Mazda toch. Altijd een beetje buiten de lijntjes kleuren die gasten (m/v) uit Japan. De Mazda 3 is daar een heel duidelijk voorbeeld van. Op het eerste gezicht lijkt het een grijze leasebak, maar… dat is het eigenlijk ook. Gelukkig dan wel heel eigenzinnig met een sportief sausje.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Versnellingsbak | – Navigatie |
+ Rijgedrag | – Geen touchscreen |
+ Looks | – Power pas laat |
Wat is de Mazda 3?
De Mazda 3 is een interessante auto. Hij is te verkrijgen als prachtige hatchback en als steeds zeldzamer wordende sedan. Als wij de verplichte VAG-vergelijking moeten maken, zou hij een beetje op het maatje Jetta zitten. Een perfect leasemaatje dus.
De 3 draagt de typische Mazda ontwerptaal met zich mee. Dus: elegant, geen overbodig lijnenwerk en een vrij enorme grille op de voorkant. Jammer genoeg is ons testmodel wat saai qua kleur, maar hij is er gelukkig ook in het metallic rood.
Onze Mazda 3 is uitgerust met de 2.0 ongeblazen viercilinder met 150pk en een handgeschakelde zesbak. Dit is de middelste motoruitvoering. Ook is ons model gesierd met de Exclusive Line. Dit is niet de basisuitvoering, maar eentje erboven. De tweeliter met 150 pk is goed voor een gemiddeld verbruik van net onder de 1 op 20 in het echte leven.
Hoe rijdt hij
Een opvalland feitje is dat de Mazda 3 eigenlijk heel erg eenvoudig is. Alles is vanzelfsprekend. Onze uitvoering heeft handmatig verstelbare stoelen, een handbak en stoffen bekleding. Bam, lekker simpel. Ook het rijden is heel erg simpel. Koppeling in, knop indrukken en gaan.
De tweeliter is lekker pittig, maar wel pas hoog in de toeren, hierover later meer. De versnellingsbak is eenvoudig en lekker sportief kort. Hij is in één woord geweldig. Hierover later ook meer. Remmen en sturen gaat overigens volledig van een leien dakje. De auto ligt fantastisch op de weg en geeft ons geen enkele keer verrast met glijden, slippen of vreemde veringperikelen.
Qua optrekken is het geen raceauto, maar hij is tenslotte ook niet zo bedoeld. Het zicht rondom is goed maar de camera’s zijn, vooral achter, een welkome aanvulling. Het zich naar achter is door de kleine achterruit niet heel goed. Ondanks dat je lekker laag in de auto zit, is het overzicht naar de rest van de wereld goed. Het is een erg prettige auto.
Sterke punten
Het beste ding aan heel de auto is de handgeschakelde zesbak. Wat een fantastische bak is dit! Linea recta uit de Mazda MX-5 en dat merk je. De slagen zijn kort, de pookknop is fors en fijn en hij is zo soepel als een pakje boter. Heerlijk. Zo voelt het toch als een lekkere sportieve en spannende auto terwijl het eigenlijk een grijze sedan is.
Ook het rijgedrag is, gedeeltelijk door die versnellingsbak, erg goed. Zoals we net al benoemde, is geen enkele keer de auto onvoorspelbaar geweest. Spoort als een trein, stuurt zo vlak als een Verstappen in een kombocht en veert zo voorspelbaar als het weerbericht in november. Het scheuren over een rotonde is geen moeilijke taak voor de Mazda 3 en snelwegen snoept hij gulzig op. Dus, top. Dat is wel eens anders geweest.
Een ander positief punt is de looks van de Mazda 3. Het is een erg elegante bedoeling met de bekende styling van het merk. De auto is eigenlijk heel eenvoudig en er is gefocust op de kleine details. De achterlichten zijn bijvoorbeeld erg mooi en de snoet is erg fijntjes en simpel. Door niet te overdrijven, heeft Mazda een erg subtiel-elegante auto neergezet. Zelfs in het VINEXwijk-grijs.
Zwakke punten
Ik heb toevallig de Mazda 3 helemaal gaargetest, ik kocht namelijk in de week dat ik hem had een nieuwe auto in Doetinchem. Dat is vanaf het bruisende Barendrecht een aardig eindje karren. Wat ons hierbij wel opviel, is dat de navigatie van de 3 eigenlijk helemaal niet zo veel weet. Sommige straten zijn helemaal niet bekend, andere keren is het goede adres onvindbaar. Wel werken de postcodes altijd, maar goed. Om nou heel de tijd Google Maps te gebruiken om postcodes op te zoeken, lijkt ons niet de bedoeling.
Een ander negatief punt is het feit dat de Mazda 3 geen touchscreen heeft. Dit werkt normaalgesproken helemaal prima. Een beetje draaien en drukken met de draai- en drukknop en gaan met die banaan. Maar, als de navigatie zesendertig keer ingevuld moet worden met de draaischijf der alfabet en dat lukt heel de tijd niet omdat de navigatie veel niet kent, is dat vrij snel vervelend.
De pittige vierpot met 150pk is fijn, maar soms moet je hem wel heel hard op zijn staart trappen. Het maximale koppel vindt men namelijk pas bij 4000 toeren per minuut. Dat is vrij hoog. Ook het maximale vermogen vindt men in dezelfde postcode als de redline namelijk bij 6000 toeren per minuut. Dit zorgt voor een sportieve ervaring, maar het is niet altijd ideaal.
Uitrusting
Standaard komt de Exclusive Line met de volgende uitrusting:
- 18-inch lichtmetalen velgen, Grey
- Zwart stoffen interieur met stoelverwarming
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Climate Control, automatische airconditioning in twee zones
- Elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels met geïntegreerde knipperlichten. Automatisch dimmende buitenspiegel (bestuurderszijde)
- Parkeersensoren voor en achter
- Draadloos opladen mobiele telefoon
- Smart Keyless Entry, automatische vergrendeling
Als opties op deze testuitvoering vinden wij om te beginnen de kleur Machine Grey, dit a 1050 euro. Ook werden wij verwend met het Design Pack a 1350 euro. Dit bevat onder andere privacy glass, wat pianozwarte en aluminium designelementen en adaptieve LED-koplampen.
Het Driver Assistance & Sound pack zit ook op onze auto. Dit pakket biedt adaptive cruise control, een 360 graden camera, 12 Bose speakers en nog allerlei andere veiliigheidssnufjes aan. Dit pakket kost 1700 euro.
Conclusie rijtest Mazda 3 sedan
De Mazda 3 is een goede, duidelijke en eenvoudige sedan voor iedereen. Met de spectaculaire versnellingsbak en de erg prettige rijeigenschappen is dit een auto die veel leuker rijdt dan zijn looks doen vermoeden. Niet dat de Mazda 3 lelijk is, integendeel. De looks van de auto zijn subtiel en elegant, lekker Mazda. Helaas is de combinatie van een touchscreenloos interieur en de hardnekkige navigatie soms een beetje storend. Ook moet je soms aardig trappen om bij het vermogen en het koppel te komen. Maar ach, wie houdt niet van een beetje racen? Al met al is het echt een heerlijke auto.
De Mazda 3 sedan is verkrijgbaar vanaf 31.640,- euro. Onze testauto was een midden-uitvoering met middelste motor, die kost met de hierboven genoemde opties 33.440,- euro.