Jaguar staat al sinds de oprichting bekend om zijn luxe: flinke lappen leer, meters hout en verfijnde rij-eigenschappen. Daarbij moet ondergetekende ook direct iets bekennen: er zijn twee automerken die mij zeer aan het hart gaan, namelijk Alfa Romeo en Jaguar. De kennismaking met Alfa Romeo’s nieuwste, de Tonale, was helaas een deceptie. Hoe dit bij Jaguar is? Dat lees je in deze rijtest van de Jaguar F-Pace P400e.
Sterke Punten | Zwakke Punten |
+ Interieur | – Kleine accu |
+ Rust | – Overgang elektromotor |
+ Rij-eigenschappen | – Niemand koopt het |
Wat is de Jaguar F-Pace P400e?
Net als elk ander merk moet ook Jaguar tegenwoordig een SUV in het modellenaanbod hebben. Het merk dat bekend staat om sedans en sportieve coupés ontkomt dus ook niet aan deze trend. Om te kunnen concurreren met BMW, Audi en Mercedes is er dus de Jaguar F-Pace, die voor 2024 ook nog eens is voorzien van een update. Je kunt de F-Pace afzetten tegen bijvoorbeeld de BMW X5, Audi Q5 en Mercedes GLC. Oftewel, er is genoeg ruimte voor het hele gezin en er is genoeg luxe aan boord. Daarnaast is de Jaguar F-Pace P400e een plug-in hybride. Jaguar kiest ervoor om het accupakket te plaatsen in de kofferruimte. In de praktijk levert de auto hierdoor iets in qua bagageruimte, ook al blijft het verlies zeer beperkt. Met 619 liter is de kofferbak namelijk nog steeds een van de ruimste in zijn klasse. Nadeel van deze configuratie is echter dat het accupakket redelijk aan de kleine kant is. Ondanks dat dit voor 2024 groeide naar 19,2 kWh, heeft de concurrentie dit beter voor elkaar (waarover later meer). De elektromotor is gekoppeld aan een 2.0 liter viercilinder. Samen komen deze uit op een gecombineerd vermogen van 404 pk. Ruim voldoende vermogen dus.
Hoe rijdt de Jaguar F-Pace P400e?
Hier kunnen we heel kort over zijn: uit de kunst! Meestal is het zo dat SUV’s altijd een compromis zijn tussen comfort en sportiviteit, zeker in deze klasse, waardoor beide eigenlijk niet goed uit de verf komen. In de Jaguar is dit echter een compleet ander verhaal. Het onderstel is zeker stevig te noemen, waarbij met name de demping nadeinen weet te voorkomen. Toch maakt dit de Jaguar niet per se oncomfortabel. Oneffenheden in het wegdek en drempels worden keurig verwerkt. Toch is duidelijk dat de nadruk ligt op een (om er maar een marketingterm in te gooien) dynamisch rijgedrag. In de praktijk vertaalt zich dit naar een scherp sturende auto, die duidelijk en communicatief reageert op stuurinput. Dit nodigt uit om toch wat steviger door te rijden. Bijzonder is dat niet enkel de lange doordraaiers op hogere snelheid genomen kunnen worden, maar in het kortere draai- en keerwerk is de Jaguar zeer precies te plaatsen. Leuk detail: de accu ligt in de kofferbak, dus praktisch achter de achterwielen. Gas los in een bocht, geeft zelfs heerlijk jaren 90 liftoff oversteer! Overigens goed op te vangen, vanwege de vierwielaandrijving. Dus zelfs een speels karakter is de F-Pace niet vreemd.
Sterke Punten
Over de rij-eigenschappen hebben we het al uitgebreid gehad, maar toch is het goed deze alsnog even extra onder de aandacht te brengen, want wat is de Jaguar F-Pace een fantastisch rijdende auto! De vierwielaandrijving geeft voldoende vertrouwen om serieus hard te rijden, maar de systemen grijpen niet zo rigoureus in dat alle leven er direct uit is. Daarnaast kun je onmogelijk om het interieur van de F-Pace heen. Qua materiaalgebruik en afwerking misschien nog net niet volledig op Duits niveau, maar daar staat wat tegenover. Het interieur is namelijk een fantastische plek om te zijn. De stoelen zitten uitstekend, het lichte leer geeft een ruimtelijk gevoel en het voor deze klasse kleine multimediascherm blijkt in de praktijk juist erg prettig te werken en door zijn gebogen plaat, alsnog bijzonder. Daarbij komt ook nog eens dat de gekozen kleuren van het scherm zeer rustig zijn. Normaal heeft het Carplay-scherm de voorkeur, maar voor het eerst is dit scherm nauwelijks gebruikt. Het standaardscherm van de F-Pace werkt namelijk gewoon prettig en heeft precies de juiste rustige zandtinten als kleur om niet af te leiden. Dit komt ook terug in de interieurverlichting. Ja, er kan gekozen worden voor allerlei hippe kleurtjes. Maar de standaardkleur werkt het meest prettig en biedt precies die rust die je verwacht binnen dit segment.
Zwakke Punten
Hetzelfde euvel als bij Lexus, kenmerkt ook de Jaguar F-Pace: niemand koopt het. Ergens zonde, want de Jaguar kan zich zeker meten met de Duitse concurrentie, zij het soms op andere vlakken, wat dan juist weer lekker verfrissend werkt. Toch is het niet allemaal perfect natuurlijk. Ondanks dat de accucapaciteit iets groeide ten opzichte van het uitgaande model, blijft het elektrische bereik beperkt. Er is simpelweg geen ruimte voor een grotere accu. Dus blijft het elektrische bereik steken op een kleine 50 kilometer. Simpelweg te weinig. Daarbij komt ook nog eens dat de overgang tussen elektromotor en verbrandingsmotor duidelijk voelbaar is. Zonde, want het verstoort de rust aan boord. Ook met de automaat in sportstand duurt het net iets te lang voor de benzinemotor bijspringt.
Uitrusting
Uiteraard ontbreekt er niets aan de Jaguar F-Pace. Climate control en cruise control zijn standaard. Wie wat dieper in de pakketten duikt, komt ook die fantastische leren stoelen tegen in deze heerlijke kleurstelling. Ook de blauwe lak is een extra optie. In de praktijk betekent dit toch even goed uitzoeken in de configurator wat je precies wilt. Dit kan wat tijd kosten, omdat er verschillende pakketten zijn, vooral voor het exterieur. Die mooie zwarte details zijn namelijk niet standaard, evenals de zwarte velgen en zwarte raamomlijsting. Persoonlijke keuze? Ga voor chroom en lichte velgen. Dit neemt echter niet weg dat de keuzemogelijkheden bij Jaguar flink zijn uitgebreid.
Conclusie
Aan het einde van de rijtest zijn we zeer onder de indruk van de Jaguar F-Pace. Met name de rust die het interieur uitstraalt en het prachtige gebogen scherm maken indruk. Het leer van zeer hoge kwaliteit is uiteraard helemaal des Jaguars, hetzelfde geldt voor het donkere hout. Dat de naden en kieren soms nog iets groter zijn dan bij de Duitsers, doet niets af aan de ambiance in het interieur. Die is namelijk van een compleet andere orde dan bij de Duitsers. Bovendien verrast de Jaguar F-Pace met sportievere rij-eigenschappen dan het interieur doet vermoeden. De rij-eigenschappen bieden niet alleen plezier, maar ook vertrouwen om een hoge kruissnelheid aan te houden. Dus, op zoek naar een grote SUV? Sla de Jaguar deze keer eens niet over! En je zult jezelf afvragen waarom je dit niet eerder hebt gedaan.