Tijdens de MG Brand-day in het mooie Lanaken maken we kennis met twee nieuwe MG’s. De MG HS PHEV is volgens MG helemaal nieuw. Zijn de eerste indrukken goed? Of moet de auto nog terug naar de tekentafel?

Sterke punten:Zwakke Punten:
Verfijning van de aandrijflijnNerveuze veiligheidssensoren
Elektrische spiegelbewegingScrollen niet optioneel
Prijs/kwaliteit verhoudingGeen draadloos telefoon connectiviteit

Wat is de MG HS PHEV?

Het is een grote, in ons geval blauwe, SUV. Zo’n type waar er al flink wat van op de markt zijn. Dit brengt een probleem met zich mee: de concurrentie. Ooit was er een Japans merk dat de enige PHEV-SUV op de markt had. Dat was in 2013. Nu, elf jaar later, heeft iedereen en zijn grootmoeder er een uitgebracht. Je moet dus van goeden huize komen om nog enigszins relevant te blijven. Dan rest de vraag natuurlijk of de MG HS PHEV inderdaad van goede huizen komt.

De auto is ongeveer zo groot als een BMW X3 of Mercedes GLC. De aflopende daklijn is niet storend voor de ruimte in het interieur. Sterker nog, de kofferruimte is royaal: 507 liter met de achterbank omhoog, en tot wel 1484 liter met de achterbank omlaag. Ook is er meer dan voldoende hoofdruimte, zelfs op de achterbank.

De kracht komt van een 1.5-liter benzinemotor, in combinatie met een krachtige elektromotor. Dit zorgt voor een gecombineerd vermogen van 272 pk. Tegenwoordig klinkt dat niet meer als veel, maar daar komen we later op terug. Het merk claimt een WLTP-verbruik van 0,54 liter per 100 km. Deze claim kunnen we op het moment van schrijven helaas niet bevestigen of ontkrachten, omdat we tijdens de persintroductie slechts een uur rijtijd hadden. Dat was genoeg om een eerste indruk op te doen, maar niet om alle ins en outs goed te testen, waaronder het verbruik.

Over de kleurkeuzes kunnen we wel iets vertellen. Zoals altijd, en bij ieder merk, zijn er legio keuzes uit grijze, witte of zwarte tinten. Er is ook een felblauwe kleur en een rode optie. Het moet gezegd worden dat de blauwe kleur de auto goed staat. Gezien dat blauw mijn favoriete kleur is, ben ik wel wat bevooroordeeld.

Mooi blauw is niet lelijk.

Hoe rijdt de MG HS PHEV?

We zouden nog terugkomen op de aandrijflijn, en dit is het perfecte moment. Door de sterke elektromotor lijkt het alsof je in een normale EV rijdt. De benzinemotor springt af en toe bij, maar is fluisterstil. Pas als je echt flink gas geeft, hoor je iets van het kleine motortje, maar zelfs dan is het verfijnder dan bij sommige concurrenten. Meer vermogen dan de 272 pk die er op de tap zit is simpelweg niet nodig. Zeker voor een auto die je koopt voor comfort is het ruimschoots voldoende.

De vering is comfortabel en goed afgestemd op de doelgroep. Hobbels in de weg worden goed geabsorbeerd, hoewel je ze nog wel voelt. Het is zeker geen Rolls-Royce, maar dat mag je in deze prijsklasse ook niet verwachten.

Het rijgedrag is vergelijkbaar met zeilen, maar dan niet op een oncomfortabele racezeilboot. Meer als een stabiel vaartuig, hoewel de auto net zoveel overhelt als een bootje. Storend is het niet, maar wel opvallend.

Als je door het infotainmentsysteem graaft, kom je uiteindelijk bij de rijmodi. Er zijn drie rijmodi beschikbaar, maar je merkt nauwelijks verschil tussen deze standen. Het enige verschil is een geprogrammeerde vertraging op het gaspedaal. Sturen, demping, of andere rij-eigenschappen veranderen niet. Dat tabblad in het scherm kun je dus beter met rust laten.

Met een rit van een uur heeft de HS PHEV een goede indruk achtergelaten. Waar je eerder kon zeggen dat het allemaal wat boers aanvoelde, is er nu duidelijk meer aandacht besteed aan kwaliteit en afwerking. MG heeft een grote stap vooruit gezet op dit gebied. Dat maakt het een prettig en goed doordacht product.

Wat zijn de sterke punten?

We hebben het al genoemd, maar de aandrijflijn werkt uitstekend. Verfijnd en comfortabel. MG beweert dat de auto een rijbereik heeft van meer dan 1000 km. Of dat waar is, maakt eigenlijk niet uit, want met deze aandrijflijn is het in elk geval prettig om lange afstanden te rijden.

Een ander opvallend detail is de elektrische spiegelverstelling. Bij veel moderne auto’s draaien de spiegels tijdens het achteruitrijden in een hoek, wat vaak storend is. Bij de MG blijft het zicht op de weg behouden terwijl je ook de parkeermarkeringen goed kunt zien. Dit maakt achteruitrijden een stuk makkelijker en veiliger.

Dankzij de grote ruiten is er veel lichtinval, waardoor de auto nog ruimer aanvoelt. Er is geen dakraam, wat zorgt voor extra hoofdruimte. Daarnaast biedt de grote glaspartij goed zicht rondom de auto, wat bijdraagt aan het comfort.

Wat zijn de zwakke punten?

Zoals bij veel moderne auto’s zijn er ook hier veel piepjes en meldingen van veiligheidssystemen. Bij de MG HS PHEV zijn deze systemen vrij gevoelig, vooral de vermoeidheidssensor, die erg opdringerig kan zijn. Hoewel de instellingen aan te passen zijn, blijft het systeem storend aanwezig.

Een ander nadeel is het gebruik van het infotainmentsysteem. Veel functies, zoals de rijmodi, zijn moeilijk te vinden. Wat bij andere merken vaak met een simpele fysieke knop werkt, vereist bij de HS PHEV dat je door meerdere schermen moet scrollen.

Daarnaast is er geen draadloze telefoonconnectiviteit beschikbaar. Hoewel je telefoon oplaadt als je hem verbindt, is de verbinding met Android Auto helaas niet altijd stabiel. Bovendien maakt het gebruik van kabels het interieur rommeliger, terwijl er wel een draadloos oplaadstation aanwezig is.

Uitrusting

MG biedt de keuze uit de Comfort- en Luxury-uitvoeringen. De Comfort is de instapper, met een prijs van €40.677,-. Deze uitvoering is voorzien van LED-koplampen, stoelverwarming voor, adaptieve cruisecontrol en parkeersensoren aan de achterkant.

Voor ongeveer €2500,- meer krijg je de Luxury-uitvoering, die onder andere keyless entry, elektrisch verstelbare stoelen, vegan leren bekleding, camera’s rondom, twee-zone climate control en een elektrische kofferklep biedt.

Gezien het kleine prijsverschil zou onze voorkeur uitgaan naar de Luxury-uitvoering. Niet alleen vanwege de extra luxe tijdens het gebruik, maar ook omdat je bij een eventuele doorverkoop waarschijnlijk meer terugkrijgt voor een auto met meer opties.

Conclusie

Ondanks de beperkte rijtijd heeft de MG HS PHEV een goede indruk achtergelaten. Het is een comfortabele, goed uitgeruste auto met een sterk gevoel voor kwaliteit. MG heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet en dat is duidelijk te merken in dit model. Als je een nieuwe auto wilt zonder je spaarvarken te breken, is deze MG zeker het overwegen waard.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *