De wankelmotor is terug! Drie jaar nadat we het grote nieuws brachten dat Mazda de wankel- of rotatiemotor weer tot leven wekt, konden we ermee rijden. Dat laten we ons geen twee keer zeggen natuurlijk, dus we reisden af naar Duitsland voor een rijtest met de nieuwe Mazda MX-30 E-skyactiv R-EV.

Natuurlijk kennen we de Mazda MX-30 al. Afgelopen jaren reden we er geregeld mee, en hier schreven we dan ook over. We kennen deze auto als heel fijne reisgenoot. Zijn bijzondere deuren en fraaie details zijn ons bekend, net zoals zijn fijne rijgedrag. In deze rijtest gaan we dat niet allemaal herhalen. Het gaat nu puur om die wankelmotor die zich onder de kap verschuilt.

Wat is de wankelmotor?

De wankelmotor is een uniek stukje techniek. In plaats van zuigers die in cilinders bewegen, komt de draaiende beweging van een metalen driehoek die in een ovalen ruimte ronddraait. Door de beweging ontbrandt benzine, dus het is een verbrandingsmotor. Maar dan eentje die totaal anders werkt dan wij gewend zijn.

Speciaal R-EV logo op de fender

Twee fabrikanten hebben de wankelmotor groot gemaakt: Mazda en NSU. De Japanners gingen er het langst mee door: ze begonnen in 1967 en het laatste model met deze unieke motor verdween in 2012 van de markt. Tot nu, want hij maakt zijn terugkeer als range extender in de Mazda MX-30 R-EV.

Generator

Het bereik was altijd het zwakke punt van de volledig elektrische Mazda MX-30. Omdat het merk geen concessies in rij-eigenschappen wilde doen, kreeg de auto slechts een klein accupakket en dito actieradius. Slechts zo’n 200 kilometer kwam je in het beste geval met de MX-30, en dat maakte hem voor veel mensen niet aantrekkelijk.

De range extender van de R-EV lost dit probleem op. Naast de elektrische aandrijving heb je een benzinemotor, die je verder helpt als de stroom op is. In het geval van de MX-30 is deze benzinemotor, in de vorm van een wankelmotor, puur een generator. De wankelmotor drijft dus op geen enkel moment zelf de wielen aan. Maximaal levert deze motor 75 pk aan de generator. De elektromotor zet echter een vermogen van 170 pk op de weg.

Mazda MX-30 R-EV

Geen laadstress

Op papier is de Mazda MX-30 R-EV dus een plug-in hybride, maar Mazda ziet hem anders. Zij plaatsen de auto liever in een aparte categorie tussen een hybride en een elektrische auto in. De MX-30 R-EV rijdt immers altijd puur elektrisch. Je kunt hem gewoon aan de stekker opladen. Het is een EV maar dan zonder de range anxiety.

Mazda hoopt dat de MX-30 R-EV mensen over de streep trekt die wel elektrisch willen rijden, maar bang zijn dat ze niet uitkomen met het bereik. Voor deze mensen is deze auto perfect: in principe rijd je altijd op de accu, maar je hebt altijd een kleine benzinemotor bij je als het nodig is. De wankelmotor, met een inhoud van 830 cm3, is immers klein en compact.

Het meeste last heb je van die tank benzine die je moet meeslepen. De locatie onder de achterbank betekent dat er minder ruimte is voor het accupakket. Bij de MX-30 R-EV meet de accu dan ook slechts 17,8 kWh, een stuk kleiner dan de 35,5 kWh van de elektrische MX-30. Op een volle accu kun je in de R-EV ongeveer 85 kilometer elektrisch rijden. De wankelmotor schakelt bij wanneer dit nodig is. Met een volle tank benzine erbij haal je 680 kilometer.

Wankelmotor in actie

Hoe rijdt hij?

In Duitsland konden we de Mazda MX-30 R-EV voor deze rijtest uitgebreid proberen. We waren natuurlijk heel benieuwd hoe zo’n wankelmotor zou rijden. Nou, eerlijk gezegd: je merkt er niet zoveel van. Omdat deze motor alleen als generator werkt, heb je er weinig invloed op met je gaspedaal. Alleen door veel gas geven kun je afdwingen dat de wankelmotor mee gaat doen, maar zelfs dan doet hij niks anders dan stroom opwekken.

Je hoort het duidelijk wanneer de wankelmotor onder de motorkap meedoet. In zo’n stille EV hoor je de motor al snel. Een sonore brom vult het interieur. Je merkt het ook aan kleine trillingen in de auto, bijvoorbeeld in het gaspedaal. Dit voelt net even anders dan als hij volledig elektrisch rijdt. Als je echt heel erg veel gaat vragen van de wankelmotor, door veel stroom te vragen bij een vrij lege accu, dan laat de wankelmotor duidelijk van zich horen. Het is een bijzonder geluid: het klinkt als een combinatie van een normale benzinemotor met een spinnende kat.

In rijgedrag is deze MX-30 niet anders dan normaal. Het is geen sportieve auto, maar voor een elektrische auto voelt hij licht aan. Optrekken en afremmen gaan heel beheerst. Als een idioot accelereren zit er dus niet in. Als een idioot de bocht door ook niet, al stuurt de Mazda MX-30 natuurlijk wel heel lekker. Je hebt iets meer vermogen ter beschikking ten opzichte van de volledig elektrische versie. Het gewicht is ongeveer gelijk.

Bijzondere deuren van de MX-30

Onderhoud

Mazda blijft natuurlijk een buitenbeentje met zijn kleine rechthoekige schermpje op het dashboard, dat je met een knop op de middenconsole bedient. Dit werkt echter eenvoudig en het scheelt vette vingers op je dashboard. Het interieur straalt sowieso rust uit, mede door de gebruikte materialen. De achterbank is niet heel ruim. Ook is hij donker, dankzij de twee kleine vliegtuigraampjes aan weerszijden. Deze zijn het gevolg van de rare achterportieren.

Bij een auto die al zoveel dingen op zijn eigen manier deed, is het niet gek dat ook de benzinemotor niet normaal is. Een wankelmotor is een bijzonder stukje techniek. Mazda zegt dat ze hem steviger hebben gemaakt, waardoor hij minder snel slijt dan de wankelmotoren van vroeger. Dit was namelijk nogal een nadeel aan dit type motor. Volgens Mazda moet hij – zolang de olie goed wordt onderhouden – nu lang meegaan en niet onderdoen voor een normale benzinemotor.

Mazda MX-30 R-EV

Conclusie rijtest Mazda MX-30 E-skyactiv R-EV

Hoewel we blij zijn met de terugkeer van de wankelmotor, vragen we ons wel af wat precies de toegevoegde waarde is. De enkelrotors-motor is wat compacter dan een viercilinder benzinemotor, dus vanuit dat oogpunt is het een goede keuze. Echter, het is wel andere, wat onbekende techniek. Een wankelmotor maak je bij verkeerd gebruik snel kapot. Bovendien is hij niet heel zuinig. Hoewel we verrukt zijn door de terugkeer van de wankelmotor, vragen we ons wel af waarom voor deze motor gekozen is.

Dat neemt niet weg dat de Mazda MX-30 R-EV een heel fijne auto is. Het is precies wat Mazda omschrijft: een volledig elektrische auto maar dan eentje met een range extender onder de motorkap. De prijs voor de R-EV is ongeveer gelijk aan die van de volledig elektrische versie. Dit maakt de keuze interessant, zeker voor mensen die aanhikken tegen de overstap naar volledig elektrisch. De Mazda MX-30 E-skyactiv R-EV biedt al de voordelen van elektrisch rijden, maar zonder range anxiety. Bovendien is de wankelmotor een dankbaar onderwerp om over te vertellen op verjaardagen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *