Sterktes | Zwaktes |
+ Mooie materialen en afwerking | – Dosering gaspedaal |
+ Heerlijke stoelen | – Onpraktische kofferbak |
+ Fysieke knoppen klimaatregeling | – Bonkende automaat |
Ben je op zoek naar een comfortabele auto? Dan staat de Mercedes-Benz E-Klasse waarschijnlijk op je shortlist. Al jarenlang staat de E-Klasse bekend als de meest comfortabele auto van zijn segment. Wij testten de E 300 e. Een plug-in hybride.
Deze aandrijflijn voegt aan de ene kant extra comfort toe, maar aan de andere kant gaat het juist ten koste van het comfort. Blijft er nog genoeg van dat comfort over? Je leest het allemaal in deze rijtest.
Wat is de Mercedes-Benz E 300 e voor auto?
Laten we eerst eens kijken wat we precies voor ons hebben. Eerst die aandrijflijn. Er staan twee plug-in hybrides in de prijslijst van de E-Klasse. Een diesel en een benzine. Wij kregen de benzineversie mee.
Onder de motorkap ligt een 2-liter 4-cilinder met een vermogen van 211 pk. Tussen de achterwielen vinden we een elektromotor met 122 pk en een batterijpakket van 13,5 kWh. Puur elektrisch kom je zo’n 40 km ver en binnen twee uur laden zijn de batterijen weer gevuld.
In totaal zorgen de motoren voor een vermogen van 320 pk. Niets om je voor te schamen. Dat geldt ook voor de acceleratietijd van 0 naar 100 km/u. Die klus is in 5,8 seconden geklaard. Schakelen wordt gedaan door de 9G-tronic transmissie met 9 versnellingen.
Dan de uitrusting. De E 300 e heeft een vanafprijs van € 66.830,-. Ga je voor de Business Solution AMG, dan kom je uit op € 69,396,-.
Voor die prijs krijg je onder andere een AMG-line in- en exterieur, parkeerpakket met 360 camera, Pre-Safe, het MBUX multimediasysteem, navigatie met augmented reality, keyless go en multibeam LED-koplampen.
Ons testexemplaar was daarnaast nog uitgerust met metallic lak (cavansietblauw), nappaleer en smartphone-integratie. Daarmee komt de totaalprijs uit op € 71,235,-.
Hoe rijdt dat?
Zoals gezegd staat de E-Klasse bekend om zijn comfort. Daar doet de hybride aandrijflijn nog een schepje bovenop. Want wegrijden doe je standaard in de volledig elektrische modus. Geruisloos dus. Maar daar komt ook meteen het eerste puntje van kritiek om de hoek kijken.
Want het gaspedaal van de E 300 e laat zich slecht doseren. Vooral bij accelereren vanuit stilstand. Geef je een klein beetje gas, dan gebeurt er te weinig. Druk je het pedaal net iets verder in, dan schiet je ineens vooruit. Zeker wanneer de benzinemotor ook nog inschakelt.
Dat zorgt voor een wat nerveuze rijstijl. Zeker wanneer je optrekt en tegelijkertijd een bocht maakt. Wat dat betreft lijkt de auto niet altijd even goed te weten wanneer de benzinemotor moet inschakelen. In een auto als de Volvo XC60 Recharge T6 gaat dat vloeiender.
Rem je vervolgens af, dan laat de Mercedes-Benz E-Klasse weer een steekje vallen. Wanneer de automaatbak terugschakelt, hoor én voel je een duidelijke bonk door de auto gaan. Dit lijkt alleen te gebeuren bij snelheden onder de 60 km/u.
Is dat nou zo erg? Bij een auto van € 40.000,- misschien niet. Maar bij een auto met een vanafprijs van € 66.830,- mag je best kritisch zijn. Zeker wanneer de auto bekend staat als comfortabel.
Is het dan gedaan met het comfort? Nee, dat zeker niet. Buiten deze twee punten om, is de Mercedes-Benz E 300 e nog steeds een bijzonder comfortabele auto. Het AMG-stuur is lekker dik en gehuld in zacht leer.
De stoelen lijken een kruising tussen comfortstoelen en sportstoelen. Ze zitten lekker zacht en zijn goed verstelbaar. Maar tegelijkertijd houden ze je stevig vast in een snel genomen bocht.
Mercedes heeft ook geïnvesteerd in extra geluidsisolatie en dat is te merken. Het blijft stil aan boord. Of je nu 30 of 130 km/u rijdt. Wordt het je te stil? Dan vraag je de E-Klasse gewoon om wat muziek op te zetten.
Krijg je het koud? Dan vraag je gewoon of de verwarming wat hoger mag. Meestal begrijpt de auto je, maar (net als bij de meeste andere merken) niet altijd. Toen ik zei “Hé Mercedes, ik heb het koud” kreeg ik de weersverwachting voor die dag te zien….
Wat gaat goed?
Naast de bovengenoemde pluspunten, waren wij ook erg te spreken over de veiligheidssystemen. Die laten alleen van zich horen wanneer het echt nodig is. Zo reed ik over een erg smalle rijbaan met aan weerszijde van die barriers.
In zo’n geval houden de parkeersensoren zich netjes koest. Wordt het écht krap, zoals in een wasstraat, dan laat het systeem van zich horen.
Parkeer je langs een drukke weg, dan helpt de dodehoekassistent je met veilig uitstappen. Doe je de deur open terwijl er een auto aankomt, dan geeft het systeem een duidelijke geluidssignaal af. Leuk detail: de sfeerverlichting in het portier begint dan rood te knipperen.
Wissel je zonder richting aan te geven van rijbaan, dan begint het stuur subtiel te trillen. Geen irritant gepiep, maar een subtiele hint om even op te letten.
Kortom: de veiligheidssystemen van de Mercedes-Benz E-Klasse doen hun werk op een subtiele manier. Ze dragen bij aan de rijervaring, in plaats van storend te zijn. Dat verhoogt het comfort aan boord.
En dan nog een onderdeel waar Mercedes-Benz altijd goed op scoort. Afwerking en materiaalgebruik. Alles wat je aanraakt, voelt goed. Het leer voelt zacht en soepel. Knoppen voelen degelijk aan. Alsof ze niet van plastic maar van aluminium gemaakt zijn.
Over knoppen gesproken. Daar heeft de E-Klasse er nogal wat van. Ja echt. Fysieke knoppen! Dat is meteen een grote plus voor Mercedes. Want bij steeds meer merken verdwijnen de knoppen en ben je aangewezen op het scherm. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de klimaatregeling.
En dat werkt gewoon niet prettig. Zeker niet tijdens het rijden. Je moet vaak meerdere keren klikken, en dus ook meerdere keren je ogen van de weg halen. Want voor je het weet zit je in de verkeerde instellingen te rommelen.
Bij de E-Klasse gebeurt je dat dus niet. Je vindt de knoppen gemakkelijk op de tast. Leuk detail: de interieurverlichting verandert een paar tellen van kleur. Rood wanneer je de temperatuur verhoogt, en blauw wanneer je de temperatuur verlaagt.
Maar even terug naar de afwerking. Het meest in het oog springend zijn de twee grote schermen voor je neus. En die zien er geweldig uit. De resolutie, de kleuren, de details. Het is allemaal van topniveau. Het geeft je het hoogwaardige gevoel wat je mag verwachten bij een auto in deze prijsklasse.
Wat kan beter?
Tijdens het rijden vielen er dus twee dingen op. Het gebonk van de automaat en het slecht te doseren gaspedaal. Maar er zijn nog een paar zaken om rekening mee te houden.
Een daarvan is de bagageruimte. Want die is een stuk minder praktisch dan bij de benzine variant. Het accupakket van deze plug-in hybride ligt net achter de achterbank. Doe je de kofferbak open, dan zie je dat de helft van de vloer zo’n 20 cm hoger ligt. Dat scheelt 170 liter bagageruimte (van 540 naar 370).
Grote kans dat je daardoor maar één boodschappenkrat achterin de E-Klasse krijgt. Die andere zal je op de achterbank moeten plaatsen (tenzij je de Estate koopt).
Tijdens het rijden merk je goed dat de achteras een paar honderd kilo extra tilt. Zeker op een glooiende weg merk je dat de achterkant van de auto op en neer deint.
De E-Klasse Business Solution AMG is uitgerust met augmented reality navigatie. Moet je verderop de afslag nemen, dan zie je op het scherm de pijlen boven de weg zweven. Dat kan handig zijn, maar dan moeten de aanwijzingen wel op tijd komen.
In de E-Klasse komen ze te laat. Je ziet ze pas op het moment dat de afrit al begonnen is. Leuk, maar niet handig.
Dan nog een smaakgevoelig puntje. Onze testauto is uitgerust met 18 inch AMG-velgen. Naar mijn idee zijn ze te klein. Of laat ik het anders zeggen. Ze lijken te klein. Deze velgen hebben een behoorlijk dikke rand.
Daardoor lijken ze optisch kleiner dan ze zijn. Persoonlijk zou ik kiezen voor 19 of 20 inch. 19 inch zorgt waarschijnlijk voor het beste compromis tussen uiterlijk en comfort.
Conclusie rijtest Mercedes-Benz E 300 e Business Solution AMG
De Mercedes-Benz E-Klasse is en blijft een heerlijk comfortabele auto. De mooie materialen, goede afwerking en de prettig werkende veiligheidssystemen dragen bij aan het hoogwaardige gevoel.
Maar de hybride aandrijflijn maakt ons aan het twijfelen. We zijn niet direct overtuigd, Wordt de auto er nou beter van of niet? Misschien zegt het al genoeg dat we twijfelen. En bij twijfel moet je het niet doen.
In dat geval zeggen wij: ga voor een E 200 zonder ‘e’ op het eind. Of de E 300 als je dat extra vermogen wil hebben. Passen die twee boodschappenkratten ook gewoon achterin.
Beste JW van Es,
Goed om te horen dat uw E 300 e zo goed bevalt. Het gebonk was bij mijn testauto toch echt duidelijk aanwezig. Ik heb een week in de auto gereden en het deed zich dagelijks voor. Maar wel uitsluitend tijdens het terugschakelen wanneer ik vertraagde vanaf een snelheid van zo’n 60 km/h. Buiten dat om schakelt de automaat inderdaad heerlijk soepel. Wellicht speelt het alleen bij de specifiek geteste auto. Hoe dan ook, veel plezier gewenst met uw auto.
Vriendelijke groet,
Robert van Heerde
Ik ben het ook niet eens met uw bevindingen over de automaat en gaspedaal. Je merkt dat de automaat juist totaal niet schakelt. Die bak is werkelijk weergaloos. Over het gaspedaal ben ik het eveneens niet eens. Wellicht is dit in de sportstand zo, een modus die ik nooit gebruik
Beste meneer/mevrouw van Weerden,
leuk dat u reageert! Goed om te horen dat u zo tevreden bent over uw E 300 e, en mooi dat u het gebonk niet ervaart. U heeft een bijzonder comfortabele auto gekocht. Veel plezier gewenst.
Vriendelijke groet,
Robert van Heerde
net een E300e aangeschaft ( 1 jaar oud)na inruilen van E 200 (2016). Bevalt uitstekend, van “een bonk” bij het schakelen heb ik niets vernomen. In combinatie met de elektromotor zeer zuinig in gebruik. Ben zeer tevreden.