Tijdens de MG Brand-day werden twee auto’s geïntroduceerd voor de pers: de MG HS PHEV en de MG ZS hybride. Hoe de eerste beviel, lees je hier. Meer geïnteresseerd in de goedkopere MG ZS hybride? Lees dan vooral verder.

Sterke punten:Zwakke Punten:
Prijs punt(bij)geluid tijdens het rijden
zichtbaarheidraambediening
Prettig schermReflecterende interieurdelen

Wat is de MG ZS hybride?

In theorie kan de MG ZS hybride worden gezien als de grotere broer van de MG 3. De techniek is hetzelfde, maar de ZS staat hoger op zijn poten en is een grotere auto. Dus als je meer ruimte nodig hebt, kan dit een goede keuze zijn.

Even een geheugensteuntje: de MG ZS beschikt over een 1.5-liter benzinemotor met een hybride aandrijflijn. Je kunt hem niet opladen via een stekker; de stroom wordt altijd door de auto zelf opgewekt, bijvoorbeeld tijdens het remmen. Dit maakt de auto vooral zuiniger. MG claimt een verbruik van 4,8 liter per 100 km. Of hij dit echt haalt, kunnen we door de korte rit niet met zekerheid zeggen.

Qua formaat valt de auto tussen de Peugeot 2008 en de Mitsubishi ASX, twee relevante concurrenten ook gezien de prijs. MG weet echter aanzienlijk goedkoper te zijn: bijna €2.000 minder dan de Mitsubishi en bijna €5.000 minder dan de Peugeot.

We hebben al gezegd dat de ZS ruimer is, maar hoe ruim? De bagageruimte is 443 liter met de achterstoelen in gebruik. Klap je de stoelen neer, dan heb je 1.457 liter beschikbaar.

Net als bij de MG HS PHEV hadden we niet veel tijd om te rijden; we hadden slechts een uur voor een route van ongeveer 60 km. Maar zoals altijd krijg je geen tweede kans voor een eerste indruk.

Hoe rijdt de MG ZS hybride?

Ken je het verhaal van de kleine trein die het kan? De MG ZS voelt een beetje als “de kleine EV die het kan.” Dit klinkt tegenstrijdig, aangezien er toch echt een benzinemotor voorin ligt te pruttelen. Wat we bedoelen, wordt uitgelegd door de auto zelf: op het digitale dashboard kun je zien of de auto volledig elektrisch rijdt of de benzinemotor gebruikt.

Wat opvalt, is dat je vaker elektrisch rijdt dan je zou verwachten. Alleen bij hoge inspanning schakelt de benzinemotor in. In stadsverkeer, waar je veel remt, rijdt de auto vrijwel als een EV. Het instelbare regeneratieve remmen speelt hierbij een belangrijke rol.

Als je de motor meer vraagt, bijvoorbeeld bij inhalen of optrekken op de snelweg, hoor je hem duidelijk. Dan weet je meteen dat je in een benzinevoertuig zit. De motor wordt softwarematig op hogere toeren gehouden om meer vermogen te leveren, rond de 4.000 toeren per minuut. Niets alarmerends, maar wel merkbaar.

Met de glanzend zwarte modus-knop schakel je tussen eco, normaal en sport. Net als bij de MG HS voel je vooral een geprogrammeerde vertraging op het rechterpedaal. Dit is niet per se onhandig, maar opvallend omdat MG trots is op zijn sportieve verleden. De MG ZS is echter geen sportieve auto, en dat is te vergeven.

De vering in de stad voelt wat stug aan, en samen met de harde stoelen krijg je niet het gevoel dat de auto erg ontspannen rijdt. Interessant genoeg merk je op hogere snelheden niets meer van die stugheid; dan wordt de vering juist vergevingsgezind. Bovendien bieden de stoelen goede steun.

Het stevige chassis geeft je veel controle over de auto. Het rempedaal voelt stevig en direct, net als het sturen. De auto helt nauwelijks over, waardoor hij toch een beetje sportief aanvoelt, al is het minimaal.

Wat zijn de sterke punten?

Laten we beginnen met de prijs. We zeiden al dat de MG ZS goedkoper is dan de ASX en de Peugeot 2008 hybride. Als we naar de vanafprijzen kijken: kies je voor de meest luxe uitvoering, de Luxury, zoals wij reden, dan betaal je €32.331. Dit is ongeveer gelijk aan de instapprijs van de Peugeot. De standaarduitvoering kost €27.997, wat de MG ZS de goedkoopste in zijn klasse maakt, met een flinke marge.

Goedkoop is leuk, maar je moet ook wat kunnen zien. Dat hebben ze bij MG goed begrepen: overal in de auto (behalve het dak) is er glas. De zichtbaarheid is echt uitstekend.

Wat betreft de software geven we de voorkeur aan het scherm van de goedkopere ZS boven dat van de duurdere HS, ondanks dat het infotainmentsysteem nagenoeg hetzelfde is. Het homescreen, waarop je zaken als muziek, navigatie en climate control regelt, werkt prettig. Kleine details, zoals de knoppen onder het scherm, maken het gebruik net wat soepeler.

Wat zijn de zwakke punten?

Rijd je op de snelweg in je nieuwe MG ZS hybride, dan ga je wat geluiden horen. Wind- en bandengeluid zijn duidelijk aanwezig, bijna alsof er niet genoeg isolatiemateriaal in de bodem zit. Je hoort ook steentjes tegen de onderkant tikken, meer dan bij andere auto’s. Hier merk je dat de MG goedkoper is dan de concurrentie, en dat is in dit geval een nadeel.

Het glanzende zwarte dashboard ziet er netjes uit, maar reflecteert sterk. Soms moet je je hand voor delen van het interieur houden om goed naar buiten te kunnen kijken, wat natuurlijk niet ideaal is.

Tot slot de ruitenbediening. De achterruiten kunnen niet volledig naar beneden, wat vaker voorkomt bij fabrikanten, maar vervelender is dat alleen de ruit van de bestuurder automatisch bediend kan worden. Bij de andere ramen moet je de knop ingedrukt houden. We weten het, we zijn verwend.

Uitrusting

De MG ZS hybride is leverbaar in drie uitvoeringen. De instapversie heet “Standard” en kost €27.997, wat hem de goedkoopste in zijn klasse maakt. Dit model heeft een kleiner scherm (10,25 inch) in plaats van de 12,3 inch-unit, en beschikt over een normaal climate control-systeem en ingebouwde navigatie.

Voor iets meer geld (€30.331) heb je de “Comfort”-uitvoering. Die biedt een groter scherm, keyless entry, extra ventilatie voor de achterpassagiers, zes speakers, grotere velgen en een stuurwiel van vegan leder.

De meest luxe uitvoering heet “Luxury” en kost €32.331. Je krijgt dan alles van de voorgaande niveaus, plus een volledig vegan lederen interieur, elektrische en verwarmbare stoelen en een verwarmd stuur. Ook krijg je de grootste leverbare velgen: 19 inch.

Conclusie

De MG ZS hybride is een auto waar je niet omheen kunt. De kwaliteit is goed en de rijervaring is prima, zeker gezien de prijs. De punten van kritiek zijn relatief eenvoudig op te lossen, mogelijk zelfs via een update. Hoog zitten zonder je bankrekening te breken? De MG ZS hybride laat een goede eerste indruk achter.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *