Met de introductie van een facelift voor de Renault Captur kon een vernieuwde Mitsubishi ASX niet uitblijven. Net zoals Rome heeft Mitsubishi een prachtige geschiedenis. Misschien heeft het Japanse merk om die reden deze stad gekozen voor de eerste introductie van de vernieuwde Mitsubishi ASX.

Sterke puntenZwakke punten
+ Manuele versnellingsbak optie– Zware competitie
+ Configuratie mogelijkheden– Mechanische samenhang
+ Garantieperiode– Rijmodi

Wat is de ASX?

De Mitsubishi ASX is, net zoals de Renault Captur, vernieuwd. Niet alleen lijken de auto’s op elkaar, het zijn in feite ook dezelfde auto’s. Zoals we eerder schreven is de Mitsubishi wat stoerder en de Renault wat ronder gevormd. Mitsubishi zegt dat dit komt door het “Dynamic shield” dat de auto met zich meedraagt. De grill heeft meer randen en een zwarte tint. Optioneel is er een zwart dak leverbaar bij Mitsubishi.

De lastige vraag die je je kan stellen bij het maken van de keuze tussen de twee is als volgt: als ze zo hetzelfde zijn, waarom zou je dan de ene boven de andere kiezen? Om daar achter te komen, zijn we in Rome voor de eerste introductie van de nieuwe ASX.

Hoe rijdt de ASX?

Wanneer je instapt, zie je als eerste plastic, veel plastic. Achter het digitale dashboard is een trim-stukje geplaatst dat op hout lijkt, wat het wat opbreekt en bijna een elegantie aan het interieur geeft. Het klinkt misschien wat negatief, maar er is niks mis met plastic. Het is van goede kwaliteit en dat zie je ook terug in de rest van het interieur. De bouwkwaliteit is dik in orde. De stoelen bieden fijne ondersteuning en zitten comfortabel. Behalve: “het zit in orde” is er niet veel meer te zeggen over het interieur, het zit gewoon in orde en doet wat het moet doen.

Volgens het merk is de hybride de meest zuinige keuze met een actieradius tot wel 900 km. Dat komt voornamelijk door potentieel gebruik in de stad. Daar kan de auto, ondanks de kleine 1.2 kWh accu, lang volledig elektrisch rijden. Dit komt door het krachtige regeneratieve remmen en de versnellingsbak. Door het eerste is de accu snel vol en dus direct weer te gebruiken. Omdat je in een stad natuurlijk veel remt, heb je bijna een oneindige elektrische actieradius.

Volgens Mitsubishi zou de multi-mode transmissie, gebruikt in de 1.6 hybride aandrijflijn. Moeten zorgen voor een optimaal samenspel van elektromotor en verbrandingsmotor. Dat zou weer moeten zorgen voor een dynamische en efficiënte rit. Er wordt gezegd dat er meerdere componenten aangestuurd worden om te zorgen voor die balans tussen acceleratie, lage toerentallen en koppelafgifte.

Het systeem valt wat door de mand wanneer je de stad uitkomt. Het lijkt dan dat de motor en versnellingsbak andere taken hebben. Het gevolg is een niet zo prettige samenhang tussen de twee, waardoor je minder efficiënt rijdt en juist enorm hoog in de toeren blijft hangen, veel vaker dan je zou verwachten.

De 1.3 daarentegen voelt gewoon als een auto met een DCT-versnellingsbak. Het schakelt soepel en fijn, met de toevoeging van schakelflippers heb je de optie om het schakelen over te nemen, iets wat de hybride 1.6 ook niet aanbiedt. Bovendien is de kleinere motorvariant de sterkere. Met 158 pk en 205 Nm koppel is het de sterkste motor. Al scheelt het met de 140 pk van de hybride bijna niks. Beiden voelen pittig en komen niks tekort op het gebied van vermogen.

Door het kleine accupakket van de hybride scheelt het bijna niks in gewicht. Daardoor merk je dynamisch gezien geen verschil in rijden. Ze voelen allebei licht en makkelijk te plaatsen, ook op krappe bergweggetjes wanneer er ineens een koe of fietser om de hoek komt kijken. De demping doet op ieder moment erg zijn best en voelt ook zoals bedoeld in de klasse. Dat wil zeggen: een prima rijcomfort, maar niet overdreven comfortabel of sportief.

Wat zijn de sterke punten?

Tegenwoordig wordt alles geautomatiseerd, zo ook versnellingsbakken. Daarom zien we het graag dat een merk toch een handbak als optie geeft. Het is maar een klein iets, maar wie het kleine niet eert… De handbak heeft niet het vermogen van de automatische versnellingsbak en moet het met 140 pk doen. Hetzelfde als de hybride, en zoals we schreven, merk je daar niks van. Sowieso koop je geen B-segment SUV omdat je veel vermogen wil.

Voor mensen die hun portemonnee trekken, maakt Mitsubishi het graag makkelijk. Er zijn vijf uitrustingspakketten en daar zijn grotendeels ook de opties aan verbonden. Geen enkele uitvoering is karig; standaard krijgt men al parkeersensoren, full-LED koplampen en airco. Als het een maatje meer mag zijn, biedt het merk de optie tot een Google-integratie van het infotainment, daarover later meer. Het fijne is vooral dat er geen enorm prijsverschil tussen de pakketten zit, wat het wellicht makkelijker maakt om te kiezen voor een hoger uitrustingsniveau. De topper krijgt de Google-integratie, draadloos opladen van je telefoon, een panoramadak, verwarmde stoelen en stuur, etc.

Het segment waarin de Mitsubishi ASX zich bevindt, is een lastige, of vooral een zeer competitieve. Dat weet het merk natuurlijk ook en geeft daarom voor iedereen in Nederland een garantieperiode van acht jaar of tot 160.000 km. Meer dan de concurrentie en sowieso een erg lange tijd. Voor de techno-nerds onder ons moeten we daarbij wel bekennen dat de Google-licentie een periode van vijf jaar geldig is. Mitsubishi is bezig daarin een deal te sluiten waardoor je langer gebruik kunt maken van de service. Sowieso beschikt de auto over draadloos Android Auto en Apple CarPlay.

Wat zijn de zwakke punten?

We benoemden het al, maar feit is dat het segment van de ASX druk is. Bijna iedere autofabrikant biedt een kleine B-segment SUV aan. Men hoeft geen genie te zijn om te beseffen dat er dan wel erg veel concurrentie is. Het is niet een probleem exclusief voor Mitsubishi. Het is lastig jezelf te onderscheiden wanneer er zoveel ander aanbod is. Door de samenwerking met Renault bieden ze met de ASX een mooi product aan. Door de Captur is er geen onderscheid, met uitzondering van de benoemde garantie, een andere grill en velgen is de auto hetzelfde. Vervelend dubio, het product is goed, het aanbod te veel.

De hybride 1.6 variant van de ASX maakt gebruik van de zogenaamde multi-mode transmissie. In de stad werkt die prima, zodra je de stad uitrijdt, functioneert het systeem helaas minder goed. In theorie zou het voor een optimale schakeling tussen elektrische en benzinekracht moeten zorgen. De praktijk geeft het gevoel alsof de motor en versnellingsbak niet samen hoeven te werken. Het gevolg is een niet zo comfortabele samenhang tussen de twee, waardoor je minder efficiënt rijdt en vooral enorm hoog in de toeren blijft hangen. Op momenten waarin het niet nodig is. Het gemis van schakelflippers zorgt ervoor dat je ook geen controle kunt nemen. In de stad werkt het perfect. De auto is alleen net te leuk om alleen in de stad te gebruiken.

In de ASX krijg je verschillende rijmodi. Men kan kiezen uit: eco, comfort, sport en individueel. Het zou Fijn zijn als er merkbaar verschil zou zijn tussen de verscheidene keuzes. De auto rijdt niet zuiniger in “eco”, net zoals hij niet scherper wordt in “sport”. De individuele keuze is een goed idee, zou het niet zo zijn dat er ook in dit submenu nauwelijks verschil is tussen de instellingen. Het enige merkbare verschil is dat de elektrische stuurbekrachtiging iets zwaarder wordt. Meer is het niet.

Uitrusting

Voor het eerst biedt het merk de optie tot een Google-integratie van het infotainment. We schreven hier al eerder over, maar nu hebben we het kunnen testen. Zolang je binnen de rode lijnen van het systeem blijft, werkt het goed. Misschien dat het ligt aan het land, maar de stemherkenning in onze auto’s leken een nogal Italiaans temperament te hebben. Op sommige momenten deed het zijn werk perfect, op andere momenten, met dezelfde vraag, deed het iets totaal anders. Dan wordt bijvoorbeeld in plaats van de rijmodus gewisseld, het navigatiesysteem uitgezet. Gelukkig kunnen Mitsubishi en vooral Google over-the-air updates naar de auto sturen. Met de snelheid waarmee techniek groeit, zal de spraakherkenning ongetwijfeld beter worden.

Zoals eerder al kort beschreven, zijn er vijf uitrustingsniveaus. Er is de: Pure, Intense, Intense+, Instyle en een tijdelijke First Edition. Die laatste zit tussen de Intense+ en de top of the range Instyle. Nieuw voor de facelift is er een premium Harman Kardon audiosysteem, met negen speakers en 450 Watt. Een nieuwe kleur blauw, een E-save mode voor de 1.6 hybride. Daarmee behoudt de accu te allen tijde minstens 40% lading. Wanneer nodig kan het systeem zo altijd al het vermogen benutten.

De vanafprijs van de vernieuwde Mitsubishi ASX is een schappelijke €29.290, dan krijg je de kleine 1.0 liter motor. Vanaf €32.390 krijgt men de 1.3 mild-hybrid, en voor €1.100 meer heb je de genoemde 1.6 hybride voor €33.490.

Conclusie

De cijfers van Mitsubishi zeggen dat de 1.6 hybride het meest wordt verkocht. Toch zouden we eerder kiezen voor het kleinere slagvolume. De 1.3 mild-hybrid biedt een prettigere rijervaring, is verfijnder en efficiënter in een niet-stadsomgeving. Het chassis is te allen tijde goed samengesteld, wat de verschillende rijmodi sowieso overbodig maakt. Al met al is de Mitsubishi ASX óók een goede keuze voor mensen die op zoek zijn naar een kleine SUV in het B-segment. Net zoals Mazda met de Mazda 2 hybrid, heeft Mitsubishi een wat vreemde situatie. In de dealers van Mitsubishi kan men dezelfde auto vinden als in de Renault dealers . Dat maakt de ASX geen verkeerde auto, het geeft de klant nóg een extra keuze.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *