Mercedes-Benz: het automerk wat al decennia bekend staat om hun luxe auto’s met vooruitstrevende technologieën en overloads aan comfort. Zelf rijd ik al jaren een oude 280 S uit de jaren 70, dus ik vroeg me af hoe het moderne equivalent (dat is natuurlijk eigenlijk de EQS, maar who’s counting) het opbrengt tegen de hoge standaarden van tegenwoordig. Wij presenteren: de Mercedes-Benz EQE.
Sterktes | Zwaktes |
+ Comfort | – Virtuele assistent |
+ Technologie | – Bediening schuifdak |
+ Range | – Draaicirkel |
Wat is de Mercedes-Benz EQE?
De Mercedes-Benz EQE kan gezien worden als twee verschillende dingen, die beide toch bijna hetzelfde zijn. Ten eerste kan je de EQE zien als de elektrische variant van de E-Klasse. Mercedes kiest ervoor om geen nieuwe modellen uit te brengen met elektrische aandrijflijnen, maar om hun huidige modellengamma te kopiëren naar een gelijksoortig elektrisch gamma. Dus de E-Klasse is er, maar nu ook de EQE. Geen nieuwe auto, maar toch wel. Ook kan je de EQE zien als de kleine broer van de EQS. Het zijn vrijwel dezelfde auto’s, maar de EQS heeft iets meer tierelantijnen, een groter accupakket en een langere wielbasis.
De neus van de Mercedes-Benz EQE is uitgesproken en herkenbaar. We weten niet of we hem mooi vinden, maar uniek is hij wel. Zelf vind ik de EQE vanaf de voorruit tot de achterkant een erg mooie auto, ik durf zelfs te zeggen een echte Mercedes-Benz. De voorkant behoeft gewenning, hoe langer we hem zagen, hoe meer we hem konden waarderen. De auto straalt luxe uit en heeft een erg toekomstgericht design met details die duidelijk de aerodynamica ten goede komen.
De uitvoering die wij hebben meegekregen heet voluit de Mercedes-Benz EQE 350+ Long Range Launch Edition Luxury Line. De ruimte die de naam in dit artikel inneemt is net iets groter dan de range van de EQE. De auto wordt aangedreven door een 215 kW (292 pk) sterke elektrische motor. De achterwielen worden aangedreven en de auto heeft zo’n 565 Nm koppel. De luxesloep schiet naar de 100 kilometer per uur in 6.4 seconden. De EQE heeft een batterijpakket met een bruikbare capaciteit van 90.6 kWh. Door een maximale snellaadsnelheid van 170 kW gaat het opladen van 10 naar 80 procent in een bliksemsnelle 33 minuten.
Hoe rijdt hij?
Wanneer je dichtbij je EQE komt, schuiven de deurhendels elegant uit de deuren en presenteren ze zich voor gebruik. De deurhendels zijn zacht verlicht en de spiegels projecteren in het donker een Mercedes-Benz logo op de grond. Wanneer het donker is kan je ook goed de ‘lichtshow’ zien die zich afspeelt wanneer je de auto opent. Een explosie van glitters eindigend in een Mercedes logo en de merknaam in het herkenbare lettertype worden geprojecteerd door de ‘Digital Light’ koplampen op de straat, muur of auto die zich voor de EQE bevindt.
Wanneer je de echte, ouderwets zware Mercedesdeuren hebt geopend en achter je hebt gesloten, wordt je omarmd door stoelen die super comfortabel en zacht zijn. Ze zijn gemaakt van soepel en zacht leer en zijn verstelbaar via de verstelknoppen in de deuren. Het stoere MBUX-scherm van 55 inch is verkrijgbaar op de EQE 500, die komt alleen niet naar ons. Maar, niet getreurd! De schermen die u in uw EQE kunt bestellen zijn net zo goed. Een groot middenconsolescherm begroet u samen met het iets kleinere tellerscherm en de Head-Up Display. De schermen zijn mooi en werken erg prettig en duidelijk.
Dit alles heeft weinig te maken met hoe hij rijdt, dus daar gaan we nu aan beginnen. De Mercedes-Benz EQE rijdt enorm comfortabel zoals een échte Mercedes dat hoort te doen. Door de optionele luchtvering zweef je over de weg en voel je geen deukje of hobbeltje. De auto is vlot maar niet sportief, maar dat hoeft ook niet van een luxeauto. Sturen en remmen gaat eenvoudig en voorspelbaar, al heeft de auto wel een grote draaicirkel. Het zicht is goed, wanneer het zicht toch tegenvalt, helpen de camera’s je uitstekend mee. De EQE heeft helaas geen frunk.
Sterke punten
Het toppunt van de Mercedes-Benz EQE is duidelijk het comfort in de auto. De auto is geen vage mix van sportiviteit, snelheid, comfort en alleskunnerij. Comfort is de basis, het uitgangspunt en het enige doel. Dat doel wordt met volle punten bereikt. De stoelen en de rest van het interieur is zacht, comfortabel en kwalitatief erg goed. Alle knoppen voelen stevig, zijn binnen handbereik en zijn eenvoudig te gebruiken. De vering, remmen en het gaspedaal zijn allemaal erg zacht, soepel en comfortabel. Het enige sportieve aan de auto is de snelheid en zelfs op hoge snelheid (die ik omwille van het behouden van mijn rijbewijs niet zal specificeren) is de EQE een comfortoase.
Daarnaast is de technologie in de EQE erg vooruitstrevend en veelomvattend. Het scherm is erg handig en heeft veel opties. Zo kan je bijvoorbeeld instellen dat de auto Star-Wars-achtige geluiden gaat maken tijdens het rijden, met nog een extra schepje daarbovenop in sportstand. Voor de liefhebbers onder ons: denk aan het geluid van de Podracer van Sebulba in The Phantom Menace. Ook kan de interieurverlichting worden ingesteld in allerlei oogstrelende kleurencombinaties en rustgevende bewegingspatronen. De LED-strip kan zelfs worden gekoppeld met je gas- en rempedalen zodat je de volledige ruimteschipervaring kan beleven. Niets van de dingen die ik zojuist heb genoemd zijn nuttig, wel zijn ze supercool. Dat vind ik belangrijk.
Met de Mercedes-Benz EQE kan je rijden tot je een ons weegt. Met een opgegeven range van 659 kilometer WLTP in de 350+ Long Range versie (die wij testte) kom je bijna overal. Dit is top, vinden wij zelf. Tijdens het rijden merk je dat die range in het echt wat minder is, maar het scheelt echt helemaal niet veel. Wij denken dat je met wat gaspedaaldiscipline erg dichtbij die range kan komen.
Zwakke punten
De Mercedes-Benz EQE is een moderne auto, en met moderne auto’s komen moderne technologieën. Één daarvan is de virtuele assistent van Mercedes. Die lieftallige dame kan je helpen met mensen opbellen, navigeren of andere dingen. Het is alleen erg jammer dat zij in actie schiet bij de uitspraak van het woord ‘Mercedes’. Normaliter is dit niet zo’n probleem, maar als je een auto voor een paar dagen meehebt om te testen, gebruik je nogal vaak de merk- en typenaam van de auto. De Mercedes-dame schiet in leven en is vervolgens nauwelijks de mond te snoeren. Storend.
Dan, swipen. Dat is namelijk hoe veel van de functies, opties en tierelantijnen in de EQE worden bediend. Dit is prima, vooral bij dingen zoals het volume of de ventilatorsnelheid. Het is een beetje wennen, maar het went best snel. Niks mis mee dan. Maar, stelt u zich eens voor: het is zo’n 25 graden, de zon schijnt en u rijdt in het altijd zonovergoten Numansdorp op een N-weg. Panoramadak open, dat lijkt me duidelijk. Dat dak kan worden geopend door in een vloeiende, bijna charmante wijze bij een gleuf in het plafond naar achter te swipen. Het is alleen jammer dat, om het dak te sluiten, die beweging ook moet worden gemaakt, maar dan in tegenovergestelde richting. Dan wordt het ineens een hele bedoeling, want zowel de plaatsing van uw vingernagel als de anatomische kwaliteiten van uw vingers en polsen scharen dit niet onder de categorie ‘vloeiende bewegingen’. Jammer van zo’n geavanceerde auto.
Nu het standaardprobleem van veel moderne elektrische auto’s: de draaicirkel. Al geven de camera’s je voldoende zicht om alles wat je maar kan wensen te kunnen zien, voelt het toch eng om de auto in- of uit te parkeren in dezelfde postcode als een stoeprandje. Ook voelt straatjekeren of manoeuvreren door de binnenstad soms als het aanmeren van een substantieel cruiseschip. Als je iets meer centen neertikt, kunt u de EQS kopen. Die kan ook met zijn achterwielen sturen, lijkt ons ideaal.
Uitrusting
De Mercedes-Benz EQE kent veel toeters, bellen en andere zaken. Niet alleen is er een berg aan vette toevoegingen op het gebied van licht, geluid en design, maar ook zijn er veel hulpsystemen en comfortopties die ons blij maken. Denk bijvoorbeeld aan nagenoeg alle rijhulpsystemen en een erg mooi, groot en goed werkend scherm in het middenconsole. Daarnaast beschikt ons testmodel over het panoramische schuifdak, de luchtvering, de head-up display en de verwarmde achterstoelen. Ook zijn er nog wat sierlijsten, velgen en de gave ‘Digital Light’ functie die ons met een mini-lichtshow verwelkomt wanneer wij instappen.
Op het gebied van comfort hebben we een erg goed voorbeeld, al zeggen we zelf. De Mercedes heeft een optie genaamd ‘stoelkinetica’. Dit is een optie die de stoelen willekeurig maar subtiel laat bewegen voor een bepaalde tijd zodat je nooit moe wordt van het zitten tijdens lange ritten. Ook kan je memory en air hockey spelen op het scherm tijdens stilstand. Dat moet ook ergens voor meetellen.
Conclusie rijtest Mercedes-Benz EQE
De Mercedes-Benz EQE is een fantastische luxeauto. Met een enorme range, super comfortabele eigenschappen en een boel aan technologische hulpjes die je leven makkelijker en beter maken. Hoewel de voorkant wat ons betreft beter was geweest met een ander design, is de rest van de auto prachtig. De auto kent wat kleine minpuntjes zoals de draaicirkel, de ergonomie van sommige knoppen en de virtuele assistent. Maar die zijn te verwaarlozen als je die vergelijkt met de rest van de auto. De Mercedes-Benz EQE blaast de competitie uit het water.
De Mercedes-Benz EQE is verkrijgbaar vanaf 69.202,- euro. Onze auto is een duurdere uitvoering, deze kost 98.496,10 euro.