Sterktes | Zwaktes |
– Sfeerverlichting erg interactief | – Achterbank lastig terug zetten |
– Karaktervol interieur | – Te klein multimediascherm |
– Praktisch voor zijn formaat | – Scherm bestuurder valt weg achter stuur |
De MINI Countryman zit inmiddels al in zijn 2e generatie. Voel jij je ook opeens oud? Wij wel, want het voelt nog niet zo lang geleden dat de Countryman in 2010 de meningen deed verdelen over de term, “MINI”. Wij reden de onlangs gefacelifte versie om te kijken hoe de MINI Countryman Cooper zich inmiddels verhoudt tegenover de concurrentie.
Wat is de MINI Countryman Cooper?
We beginnen maar met de naam, MINI Countryman Cooper (niet Cooper Countryman). Inmiddels zijn wij gewend dat auto’s een slagje groter zijn en een stukje hoger. Maar de term MINI is nog steeds goed toepasbaar op de Countryman. Met een totale lengte van 4299 mm is de Countryman bijvoorbeeld een goede 100mm kleiner dan een Mitsubishi Eclipse Cross. Dus in tegenstelling tot de Eclipse SUV, is de MINI naam wellicht minder misplaatst dan je in eerste instantie zou denken. Onze Cooper versie komt met een 1.5 liter 136 PK benzinemotor, en een vanafprijs van €39.409,-. Voor onze testversie kregen wij enkele leuke opties mee en kwam de prijs uit op €53.759,-
De Countryman is binnen de MINI range vooral bedoeld om mee te gaan in de bekende trend van SUV en Crossovers. Een hogere zitpositie, veel praktisch gemak met een stoer uiterlijk. Ook probeert MINI de Countryman Cooper wat sportiviteit mee te geven. Er hangt immers de Cooper naam aan.
Hoe rijdt het?
Voor het merendeel rijdt de MINI Countryman Cooper gewoon goed. De Countryman komt met 3 rijstanden, Green, Normal en Sport. Green is voor economisch rijden, Normal voor het dagelijkse gebruik en Sport is uiteraard voor de sportiviteit. Toch heeft MINI deze standen op een slimme manier weten te implementeren. Het karakter van de auto wordt niet alleen veranderd door een snellere gasrespons en scherper stuurgedrag. Maar het geheel wordt als een soort van spel, interessant voor je gemaakt. Zo verandert het sfeerlicht in de sportstand naar rood en verschijnt er een kart symbool op het dashboard.
Als wij overgaan naar de andere kant van het spectrum, namelijk de Green stand, dan is het benzineverbruik weer essentieel. Het gaspedaal reageert minder fel en wederom is het sturen ook aangepast. Even belangrijk is dat er gecommuniceerd wordt hoeveel kilometer er mee verder gereden kan worden. Dit zorgde er bij ons voor dat wij extra ons best gingen doen om maar zoveel kilometers extra erbij te krijgen. Je ziet de verandering gebeuren en iedere 100 meter extra op de teller voelt een bonuspunt, een slimme zet. De Countryman voelt in de Normaal stand iets aan de scherpe kant maar het wordt nooit te oncomfortabel. Het is niet het rijgevoel van een Mini Cooper, maar voor een SUV is het niet slecht. Met een gemiddeld verbruik van 6.5l/100 km of 1:15.4 l/km kan hetzelfde gezegd worden over het verbruik.
Sterke punten MINI Countryman Cooper
Interactie is een belangrijk aspect waarmee de Countryman je weet te overtuigen. Het sfeerlicht dat door de gehele auto loopt wordt op een slimme manier gebruikt. Zo moet bij onze automaat eerst de rem ingetrapt worden voordat de auto kan starten. Dit wordt gecommuniceerd door bij het intrappen van de rem de startknop op te laten lichten in het rood. Ook de rijstanden hebben ieder hun eigen communicatie kleur, Sport is rood, Normal is wit en Green is blauw. Oke, het is groen… Al deze rijstanden worden vlot aangegeven door tijdelijk de kleur van de stand te laten zien. De sfeerverlichting wordt tevens gebruikt tijdens het inparkeren, het afstellen van de temperatuur en de radio volume. Kortom, het is meer dan een gadget en bovendien erg slim.
Het interieur straalt een bepaalde klasse uit dat verwacht kan worden van modellen van een groter formaat. Het gevoel van een bijzondere omgeving wordt door het materiaalgebruik en de leuke details versterkt. De knoppen zijn bijvoorbeeld van metaal en geven een retro gevoel af, net zoals het patroon op de stoelen. Het mooie lederen interieur in combinatie met de bijzondere schakelknoppen geven een gevoel van exclusiviteit. Er is over nagedacht om niet simpelweg een simpele drukknop of touchscreen te gebruiken. In plaats daarvan voelt het gebruik ervan als een bijzondere handeling.
Zwakke punten MINI Countryman Cooper
Het leer mag er dan mooi uitzien, de zittingen op ons testmodel hadden al wel een paar hobbels erin zitten die er niet hoorden. Ook op het gebied van ergonomie zijn er nog wat verbeterpunten in het interieur. Het display dat achter het stuur zit is niet optimaal gevormd. Zo viel het verbruik en de kilometerstand in onze rijpositie weg achter het stuur. Daarnaast is er geen mogelijkheid om de kaart af te beelden op het scherm voor je en voelt het eigenlijk als een tijdelijke oplossing dat pas laat in het ontwerpproces erop is gezet. Een ander ergonomische ergernis betreft de positie van de achterbank. Deze kan in 3 delen redelijk plat gelegd worden, maar gaat niet terug naar de originele positie. Hiervoor moet de hendel en de zitting tegelijk gebruikt worden wat erg lastig is.
Ook het ontwerp aan de buitenkant kan wat ons betreft nog een paar verbeteringen ondergaan. De Union Jack achterlichten zijn een beetje 50/50 of ze in de smaak vallen. Maar het algehele ontwerp heeft nooit echt goed gepast bij dit formaat auto. De basis van het merk bestaat nog steeds uit de Mini Cooper. En dit ontwerp leent zich er simpelweg niet goed voor om vergroot te worden. De auto heeft absoluut karakter en in vergelijking met andere Crossovers valt de Countryman in positieve zin op door anders te zijn. Maar anders is niet altijd beter.
Uitrusting
Onze Mini Countryman Cooper heeft als basis al een paar leuke gadgets. Cruise control, mistlampen en een dakdraagsysteem worden standaard meegeleverd. De extra’s op ons testmodel zijn de eerder genoemde sfeerverlichting, een automaat en een smaakvol lederen interieur. Een extra bijzondere extra is de MINI park bench, een zitting dat op de dorpel van de achterklep geplaatst kan worden. Deze zitting kan zoals de naam al suggereert gebruikt worden om op te zitten in het bos of in een park. Wanneer het dan tijd is om de boswandeling te laten beginnen, kan de zitting gemakkelijk onder de laadvloer opgeborgen worden.
Het multimediasysteem is zoals vanouds verwerkt in het grote ronde scherm. Omdat er gekozen is om de iconische ronde vorm te behouden van de originele Mini, is het multimediascherm niet erg groot. Voor nu is er gekozen om het breedste gedeelte van de ronde vorm te gebruiken voor het scherm. Hierop vinden wij bijvoorbeeld de bijzondere Country timer. Hierop wordt gemeten voor hoeveel kilometer de MINI Countryman daadwerkelijk in de Country heeft gereden.
Onder het multimediascherm bevinden zich enkele touchscreen knoppen en een draaiknop voor het volume. Boven het scherm bevinden de knoppen voor het alarmlicht en de parkeersensoren. Voor het multimediasysteem kan er gebruik gemaakt worden van de bekende draaiknop. Dit zorgt ervoor dat de aandacht (merendeels) blijft op de weg in plaats van op het scherm. Veel merken kiezen ervoor om alleen voor een touchscreen te gaan met het oog op esthetiek. Maar voor puur gebruiksgemak is er niks beter dan een simpele navigatieknop.
Conclusie MINI Countryman Cooper
Als SUV weet de MINI Countryman Cooper een hoop te bieden. Het ontwerp mag wellicht niet bij iedereen in de smaak vallen, maar mee doen aan de grijze massa doet MINI toch al niet. De rijervaring is voor een hoge koets tevens niet slecht te noemen. De diverse rijstanden zorgen ervoor dat de Countryman zijn sportieve genen iets meer kan laten doorschijnen. Het blijft echter een grotere auto dan een Cooper of een Clubman en dit gaat niet in zijn geheel weg.
Het interieur is van hoge kwaliteit, het stuur voelt solide en goed aan en ook de leuke schakelknoppen zijn een bijzondere toevoeging. Wat ons het meest weet te overtuigen is de manier waarop de Countryman de bestuurder weet uit te dagen. Wil je laten zien dat offroad rijden geen probleem is voor je? Bewijs het dan maar op de Country Timer. Wil je bewijzen dat je echt wel een kilometer aan bereik kan besparen op weg naar je werk? Zet de auto maar op Eco en bewijs het!
Deze manier van speels uitdagen laat de Countryman opvallen naast zijn concurrenten. Combineer dit met het stijlvolle interieur en een bovengemiddelde rijervaring, en de Countryman laat zien dat er best nog wat charme zit in de mega MINI.