binnenkant van de deur vastpakken: niet handig. Een ouderwetse handgreep die nieuwerwets in de deur wegzinkt past beter bij een elektrische auto.

cijfercode op Ford Mustang Mach-e

De app die Ford gebruikt voor deze Mustang, FordPass, is een bekende. Hij wordt ook bij andere Ford modellen gebruikt, al is hij voor de Mach-E wel aangepast, zodat je op de homepage gelijk al de range en accucapaciteit kan zien. Het is wel jammer dat de laadsnelheid niet te zien is én dat je elke keer in de app moet bevestigen dat je niet rijdt. Wat wel weer top is: de directe melding van je laadkosten binnen 5 minuten na je laadsessie. Dit hebben we bij diverse Allego palen gemerkt. We hebben niet alle palen getest. Deze melding past bij het voornemen van de overheid om vanaf 1 december 2020 de laadkosten inzichtelijk te krijgen voor de gebruiker. Top van Ford (en Allego).

Klein verbeterpuntje is de zitting van de voorstoelen. Deze zijn te kort en niet kantelbaar. Voor mijn 1,85 m vond ik ze te kort. Op de achterbank is het wel weer noemenswaardig dat de hoofdruimte groter is dan je zou denken. Dat komt door de doorlopende zwarte daklijn. Dit is een soort optisch bedrog: je ziet de werkelijke daklijn niet goed. Zo lijkt het vanaf buiten meer een coupé, terwijl je binnen van de extra hoofdruimte geniet.

Conclusie rijtest Ford Mustang Mach-E

De Ford Mustang Mach-E beviel ons tijdens deze rijtest erg goed! Het is geen sportwagen, daarvoor is hij regelmatig te tam. Vooral bij zijn acceleratie vanuit stilstand. Maar zijn uiterlijk met Mustang-accenten, maakt hem toch wel aantrekkelijk. Zijn grote frunk (82 liter), grote actieradius en scherpe prijs maken hem tot een go-for-it elektrische auto. De app werkt (nog) niet goed en de zittingen van de voorstoelen zijn bij lange ritten niet prettig voor lange Nederlanders. Zijn deurgrepen zijn iets te Amerikaans en te onpraktisch. Maar serveer hem daarom niet af: hij heeft teveel goede (elektrische) eigenschappen. Als het aan mij en aan Ford ligt, dan gaan we veel Mustang Mach-E’s zien op de Nederlandse snelwegen.

zijkant blauwe Ford Mustang Mach-e op een grasdijk
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *