De Kia Niro is onderhand net zo Nederlands als stroopwafels en pindakaas. Elke maand acteert deze Kia in de top van Nederlandse autoverkopen. Met als hoogtepunt; het best verkochte model van 2020. De goede verkoop is al een feit sinds zijn introductie in 2016 en zijn populariteit is met de volledig elektrische versie, de e-Niro, alleen maar gestegen. Jarenlang was alleen de 64 kWh e-Niro (rijtest) leverbaar, maar sinds kort is er ook een 39 kWh variant. Deze kleinere accu, met uiteraard kleinere actieradius, wordt gecombineerd met een minder sterke elektromotor én uiteraard een lagere prijs. Is deze aanpassing genoeg om een nog grotere doelgroep aan te spreken? Wij gingen middels een rijtest op onderzoek uit.
Sterktes | Zwaktes |
+ ideaal voor een grote doelgroep | – prijsverschil met 64 kWh versie is te klein |
+ goede AC laadcapaciteit (thuis en publieke laadpaal) | – enigszins saai, geen rauw randje |
+ 136 pk past hem beter dan 204 pk | – mist frunk en vlakke vloer bij achterbank |
Video rijtest Kia e-Niro 39 kWh
Wat is de Kia e-Niro?
Je doet het model tekort als je zegt dat een auto met kraak nog smaak is. Het is een mooie auto, maar echt geen opvallende. Hij is voor een grote doelgroep getekend en spreekt die ook aan. Maar gezien de nieuwe Kia EV6, is hij niet voor toekomstige Kia-rijders getekend. Het platform/chassis/onderstel is gemaakt voor diverse aandrijflijnen. Denk aan 1.6 benzinemotor met-of-zonder Plug-In Hybride techniek, maar ook deze volledig elektrische versie. De 64 kWh versie is vanaf januari 2019 al leverbaar en heeft dus recent een 39 kWh broertje erbij gekregen. Een kleiner accupakket betekent een kleinere actieradius, die gaat van 455 km naar 289 km, maar er wordt ook een minder krachtige elektromotor gemonteerd. De 39 kWh heeft 136 pk ten opzichte van 204 pk voor de 64 kWh versie. Als je minder krijgt, dan betaal je daar ook minder voor, toch? In dit geval is het prijsverschil tussen een 39 en 64 kWh e-Niro een kleine 3.000 euro.
Hoe rijdt de 39 kWh e-Niro?
Om gelijk met de deur in huis te vallen. Hij rijdt beter dan zijn 64 kWh broer! Het ontbreken van pk’s is absoluut geen gemis. Ik zeg het niet snel, maar 204 pk op een voorwielaangedreven elektrische auto is in dit geval teveel. Met een 204 pk sterke e-Niro gas geven in een bocht resulteert al snel in wielspin, wat het ESP wel opvangt, maar toch. Met 136 pk is de e-Niro nog steeds snel genoeg, maar dan zonder wielspin in de bochten. Het vermogen wordt gelijkmatig afgegeven, wat in een prettiger weggedrag resulteert.
Verwacht verder geen sportwagen-aspiraties van welke e-Niro dan ook. Daarvoor is hij teveel afgestemd op comfort. Dat past goed bij de hogere koets, maar ook bij zijn EV-karakter. Er is altijd trekkracht, ongeacht je rijsnelheid. Dit komt door zijn trekkracht van 395 Nm; die waarde is gelijk gebleven aan die van de 204 pk versie.
Sterke punten
Deze no-nonsense elektrische auto wordt met zijn aaibare uiterlijk en overzichtelijke interieur terecht omarmd door een groot publiek. Hij zit hoog, wat voor een bepaalde doelgroep interessant is. Het zorgt in ieder geval altijd voor een prettige instap. Daarnaast is hij ruim en easy-to-drive.
