Sinds de eerste Kia Picanto het levenslicht zag in 2004, kennen we deze compacte auto’s als zeer betrouwbaar. In de loop van de jaren kregen ze steeds meer een eigen gezicht, maar echt pikant waren ze niet. Tot nu dan, want tijdens onze rijtest bleek dat de Kia Picanto GT-Line zijn naam meer dan waar maakt.
Sterktes | Zwaktes |
+ Sportief | – Spoiler |
+ Volwassen | – Cruise control |
+ Compleet | – Prijs |
Wat is de Kia Picanto GT-Line?
De dagrijverlichting van deze auto is bijna hetzelfde als die van een Porsche, maar daar houdt deze vergelijking dan ook meteen op. Toch maakt de Kia Picanto GT-Line direct duidelijk dat hier geen gewone Picanto staat. Rode accenten houden het midden tussen hete pepertjes en een verwijzing naar de hot hatches van vroeger. Nee, dit is de sportuitvoering! Met de facelift van de derde generatie Kia Picanto zijn de GT-Line en zijn stoere broertje; de X-Line, extra aangepakt, zodat ze de paradepaardjes van Kia’s kleinste zijn.
Unieke bumpers en velgen sieren de Kia Picanto GT-Line. De fraaie koplampen, waarin de lijn van de grille is doorgevoerd, kun je alleen krijgen op de X-Line en de GT-Line. De grootste upgrade zit echter onder de motorkap. Hier ligt dan wel dezelfde 3-cilinder 1-liter motor als in de andere modellen, maar dankzij een turbo beschikt deze ineens over 99 pk; bijna een derde meer dan de standaard modellen. Helaas is ook de prijs een derde meer: waar de goedkoopste uitvoering 14.995 Euro kost, betaal je voor de Kia Picanto GT-Line van onze rijtest 21.990 Euro.
Die 99 pk lijkt misschien niet veel, maar we hebben het hier over een auto met een rijklaargewicht van 1034 kilo. Een lichtgewicht autootje dus, mét een potente motor: die combinatie zien we tegenwoordig niet vaak meer. Die rode accenten op de auto kloppen ineens nog beter: ook in rijgedrag knipoogt de Kia Picanto GT-Line naar de hot hatches van jaren geleden. Tegelijkertijd is hij helemaal bij de tijd.
Hoe rijdt hij?
Start de motor, en een opgewonden brom verwelkomt je. Deze laat zich nog nadrukkelijker horen als je het gaspedaal dieper intrapt en je de toeren laat oplopen. Het geluid is zeker niet verkeerd voor een klein 3-cilinder motortje; het draagt bij aan het gevoel van sportiviteit. De schakelassistent op je dashboard wil dat je bij 2000 toeren schakelt, maar gehoorzaam niet! Laat dat motortje brullen terwijl je doorknalt: hoog in de toeren ligt de kracht van de GT-Line.
Wat bijdraagt aan het sportieve gevoel, zijn de fijne versnellingsbak en de directe besturing. Het voelt allemaal licht en eenvoudig; een straaltje helder licht in deze tijden waarin alles zwaar en serieus is. Trap het rechter pedaal in, zie de naald van de toerenteller klimmen tot waarden die verboden waren tijdens je rijles, hoor het gebrom aanzwellen en voel die glimlach op je gezicht verschijnen. Zo simpel kan het leven zijn.
Toch is de Kia Picanto GT-Line meer dan een klein scheurijzertje. Houd je je voet in bedwang, dan houdt de Picanto zich rustig en transformeert hij in een comfortabele metgezel. Op de snelweg ligt het toerental in de vijfde versnelling net boven de 2000 toeren. Dit maakt de Kia Picanto GT-Line niet alleen zuinig, maar ook zeer geschikt voor langere ritten. Met een rijke uitrusting en kwalitatieve afwerking blijkt de Kia Picanto GT-Line in onze rijtest niet alleen sportief, maar ook uitermate comfortabel.
Sterke punten
Ten opzicht van de vorige generaties is de Kia Picanto stoerder en volwassener geworden. Leuke details, zoals de lijn boven de voorruit die de grille kopieert en de opvallende mistlichten geven hem een heel ander uiterlijk dan de vaak schattige autootjes van de concurrentie. Ook van binnen gaat de volwassenheid verder: dit is geen compact autootje waar elke mogelijkheid tot besparing is aangegrepen. Ook hier is sprake van een doordacht ontwerp, kwalitatieve materialen en een afwerking die niet onderdoet aan die van een luxe sedan.
Het 8 inch touchscreen op het dashboard is duidelijk leesbaar en eenvoudig in gebruik. Heel fijn is dat het startscherm compleet zwart is, met alleen de tijd zichtbaar. Tijdens het rijden wordt je dus niet afgeleid door een stralend scherm naast je. Dit zouden alle auto’s moeten hebben. De belangrijkste functies bedien je met prettige knoppen, een aantal knoppen kun je zelf programmeren. De knoppen voor de temperatuurbediening lijken op een game console, wat bijdraagt aan het speelse karakter van de Kia Picanto GT-Line.
Ondanks de volwassenheid is het speelse rijgedrag het sterkste punt van de Kia Picanto GT-Line. Hij nodigt uit om net even wat harder weg te sprinten bij het verkeerslicht. Het lichte stuurgedrag maakt het nemen van rotondes een waar feestje. Het is Kia gelukt om een fijne, comfortabele compacte auto een sportief randje mee te geven, zonder enig compromis te sluiten.
Zwakke punten
Rode accenten rondom, stoere koplampen, luchtinlaatjes en leuke uitlaatjes achter: de Kia Picanto GT-Line ziet er sportief uit. Op één ding na. Waar is de spoiler? Met al die sportieve accentjes ziet de bovenkant van de achterruit er wat suf uit. Hier hadden we toch zeker wel een leuk spoilertje verwacht, om het karakter van de auto nog iets meer te accentueren.
Verder is de Kia Picanto GT-Line natuurlijk een compacte auto met beperkte afmetingen. Dit zien we terug in de binnenruimte. Voor een goede zitpositie voorin moet de stoel al snel zo ver naar achteren, dat passagiers op de achterbank weinig beenruimte overhouden. Hoofdruimte is er voldoende; als iedereen een beetje inschikt passen er vier volwassenen in, maar het houdt niet over.
Ook de bagageruimte is niet erg groot. Volgens Kia heeft de Picanto met 255 liter de grootste kofferbak van zijn klasse, maar het betekent niet dat je veel ruimte hebt. Onder de vloer zit een extra opbergvak, maar ook met deze toegevoegde ruimte passen grote items er al snel niet in. Om meer ruimte te creëren kun je de achterbank gelukkig eenvoudig in twee delen neerklappen.
Uitrusting
Zeker voor een sportuitvoering is de uitrusting van de Kia Picanto GT-Line opvallend compleet. Verwarmbare lederen stoelen? Check! Verwarmbaar stuurwiel? Check! Schuif/kanteldak? Check! Keyless entry? Check! Dit is duidelijk een goed aangeklede versie, en je vraagt je af hoe Kia het gewicht van de auto zo laag heeft kunnen houden.
Uiteraard ontbreken ook de nodige veiligheidssystemen niet. De auto waarschuwt als er een botsing dreigt. De rijbaanassistent houdt in de gaten of je binnen de lijntjes blijft en kan zelfs bijsturen. De cruise control laat zich eenvoudig bedienen, al kun je niet exact de snelheid opgeven. Zo rijd je zelden precies 80 of 100 km/u, maar altijd net een kilometer te hard of te zacht. Wel fijn is dat de navigatie waarschuwt voor flitspalen: als je te hard rijdt, blijft hij pingen. Ben je de flitspaal voorbij, dan klinkt er een pingeltje alsof je een racespelletje speelt: checkpoint gehaald, speel nog even door!
Conclusie rijtest Kia Picanto GT-Line
Net zoals zijn broertje, de Hyundai i10 N-Line (zie rijtest), brengt de Kia Picanto GT-Line de hot hatch naar de moderne tijd. In tijden waarin de ene sportauto nog meer vermogen krijgt dan de andere, bewijst de Kia Picanto GT-Line dat de sleutel tot echt rijplezier niet in motorvermogen zit, maar in gewichtsreductie. De combinatie van vederlichte besturing, voldoende power en een laag gewicht, maakt deze compacte sportieveling een genot om in te rijden.
Tegelijkertijd verliest deze GT-Line niets van de oorspronkelijke charme van de Kia Picanto: een volwassen compacte auto met verrassend veel comfort. Vergeet al die grote SUVs en crossovers: de wereld is een stuk leuker met het ouderwetse rijplezier in de Kia Picanto GT-Line.