Een verzekeringsmaatschappij in Nederland hanteert al jaren de slogan: ‘Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder.’ Deze slogan is eigenlijk op het lijf geschreven voor de auto van deze rijtest, de Kia Rio. Het woord ‘gewoon’ is op veel fronten van toepassing.
Sterktes | Zwaktes |
+ Rijke uitrusting | – Afrolgeluiden banden |
+ Gunstige prijs | – Gebruik hard plastic in interieur |
+ Goede rij-eigenschappen | – Koppeling geeft minder gevoel |
Kijk je bijvoorbeeld naar de vormgeving, dan zie je een behouden vormgegeven B-segmenter. Niemand zal hem lelijk vinden, maar het is ook geen auto die zorgt voor draaiende hoofden of duimpjes omhoog. Toch heeft de vormgeving wel wat bijzondere elementen, zoals sportieve neus, waarmee hij duidelijk aangeeft tot de Kia-familie te behoren, de knik in het dak boven de voorruit en zijn hoge heupen. De felle kleur blauw staat hem goed, denk er een setje sportieve velgen onder (zoals de velgen van de GT-versie) en er staat zomaar een sportieve hatchback voor je.
Kijk je naar het interieur, dan geldt eigenlijk hetzelfde. Het dashboard is strak vormgegeven en heeft duidelijk een ‘Europese’ uitstraling. In deze auto nog geen digitale meters, maar gewoon twee analoge klokken die goed zijn af te lezen. Verder steekt het dashboard keurig in elkaar. Alles voelt stevig aan en de verschillende knoppen zitten op de plek waar je ze verwacht. Wat opvalt is de ruimte die de auto te bieden heeft. Met mijn 1,85 meter kan ik makkelijk ‘achter mijzelf zitten’ zonder klem te zitten tussen stoel en dak. De kofferruimte biedt een inhoud van 325 liter, klap je de bank omlaag (flexibel in 60:40 verhouding) dan levert dat bijna 1000 liter aan ruimte op. Meer dan voldoende dus voor de wekelijkse lading boodschappen!
Hoe rijdt hij?
De Kia Rio is leverbaar met een 1.0 GDi MHEV van 100 pk of 120 pk, de testauto beschikt over de 100 pk versie. Dit is meer dan voldoende om lekker met het verkeer mee te komen. Daarnaast is de motor enorm soepel. De schakelindicator geeft aan dat er bij 60 km/u al naar de zesde versnelling kan worden geschakeld. Het toerental daalt dan naar 1200 toeren, wat natuurlijk gunstig is voor het verbruik. Versnellen in zijn zes is ook geen probleem, dit verloopt altijd soepel zonder horten of stoten. Deze Rio is de eerste versie die beschikt over de EcoDynamics Mild Hybrid aandrijving. Dit is een nieuw type hybride aandrijving waarbij de 1.0 T-GDi benzinemotor nauw samenwerkt met een elektromotor met een 48-volt lithium-ion accu.
Werking hybride-aandrijving
Hoe verloopt een rit dan? De start is altijd elektrisch. Wordt er versneld of heuvelop gereden, dan wordt de benzinemotor ondersteund door de elektromotor met stroom uit de accu. Op kruissnelheid doet enkel de benzinemotor het werk, bij vertragen of afremmen werkt de elektromotor als dynamo voor de accu. Tot slot wordt bij vertragen of afremmen tot stilstand in de versnelling, de benzinemotor uitgezet om brandstof te besparen. Het gemiddeld verbruik zou hiermee uit moeten komen op 18 a 20 kilometer per liter. Bij de rijtest lag het verbruik van de Kia Rio daar net iets onder, dus de fabrieksopgave zou bij een rustige rijstijl haalbaar moeten zijn.
100 km/u met 0 tpm
Daarnaast heeft de Rio nog een leuke functie: ‘coasting’, oftewel zeilen. Bij uitrollen wordt de benzinemotor tijdelijk uitgeschakeld. Het is best een bijzondere ervaring om te zien dat je bij een snelheid van 100 km/u op de snelweg 0 toeren per minuut maakt. Raak je de rem of het gas aan, dan schakelt de benzinemotor weer in. De samenwerking tussen benzine- en elektromotor werkt perfect. Op geen enkel moment merk je dat één van de beide motoren in- of uitschakelt. Dit stukje techniek heeft Kia goed in de vingers.
Sterke punten Kia Rio
De testauto betreft een rijk uitgeruste Kia Rio DynamicPlusLine, welke onder andere is voorzien van een 8” full map navigatiesysteem met Kia Live Services en UVO Connect, climate control, elektrisch inklapbare buitenspiegels met LED-richtingaanwijzers, smart key met start/stopknop, LED-achterlichten en privacyglass achter. Tel daar de veiligheidsvoorzieningen bij op, die standaard aanwezig zijn, zoals de autonome noodremassistentie, actieve rijbaanassistentie, stabiliteitscontrole, grootlichtassistentie en een hellingproefassistent, en je kunt niet anders stellen dan dat het een compleet uitgeruste auto is, die van alle gewenste gemakken is voorzien.
Connectiviteit
Het navigatiesysteem is uitgerust met Kia Live Services, wat inhoudt dat je ‘live’ informatie kunt krijgen over verkeersinformatie, controles en blackspots (waar staan de flitsers of zijn trajectcontroles, waar zijn milieuzones). Daarnaast krijg je informatie over nuttige plaatsen, parkeervoorzieningen en tankstations.
Kia heeft voor de auto ook een app ontwikkeld, de UVO app. Via deze app is het mogelijk om informatie met de auto uit te wisselen. Zo heeft de app de functie ‘Vind mijn auto’ (altijd handig als je je parkeerplek vergeten bent), kun je de voertuigstatus uitlezen, kun je thuis op je telefoon al je bestemming voor de navigatie ingeven en kun je de deuren openen en sluiten. Handige functies, maar vooral ook leuk om te hebben! Wat betreft de werking van het navigatiesysteem; alleen maar lof. Het systeem werkt snel, past routes zeer snel aan, is erg makkelijk in gebruik en geeft door het grote scherm duidelijke aanwijzingen!
Rij-eigenschappen
De Rio heeft prettige rijeigenschappen. Hij ligt stevig op weg en is sportief afgeveerd, zonder het comfort uit het oog te verliezen. De motor doet in alle rust zijn werk en heeft te allen tijde voldoende kracht voorhanden om lekker met het verkeer mee te komen. Kruissnelheden van 120/130 km/u zijn voor de Rio geen probleem. De stoelen zijn comfortabel en geven voldoende steun aan rug en benen, van te korte zittingen heeft de Rio gelukkig geen last.
Zwakke punten Kia Rio
In het interieur van de Kia Rio is veel hard plastic gebruikt. Tegenwoordig zie je bij veel auto’s, ook in deze klasse, dat zachtere materialen zijn gebruikt, die net wat comfortabeler aanvoelen. Maar zoals gezegd voelt het wel zeer degelijk aan. Daarnaast is het jammer is dat de rugleuning van de stoelen niet traploos verstelbaar is. Hierdoor zou de zitpositie achter het stuur nog net iets beter in te stellen zijn. Het derde punt waarop de Kia wat steken laat vallen, is het feit dat de afrolgeluiden van de banden goed hoorbaar zijn in het interieur. Je kunt duidelijk horen welk soort wegdek er onder je doorgaat. Mogelijk is dit op te lossen door banden van een ander merk te monteren. De koppeling is overigens niet van het traditionele mechanische type; hij is elektrisch. In het begin even wennen, maar daarna werkt het goed. Er zit voldoende gevoel in het pedaal. Verder zijn er weinig punten van kritiek op de auto te vinden; de auto doet wat er van hem gevraagd wordt en doet dat ook goed.
Conclusie rijtest Kia Rio
Kia heeft zo veel vertrouwen in hun eigen producten, dat ze zeven jaar volledige garantie geven. In de eerste drie jaar is het aantal kilometers onbeperkt, vanaf het vierde jaar tot maximaal 150.000 km. Deze garantie is zelfs overdraagbaar op een nieuwe eigenaar. Daarmee koop je naast een goede auto ook een stukje zekerheid. Op basis van de rijtest kan ik niet tot een andere conclusie komen dan dat de Kia Rio onopvallend goed is, en daarmee is hij wat mij betreft de status ‘gewoon’ ontstegen!
Prijzen | |
Kia Rio ComfortLine | v.a. € 19.995,00 |
Kia Rio DynamicLine | v.a. € 21.495,00 |
Kia Rio DynamicPlusLine | v.a. € 23.495,00 |
Kia Rio GT-Line | v.a. € 24.495,00 |
Private lease vanaf € 299,00 per maand (looptijd 60 maanden, 10.000 km/jaar) |