Mazda wil graag laten geloven dat hun producten meer zijn dan metaal. Dat er een band geschept kan worden tussen auto en bestuurder. Dat noemen ze Kodo oftewel: Ziel van beweging. Gaan we dit vinden in deze rijtest met de Mazda CX-30? Of blijven er wensen over.
Sterke punten: | Zwakke punten: |
+ Fijne veiligheidssensoren | – Zicht naar achter |
+ Motor | – Plastic bumpers doen af van het ontwerp |
+ Ergonomie | – Ruimte op de achterbank |
Wat is de Mazda CX-30
We hebben al eens een rijtest gedaan met de Mazda CX-30. Het is simpelweg een cross-over, ongeveer ter grote van een Renault Captur of Nissan Juke. De grote vraag die ik had bij de rijtest van de Mazda was het volgende: Kan een fabrikant, eigenzinnig zoals Mazda, concurreren in een segment dat al zo vol zit en vooral vol is met verwachtingen van klanten?
Grappig feitje: de Skyactiv X motor heeft voor een wetswijziging gezorgd. Dat zit zo: In Nederland moeten eigenaren van diesel-auto’s extra motorrijtuigenbelasting betalen. Dat is ter compensatie van accijns. In de wet werden dieselvoertuigen voorheen beschreven als “voertuigen met compressieontsteking”. Snap je hem al? De Skyactiv X is een benzine motor met compressieontsteking. Dit is nu aangepast zodat auto’s met een compressieontsteking die benzine tanken uitgezonderd zijn van die regeling.
Hoe rijdt de CX-30
De motor is subliem. Heerlijk, bruikbaar koppel en met het maximale vermogen beschikbaar bij 4000 toeren is het maken van toeren ook nog eens leuk. Het mild-hybrid systeem compenseert de momenten van vermogensverlies tijdens het schakelen. Dat zorgt voor een constant gevoel van acceleratie. Het schakelen zelf gaat niet enorm snel, maar wel enorm soepel. Het enige wat je merkt van het schakelen is een toonverandering van de motor. Ik weet het, het klinkt als een verkooppraatje, maar het is gewoon echt zo.
Het chassis is goed afgewerkt, de auto “rolt” nauwelijks in de bochten, de auto ligt lekker strak op de weg. Het sturen geeft niet uitermate veel feedback, maar je hebt wel altijd een idee van wat de voorwielen doen. Dat maakt het naar mijn mening al beter dan menig ander cross-over’s. Met een chassis dat zo goed ontwikkeld is als die van de Mazda is het niet nodig om straffe vering te hebben. Deze heeft hij wel. Hier moet ik even heel duidelijk zijn. De Mazda CX-30 is niet oncomfortabel. Op hogere snelheden settelt de auto goed. Je merkt dat de auto dat het prettigste vindt om te doen. In de stad is de vering wat stug. Gaten in de weg worden dan meer opgemerkt. Een positief punt in een sportauto, en ik moet bekennen dat ik het fijn vind rijden. Maar met een chassis dat zo goed is als die van de Mazda, heb je geen stugge vering nodig. Ik wil het geen nadeel noemen, meer iets om rekening mee te houden.
Sterke punten van de Mazda
Over het algemeen is het design van de Mazda CX-30 goed geslaagd. De auto is stoer met mooie lijnen in de carrosserie en fijne details. Voorbeeld: De motorkap-lijn die een beetje tot over de wat dieper zittende koplampen zitten. De foto’s doen die lijn geen recht. Het chroom-werk is goed uitgevoerd en subtiel. Enkel gebruikt waar het nodig is om details mooier uit te laten komen.
Het interieur is een masterclass in ergonomie. Alles wat je je kan wensen precies waar je het wenst. Na het eerste uur rijden met de CX-30 kon ik bijna alle knoppen op de tast bedienen. Dan de knoppen zelf. De knoppen waarmee je als bestuurder de meeste interactie hebt, zoals de volumeknop, infotainment draaiknop, en de knoppen op het stuur. Die zijn allemaal mooi afgewerkt en voelen, ondanks dat ze van plastic zijn, duur aan. In mijn tijd met de Mazda heb ik flink wat getaxied. Iedereen die plaats nam in de auto had eenzelfde reactie: Wow!
