Het altijd eigenzinnige Mazda heeft een volgende stap gezet in het elektrificeren van haar modellen. De Mazda CX-5 e-Skyactiv G M-Hybrid, is het nieuwe model voor 2023 met een Mild-Hybrid 24V Lithium-Ion batterij. Het bedrijf uit Hiroshima hoopt hiermee de CX-5, waarvan de tweede generatie al sinds 2017 op de markt is, weer relevant te maken tegenover de nieuwste concurrenten.
Sterktes | Zwaktes |
+ Interieurkwaliteit | – Geen touchscreen |
+ Stuurgevoel | – Gebrek aan koppel |
+ Uitrusting | – Armsteun |
Wat is de Mazda CX-5 e-Skyactiv G M-Hybrid?
Een merk zonder C-segment Crossover is tegenwoordig niet meer denkbaar. Zelfs Mazda, dat er bekend om staat haar eigen weg te kiezen, heeft gekozen voor een compacte Crossover. En met succes, want de Mazda CX-5 is maar liefst goed voor 26% van alle Europese verkopen in 2022. Sinds de lancering in 2017, is Mazda langzamerhand bezig geweest om het model steeds een beetje beter te maken.
In onze laatste test met de Mazda CX-5, viel het sportieve stuurgevoel al op. Dit implementeert Mazda tegenwoordig op al haar modellen, om zo de verbinding tussen auto en bestuurder te versterken. Daarnaast wist EURO NCAP al te benoemen dat de SUV in 2017 “één van de meest veilige gezinsauto’s die je kunt kopen” is.
Net als bij een goede taart, krijgt de CX-5 steeds weer een nieuwe laag voor een betere smaak. In dit geval smeert Mazda een dikke laag comfort over de Crossover. Een betere zitting, meer geluidsisolatie en draadloze connectiviteit zijn de ingrediënten van vandaag. De vraag is echter: is dit genoeg om de smaak van 2023 te pakken, of blijft de CX-5 toch een beetje een oude taart?
Hoe rijdt het?
Oke, genoeg taart metaforen, het is tijd om te rijden. Wat ons als eerste opvalt waneer wij de nieuwe CX-5 betreden, is de zitpositie. Voor Mazda Crossovers is dit soms een lastig punt, want ze willen een hoge rijpositie combineren met sportief rijgedrag. Dus je wilt, tegelijkertijd laag zitten en het overzicht houden. Uiteindelijk weten wij een juiste positie te vinden, maar kan het stuur eigenlijk net niet ver genoeg omhoog om echt de ideale rijpositie te vinden.
Daar merk je tijdens het rijden niet zo heel erg veel van, want de Mazda CX-5 weet een goede combinatie tussen sportief en comfort te vinden. Zoals gezegd heeft Mazda de focus gelegd op het stiller maken van de cabine en dat lijkt aardig gelukt. Wanneer wij de ramen open doen, valt het pas op hoeveel windgeluid er aan de buitenkant langs ons raast. Op de “road of a thousand corners” kunnen wij eens goed de crossover testen. Er zijn twee rijstanden om uit te kiezen, Normal en Sport. Wat ons betreft een nutteloze toevoeging, want het rijkarakter van de CX-5 veranderd te weinig tussen de twee standen.
Positiever zijn wij over het stuurgevoel dat wij ervaren op deze bijzondere weg. De Crossover kris-krast door de vele glooiende bochten alsof het niks is. Begrijp ons niet verkeerd, het is en blijft een hoge crossover. Maar dankzij het zwaardere stuurgevoel, laat de CX-5 meer blijken wat er gebeurd met de banden, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort.
Sterke punten
Naast dat wij erg te spreken zijn over het stuurgevoel van de CX-5, is het stuur zelf ook positief ontvangen. Het gehele interieur is gekleed in zachte materialen en de dikte van het stuur is precies goed. Het comfort wordt verder verhoogt dankzij extra dikke padding op de armsteunen, prettig voor de langere reizen.
Het multimediascherm zit op een duidelijke positie, zonder dat dit het zicht naar buiten teveel belemmerd. Vooral de camera’s voor en achter vallen in positieve zin op. Dankzij een hoge resolutie is de beeldkwaliteit tijdens het inparkeren erg goed en vloeiend.
De rijpositie is wellicht een compromis, maar dit komt weer ten goede voor de passagiers. Als lange Nederlander is er niks te klagen. Zo kan je tot een lengte van ongeveer 2 meter, prima achter jezelf zitten. Hoofdruimte is ook prima en het comfort is dus voor het gehele gezin uitstekend te noemen. Dat blijkt ook uit het feit dat de CX-5 nog steeds erg populair is onder de caravan-vakantiegangers. Een maximaal trekgewicht van 2.000kg is daarbij een uitstekende score.
Zwakke punten
Waar het rijgedrag op een positieve manier opvalt, zijn wij over de motorisering wat minder enthousiast. De CX-5 M-Hybrid is vanaf 2023 op ieder benzinemodel voorzien van een 24V mild-hybrid systeem van 0,21 kWh. Mazda zegt dat dit de uitstoot met ongeveer 13 gram co2 verminderd en het gemiddelde verbruik per 100 kilometer met 0.6 liter naar beneden gaat. Bij de 2.5 liter 194 pk versie die wij gereden hebben, kwamen wij echter toch wat koppel tekort.
Er zit een elastisch effect in het versnellen van het voertuig bij vlotte acceleratie. Bij het intrappen van het gaspedaal duurt het net iets te lang voordat er versnelling ontstaat in het voertuig. Dit elastische effect kan soms vervelend zijn bij inhaalpogingen op de snelweg. Het verbruik was evengoed niet spectaculair. Bij een snelwegrit van 90 kilometer kwamen wij op 7.0L/100 km en daarbuiten kan dit oplopen tot 8.0L/100 km.
Een klein ongemak in het interieur is de armsteun. Naast dat de zitpositie voor de bestuurder niet ideaal is, kan de armsteun op de middenconsole niet naar voren schuiven. Zelfs bij langere mensen van 1.90m, zorgt dit ervoor dat je net niet met je elleboog op de middenconsole kan leunen.
Uitrusting
Over de uitrusting van de Mazda CX-5 kunnen wij heel kort zijn, alles zit er wel in. Ons testvoertuig is voorzien van stoelverwarming en -verkoeling met drie standen, 2 usb-C oplaadpunten en een draadloos oplaadplatform. Het interieur ziet er rustig en schoon uit, zonder dat dit ten koste gaat van het gebruiksgemak.
Dit is voor een groot deel te danken aan de mogelijkheid om met een draaiknop het multimediascherm te bedienen. Een kleine kanttekening hierbij is wel, dat bij het invoeren van een adres, de draaiknop geen ideale oplossing is en een touchscreen beter werkt.
Dit aspect heeft Mazda echter verwijderd omdat het bedienen van een touchscreen onveilige situaties kan veroorzaken in het verkeer. Wat ons betreft een uitstekend besluit, maar wel een die ten koste gaat van het gebruiksgemak bij de navigatie. Een ander hulpmiddel dat Mazda uitstekend toepast is het head-up display. Hierop is uitstekend de navigatie, snelheid en dodehoekwaarschuwing op af te lezen.
Achterin is er naast genoeg beenruimte en hoofdruimte, ook genoeg gemak te vinden. In de uitklapbare armsteun vinden wij stoelverwarming met drie standen voor de achterste passagiers, Twee traditionele USB-aansluitingen en twee cupholders. Daarnaast kunnen alle drie de zittingen achterin, individueel ingeklapt worden. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een extra groot “skiluik”.
Conclusie Mazda CX-5 e-Skyactiv G M-Hybrid
Mazda schaaft al zes jaar aan het concept van de huidige CX-5 en dat blijkt. Het model blinkt uit op aspecten die een hoop mensen voor lief nemen zoals veiligheid en ergonomie. Het sportieve stuurgevoel is leuk, maar er had bij de 2.5 Skyactiv G M-Hybrid ook iets meer sportieve power bij gemogen. Over het interieur is er weinig te klagen, het is voor alle passagiers een uitstekende ruimte om in te zitten. Voor de bestuurder is het in het begin lastig om een juiste positie te vinden, maar hier raak je vrij snel aan gewend.
De basisversie 2.0 e-Skyactiv G Mild-Hybrid met 165 pk is vanaf €38.190,- beschikbaar in Nederland met voorwielaandrijving. Een goede aanbieding wat ons betreft als het gaat om van punt A naar punt B te rijden met het gehele gezin en de caravan. Dat dit niet gepaard gaat met een verbruik van sommige concurrenten die een groter accupakket hebben, moet dan maar voor lief genomen worden. Er zijn snellere modellen, er zijn zuinigere modellen. Maar de Mazda CX-5 weet een prima tussenweg te vinden voor een nette prijs en met één van de beste rij eigenschappen in zijn klasse.