Ondanks dat de Kia Niro de tezamen met brandstofversies ontwikkeld is, zit hij als elektrische auto goed in elkaar! Sinds eind 2019 is de e-Niro voorzien van een 11 kW 3-fase AC-lader. Dit is ideaal voor je thuislaadpaal én voor (semi)-publieke laadpalen. Je kunt daarbij op volle kracht laden. Doordat je een 39 kWh accupakket logischerwijs kleiner is dan 64 kWh, is het niet gek dat de maximale DC laadsnelheid ook lager ligt. 50 kW DC voor de 39 kWh versie en 80 kW DC voor de 64 kWh versie. Met het laden zit het wel goed!
Zijn 136 pk kan hij beter kwijt op het wegdek dan zijn 204 pk sterke broer. Deze elektromotor past beter bij zijn gewicht en zijn voorwielaandrijving. Hij heeft dezelfde trekkracht van 395 Nm en dat maakt hem toch echt snel genoeg.
Zwakke punten
Hier ziet er niet uit als een elektrische auto, ook niet als een speciale auto. We hebben het wel eens eerder gezegd, het is de ideale schoonzoon, netjes, beleefd, maar zonder rauw randje. Het is niet voor niets dat hij een grote doelgroep aanspreekt. Maar daardoor rijd je ook niet onderscheidend rond. Hij valt niet op als elektrische auto.
Hij deelt zijn basis met brandstofmotoren. Daarom heeft hij niet de perfecte EV-eigenschappen. Hij heeft bijvoorbeeld geen frunk (front trunk) en is de vloer voor de achterpassagiers niet compleet vlak. Je beschikt gelukkig wel over een app om op afstand te kunnen preconditioneren (auto voorverwarmen/koelen). Daar krijg je comfort en meer range voor terug.
Toch zijn actieradius i.c.m. zijn prijs. Het accupakket is met 39 kWh een stuk kleiner dan zijn 64 kWh grote broer. Als je dan bedenkt dat het algemene EV-advies is om hem tot 80% op te laden, dan houd je nog maar 31,2 kWh over. 80% van de 289 km WLTP range is 231 km. En in de winter snoep je daar nog 30% vanaf vanwege de kou. De kleinere actieradius hoeft echt geen probleem te zijn, ongeacht of je hem tot 80of 100% oplaadt. Maar… als het prijsverschil maar 3.000 euro is, dan is het wel heel verleidelijk om meteen voor de 64 kWh versie te gaan.
Bedenk ook dat je de 64 kWh als Executive Line kan bestellen. De 39 kWh kun je maximaal als Dynamic Plus Line krijgen. Met de Executive Line krijg je meer veiligheidsvoorzieningen, elektrisch verstelbare, maar ook geventileerde stoelen én lederen bekleding. Dus ten eerste zouden wij vanwege het prijsverschil voor de 64 kWh versie gaan! Die meerprijs van 3.000 euro krijg je gedeeltelijk, zo niet helemaal terug bij de latere inruil van de auto. Én bij de 64 kWh versie kun je die heerlijke Executive Line kiezen.
Conclusie rijtest Kia e-Niro 39 kWh
Wat een heerlijke elektrische auto, die Kia e-Niro. Ja, hij heeft een kleinere actieradius en een minder sterke elektromotor. Maar dat komt de e-Niro ten goede. Die pk-vermindering maakt van hem een prettiger rijdende auto, ja echt! Die actieradius van 289 km WLTP is niet direct een probleem, maar zijn prijs wel. Uiteraard is de 39 kWh versie goedkoper dan de 64 kWh versie, maar het prijsverschil van 3.000 euro is echt te klein! Die 3.000 euro extra voor de 64 kWh betaalt zich terug in meer actieradius (455 km voor de 64 kWh), hogere DC laadsnelheid (80 versus 50 kW) én een hogere restwaarde bij inruil later. Voor veel extra verkopen zal de 39 kWh versie niet zorgen, zo denken wij. Kia geeft met de e-Niro wel haar elektrische visitekaartje af. Ondanks dat de e-Niro een benzinebroeder heeft, is het een puike EV! Met de komst van de elektrische Kia EV6 (zonder benzinebroer) worden de laatste benzineherinneringen bij Kia helemaal weggeveegd. Kia is nu al klaar voor de toekomst.