Stel je voor; je wordt geblinddoekt en stapt in een nieuwe elektrische auto. Je gaat zitten op de comfortabele stoel en wordt verteld dat dit model een wielbasis heeft van maar liefst drie meter. Tevens kan die automatisch van rijbaan wisselen en is de laadsnelheid meer dan 800 kilometer per uur, aan welk merk zou jij denken? Nee, het is niet Duits, en nee het is ook geen nieuwe Tesla, je doet de blinddoek af en ziet vier stippen op het stuur. Wanhopig zoek je om je heen voor een logo, maar het enige wat je ziet is een Project 45 plakkaat op het dashboard. Is dit dan toch een Amerikaan, wellicht een Silicon Valley start-up met een hoop ambities? Nee, het is de Hyundai IONIQ 5. Waarop jij hardop terug antwoord; Wat is de Hyundai IONIQ 5?
Sterktes | Zwaktes |
+ Veel ruimte | – Gebrek achterruitwisser |
+ Goede gadgets | – Park snel geselecteerd |
+ Hoge laadsnelheid | – Auto stand lampen |
Wat is de Hyundai IONIQ 5?
Nou, laten we het daar eens over hebben. De Hyundai IONIQ 5 is de start van een geheel nieuw sublabel van Hyundai, specifiek voor elektrische voertuigen. Het eerder benoemde experiment is wellicht wat onwerkelijk, maar het laat precies zien wat Hyundai van plan is. Door hevig te investeren in een volledig elektrisch platform genaamd E-GMP, kan het voorop lopen in de EV-wereld. De 800 volt oplaadtechniek zorgt ervoor dat het accupakket gebruik kan maken van 350 kW DC snelladers. Het resultaat is van 10-80% accupercentage in 18 minuten met een maximum van 221 kW snelladen voor de IONIQ 5. Ter vergelijking, de EQS wiens prijs het drievoudige is van de IONIQ 5, komt niet verder dan 204 kW.
De volledig vlakke vloer en wielbasis van drie meter zorgen voor een hoop binnenruimte. Een groot voordeel van de EV is immers het gebrek aan een groot motorblok met transmissie. Hyundai zet daarmee een flinke hink-stap-sprong naar de toekomst. Echter heeft het voor de afzet al een bijzondere keuze gemaakt die uniek is voor Hyundai. De IONIQ 5 is namelijk een heus retromodel. Geïnspireerd door de Hyundai Pony coupe concept uit 1974 ontworpen door de grootmeester zelf, Giorgetto Giugiaro. De daarop gebaseerde concept car kwam 45 jaar later op de Frankfurt motorshow onder de naam Hyundai 45 EV. Als referentie naar de concept car versie van de Hyundai IONIQ 5, draagt het topmodel nu de label Project 45. Met een prijskaart van 58.895 euro is ons testmodel onder andere voorzien van 20 inch velgen, 306 pk en vierwielaandrijving.
Hoe rijdt het?
Wellicht dat je door het pk getal het idee krijgt dat de IONIQ 5 een sportieve auto is. Dat is niet het geval, verre van zelfs. De 306 pk is goed voor een 0-100 km/u tijd van 5,2 seconden, rap zat dus. Er zit zelfs een sportstand op dat het sturen extra scherp maakt en het plezier pedaal extra gretig. Maar dat is niet waar het bij de Hyundai IONIQ 5 Project 45 om gaat. Als je verder weet te kijken dan de indrukwekkende acceleratie dan vind je een auto die zijn sweet spot vindt bij comfort en gemak. Schakelen we de rijmodus van Sport naar Eco of Normal, dan is de IONIQ 5 helemaal in zijn element. De acceleratie kan hierbij nog steeds op standje ‘sneller dan jouw auto’, maar dat is uitstekend zelf te doseren. Tevens is het verbruik op de snelweg op Normal gemiddeld 22,0 kWh per 100 km en op Eco slechts gemiddeld 19,9 kWh per 100km. De aanwezige ADAS systemen van Adaptive Cruise control, Lane assist en snelheidsbordenherkenning zorgen voor een compleet verzorgd gevoel.
Op de snelweg wordt dit gevoel nog eens extra versterkt door het bijzondere Blind-spot View Monitoring. Wanneer je het knipperlicht gebruikt verschijnt er op het dashboard camerabeelden van je blinde hoek. Dit is in het begin even wennen, maar na een dag rijden wil je echt niet meer anders. Dit systeem werkt altijd, maar is extra handig op de snelweg omdat het correspondeert met het Highway driving assist systeem. Wanneer dit volledig is ingeschakeld kan het topmodel van de IONIQ 5 zelf van rijbaan wisselen. Eenmaal het knipperlicht ingedrukt kijkt de auto of er ruimte is en voegt in, eenmaal ingevoegd gaat het knipperlicht uit en vervolgt de weg. Deze snelwegkilometers gaan uiterst kalm voorbij omdat de auto goed is geïsoleerd met dubbele beglazing rondom. Ook het rijcomfort is dankzij de 3 meter lange wielbasis erg goed. Alleen bij korte oneffenheden betrappen wij de IONIQ 5 op zijn hoge gewicht van 1.995 kg.
Sterke punten
Het interieur straalt rust uit door gebruik te maken van een digitaal dashboard en touchscreen elementen waar mogelijk. Echter zijn er ook fysieke knoppen voor alle belangrijke functies behalve de climate control. Er is ergonomisch niks over te klagen, sterker nog de grote wielbasis zorgt voor de nodige bijzonder slimme oplossingen. Het dashboardkastje is hier meer dan in iedere andere auto een werkelijk dashboardkastje. Er is geen standaard klep die je op je scheenbenen tikt maar een heuse lade die uitschuift, zeer overzichtelijk. De + en – tekens op de pedalen zijn een leuke touch, net zoals de voorgeprogrammeerde natuurgeluiden Warm haardvuur en Rustige zeegolven. Wil je helemaal tot rust komen dan is het mogelijk om zowel de bestuurders- als passagiersstoel plat te doen. Tevens zijn er maar liefst drie USB poorten, een 12 volt aansluiting en een oplaadmogelijkheid voor je telefoon voorin aanwezig.
Achterin gaat het plezier door want hier bevinden zich twee USB poorten, essentieel als de kinderen meer geïnteresseerd zijn in hun i-Phone dan het uitzicht in i-Talië. Om al het natuur nog verder buiten te houden is de IONIQ voorzien van geblindeerde ramen achter, mocht dit nog niet werken dan zijn er nog geïntegreerde zonweringen. Als de zon is vervangen voor een dikke laag sneeuw dan zijn de stoelen achterin ook nog op twee standen te verwarmen.
Zwakke punten
Ergonomisch is de auto goed ontworpen, maar helaas niet perfect. De Park knop aan het einde van de stuurhendel is snel per ongeluk ingedrukt. Wanneer de lampen aan staan zijn de fysieke knoppen verlicht met wit licht, handig voor in de avond maar met daglicht kun je de tekst juist níet lezen. Wanneer de lampen op AUTO stand staan zullen deze gelukkig niet snel aan gaan, maar dit geldt helaas ook wanneer het mistig is. Hier kwamen wij pas achter toen een Belgische politieagent ons hierop wees, en toen nog een paar kilometer verder…
Het grootste gemis is echter het gebrek aan een achterruitwisser. Wanneer het regent of de wegen vies zijn dan is de achterruit binnen een half uur niet meer bruikbaar. De vorm van de dakspoiler moet ervoor zorgen dat de luchtstroom de achterruit schoon moet houden. Echter zal dit alleen werken in de meest ideale omstandigheden. Een opvallend probleem gezien de IONIQ 5 op bijna alle aspecten juist zeer goed zijn werk doet.
Uitrusting
Standaard zijn alle Hyundai IONIQ 5 modellen al voorzien van minimaal 19 inch velgen, privacyglas achter en vele ADAS assistenties. Op weg naar de Project 45 topversie komt daar een automatische achterklep, Head-up display en een warmtepomp bij. Bij de Project 45 zijn 20 inch velgen standaard inbegrepen eveneens als Remote Smart Parking Assist. Een handig systeem dat de auto naar voren en achter laat uitrijden bij een parkeervak. Mocht het parkeren zelfs te lastig worden dan kan de IONIQ 5 ook zichzelf inparkeren. Schakel de parkeercamera aan en rij op lage snelheid langs de parkeervakken, wanneer een geschikte plek is gevonden zal dit de camera dit aangeven en krijg je de optie om parallel of file parkeren te doen. Wellicht denk je, leuk, maar dat kan mijn Opel Corsa uit 2013 ook al, maar kan die dat ook terwijl jij buiten de auto staat? De IONIQ namelijk wel.
Ook de optionele solar roof is aanwezig bij ons testmodel, een slimme innovatie. Zoals de naam al impliceert bestaat deze optie uit diverse zonnepanelen op het dak. Deze laden de accu op wanneer de auto stilstaat. Hyundai weet ons te vertellen dat dit in zonnige landen tot wel 1000 km extra per jaar kan genereren. Een andere bijzondere optie is het Vehicle to Load systeem, hiermee kan er tot maximaal 3,6 kW aan stroom geleverd worden aan externe apparaten. In ons geval hebben we de V2L functie getest met de Philips OLED+935.
Conclusie Hyundai Ioniq 5
De Hyundai IONIQ 5 is verkrijgbaar vanaf 43.500 euro met een 58 kWh accupakket en achterwielaandrijving. Met een WLTP actieradius van 400 km en een 175 kW DC laadsnelheid is dit al een erg compleet pakket. Bij de IONIQ 5 Project 45 is dit alles net een tandje verder gezet maar de hoeveelheid binnenruimte en bagageruimte is op ieder uitrustingsniveau indrukwekkend. Het is wat dat betreft een zeer geschikte kandidaat voor het gezin dat elektrisch ook met een gerust hart op vakantie wilt kunnen gaan. En juist op dat vlak opereert de IONIQ 5 op een ander vlak dan de sportieve en compactere Tesla modellen.
Het rijden van een elektrische auto is wat dat betreft veel zoals het kamperen op een exotische locatie. De basis is goed met een prettig klimaat en een prachtig uitzicht. Je kan relatief goedkoop ervan genieten in een Renault Twingo Electric of een sportieve vakantie van maken in een Tesla Model 3. De Hyundai IONIQ 5 is meer zoals glamping, in luxe en comfort van dezelfde basis genieten. Als je er eenmaal van hebt geproefd, is het moeilijk om weer terug te gaan.
Videorijtest
Nog meer weten over de Hyundai IONIQ Project 45? Bekijk dan onze videorijtest
Wat een gemis dat hij nog niet te gebruiken is als een een Thuis accu dus Bidirectioneel laden en bij zo’n model hoort ook een ruitenwisser op de achterruit toch ?