Mazda CX80 is het nieuwste Europese vlaggenschip van de Japanse fabrikant. Het is ook de grootste auto die in Europa aangeboden wordt door Mazda. De Amerikaanse markt krijgt de iets grotere CX90. Pissen we langs de pot? Of is de CX80 alles wat we nodig hebben. Niks dat een rijtest niet uit kan vinden.

Sterke punten:Zwakke punten:
+ communicatief en intuïtief– buitenspiegel plaatsing
+ remgevoel en kracht– concurrentie heeft een groter elektrisch bereik
+ Captain seats– Captain seats

Wat is de Mazda CX80?

De benaming SUV is alom bekend. Het staat uiteraard voor “Sport Utility Vehicle.” Naar het Nederlands vertaald zou er “Sportief Bruikbaar Voertuig” staan, maar dat klinkt toch net wat minder lekker. Nu is de Mazda onmiskenbaar bruikbaar, natuurlijk is het een voertuig. Sportief? Nee, dat is het niet. Dat is dan ook overduidelijk niet het doel van Mazda’s CX-80. Verfijning is het doel, luxe en ruimte.

De aandrijving komt niet van de nieuwe 3,3-liter in-lijn-zes van Mazda, zoals die te vinden is in de Amerikaanse CX-90. In plaats daarvan krijgen wij een gehybridiseerde 2,5-liter viercilinder. Voordat er gereageerd wordt dat dat zonde is en wij altijd maar de dupe zijn van verkleining: het verschil in vermogen is slechts 18 pk, met 327 pk voor de CX-80 en 345 pk voor de CX-90. Beide hebben evenveel koppel, namelijk 500 Nm. Wel is het Europese vlaggenschip lichter, tot zo’n 90 kilogram. In beide gevallen heeft men de mogelijkheid om tot 45 kilometer volledig elektrisch te rijden, wat bijdraagt aan een lager brandstofverbruik en een verminderde uitstoot. Dat is dan weer goed voor je portemonnee, want je draagt een stuk minder BPM af.

Binnenin de CX-80 vind je een luxueus en goed doordacht interieur met hoogwaardige materialen en het nieuwste infotainmentsysteem van Mazda. Het voertuig biedt voldoende ruimte voor zowel passagiers als bagage, met handige opbergoplossingen. Denk bijvoorbeeld aan een zonnebrilhouder, verschillende opbergvakjes en lades. Tel je de vakken in de deuren mee? Dan is er op ieder gegeven moment ruimte om veertien(!) flesjes mee te nemen. Hoeveel bagageruimte is er precies? Maximaal 687 liter, enorm veel dus. Gaan de achterbanken omlaag, dan is er 1.221 liter beschikbaar. Dat is genoeg om 1,22 kubieke meter kaas te vervoeren.

Volgens de veiligheidstesten van de Euro NCAP is de CX-80 de veiligste auto in zijn klasse. Die klasse is natuurlijk: gigantisch grote auto’s. Enige concurrenten zijn de Volvo XC90, BMW X5, Hyundai Santa Fe en Mitsubishi Outlander (link naar rijtesten). Merk je dat tijdens het rijden? Dat vertellen we je graag in het volgende hoofdstuk.

Hoe rijdt de Mazda CX 80?

Ken je die rapvideo’s uit de jaren 2000 waarin altijd – onnodig – een grote SUV (lees: Cadillac Escalade) voorbijrijdt? Dat gevoel krijg je ook tijdens een rit in de Mazda CX-80. Een gevoel van onoverwinnelijkheid, alsof je niets te bewijzen hebt. Als andere weggebruikers je irriteren, lijkt het alsof je gewoon over ze heen zou kunnen rijden. Niet dat we dat aanraden natuurlijk.

De 0-100 km/u-tijd is irrelevant, maar bedraagt 6,8 seconden. Dat komt voornamelijk door het koppel van 500 Nm: een lichte aanraking van het gaspedaal en je wordt direct op je wenken bediend door een flinke dosis elektrisch vermogen. De verbrandingsmotor komt er als ondersteuning bij, tot een bepaalde snelheid, waarna de verbrandingsmotor het voortouw neemt. Dat wordt bepaald door verschillende parameters en de geselecteerde rijmodus. Het resulteert in een geraffineerde rijervaring – eentje die de grootste Mazda dan ook goed staat.

De verrassing van de CX-80 is het chassis. Ondanks de relatief smalle 235 mm-sectiebanden ligt de Japanner echt goed op de weg. Het onderstel voelt levendig. Richt de vijf meter lange mastodont op een bocht en het geheel voelt stabiel. De demping laat zich niet van zijn stuk brengen en blijft comfortabel. Wanneer er wat druk op de vering staat, geeft de Mazda niet toe, maar wordt hij juist blij. Een lijn behouden is eenvoudig en het chassis voelt bedaard en gecontroleerd. Het knappe ingenieurswerk van Mazda zorgt ervoor dat hij zowel in bochten als op lange afstanden uitstekend presteert – een knappe draad waar de Mazda graag op loopt.

“Geraffineerd” is sowieso de beste omschrijving van Mazda’s nieuwste vlaggenschip. Het fijne, ergonomische interieur zit vol fysieke knoppen, maar toch is alles precies waar je het hebben wilt. Hoewel de knoppen overduidelijk van plastic zijn, voelen ze niet goedkoop. Dat komt door de solide klik bij de bediening ervan. Het leder voelt premium en met de optionele captain seats gemonteerd krijg je een extra dimensie aan ruimte en luxe. Daarover later meer.

Zicht naar achteren is vanzelfsprekend erg belangrijk. Op de snelweg maar zeker in een stadsomgeving. Waar je te maken krijgt met bijvoorbeeld scholieren die niet kijken of ouderen die je niet meer kunnen zien. Zeker in zo’n omgeving merk je de omvang van de auto. Je krijgt constant het gevoel dat één fout de gehele straat gaat blokkeren, omdat dat ook het geval is. De truc die we al vrij snel uitvonden was het gebruik van de camera’s. Het geeft een makkelijk en duidelijk beeld rondom de auto. Neemt een flinke last van je schouders en maakt parkeren ook een stuk makkelijker.

Het verbruik van de Mazda is geclaimd op 1,6 liter per 100 kilometer – een claim die we, zoals bij de meeste testauto’s, niet hebben gehaald. Het verbruik is natuurlijk sterk afhankelijk van acculading, temperatuur en rijgedrag. Met een volle accu hebben we gemiddelden van 5 liter per 100 kilometer gezien. Voor een auto van ruim 2.100 kilogram een indrukwekkende prestatie. Tel daarbij op dat de testperiode erg koud was – wat het verbruik automatisch verhoogt. Rijd je met een lege of bijna lege accu, dan moet je rekenen op ongeveer 10 liter per 100 kilometer. Zeker voor langere ritten is dat iets om rekening mee te houden, aangezien het accupakket met 17,8 kWh niet het grootste is en daardoor vrij snel leeg kan lopen.

Sterke punten

De moderne “connected” auto vereist communicatie. Op ieder gegeven moment gaat er een ontelbare hoeveelheid data door het systeem. Dat zorgt voor veiligheid, comfort en prestaties, om maar een paar dingen te noemen. Een balans die een fabrikant daarin moet vinden is het communiceren naar de bestuurder. Wat wordt er gedeelt en wat is irrelevant. Op dat gebiedt loopt Mazda op een rode loper. Alles wat je zou willen weten is gecommuniceerd voordat je het af kan vragen. Daarbij is het gehele interieur zo ergonomisch verfijnd dat bediening door een chimpansee gedaan kan worden.

