Lexus staat voor Omotenashi, het Japanse woord voor gastvrijheid. En dat is precies wat deze eerste volledig elektrische auto van Lexus doet. Hij heeft nog geen masserende stoelen, maar hij komt wel erg dicht in de buurt van compleet ontspannen. Het feit dat de ruitenwissers even stoppen als je de deur open doet, om je te behoeden van extra spatten op je jas, is misschien wel het meest kenmerkend. Regen hebben wij tijdens onze rijtest met de Lexus UX 300e niet gehad, maar er vielen ons wel nog een paar andere zaken op. Lees je even mee?
Sterktes | Zwaktes |
+ mix van sportiviteit en comfort | – CHAdeMO aansluiting |
+ ontzorgd worden door de concierge | – ruimte |
+ range en heerlijke elektrische auto | – AC en DC laadsnelheid |
Wat is de Lexus UX 300e?
Deze EV op basis van een brandstof Lexus UX heeft een goede basis om je als gast te bedienen. Hij is uiterst stil, zit erg degelijk in elkaar, maar heeft wel aardig wat knoppen. Dat verwacht je tegenwoordig niet meer in een nieuwe auto, maar bedenk dat de basis van dit model uit 2019 dateert en je snapt het. Ondanks dat de brandstofintroductie van de UX slechts twee jaar geleden is, pluk je er nu nog steeds de vruchten van.
Opvallend is namelijk dat deze Lexus UX 300e geen middentunnel heeft voor de achterpassagiers. En dus een vlakke vloer. Iets wat je eigenlijk alleen tegenkomt bij auto’s die vanaf de tekentafel enkel als elektrische auto ontworpen zijn. Had Lexus toen al een glazen bol? Enigszins wel, want in Nederland heeft Lexus bijna het patent op hybride aandrijflijnen. Lexus (en Toyota) hebben ‘hybride’ als eerste hoofdstuk van hun auto-ontwerphandboek met zwarte inkt geschreven. Al wordt die huisregel tegenwoordig, zonder echt duidelijk reden, soms los gelaten, zie daar de Lexus LC 500 (zonder H van Hybride), Lexus RC en het derde model is de Lexus UX 200. Van elke 10 verkochte UX-en heeft er één geen hybride aandrijfvorm. Blijkbaar is daar ook nog een kleine markt voor.
Hoe rijdt deze UX 300e?
Als een Lexus! Met het verschil dat hij beter door de bocht gaat dan menig andere elektrische auto. Zie daar gelijk het verschil van een kleiner accupakket (54,3 kWh). Minder accu is minder gewicht is een beter rijgedrag. Minder gewicht is ook beter voor de actieradius. Dat is de reden dat deze Lexus een 315 km WLTP actieradius heeft. Nou ja, 305 km range in ons geval. Omdat wij met de 18 inch velgen reden in plaats van de kleinere 17 inch. Een grotere velgmaat betekent een kleine actieradius. De actieradius had ook hoger kunnen uitvallen, mits de Lexus wat ‘gladder’ zou zijn. Kijk maar eens naar zijn grille. De niet-gladde grille geeft hem wel meer ‘smoel’. Dus lekker houden zo. Maar kost wel aerodynamica.
Qua rijden is de Lexus dus een heerlijke mix tussen sportiviteit én comfort, waarbij de kwartje duidelijk meer naar comfort overhangt zonder dat dat ten koste gaat van zijn sportiviteit. Dat is toch knap!
Verder valt op dat het een wel/net niet gezinsauto is. De ruimte is goed, maar voor een jong gezin (met kinderwagen en campingbedje) niet groot genoeg met 367 liter bagageruimte. Zijn de kinderen minimaal kleuter en maximaal puber, dan kun je stad en land afrijden met deze heerlijke EV! Er was jammer genoeg geen plaats meer voor een frunk onder de motorkap voor natte laadkabels, maar het lijkt ook net een brandstofmotor in het vooronder te liggen.
Laten we laden
Na een lofzang over zijn rijeigenschappen en zijn afwerking, zijn we wat minder positief over zijn laadcapaciteiten. Thuisladen kan op 1-fase met maximaal 6,6 kW, in de praktijk is dat thuis meestal 3,7 kW in verband met eventuele vastrechthoging. Dat kost dus wel wat uurtjes als het 54,3 kWh accupakket he-le-maal leeg is, maar realiseer je ook dat je je elektrische auto praktisch nooit met 5% accucapaciteit of minder leegrijdt. ‘Over night’ kun je je Lexus gewoon volladen. Mondainashi (geen probleem in het Japans).
