We leven in een interessante tijd, vooral kijkend naar de autowereld. Elk merk wat je maar kan bedenken, maakt nu een SUV. Daarnaast beginnen allerlei merken die vroeger bestempeld werden als ‘budgetmerk’ nu een hele lading kwalitatief hoogstaande luxeauto’s te bouwen. Zo ook Hyundai met de Santa Fe. Niet alleen is het een erg handige SUV met de optie voor zeven zetels, maar ook is het een echt luxejacht.
Sterktes | Zwaktes |
+ Enorm veelzijdig | – Navigatiesysteem |
+ Verbruik | – Verbruik |
+ Luxueus | – Hoedenplank |
Wat is de Hyundai Santa Fe?
De Hyundai Santa Fe is de grootste personenauto die Hyundai op dit moment verkoopt in Europa. Het is een grote SUV voor de Nederlandse wegen, vergelijkbaar in lengte met de X5. De Santa Fe is verkrijgbaar met vijf en zeven plaatsen, waarvan er twee verstopt zitten in de vloer van de achterbak in het geval van de zevenzitter.
Het eerste ding wat je opvalt als je kijkt naar de Santa Fe is de gigantische grill van geborsteld aluminium. Het enorme glimmende gebit is een nieuwe additie voor de herziene versie van de Santa Fe, net als de voorbumper en de koplampen. Hetzelfde geldt voor de vernieuwde achterlichten en -bumper. Wij zelf vinden het heel gaaf. Een echte eyecatcher in een wereld voor ingetogenheid. De achterkant is wat minder heftig, wel zitten er fraaie achterlichten in de bips die helaas geen doorlopende lijn vormen.
Qua formaat is de Santa Fe een echte ‘king of the road’. Een hoge zit, forse motorkap en een gewicht van een kleine twee ton, geven je een veilig gevoel en veel zelfvertrouwen. Alhoewel de Hyundai dus vrij groot is, is hij prima te manoeuvreren en te parkeren, hierover later meer.
De uitvoering die wij hebben meegekregen is de Hyundai Santa Fe Plug-In Hybrid Premium Plus Sky. Een hele boel termen, maar het komt neer op de topuitvoering van de Santa Fe. Onze testauto heeft een 1.6 liter viercilinder die in combinatie met een accupakket zorgt voor een totaalvermogen van 265 pk (194.5 kW). Van dat totale vermogen is 66.9 kW voor de rekening van de elektromotor. De elektromotor wordt gevoed door een batterij van 13.8 kWh. Die hybride en plug-in hybride aandrijflijnen zijn overigens ook nieuw met de herziene Santa Fe. Dat eerder genoemde vermogen van 265 pk wordt via een zesbak automaat naar alle vier de wielen gezonden.
Hoe rijdt hij?
Bij een auto van een kleine twee ton zou je denken dat een 1.6 niet echt genoeg is. Maar, de Santa Fe bewijst het tegendeel. Het totaalvermogen is ruim voldoende om de mastodont voort te bewegen, zelfs als je haast hebt. Mocht je Plug-in accu leeg zijn, rijdt de Hyundai gewoon door op de 1.6. Hij is dan nog steeds goed vlot, alleen het verbruik keldert nogal snel. Hierover later ook meer.
De Santa Fe is in twee woorden extreem comfortabel. De vering is op de snelweg vergelijkbaar met zweven en door woonwijken met kinderkopjes voelt het alsof je over een net-geasfalteerde landingsbaan rijdt. Zoals te verwachten valt, is de Santa Fe op verkeersheuvels en bij in- en uitritten van woonwijken nogal een schommelschip. Maar, dat kan ook niet anders bij een grote, hoge en zware SUV.
Iedereen kan de Santa Fe met gemak besturen. De auto start je met een druk op de knop en met nog een druk op de versnellingsbakknop, ga je het avontuur tegemoet. De automaatpook is met deze nieuwe iteratie van de Santa Fe vervangen door het knoppenarrangement. Sturen gaat makkelijk, maar een tikkeltje zwaar. Mag ook wel, met ruim 1900 kilo aan Koreaanse SUV. Daarnaast is het ook niet storend.
Je kan, ondanks de forse omvang van de auto, goed om je heen kijken. De Santa Fe heeft bijna geen dode hoeken. Mocht je toch iets niet kunnen zien, kunnen de dodehoeksensoren en de camera’s in de zijspiegels die aangaan bij richting aangeven je helpen. Zo ziet de wereld jou niet alleen, in je giga-Hyundai, maar jij ziet de wereld ook.
Sterke punten
Het grootste pluspunt van de Hyundai Santa Fe is de enorme veelzijdigheid van de auto. Vooral met onze zevenzitter plug-in hybrid kun je ongeveer alles doen wat je zou kunnen willen doen. Als normale gezinsauto is de Santa Fe namelijk perfect. De vijf stoelen die je tot je beschikking hebt zijn comfortabel, verwarmd en de voorstoelen zijn zelfs nog geventileerd. Ook is de kofferruimte erg ruim, meer dan genoeg ruimte voor boodschappen voor een gezin van vijf. Daarnaast heb je alles wat je hartje begeert. Een panoramadak wat ook nog open kan, een goeie stereo-installatie en allerlei rijhulpen maken voor de perfecte dagelijkse auto. De luxe kan niet op in de Hyundai Santa Fe.
Ook als je chauffeur wil spelen, is de Santa Fe van de partij. De leuning van de achterbank kan worden aangepast, ook kan je nog naar voor en naar achteren schuiven met de achterbank. Zoals eerder genoemd is die achterbank ook nog eens verwarmd én kan je nog een armleuning met bekerhouders uitklappen ook. Te weinig beenruimte? Verschuif de leuning of de positie van de passagiersstoel elektrisch met de knopjes op de zijkant.
Groot gezelschap? Geen probleem! Klap de achterste twee stoelen uit en ga op reis met z’n zevenen. Niet te veel spullen meenemen dan, anders past het niet. Kofferbakruimte is ver te zoeken met de zeven stoelen omhoog. Daarnaast moet je niet te lang zijn achterin. Tot ongeveer 1.70 meter is het prima vertoeven, als je langer bent, moet je goed zijn in yoga.
Als je netjes de auto aan de laadpaal hangt en blijft rijden met een volle accu, is het verbruik voor zo’n grote auto erg goed. Het is makkelijk om rond de 1 op 17 te rijden, soms lukte het zelfs om de 1 op 19 aan te tikken. Helemaal niet slecht voor zo’n bakbeest. Sterker nog, rijdend als PHEV is de Hyundai Santa Fe erg efficiënt en zuinig. Goed gedaan, Hyundai.
Zwakke punten
Maar, helaas is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Als de accu eenmaal op raakt, wat soms vrij snel gebeurt, vooral als je met zeven man in de auto zit, gaat het verbruik drastisch omhoog. Vandaar dat het verbruik ook als sterk én zwak punt wordt omschreven. Als je goed je best hebt gedaan en je verbruiktellertje staat op 1 op 19, is het een grote schok om die teller keihard naar beneden te zien vallen als de accu leeg is. Van 1 op 19 naar 1 op 12 is niet best.
Een ander puntje van teleurstelling is het navigatiesysteem. Hyundai maakt een punt van het aanbieden van de meest actuele routebeschrijvingen. Hierom is het navigatiesysteem verbonden met allemaal geavanceerde servers die ervoor zorgen dat je live de allerbeste route krijgt. Dit is allemaal leuk en aardig, alleen wel jammer dat het daardoor soms erg lang duurt voordat je route is geladen.
Daarnaast is het navigatiesysteem moeilijk te navigeren. Zo is de verwoording en de menu-indeling soms erg lastig en verwarrend. Ik heb er een goede vijf minuten over gedaan om te begrijpen hoe ik een bestemming kon invoeren.
Nu komt het volgende punt: de hoedenplank. Nu denkt u, volledig terecht, ‘hoe kan een hoedenplank nou een negatief punt zijn?’. Dat ga ik u vertellen. Stel, je besluit om met zes vrienden een roadtrip te gaan doen naar Brabant, ik noem maar een hypothetische situatie…
Je haalt de hoedenplank uit de achterklep en je klapt te achterste twee stoelen uit. Zo, nu alleen nog even je hoedenplank en je afdekkleed in de auto stoppen. Nou, dat gaat dus niet. Tenzij je de achterste twee passagiers wil bedelven onder auto-onderdelen, passen de hoedenplank en dat afdekkleed niet meer in de auto. Dus, thuislaten die handel. Vinden we onhandig.
Uitrusting
Net als bij alle ietwat duurdere auto’s tegenwoordig, zitten er veel veiligheidssystemen op de Santa Fe, zowel standaard en optioneel. Beeld hierbij een waslijst aan drieletterige afkortingen in, zoals PCA, BCA, LKA en BVM. Ik kan het ook gewoon even voor u opschrijven. Standaard op de Premium Plus Sky zit parkeerhulp met camera’s en sensoren, dodehoeksensoren en -camera’s, rijbaanassistentie, noodremassistent, snelheidsbordenherkenning en rijbaanassistentie. Dat is een hele boel.
Daarnaast heeft de topuitvoering die wij hebben meegekregen onder andere een Head-up display, zelfnivellerende achtervering (toe maar), een hele emmer aan stopcontacten, USB-gaten en bekerhouders en, het allercoolst, de Remote Smart Parking Assistant. Dit is de functie waarbij je de Santa Fe kan starten én voor- en achteruit kan laten rijden zonder dat je erin zit. Perfect voor in- en uitparkeren in krappe plekjes. Ik dacht persoonlijk dat je zoiets nooit nodig zou hebben, maar, de situatie is voorgekomen en de functie was op dat moment fantastisch. Daarnaast is het natuurlijk een supergave party-trick.
Conclusie rijtest Hyundai Santa Fe
In het kort is de Hyundai Santa Fe een geweldige gezinsauto met veel luxe, enorm veel mogelijkheden en een eigenwijze snoet. Hij dient als gezinsauto, chauffeursauto en personenvervoer en dat allemaal met een grote aluminium grijns. Het verbruik met elektriciteit is erg goed, zonder is het erg matig. Je kan er bijna alles in kwijt: van bagage voor een week vakantie tot zes van je vrienden én jezelf. Alleen de hoedenplank kan je er niet in kwijt, maar die past vast in je garage of voortuin… Al met al, missen we de Santa Fe. Ooit ontmoeten we elkaar weer, als we Santa Fe-geld verdienen.
De Hyundai Santa Fe is verkrijgbaar vanaf 48.995,- euro. Onze auto was het topmodel met veel opties, deze kostte 62.290,- euro.