De Nissan Leaf is ondertussen al een bekende naam in autoland. Nissan maakt met de Leaf al sinds 2010 een elektrische auto. Waar de eerste generatie Leaf het moest doen met een 24 kWh accu, is de nieuwste generatie voorzien van een 62 kWh accu en die heeft een flink groter bereik. Benieuwd of dit voldoende is om zonder ‘Range Anxiety’ rond te rijden? Lees het in onze rijtest met de Nissan Leaf 62 kWh!
Sterktes | Zwaktes |
+ Rijhulpassistent | – Stuurverstelling |
+ Bruikbaar vermogen | – Zicht |
+ Bereik | – Geen frunk |
Wat is de Nissan Leaf
De Nissan Leaf is een volledig elektrische auto van Nissan. Waar vorige generaties nog een uitgesproken futuristisch design kregen, is de nieuwe generatie volledig in lijn getrokken met de huidige designtaal van het Japanse merk. Hierdoor valt in eerste instantie niet op dat de Leaf een elektrische auto is, wat nog maar eens onderstreept dat de elektrische aandrijving steeds meer gemeengoed begint te worden. Enkel de “Zero Emission”-emblemen aan de zijkant en op het kofferdeksel verraden dat er geen conventionele verbrandingsmotor onder de motorkap ligt.
Het interieur is voor een auto in deze prijsklasse prima in orde. Verwacht geen zacht knuffelbaar dashboard, maar het materiaalgebruik en afwerkingsniveau is gewoon prima. De halfleren stoelen zitten daarnaast erg goed. Een deel van het dashboard is op dezelfde manier bekleed. Passagiers op de achterbank hebben overigens ook voldoende ruimte. Met mijn 1,85 kan ik prima ‘achter mezelf’ zitten.
In de kofferbak is er 435 liter bagageruimte. Daarbij is er aan de linker en rechterzijde een uitsparing voor kleinere spullen, die op hun plaats worden gehouden door een netje. De versterker van het Bose-geluidssysteem snoept echter wel wat ruimte weg. Deze is plat genoeg om niet echt hinderlijk te zijn, maar het is wel even oppassen met het inladen van bagage.
Hoe rijdt het?
Wegrijden in de Leaf gaat gepaard met licht zoemend geluid vanonder de motorkap. Eenmaal op snelheid is dit geluid echter compleet verdwenen. Wat dan juist opvalt, is de stilte in de Leaf. De voordelen van een elektrische auto zijn het ontbreken van trillingen, maar ook het monotone geluid van een verbrandingsmotor is niet aanwezig. Dit zorgt voor veel rust aan boord. Het tweede grote voordeel van elektrisch rijden, is het zogenaamde ‘one pedal driving’. Bij het indrukken van het stroompedaal versnelt de auto, bij loslaten wordt er automatisch op de motor geremd. Hiermee wordt energie teruggewonnen in het accupakket. Bijkomend voordeel is dat, na enige gewenning, het rempedaal eigenlijk niet meer gebruikt hoeft te worden.
Doordat een elektro motor niet eerst toeren hoeft te maken om vermogen op te bouwen, heeft de Leaf vanaf stilstand al direct 340 Nm aan koppel beschikbaar. Vanuit stilstand wordt dit door de tractiecontrole enigszins afgeregeld. Toch zorgt dit ervoor dat je bij het stoplicht eigenlijk altijd het snelst weg bent. In een bocht lomp op het gas gaan zorgt ervoor dat dezelfde tractiecontrole overuren draait. Het bruikbare vermogen is echter zeer prettig.
Sterke punten
Hier zijn we gelijk aangekomen bij één van de sterke punten van de Leaf. Doordat het maximale koppel van 340 Nm altijd en overal beschikbaar is, is Leaf serieus snel. Toch even vóór die vrachtwagen willen invoegen vormt geen enkel probleem! In de drukte van de snelweg van de rechter- naar de linkerbaan en direct de juiste snelheid hebben; de Leaf doet het zeer eenvoudig. Een druk op het stroompedaal en de Nissan snelt vooruit! De trekkracht draagt sterk bij aan het comfort. Het gevoel altijd ‘over’ te hebben is namelijk gewoon een geruststellende gedachte.
Tijdens het rijden dragen daarnaast de rijhulp systemen verder bij aan de rust aan boord. Op de snelweg wordt keurig afstand gehouden en blijft de Nissan ook netjes binnen de lijnen. Vooral de rijbaanassistent werkt uitstekend. De Nissan houdt je zonder slingeren of zoeken binnen de lijntjes. Hier kunnen sommige ‘premium’ merken nog van leren! Het afstand houden gaat daarnaast ook uit de kunst. Zelfs bij een plotselinge file remt de Nissan keurig af tot stilstand en pakt daarna vanzelf weer op.
Nissan claimt met de 62 kWh versie een bereik van 385 kilometer. In de stad lijkt dit ons zeker haalbaar. Op een rit van 250 kilometer met de cruise control op 110 km/u, was er aan het einde van de rit nog 50 kilometer bereik over. 300 kilometer rijbereik is daarmee zeker realistisch.
Zwakke punten
Ondanks dat de stoelen in de Nissan Leaf comfortabel zijn, is het toch lastig om een fijne zithouding te vinden. Dit heeft alles te maken met de beperkte verstelmogelijkheden van het stuur. Het is stuur is namelijk alleen in hoogte verstelbaar. Door het niet kunnen bepalen van de diepte, is de afstand tot het stuur in relatie tot de armen te groot. Voor wie dichterbij het stuur gaat zitten, resulteert dit weer in een opgevouwen gevoel van de benen.
Daarnaast is het zicht naar buiten beperkt. De spiegels geven een goed beeld en de voorruit is groot genoeg om rechtdoor voldoende te zien. Schuin vooruit wordt het zicht echter flink beperkt door de binnenspiegel en de A-stijl. Deze ontnemen een dusdanig grote hoek uit het zicht, dat hier complete bestelbusjes in verdwijnen. Bij kruisingen en rotondes moet je dus altijd even bukken om onder de binnenspiegel door te kijken.
Door het grote bereik zal er niet dagelijks geladen hoeven te worden, maar na het laden zal de laadkabel toch de kofferbak in moeten. De Nissan beschikt namelijk niet over een frunk, een opbergvak onder de motorkap. In de kofferbak is wel een uitsparing gemaakt voor de kabel. Maar wanneer de kabel nat en vies is, is het niet prettig deze eerst zorgvuldig te moeten oprollen voordat dit past.
Uitrusting
Qua uitrusting komt de Nissan Leaf niets tekort. Zaken als cruisecontrol en climate control zijn gewoon aanwezig. Ook navigatie met een multimediascherm behoort tot de mogelijkheden, evenals Apple Carplay of Android Auto. Tot zover niets bijzonders in deze klasse, maar hiermee heeft Nissan alles wel keurig voor elkaar.
Bijzonder prettig is echter de stoelverwarming. Die is in twee standen instelbaar en ook beschikbaar voor de passagiers op de achterbank. Bijkomend voordeel is dat de kachel in koude omstandigheden niet aan hoeft, wat weer een gunstig effect heeft op de range.
Iets wat in deze prijsklasse ook bijzonder blijft is de standkachel, of het preconditioneren. Dit zorgt ervoor dat de accu’s al opgewarmd worden voor vertrek, zodat deze langer meegaan. Bijkomend voordeel is, dat ook het interieur al aangenaam warm is wanneer je instapt. Vertrektijd instellen, temperatuur instellen en nooit meer ijs krabben!
Conclusie rijtest Nissan Leaf 62 kWh
Nissan zet met de Leaf heel keurig voort waar het 11 jaar geleden mee begonnen is. Een betaalbare elektrische auto produceren, die ook nog eens heel goed dagelijks inzetbaar is. Door de jaren heen is de Leaf steeds volwassener geworden, wat ook terugkomt in de aangeboden opties en afwerking. Met een range van meer dan 300 kilometer is de Leaf naast woon-werk verkeer ook geschikt om met het gezin op familiebezoek te gaan aan de andere kant van het land. Ga vooraf wel even proefzitten, om te checken of de zithouding prettig is. Dan haal je met Leaf namelijk een zeer compleet uitgeruste, comfortabele, echt bruikbare elektrische auto in huis!
Leuk en herkenbaar verhaal. Heb dezelfde auto. De binnenspiegel kun je trouwens omhoog verstellen. Mocht je dat nog niet hebben gedaan, het scheelt een heel stuk.