De DC oplaadsnelheid stelt wat teleur op twee punten: te weten de snelheid zelf en de aansluiting. Om met dat laatste te beginnen, de DC snellaadaansluiting is de CHAdeMo aansluiting. Officieel staat het voor ‘CHArge de MOve’. Klinkt een beetje ouderwets, en dat is het ook als je de rest van de nieuwe elektrische auto’s ziet. Die worden sinds een paar jaar allemaal afgeleverd met een Mennekes Type 2 aansluiting. Daardoor is dát de standaard geworden, iets waar Lexus niets aan kan doen. Tja, ze konden met de stroom mee bewegen, maar dat past niet echt bij ze. De CHAdeMo aansluiting heeft trouwens ook een voordeel, bij snelladers is het vaak de stekker die ongebruikt aan de paal hangt. Met de reden dat deze aansluiting minder gebruikt wordt bij nieuwe elektrische auto’s, maar de verhouding bij een DC snellaadpaal is vaak nog 50-50. Dus aan de ene kant een CCS aansluiting, aan de andere CHAdeMO die er vaak ongebruikt bij hangt.
Sterke punten
Wat een heerlijk rijdende elektrische auto! Met een elektromotor en dit relatief kleine accupakket komt dit onderstel helemaal tot zijn recht. Hij is on-sportief Lexus als je wilt, maar ook nog steeds een comfortabele Lexus zoals je die wellicht kent. Het comfort komt ook tot uiting bij het geluidsniveau. Iets waar Lexus sowieso bij haar modellen, en vooral bij de grotere Lexi, in uitblinkt.
Het is niet een klinische elektrische auto, die voldoet aan het functie-boven-vorm methodiek. De grille is bijvoorbeeld niet glad getrokken, maar nog voorzien van een heerlijk reliëf. Dit kost wel wat actieradius, maar met 315 km WLTP heb je niet direct wat te klagen.
Omotenashi, de Japanse gastvrijheid komt in alles naar voren. Deze auto verwent je qua rijeigenschappen, comfort, maar ook uitrusting. Stoelverwarming en -verkoeling die door een conciërge automatisch op de juiste temperatuur wordt ingesteld. En voor de controlfreaks onder ons, deze kun je ook altijd nog zelf instellen. Het Mark Levinson audio systeem imponeert ook, vooral in combinatie met het buiten sluiten van omgevingsgeluid. Dit premium stukje audio is standaard vanaf de Executive (64K). Het is veel geld, maar vanaf die uitvoering kun je optielijst wel in de prullenbak archiveren. Bij is dan bommetje vol.
Zwakke punten
Zijn ruimte. Het is geen goedkope auto, iets wat bevestigd dat het premium automobiel is, maar tegelijkertijd mis je voor dit geld wel wat praktische ruimte. De UX 300e is er vanaf 50.000 euro en onze versie kostte bijna 65.000 euro. Dat is veel geld voor een auto die niet excelleert in ruimte of laadsnelheden.
De DC laadsnelheid is namelijk 50 kW én op basis van een CHAdeMO aansluiting. Deze snellaadaansluiting zie je echt nog wel, maar het aantal CHAdeMO aansluitingen is/wordt wel minder. Op dit moment is het wel vaak de aansluiting die nog vrij is bij een snellader. Iets met elk nadeel heb zijn voordeel. Moet nog wel even gemeld worden, dat die 50 kW DC laden tot 80% volgehouden wordt. Het is dus geen piek oplaadsnelheid zoals bij diverse andere EV’s.
Naast dat de DC laadsnelheid met 50 kW zelfs een lagere waarde is dan de accucapaciteit van 54,3 kWh, heeft de 300e ook een 1-fase AC laadaansluiting. Deze gebruik je thuis én bij openbare oplaadpunten. Het opladen gaat minder snel, maar echt waar, wij hebben dit in de praktijk nooit als probleem ervaren. We doorkruisten echt het hele land op de 1-fase AC laadaansluiting. Gewoon een kwestie van overal proberen te laden waar je parkeert. Iets wat elke EV-rijder zou moeten doen.
Conclusie rijtest Lexus UX 300e
De Lexus UX 300e laat zien waar Lexus goed in is. Een goed afgewerkte, stille, comfortabele en in dit geval ook nog een sportief sturende auto maken! Lexus heeft de UX elektrisch gemaakt en laat alleen wat steken liggen bij de oplaadcapaciteit. Die zijn niet up-to-date en passen niet bij dit premium product, al moet ik ook zeggen dat er goed met te leven valt. Maar wees op de hoogte van de onvolkomenheden om de schoonheid te herkennen, zei een oude wijze man misschien ooit eens…