Eindelijk, de nieuwe Defender is in onze handen. Een ware tractor met alle luxe en comfort die een mens zich kan wensen. De Land Rover Defender is een ultraluxe SUV die niet alleen stijl en luxe naar een nieuw niveau tilt, maar ook nog eens dijken kan oprijden en door een rivier kan waden. Heb je dat in Nederland nodig? Absoluut niet. Vinden we het supergaaf? JA!
Sterktes | Zwaktes |
+ Alleskunner | – Verbruik |
+ Infotainmentsysteem | – Souplesse gaspedaal |
+ Comfort en kwaliteit | – Plaatsing deurhendels |
Wat is de Land Rover Defender?
De Land Rover Defender is de ultieme off-roader die Land Rover op dit moment levert. Het is een grote SUV die luxe combineert met off-road capaciteiten. Directe concurrentie zijn bijvoorbeeld de Toyota Land Cruiser of de Mercedes-Benz G-Klasse.
Iedereen kent ondertussen wel het ontwerp van de Defender. Zowel de vroege ‘Series II’ als degene die Land Rover daarna ongeveer 143 jaar heeft verkocht, zien er eigenlijk grotendeels hetzelfde uit. Zo ook de nieuwste, in ieder geval in grote lijnen. De blokkendoos toont robuuste trekjes en heeft een echte alleskunneruitstraling. Opvallend aan de nieuwe is dat hij ook veel meer luxe uitstraalt dan de vorige. Of dit ligt een het huidige ontwerp of aan het feit dat de vorige dezelfde vorm had als een zeecontainer, laten we in het midden.
De Land Rover Defender is een groot luxe vierkant met rijeigenschappen die ik alleen maar kan omschrijven als een combinatie tussen een vrachtwagen en een kussen. Je zit enorm hoog, maar wel zacht. Het besturen van de Defender is eenvoudig door het goede overzicht en het makkelijke gebruik, wel is het even wennen dat je ineens op twee meter hoogte zit.
De uitvoering die wij hebben meegekregen heet voluit de Land Rover Defender 110 X-Dynamic HSE P400e. U leest het goed, de versie die wij hebben getest is een hybride. De tweeliter viercilinder produceert samen met de elektromotor een gezellige 297 Nm aan koppel en 404 pk. Dit zorgt ervoor dat de ruim 2600 kilo wegende baksteen naar de honderd schiet in 5.6 seconden. Voor de oplettende kijker is dit 0.1 seconden sneller dan de BMW i4 die we eerder testten. Trouwens, de kleinste motor (de 2.0 viercilinder PHEV) heeft meer pk dan alle andere motoren die Land Rover aanbiedt. Op de V8 na dan. Dus alle drieliter V6 uitvoeringen kan je gewoon achter je laten in je bescheiden 2.0. Hartstikke fijn.
Hoe rijdt hij?
Wanneer je in de Land Rover Defender bent geklommen en je ladder hebt opgeborgen, waan je je in een oase van luxe functionaliteit. Overal zitten handvatten, maar wel met leder bekleed. De stoelen zijn enorm comfortabel en het interieur biedt duidelijkheid, luxe en functie. Er is veel opbergruimte en de knoppen spreken voor zich.
Als je start, hoor je de motor nauwelijks. Alleen als je even lekker doortrapt, gaat de robuust klinkende viercilinder herrie maken. Maar, leuke herrie. De motor klinkt groot en woest, ook al is het maar een 2,0. De Defender rijdt soepel en vastberaden, alleen is soms het gaspedaal een beetje lomp af en toe.
Tijdens het rijden, is de Land Rover Defender vooral erg zwaar, dat voel je goed. Maar dit zorgt voor een comfortabel rit. De luchtvering vangt alle oneffenheden goed op en het stuurgedrag matcht het gewicht van de auto. Toch blijft hij aardig vlak in de bochten, het is geen onbehouwen Amerikaanse boot op wielen.
Het rijden in de Land Rover Defender is eenvoudig, vooral op snelwegen is het een eitje. Je kan alles zien door de hoge zitpositie en de grote spiegels. Je achterruit wordt grotendeels versperd door het reservewiel, maar dit gebrek aan zicht wordt goed opgevangen door de spiegels en het geweldige camerasysteem. Parkeren is geen punt, alleen moet de auto natuurlijk wel in het vak passen. De camera’s en sensoren helpen je graag en een stoepje (of kleine auto) meepakken om in het vak te komen, is geen probleem door de offroad capaciteiten.
Sterke punten
Zoals we al meerdere malen hebben benoemd, is de Land Rover Defender een echte alleskunner. Een luxe chauffeursauto met een prachtig en luxe interieur, maar ook een robuust werkpaard wat je overal brengt. Het allerleukste is, dat hij het ook beide tegelijkertijd kan. Wil je een directrice, haar kinderen, caravan en veertig zakken potgrond terugbrengen naar haar huis halverwege op de Kilimanjaro? Komt voor elkaar. Airco op 19 graden? Wij hebben dit overigens niet specifiek getest, wel zijn we een dijk opgereden, dit ging met twee vingers in de neus.
Tijdens je Kilimanjarotocht kan je je passagiers entertainen met behulp van je fantastische infotainmentsysteem. Niet alleen werkt het heel goed en eenvoudig, het is ook nog eens erg mooi vormgegeven. De kleuren en vormen passen zich aan naar de rijmodus die je selecteert en de menu’s laten zich makkelijk navigeren. Er is allerlei informatie te vinden op het scherm en de aanpassingsmogelijkheden zijn oneindig maar niet onoverzichtelijk. Dikke tien vanuit ons.
De Land Rover Defender is erg comfortabel en de kwaliteit is hoog. Dat mag ook wel voor het geld wat je ervoor neertikt. Maar, duur of niet, goed is hij zeker. De stoelen zitten erg lekker en zijn op veel manieren aan te passen. Zowel voor- als achterin zit je als een koning(in). Alles voelt zacht maar stevig aan. Als we zo eens even voelen, denken we dat we de gehele auto kunnen optillen aan het dashboard handvat, zo stevig voelt hij aan. Dit is eigenlijk zo bij de gehele auto. Je bent ten alle tijden erg comfortabel, maar tegelijkertijd heb je het idee dat je een nucleaire ontploffing kan weerstaan.
Zwakke punten
Ik begrijp dat u natuurlijk enorm verbaasd bent dat het verbruik van een zesentwintighonderd kilo wegende rechthoek met 404 pk een beetje tegenvalt. Maar, het is niet zo erg als dat u denkt. Volgens Land Rover rijdt verbruikt de Defender zo’n drie liter benzine per honderd kilometer bij gebruik van de accu. Dit komt waarschijnlijk omdat de Defender best vaak en lang volledig elektrisch rijdt. Dit is heel fijn, totdat je op de snelweg gaat rijden. De tank van negentig liter is dan ineens erg vlot leeg, terwijl hij eerst zo zuinig reed. In het kort denken wij dat je met een goed laadpaalregime echt heel zuinig kan rijden met de Land Rover Defender, maar bij langere dagen waar je niet goed kan opladen, is het soms een beetje heftig voor je portemonnee.
Twee kleine puntjes die toch voor ons erg aanwezig zijn, zijn de gasrespons en de positie van de deurhendels in het interieur. Bij het wegrijden druk je het gas in en dan gebeurt er soms vrijwel niets. Dan druk je als reactie het pedaal iets meer in en dan rijd je ineens met een goeie snelheid weg. Misschien ligt het aan ons, maar wij miste wat verfijning in de werking van het gaspedaal. Het laatste punt gaat over de deurhendels. De zitpositie is vrij hoog, de deurhendels daarentegen bevinden zich vrij laag op de deur. Dit betekent dat je vrij ver moet bukken om de Defender te kunnen verlaten. Dit is een vrij triviaal punt, maar toch is het vervelend als je acht keer per dag moet uitstappen.
Uitrusting
Het spreekt voor zich dat de Land Rover Defender veel kekke uitrusting met zich meedraagt. Ik wil daarom graag ingaan op de écht vette dingen die de Defender te bieden heeft. We beginnen met de luchtvering. Die kan je niet alleen aanpassen vanuit binnen in de cabine, waarmee je dus een soort slow-motion lowrider kan uithangen. Je kan hem ook verhogen of verlagen vanuit de achterklep. Het kan namelijk zo zijn dat de auto helemaal hoog staat omdat je net door een rivier hebt gereden, de vering past zich namelijk ook automatisch aan aan de rijmodus die je selecteert. Als je dan je picknickspullen wil uitladen, is dat vervelend. Geen paniek! Verlaag de vering met een simpele druk op de knop in de achterbak. Appeltje eitje. Ook kan je daar de automatische trekhaak bedienen, leuk als je iemand onaardig vindt en zijn/haar schenen wil aanvallen.
Verder heeft de Defender vooral leuke gimmicks die een doorgewinterde avonturier wel zal gebruiken, maar de gemiddelde persoon niet. Denk hierbij aan de watersensor die meet hoe diep je in het water rijdt. Of misschien de pagina met alle exacte dimensies van je Land Rover Defender. Een optie die wij miste op onze testauto, maar uiteraard wel te bestellen is, is de draadloze telefoonoplader. Voor net iets meer dan duizend piek krijg je die netjes op de Defender geïnstalleerd mét een gekoeld middenconsole. Nou, een volle telefoon én de mogelijkheid om chocolade mee te nemen in de zomer. Wat wil een mens nog meer?
Conclusie rijtest Land Rover Defender
De Land Rover Defender is een gouden gereedschapskist. Je kan overal naartoe en alles meenemen en dat allemaal in ultieme luxe en comfort. Alle toeters en bellen zijn kwalitatief hoogstaand en werken naar behoren. Je zit lekker en je ziet alles terwijl je comfortabel over de wegen (of ernaast) banjert. Wat je wel nodig hebt voor het besturen van de Defender is een grote portemonnee. Ook zijn sommige dingen net iets minder verfijnd dan gewenst. Al met al vonden wij dit een superfijne auto.
De Land Rover Defender is verkrijgbaar vanaf 85.823,- euro. Onze auto is een vrij volgeladen model met veel opties, deze kost 111.959,- euro.