Van vroegbloeier naar laatbloeier? Nissan was in 2010 erg vroeg met de introductie van haar Nissan Leaf (rijtest). Dat was namelijk ook het jaar dat Tesla met haar Roadster kwam. Niet dat beide modellen met elkaar concurreerden, maar ze pionierden in dezelfde vijver. Nu 12 jaar later komt Nissan’s tweede personenwagen op de markt, de Nissan Ariya. En deze heeft een veel meer concurrenten om de ‘taart’ mee te verdelen. Levert de Nissan Ariya genoeg onderscheidend vermogen om veel potentiële EV-rijders naar zich toe te trekken? Op de mooie wegen rondom Stockholm zochten we dit uit middels een uitgebreide rijtest.
Wat is de Nissan Ariya?
Hij ziet er compleet nieuw uit en deelt zijn basis met de Renault Megane E-Tech Electric (rijtest). De Ariya beschikt echter wel over een 10 centimeter langer chassis/wielbasis, waardoor de Nissan meer binnenruimte biedt. Hij is ook 15 centimeter hoger, de breedte is nagenoeg gelijk ten opzichte van zijn Renault broertje. De grotere afmetingen passen ook beter bij zijn niet zo sportieve rij-eigenschappen. Daarin moet hij de elektrische Megane voor zich dulden. Dat hij in totaal 40 centimeter langer is heeft wel een positieve werking op zijn interieurruimte. Dat levert hem 468 liter (+28 liter) bagageruimte op, net als veel meer interieurruimte. Dat gevoel wordt verder versterkt door de ‘open’ middenconsole die in lengterichting elektrisch verstelbaar is. Zittend op de achterbank heb je ook nog eens flink meer beenruimte. De hoofdruimte was voor mijn 1,85 net aan genoeg.
Noemenswaardig is de dashboardafwerking. In een premium houtlook plank die over de volle breedte loopt zijn de knoppen voor de climate control verwerkt. Het stuurwiel is van het type twee-spaaks met daarachter een digitaal instrumentarium. Daarnaast bevindt zich een touchscreen voor de bediening van alle multi-media zaken. Om deze twee ‘tablets’ heen is alcantara gedrapeerd.
Hoe rijdt deze Nissan?
Hij rijdt overeenkomstig van wat hij wil uitstralen. Rust! Geheel in Japanse stijl moet hij rust uitstralen, en dat doet hij dan ook! Een elektrische aandrijflijn past daar perfect bij, maar door de toevoeging van gelamineerde ramen en het ontbreken van teveel knoppen in het interieur is de basis gelegd. Het onderstel is ook comfortabel afgestemd, wat knap is voor een minimaal 1.900 kilogram zware elektrische auto. Dat gewicht hoort bij de versie met een 66 kWh (bruto) accupakket, netto 63 kWh. Je krijgt voor de vanafprijs van 47.200 euro een enkele elektromotor om de voorwielen aan te drijven met maximaal 217 pk. Dit kan middels een paar stappen geüpgraded worden naar maximaal 394 pk verdeeld over vier wielen. Je betaalt dan wel minimaal 65.500 euro. Je sprint dan wel in 5,1 seconden naar 100 km/u in plaats van 7,5 seconden voor de basisversie. Kies je voor een versie met voorwielaandrijving, dan kun je maximaal 160 km/u snel. De vierwielaangedreven versies hebben een top van 200 km/u. Door de plaatsing van een elektromotor op de achteras lever je wel 53 liter bagageruimte in, dat even ter zijde, de bagageruimte blijft aan de grote kant. Wij reden met de 217 pk basis Evolve versie, 63 kWh accupakket en 217 pk, en daar valt erg goed mee te leven. Meer sportiviteit heb je bij dit vermogen niet nodig. Vraag me wel af hoe sportief de 394 pk versie rijdt bij een auto die rust moet uitstralen. Daarover meer in een andere rijtest.
Laten we laden met de Ariya
Dat de basis van de Ariya gedeeld wordt met de Megane is een voordeel. De Caméléon lader van Renault, die ook in deze Nissan zit, kan namelijk wisselstroom laden met maximaal 3-fasen 22 kW, wat thuis 11 kW oplevert. Weet dat bij een Porsche Taycan een 22 kW omvormer een optie is van 1.759 euro. Des te opvallender is het dat het basismodel van de Ariya ‘geknepen’ is tot slechts 1-fase 7,4 kW, wat in de praktijk vaak 3,7 kW is. Dat maakt die uitvoering van de Ariya niet tot een gemakkelijke kilometervreter, ondanks zijn actieradius van 403 km. Kies je voor de Ariya met het grootste accupakket, 87 kWh, met enkel voorwielaandrijving dan kom je maar liefst 533 km ver volgens de Europese WLTP meetmethode. Snelladen gaat te allen tijde met 130 kW.
Sterke punten
Doordat Nissan de nadruk op “rust” legt, valt deze ook op. Het rij-comfort is goed én comfortabel en de rust aan boord wordt versterkt door de gelamineerde ramen en de Active Noise Cancelling. De beperkte aantal knoppen op het dashboard en zelfs een gemotoriseerd dashboardkastje die vanuit het midden open schuift zorgen voor mentale ontspanning.
De inhoud van de bagageruimte en ruimte voor- en achterin is goed te noemen. Enkel de hoofdruimte voor 1,90+ meter lange achterpassagiers kan te wensen over laten. Dit ondanks de zwarte, hoofdruimte-verbeterende, daklijn die suggereert dat je met een coupé onderweg bent. De vlakke vloer voor de achterpassagiers wordt extra onder de aandacht gebracht als je de middenconsole elektrisch naar voren of achteren schuift.
Qua elektrische specificaties overtuigt de Ariya. Standaard voorzien van een warmtepomp, wat de actieradius verbetert. Vierwielaandrijving is mogelijk, wat de trekgewicht vergroot tot maximaal 1.500 kg. De actieradius ligt, afhankelijk van de uitvoering, tussen de 400 en ruim 500 kilometer. Zelfs de laadsnelheid voor thuis- en openbare laadpalen overtuigt met 22 kW. Al moet je hiervoor bij de basisversie 1.000 euro voor bijbetalen. Dat is dan weer een gemiste kans.
Zwakke punten
Tja, de 7,4 kW 1-fase omvormer. Thuis pak je hiervan maar 3,7 kW waardoor het opladen van een volle accu soms wel erg lang kan duren. Voor slechts 1.000 euro kun je op de basisuitvoering kiezen voor de 3-fasen 22 kW omvormer, waardoor je thuis met 3-fasen 11 kW kunt opladen.. Maak dat ding gewoon standaard is ons advies aan Nissan. Het levert extra comfort en verbetert ook nog de restwaarde van de elektrische auto.
Nissan geeft de Ariya een e-pedal mee, wat geen one-pedal is. Je dient namelijk voor complete stilstand de laatste meter voor het stoplicht toch nog het rempedaal te bedienen.
Doordat de Ariya zijn laadklep in het rechter voorspatscherm heeft zitten én dat hij niet over een frunk beschikt, houdt dat in dat je om te laden eerst achter de auto langs moet lopen voor de laadkabel die in de kofferbak verstopt zit om daarna rechtsvoor de kabel in de aansluiting te steken. Niet ideaal. Dat de laadklep rechtsvoor zit is wel fijner dan linksvoor wat gevaarlijker geacht wordt.
Conclusie rijtest Nissan Ariya
In hoeverre moet je onderscheidend zijn met een elektrische auto? Nissan heeft de USP op ‘rust’ gelegd. Aan alle kanten word je rustig van het rijden in deze elektrische auto. Hij scoort op elk vlak voldoendes en laat slechts een paar kleine steekjes vallen, zoals openbaar laden met 1-fase 7,4 kW en thuis met 3,7 kW. Voor slechts 1.000 euro kun je met 22 kW 3-fasen opladen. Ons advies: kies altijd voor deze optie! Doordat de Ariya (bijna) alle vakjes aan vinkt van wat een elektrische auto goed maakt, kan ik de Nissan Ariya van harte aanbevelen.