In een andere rijtest schreef ik al eens dat als er iets is waarvan je wil dat het direct werkt, het de remmen zijn. In de Mazda CX80 is niet alleen het remgevoel erg prettig. Ook de remkracht is uitmuntend.

Voor de CX80 biedt Mazda optioneel de captain seats aan. Dat zijn twee enorm comfortabele fauteuils die achter de eerste zitrij geplaatst zijn. Ze worden gescheiden door een breed middenconsole waar twee opbergvakken én bekerhouders in te vinden zijn. Het geeft een additioneel gevoel van luxe en doet het premium gevoel van de auto ten goede. Bovendien heb je als bestuurder een vrijer zicht naar achteren.

Zwakke punten

De positionering van de buitenspiegels valt onmiddellijk op. Ze lijken iets te ver naar achteren gemonteerd, wat resulteert in een situatie waarin de bestuurder meer tegen de zijkant van de spiegels kijkt dan daadwerkelijk erin.

Vergeleken met zijn concurrenten heeft de Mazda CX80 een kleiner elektrisch bereik. Dit is te wijten aan het kleinere accupakket van de CX80, waardoor er slechts 45 kilometer elektrisch kan worden gereden. Hoogstwaarschijnlijk genoeg voor je woon-werk verkeer. Maar als elektrisch bereik een cruciale factor is, weet dan dat er betere opties op de markt zijn.

Het is interessant om te zien hoe een kenmerk zowel een voordeel als een nadeel kan zijn. Zoals Johan Cruijff al zei, “elk nadeel heb zijn voordeel.” De captain seats, die eerder werden genoemd, bieden een voorbeeld hiervan. Hoewel ze een luxe toevoeging zijn, zorgt de standaardconfiguratie met drie stoelen achterin voor meer ruimte vanwege de brede middenconsole. Deze stoelen kunnen worden neergeklapt voor extra laadruimte; echter, dit geldt niet voor de middenconsole. Voor gezinnen met jonge kinderen of degenen die regelmatig grotere items vervoeren, is deze optie wellicht minder geschikt. Voor wie echter meer luxe wil, zijn de captain seats zeker aan te bevelen.

Uitrusting

De geteste “Takumi Plus”-uitvoering is de meest luxe variant van de CX-80 en biedt een royale standaarduitrusting. Denk aan een Bose surround sound-systeem met 12 speakers, een 360-graden camera en zowel verwarmde als geventileerde stoelen voor extra comfort. Het interieur wordt verder verrijkt met 20-inch velgen en een elektrisch bedienbaar panoramadak met een stoffen afdekking. Moderne technologie ontbreekt uiteraard niet, met draadloos laden en naadloze integratie van Android Auto en Apple CarPlay.

Voor wie een iets ingetogener uitstraling wenst, omdat ze onhandig zijn en vlekken maken op de witte bekleding. zijn er de Homura en Homura Plus uitvoeringen, die grotendeels dezelfde uitrusting bieden, maar met donkere accenten en bekleding.

De prijs van de geteste versie bedraagt €75.990, inclusief de optionele captain seats en de opvallende Artisan Red kleur. Daarmee positioneert de CX-80 zich als een betaalbaarder alternatief voor de Volvo XC90 en BMW X5, zonder in te leveren op luxe en verfijning.

Conclusie

Ik ga bij deze een voorstel doen: laten we auto’s zoals de Mazda CX-80 geen SUV meer noemen. Noem het in plaats daarvan een “LUV”: Luxury Utility Vehicle.

Hoewel hij eigenlijk iets te groot is voor stadsgebruik. En ja de buitenspiegels zijn raar. Maar hij biedt een onoverwinnelijkheidsgevoel dat weinig andere auto’s in dit segment evenaren. Ik ben een grote fan van Volvo, maar de Mazda CX-80 is simpelweg beter dan de XC90 en een stuk betaalbaarder dan de BMW X5.

Voor de Mazda CX-80 hebben we grote “LUV”

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *