Sterktes | Zwaktes |
+ Overal snel | – Beperkingen voor grijs kenteken |
+ Comfortabel | – Verbruik |
+ Strak stuurgedrag | – Vage remmen |
Het gezegde ‘doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’ zie je ook terug in het Nederlandse wagenpark. Slechts heel soms zijn er nieuwe auto’s die hier lak aan hebben. Alleen al rondrijden met zo’n auto staat garant voor allerlei reacties. De Ford Ranger Raptor is er zo eentje, en wij reden ermee voor een rijtest.
Wat is de Ford Ranger Raptor?
Volgens Ford is de Ford Ranger Raptor een kruising tussen de Focus RS en de Ford Ranger, de pick-up truck die Ford in Europa verkoopt. De naam verwijst naar de Ford F150 Raptor, de Amerikaanse super-pick-up. De Ford Ranger Raptor is hier eigenlijk het kleine broertje van.
Op papier klinkt een pick-up met een bi-turbo 2-liter viercilinder diesel met 213pk niet echt indrukwekkend. Een koppel van 500Nm klinkt al beter. Echt indrukwekkend is de Ford Ranger Raptor pas als hij voor je staat. Bijna 5,5 meter lang is hij, en iets meer dan 2 meter breed. Met zijn hoogte van 1 meter 82 is hij hoger dan menig bestelbusje. In zijn laadbak mag hij 650 kilo tillen, en hij mag 2500 kilo trekken.
De Raptor-uitvoering onderscheidt zich van de normale Ford Ranger door andere bumpers, speciale grille en een ‘sports bar’ op de laadbak. Hij is ook hoger en breder. Als de enorme off-roadbanden van 83,8cm doorsnede niet aangeven dat dit geen gewone pick-up is, dan is het wel het woord RAPTOR, dat je overal op de auto aantreft. Dit is een monster – van het prehistorische soort.
Hoe rijdt hij?
Met zijn enorme bodemvrijheid, grote vrijloophoeken en terreinvaardige banden is de Ford Raptor Ranger nergens bang voor. Ford heeft de vierwiel-aangedreven Ranger Raptor voorzien van een speciaal ijzersterk chassis dat alles aankan. Kies de juiste rijmodus en de Ranger Raptor komt overal doorheen, of het nu zand, stenen, sneeuw of modder is.
Denk maar niet dat de Ford Ranger Raptor behoedzaam met deze ondergronden omgaat. De Ford Ranger Raptor is gemaakt voor snelheid, ook off-road. De ophanging is speciaal gemaakt om grote klappen op te vangen, de onderkant van de auto wordt beschermd met stalen platen en de speciale wielkasten en treeplanken beschermen de carrosserie tegen opspattende stenen. Kies de speciale Baja-modus, vernoemt naar de beroemde off-road race, en je vliegt overal doorheen.
Ook op het asfalt maakt de Ford Ranger Raptor indruk. De motor heeft geen enkele moeite met de 2590 kilo wegende Ranger Raptor, vooral in sport-stand. De pick-up kan zich hiermee meten met menig sportief model van de concurrentie. Op een natte weg, met alleen de achterwielen aangedreven, reden we elke keer met wielspin weg, zelfs als we het niet probeerden.
Dankzij de strakke besturing voelt het altijd alsof je de Ford Ranger Raptor volledig onder controle hebt, of je nu driftend door het zand rijdt of op volle snelheid een bocht neemt. Helaas voelen de remmen wat vaag, maar stoppen is toch voor watjes. De automatische versnellingsbak met 10 versnellingen heeft altijd de juiste versnelling. Is dat nog niet genoeg, dan geven enorme flippers achter het stuur je volledige controle over de versnellingen.
Sterke punten
Achter het stuur van de Ford Ranger Raptor is het puur genieten. De auto geeft je het gevoel dat niks je tegen kan houden. De rode markering op het stuur werkt hierbij als een rode lap voor een stier. Zelfs als je met 120km/u over de snelweg rijdt nodigt de Ford Ranger Raptor uit om sneller te gaan. Het is alsof Jeremy Clarkson in de passagiersstoel zit en constant “POWERRR!!!” in je oor schreeuwt.
Dankzij de hoge zitpositie voel je je de koning van de wereld. De speciale Raptor sportstoelen zitten vorstelijk en het stuur is één van de fijnste die we afgelopen tijd in handen hebben gehad. Via knoppen op het stuur zijn de belangrijkste functies te bedienen. Voor een pick-up is het interieur erg luxe, met blauwe stiksels op de stoelen, deurkaarten en het dashboard. Dit is zeker geen doorsnee werkpaard.
Niet alleen voor diegene achter het stuur is de Ford Ranger Raptor indrukwekkend, maar ook voor iedereen die je tegenkomt. Met een Ford Ranger Raptor trek je altijd de aandacht. Soms komen mensen even kijken naar het monster op die enorme wielen. Ook krijg je regelmatig complimentjes toegeworpen, zelfs op de parkeerplaats van een supermarkt, zoals ons overkwam. Want ja, voor een rijtest gaan we zelfs met de Ford Ranger Raptor gewoon naar de supermarkt.
Zwakke punten
Het sterkste punt van de Ford Ranger Raptor is tegelijk zijn zwakte. Deze auto doet niet aan subtiel. Probeer rustig ergens weg te rijden en de versnellingsbak reageert nauwelijks, waardoor je uiteindelijk toch meer gas geeft dan je zou willen. Dankzij zijn enorme verschijning en zijn uitlaatgeluid maak je jezelf altijd op weinig subtiele wijze kenbaar aan andere weggebruikers. Nu zijn er situaties waarin je niet teveel op wil vallen, en de Ford Ranger Raptor gaat je daarbij niet helpen.
Het verbruik van de Ford Ranger Raptor is al net zo prehistorisch als de dinosaurus waar hij naar is vernoemd. Wij haalden de 1 op 10 niet eens, en dat in een diesel! Een dergelijk verbruik, gekoppeld aan een uitstoot van 281 gram CO2 per kilometer (WLTP), zorgt voor een astronomisch bedrag aan BPM. Om deze reden biedt Ford Nederland de Ranger Raptor alleen aan op grijs kenteken. Dit heeft helaas wel gevolgen voor de auto.
Zo heeft de Ford Ranger Raptor ondanks een dubbele cabine slechts twee zitplaatsen. De achterbank is verwijderd en vervangen door opbergvakken. Daarnaast is ook de zijruit linksachter vervangen door een ondoorzichtig paneel. Omdat je hierdoor over je schouder niets ziet, zorgt dit voor een forse dode hoek links naast de auto. De eisen voor het grijze kenteken zorgen voor flinke beperkingen, waarbij het extra zuur is dat je veel Amerikaanse pick-ups wel met een achterbank kunt kopen.
Uitrusting
Het interieur van de Ford Ranger Raptor bestaat uit fijne materialen die zeker voor een pick-up erg luxe zijn. Op het touchscreen midden op het dashboard draait SYNC 4, dat we al kennen uit andere Fords. Hij is uitgerust met stoelverwarming, airco en cruise control. Het is wel vreemd dat de twee draaiknoppen op het dashboard gereserveerd zijn voor de radio, en de verwarming dus met druktoetsen bediend moet worden.
Moderne veiligheidssnufjes vinden we nauwelijks terug in de Ranger Raptor – dat past ook niet bij zijn prehistorische imago. Er is alleen een rijbaanassistent, die het stuur licht laat trillen als we over de belijning rijden. Gelukkig is hij niet te strak afgesteld: een auto van deze breedte rijdt immers altijd in de buurt van de lijntjes.
Conclusie rijtest Ford Ranger Raptor
Er is weinig subtiel aan de Ford Ranger Raptor. Hij is groot, snel, comfortabel en indrukwekkend. Dit is hij echter altijd en overal. De Ford Ranger Raptor is nooit een rationele beslissing, zeker gezien de beperkingen die hem wordt opgelegd om hem in Nederland betaalbaar te houden – op grijs kenteken.
De Ford Ranger Raptor is een testosteronbom op wielen. Je kunt er ouderwets plezier mee beleven: even de banden laten piepen bij het wegrijden of even een kleine drift door het grind. Tegelijkertijd past deze dieselslurper niet echt meer in de huidige tijd. Het is daarom slechts een kwestie van tijd tot deze auto, net als het beest waar hij naar is vernoemd, compleet is uitgestorven.
De Ford Ranger Raptor is verkrijgbaar vanaf 49.075 Euro. De Ford Ranger Raptor van onze rijtest heeft een catalogusprijs van 74.068 Euro.