De SUV-coupé is inmiddels een bekende verschijning op de weg. Het wat controversiële subgenre kent geslaagde en minder geslaagde voorbeelden, zoals de eerste generatie BMW X6 uit 2006. Mercedes heeft met de GLE Coupé sinds 2015 een directe concurrent van de X6 in huis. Wij rijden deze keer met de GLE Coupé 400 E, die is gebaseerd op de tweede generatie GLE uit 2018 en voorzien is van een 381 pk sterke plug-in hybride motor.

Sterke puntenZwakke punten
+ Comfortabel – Stuurwielbediening
+ Rust aan boord– Sub woofer irriteert
+ Kwaliteitsbeleving– Bagageruimte beperkt

Wat is de Mercedes-Benz GLE Coupé?

De Benz is een forse wagen, met een lengte van 4,95 meter en een wielbasis van 2,93 meter. Het design is typisch Mercedes van de laatste jaren: aalglad, afgerond, en zonder te veel tierlantijnen. Door de grote overhang voor en achter, de aflopende daklijn en het wat bollere vooraanzicht doet de GLE Coupé nog het meest denken aan een flink zeezoogdier, al dan niet aangespoeld. Dat is uiteraard een redactionele kwinkslag; de Benz valt wel degelijk positief op in het verkeer. Tussen de Volvo’s en Volkswagens is de GLE een gestroomlijnde en chique coupé, hoog op de poten, meestal gekocht in stemmig zwart. De doelgroep van de GLE Coupé: zakelijke grootverdieners, yuppen en premiumliefhebbers zonder al te veel praktische wensen.

Hoe rijdt hij?

De GLE Coupé is vooral comfortabel, soeverein en gemoedelijk. De stilte aan boord is voortreffelijk en er is goed zicht rondom, behalve door het kleine, optioneel geblindeerde, achterruitje. De 9-traps automaat is soepel en schakelt schokloos. De 400 E beschikt over een tweeliter brandstofmotor met vier cilinders die 252 pk levert. De elektromotor van 136 pk zorgt voor ondersteuning en een totaal systeemvermogen van 381 pk en 650 Nm koppel. Dit maakt hem in hybride gebruik behoorlijk vlot, met een nul-naar-honderd-tijd van 6,1 seconden.

Het accupakket van 31,2 kWh moet een elektrisch bereik van 105 km garanderen. Bij onze test haalden we onder zomerse omstandigheden zo’n 80 km. De SUV-coupé stuurt heel licht, maar dat maskeert zijn gewicht niet. Met zijn 2570 kilo helt hij toch wat door in de bochten en merk je dat je met een zwaargewicht onderweg bent.

De rijbeleving verandert wanneer de accu van de elektromotor leeg is. Dan hoor je de viercilinder hard werken, blijven de prestaties wat achter en dat doet afbreuk aan het comfortniveau. Dan is het even mijmeren over de drieliter zescilindermotor van de GLE 53 AMG, die voor vijftigduizend euro meer in de prijslijsten staat. In hybride modus is het geheel echter overtuigend genoeg en zo rijden we dan ook het liefst.

Sterke punten

Het is prettig om na enkele dagen rijden tot de conclusie te komen dat Mercedes heel veel dingen heel goed doet. De zitpositie is uitstekend en de met leer beklede stoelen zijn uitgebreid te verstellen. Het interieur is van hoog niveau, zowel qua uitstraling als materiaalgebruik. Het infotainmentsysteem, dat bij Mercedes MBUX heet, werkt snel en uitstekend. De graphics en sfeerverlichting geven de cockpit de sfeer van of een chique nachtclub, of een lounge op Ibiza. Het is maar waar je zin in hebt. In het comfortprogramma vind je complete vitaliteitsprogramma’s die je zintuigen prikkelen met frisse geuren (het luxe parfumflesje is ingebouwd in het dashboardkastje), wellness-muziek en een spirituele screensaver. Het (optionele) Burmeister audiosysteem klinkt uitstekend, maar de grootste attractie is de stilte aan boord.

Tijdens het rijden vallen de rij-assistentiesystemen en adaptieve cruise control positief op. Het is indrukwekkend hoe autonoom de auto reageert op onverwachte verkeerssituaties, zonder te abrupt te remmen, en de bestuurder zo geruisloos ontzorgt. De ruimte voor bestuurder en passagier is riant, en ook op de achterbank is het prima vertoeven. Er is meer dan genoeg been- en hoofdruimte voor vier personen.

Zwakke punten

Toch hebben we wat te mekkeren. Als het geheel zo positief opvalt, zijn het juist de kleine dingen die irriteren. Hoog op dat lijstje staan de touchscreen knoppenbrij op het stuur. Het zijn minuscule slidertjes en touchknopjes waarmee je essentiële functies moet aansturen. Een gemiddelde duim omvat al twee of drie van die knoppen, waardoor je van alles bedient, behalve dat wat je wil. Dat is jammer en zit tegenwoordig helaas op veel nieuwe modellen van Mercedes.

Het audiosysteem klinkt goed, maar onder de vloerplaat bij je linkervoet naast het rempedaal is een sub woofer van het audiosysteem geplaatst, waardoor het voelt alsof je voet altijd op een trillende speaker staat. Dat doet ook afbreuk aan het serene kwaliteitsgevoel; had dat niet op een andere plek gekund?

Het accupakket neemt veel ruimte in achterin, waardoor je honderdvijftig liter bagageruimte mist ten opzichte van de benzinevarianten. Dan nog blijft er 510 liter over, wat zeer acceptabel is. De GLE stamt uit 2018 en dat is inmiddels toch een beetje zichtbaar in het interieur. Ja, het is er fijn vertoeven en de bouwkwaliteit en uitstraling zijn uitstekend. Ondertussen is er een nieuwe E-Klasse en CLE op de markt, waarbij het interieur nog wat hoger op de premiumladder staat.

Uitrusting

We rijden de GLE Coupé 400 E AMG Line, wat betekent dat de AMG-logo’s royaal in de auto aanwezig zijn. Er zit voor zo’n vijftienduizend euro aan extra opties op de testauto, waaronder met Nappaleer beklede stoelen, het rijassistentiepakket en sierelementen in zwarte pianolak in het dashboard. Bij het uitstappen in het donker projecteert Mercedes het eigen logo in riante grootte op je oprit. Fijnste optie? De stoelkoeling was erg welkom op de enkele hete dagen deze zomer.

Conclusie rijtest Mercedes GLE 400 Coupé

De Coupé-Benz heeft veel indruk gemaakt. Mercedes heeft in de niche van de luxe coupé-SUV’s een knappe prestatie neergezet. Het Duitse merk maakt haar lijfspreuk ‘das Beste oder nichts’ behoorlijk waar. De optelsom is positief: het design spreekt veel mensen aan, de aandrijflijn, interieur en bouwkwaliteit zijn dik in orde. We ondervinden voldoende binnenruimte, ondanks de aflopende daklijn.

Dat mag dan ook wel voor een prijs van bijna 125.000 euro. Prijzen beginnen vanaf 106.677 euro. Voor dat geld rijd je een opvallende en uiterst comfortabele SUV van perfecte bouwkwaliteit met een ijzersterk merkimago.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *