Snap jij het nog? Mercedes levert een Vito én een volledig elektrische versie de eVito. De Vito is dé succesvolle bedrijfswagen van Mercedes. Wil je meer mensen dan spullen vervoeren, dan heb je de Vito Tourer met plek voor 9 personen, dat is inclusief bestuurder. De volledig elektrische versie hiervan is de eVito Tourer. De basis van deze versies blijft nog wel de bedrijfswagen Vito. Dus met een robuust Mercedes interieur.
Sterktes | Zwaktes |
+ Goed verbruik voor zijn formaat | – te onpraktisch voor bijv. boodschappen |
+ multifunctionele indeling is ideaal | – Software is niet helemaal up-to-date |
+ elektrisch rijden past perfect bij de doelgroep | – rijdt volgeladen beter |
Wil je toch een personenwagenbus met meer Mercedes luxe, dan staat de V-Klasse voor je klaar. Het interieur is niet gemaakt voor noeste werkershanden, maar voor computerbureaujongens en -meisjes. Het dashboard lijkt namelijk zo overgenomen van de vorige C-Klasse. Dat is dan ook de reden dat ik me snel thuis voel in de Mercedes EQV 300, onze volledig elektrische testauto. Een week die goed bevallen is, maar het is toch niet mijn auto. Maar voor wie dan wel?
Video review Mercedes-Benz EQV
Wat is de EQV?
Zoals hierboven benoemd is de EQV de volledig elektrische versie van de Mercedes V-Klasse. Mercedes heeft dan de neiging om bij hun elektrische auto’s de letters EQ voor de benaming te plakken, zie daar de EQV die de EQA, EQB en EQC als broertjes heeft.
De EQV komt ten alle tijden met een 90 kWh accupakket met een 204 pk elektromotor op de voorwielen. De vanafprijs is 73.000 euro incl. BTW voor een L2 (Lengte 2), en dat is zonder BPM (een elektrische auto heeft namelijk geen BPM toeslag). Hij is er ook nog als Lengte 3. Bij beide uitvoeringen (L2 of L3) kun je de prijs aardig op laten lopen tijdens het configureren. Door te spelen met aparte stoelen of banken kan er gekozen worden voor 6, 7 of 8 zitplaatsen. In ons geval hadden we voorin twee lederen stoelen en achterin vier separate lederen zetels in ‘klaverjas-opstelling’. Verder hadden we ook een Burmeister geluidssyteem, groot panoramadak en anders lekkers, wat de prijs van onze testauto opdreef naar 104.000 euro.
Laten we gaan laden
Als we ons verder concentreren op het elektrische autogedeelte, dan zien we dat het 90 kWh accupakket thuis en bij publieke laadpunten opgeladen kan worden met maximaal 11 kW 3-fasen. Snelladen gaat met maximaal 110 kW. Allemaal keurige waardes en passend bij het grote accupakket. Met langzamere laadsnelheden zou je té lang bezig zijn om de accu op te laden.
Mercedes steekt haar ervaring met elektrische auto’s, niet onder stoelen of stoelen (deze configuratie heeft geen banken). De EQC kwam in 2019 op de markt en daar heeft het merk van geleerd dat een elektrische auto met de bestuurder moet meedenken. Zie daar het navigatiesysteem die de extra laadsessies inplant bij een bestemming verder dan de actieradius. Jammer genoeg is het MBUX systeem niet 100% Mercedes up-to-date waardoor de Adaptieve cruise control niet automatisch afremt bij nemen van een snelwegafslag. Dat heeft volgens Mercedes te maken met de Vito basis. Deze is wat ouder dan bijvoorbeeld de EQC basis. De Mercedes Me app die ik eerder gebruikte bij de EQC, heb ik kunnen verblijden met een nieuwe testauto, deze EQV. Je kunt namelijk aan deze Mercedes app meerdere Mercedessen koppelen. Hiermee kon ik op afstand het accupercentage uitlezen én de airconditioning aanzetten. Dit is ten alle tijden een positief punt, maar bij de 25+ graden tijdens onze testweek was dit extra prettig!
Wel kon ik via het commando “Hey Mercedes” spraakopdrachten door het MBUX systeem laten uitvoeren. Dat werkt erg goed.
Hoe rijdt deze Mercedes
Mercedes heeft een goede naam en reputatie qua comfortabel rijgedrag. Bij deze elektrische ‘bus’ hebben ze geprobeerd dat gevoel wederom te bieden. Alleen het manco is nu dat de basis een bedrijfswagen is. Een typische auto die beter rijdt als hij volgeladen is, dan leeg. Als je alleen in de EQV zit en rustig een verkeersdrempels neemt is er niets aan de hand. Iets vlotter over te hoge drempels en de veren springen lekker omhoog. Dit is trouwens te verhelpen met de optionele luchtvering óf door natuurlijk alle plekken te bezetten.
Sterke punten
Hij is groot (ruim 5 meter in ons geval), ruim en functioneel. Aan de ene kant een ideale gezinsauto, maar zie hem meer als de perfecte taxiservice voor hotels of congrescentrums. Comfort is belangrijk bij zo’n vervoersservice en deze elektrische aandrijflijn past daar perfect bij.
Ondanks zijn gewicht van ruim 2.500 kg én het feit dat hij geometrie van een bushokje heeft is hij nog relatief zuinig en bezit daardoor een zeer nette actieradius. Wij haalden 23 kWh per 100 km. Zijn niet sportieve rijgedrag draagt bij aan dit verbruik. Volgens de fabriek is de actieradius 363 km WLTP. Met dit mooie weer (20 – 25 graden) zagen wij regelmatig 360 km in beeld.
King of the road ben je! Door zijn formaat, hoge zit en flink wat ruimte kun je alles aan. De doelgroepen voor deze elektrische V-klasse zijn voornamelijk taxi services voor congrescentrums en hotel. In alle comfort breng en haal gasten én heb je voldoende bagageruimte over. Met onze vier stoelsopstelling voor de achterpassagiers konden we altijd nog ‘spelen’ met de bagageruimte. Elke stoel is namelijk over een rail te verschuiven.
Zwakke punten
Ondanks dat de EQV overzichtelijk is, is hij echt niet klein. Als gezinsauto, voor een groot gezin althans, is hij geschikt. Ook de ideale auto om zoon/dochter inclusief team naar een uitwedstrijd te chauffeuren, maar probeer er niet de boodschappen mee te halen. Daarvoor is hij met zijn ruim 5 meter (5,14 meter) en bijna 2 meter lengte (1,93 meter) te onpraktisch.
Je merkt aan bepaalde zaken dat de EQV niet helemaal op niveau van bijvoorbeeld de EQC is. Qua dashboard layout is de EQV helemaal up-to-date! Al merkte we dat de adaptive cruise control niet zo mooi met het navigatiesysteem samenwerkt als bij de EQC. De EQC remt namelijk automatisch af bij het nemen van de afrit.
De demping van de EQV bevestigt dat je te maken hebt met een elektrische ‘busje’. Het bijna 900 kg zware accupakket drukt de auto wel naar het wegdek, maar de vering staat nog wel ingesteld op ‘gooi maar vol’. Er kan namelijk nog een 812 tot 865 kg bijgeladen worden ten opzichte van het lege wagengewicht. Onbeladen kan de EQV bij drempels nog wat stuiterig overkomen. Dat verdwijnt bij meer belasting.
Conclusie rijtest Mercedes EQV
Wat een leuke elektrische auto, voor een week althans. Voor dagelijks privé gebruik is hij te onpraktisch. Maar voor vervoer van klanten/gasten van bijvoorbeeld hotels, is het een top auto! Er zijn veel interieur indelingsmogelijkheden en het comfort van de elektromotor past perfect bij het in alle rust vervoeren van klanten. De praktische bruikbaarheid en het elektrische comfort passen goed bij elkaar, maar de doelgroep moet wel in de zakelijke hoek gezocht worden. Omdat vanaf 2020 de BPM van taxiauto’s niet meer teruggevorderd kan worden, is deze BPM-loze EQV ineens een – relatief – koopje. Net als bij de EQA is de brandstofaangedreven versie duurder, in dit geval 3.300 euro. Dat geldt voor de vanafprijs van de V-klasse diesel Kort en de EQV Lang. Bij gelijkwaardig sterke motoren (qua pk’s) én in dezelfde lengte is het verschil minimaal 10.000 euro! En als je dan bedenkt dat de TCO (Total Cost of Ownership)-kosten een stuk lager liggen bij de EQV, dan is dit het spreekwoordelijke snoepje van de week.
Wij schrijven generiek. Niet iedereen kan zo goed parkeren als jouw (super)vrouw.
“maar probeer er niet de boodschappen mee te halen. Daarvoor is hij met zijn ruim 5 meter (5,14 meter) en bijna 2 meter lengte (1,93 meter) te onpraktisch.”
Zonder te oordelen zegt dit meer over de bestuurder dan over de bus 😉
Mijn huidige VW Caravelle is 5,30m lang en net zo hoog als de EQV en mijn vrouw zet ‘m moeiteloos in elke parkeergarage (zonder achteruitrijcamera)
Dus met de EQV moet dat een “walk in the park” zijn met al die camera’s.