Iets wat rijden in de Mazda enorm makkelijk en fijn maakt zijn de goed uitvoerde veiligheidssensoren. Ik hou van een analoge rijervaring en hoewel je dat met de Mazda CX-30 nooit krijgt is het daar natuurlijk ook niet de auto voor. de CX-30 is een gezinsauto, geen racewagen. Juist dan valt het wel op hoe goed de sensoren weggewerkt zijn. De camera’s in de Mazda zijn daar nog een goed voorbeeld van. Mijn testmodel had de fijne 360-graden camera. De kwaliteit daarvan is zelfs in het donker, met vieze lenzen goed, heel erg goed. Tijdens het rijden merk je goed dat de auto op je let, ingrijpen, dat doet hij pas op het allerlaatste moment. Bijvoorbeeld wanneer jan-modaal spontaan 100% remkracht gebruikt op de snelweg omdat een matrixbord ineens “50” aangeeft.
Zwakke punten van de Mazda
Het enige dat afdoet aan het ontwerp zijn de plastic randen aan de onderkant van de carrosserie. Die breken het mooie ontwerp, de auto zou nog aantrekkelijker zijn geweest als die stukken in de carrosserie kleur waren. Dat is wel het geval bij de Mazda CX-5. Het design daarvan lijkt meteen meer opgeruimd. Laat ons vooral weten wat jullie van het design van de Mazda vinden!
Hoewel het interieur een masterclass in ergonomie is, kan het zomaar zijn dat passagiers op de achterbank daar anders over denken. Minder aan het interieur is het feit dat de achterbank krap is. Hier is genoeg plek voor een klein gezin, maar zodra de achterste passagiers boven de 1.80m komen zijn lange ritten niet erg aan raden.
Vanwege de dikke B -en C-stijlen in de auto, in combinatie met een klein ruitje achterin, is het directe zicht naar achter een uitdaging te noemen. Dat neemt niet weg dat parkeren erg makkelijk gemaakt wordt. Dat komt door de uitstekende sensoren en de hoge kwaliteit van de voor- -en achteruitrij-camera’s. Toch was fysiek zicht naar achter prettig geweest.
Uitrusting
De auto die we meekregen was om precies te zijn: een Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186 in Exclusive-line trim. De Skyactiv X motor moet je een beetje zien als een diesel motor. Het werkt op basis van compressie ontsteking zoals je dat ook bij een diesel hebt. Het resultaat is een efficiënte benzine motor met genoeg koppel en een respectabel verbruik. Mazda claimt een verbruik tussen de 17,9km en 15,2km per liter. In mijn testperiode is het verbruik gemiddeld 1 op 15.5 geweest. Natuurlijk een combinatie tussen snelwegen en stadsverkeer. Het geclaimde verbruik valt in een zeldzaam geval dus prima samen met de realiteit.
Ons testmodel had een consumentenprijs van €47.350. Dat is natuurlijk veel geld. Let wel dat auto’s gewoon duur zijn tegenwoordig, zoals alles duur is. Mocht je een beetje context willen. De gemiddelde prijs van een personenauto was in 2023 €45.993 een stijging van 20% vergeleken met 2020. Voor de duidelijkheid, de Exclusive-line uitrusting op onze Mazda CX-30 is echt bovengemiddeld. De auto rijkt ver boven zijn prijsklasse.
Hoewel onze auto een beetje boven het gemiddelde zit qua prijs kan die ook goedkoper. De vanaf prijs in Nederland voor een Mazda CX-30 is €34.790,-. In België is dat, zoals bijna altijd het geval is minder met €28.990.
Conclusie rijtest Mazda CX-30
Zoals ik al zei ben ik deze rijtest ingestapt met de volgende vraag: Kan een fabrikant, eigenzinnig zoals Mazda concurreren in een segment dat zo vol zit en vooral vol is met verwachtingen van klanten.
Nu zie ik in hoe onnozel deze vraag eigenlijk was. Want juist een merk zo eigenzinnig zoals Mazda maakt een kans zichzelf te onderscheiden. Mijn verwachtingen zijn de deur uit geblazen, en net zoals bij iedere auto die ik rij waren die verwachtingen hoog.
Over de Mazda CX-30 kan het volgende gezegd worden. De rijervaring lijkt moeiteloos. Vrijwel alles gebeurd automatisch en de auto onderneemt acties waarvan je graag wil dat ze gebeuren vanzelf. Zo is je telefoon al bijna met de infotainment gekoppeld, voordat je überhaupt plaats hebt genomen achter het stuur. Dat klinkt misschien makkelijk, maar om dat consequent en ogenschijnlijk moeiteloos in een product te verwerking is moeilijk, heel erg moeilijk. De Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186 is vrijwel volledig uit de Kodo-kunst.