Nissan Qashqai 2021 bij een chique beeld

In februari dit jaar onthulde Nissan de derde generatie Qashqai. Binnenkort start de verkoop in Nederland. Als voorproefje stuurde Nissan alvast een paar pre-productiemodellen naar ons land. Daarbij nodigden ze journalisten uit, die de Qashqai 2021 maar al te graag aan een rijtest onderwierpen. Dagelijksauto.nl was van de partij; we reden met drie verschillende uitvoeringen van de nieuwe Qashqai.

SterktesZwaktes
+ Verbeterde looks– Turbo-lag
+ Comfort achterin– Head-up-display
+ Goede besturing– SOS-knop
Linker zij/achter aanzicht Nissan Qashqai Tekna+ 2021

Wat is de Nissan Qashqai?

De Qashqai is Nissans belangrijkste model voor de Europese markt. In 2007 bracht Nissan de eerste generatie (J10) van het model op de markt. Het gehele proces van tekentafel tot productie, vond plaats in Europa. Dankzij de voor Nissan positief uitpakkende Brexitdeal, blijft de fabriek in het Britse Sunderland overigens gewoon actief. De specifiek voor Europa ontworpen Qashqai kreeg een soort tussenvorm, tussen terreinwagen en personenauto. En voila; de crossover was geboren. Dat het model in de smaak viel, blijkt wel uit de verkoopcijfers: in totaal verkocht Nissan maar liefst 5 miljoen exemplaren van de Qashqai, waarvan 3 miljoen in Europa. Het merendeel betreft Qashqais van de tweede generatie (J11).

Voor/zij aanzicht Nissan Qashqai Tekna+ 2021

Nissans nieuwe cashcow

Begin 2021 kondigde Nissan de derde generatie Qashqai (J12) aan. Gaat Nissan hier opnieuw zo veel exemplaren van verkopen? Als pionier in het segment, heeft Nissan het voordeel dat ze de carrosserievorm kan gaan verfijnen. Maar tegelijkertijd is de concurrentie ook flink gegroeid. Dat uit zich in een dalend marktaandeel van de Qashqai in het crossover-segment. Van 2010 tot 2019 verkocht Nissan jaarlijks meer dan 200.000 exemplaren van de Qashqai. In 2020 nam de productie af, wat onder meer te wijten is aan het coronavirus. Maar nu gooit Nissan dus een vernieuwde versie in de strijd. Om zijn kansen in te schatten, deden wij een rijtest met de Nissan Qashqai modeljaar 2021.

Linker zijaanzicht Nissan Qashqai Tekna+ 2021

Wat is de Nissan Qashqai J12?

Om de nieuwe Qashqai vertrouwd en herkenbaar te maken, heeft Nissan hem op veel vlakken hetzelfde gelaten. Zijn afmetingen zijn bijna gelijk aan die van zijn voorganger en op alle schermpjes vinden we het oude vertrouwde lettertype terug. Daarnaast zijn de verschillende uitvoeringen weer direct herkenbaar aan de wielen. De velgmaat varieert van 17 inch stalen wielen op de Visia tot 20 inch lichtmetalen velgen op de Tekna+. Ondanks dat Nissan in 2020 een nieuw logo onthulde, zitten er nog oude badges op de Qashqai J12.

Qashqai 2021, Nissan logo, Nissan badge
De Qashqai draagt nog oude Nissan-emblemen

Wat is er nieuw?

Nissan heeft de Qashqai voorzien van haar laatste designtaal, met de V-motion grille. Vanaf die grille loopt één lijn door tot de achterzijde, die daar eindigt in een scherpe rand (om aerodynamica te optimaliseren). Een leuk designelement is de ingedrukte typenaam in de zijkanten van de voorbumper. Nieuwe boemerangvormige koplampen bevatten matrixtechnologie, die het voorliggende asfalt helder verlichten zonder tegenliggers te verblinden.

Linker koplamp, boemerang, boemerangvormig

Nissan heeft een gewichtsbesparing van 60 kg gerealiseerd, ten opzichte van de vorige Qashqai. Ter illustratie: alleen de motorkap is al 6 kg lichter, door gebruik te maken van dunner aluminium. Hoewel de proporties van de auto ongeveer gelijk zijn gebleven, is de wielbasis wel iets langer geworden. Dat resulteert in wat extra beenruimte voor passagiers op de achterbank.

Rechter achterzijde Nissan Qashqai, blauwe auto met zwart dak, two tone lak
Niet alle Qashqais krijgen two-tone lak, maar het is wel een optie
Rechter achterlicht

De bagageruimte heeft een inhoud van 504 liter en is op verschillende manieren uit te breiden tot maximaal 1447 liter. Dat kan door de bank neer te klappen, maar ook door twee afzonderlijke luiken in de laadvloer te openen. Die zijn ongetwijfeld handig bedoeld, maar het ziet er rommelig uit als je ze daadwerkelijk allebei openklapt.

From June 1st, 2021, European media will have the opportunity to take the latest generation of Nissan’s pioneering crossover on its first test drive on European roads.

Hoe rijdt hij?

In Tekna+ uitvoering zitten er aangename stoelen met veel zijwaartse steun in de Qashqai. Bovendien zijn ze elektrisch verstelbaar. In de ‘gewone’ Tekna krijg je nog steeds half lederen stoelen, die met hendels te verstellen zijn. Een fijne zitpositie is snel gevonden. De startknop bevindt zich links tussen de middenconsole en het 9 inch multimediascherm. Voorheen hadden keyless-go uitvoeringen van de Qashqai een lelijke plastic dop om het sleutelgat af te dekken. Gelukkig zien we die in de nieuwste Qashqai niet terug.

Interieur, stuur, multimediascherm, schakelpook Nissan Qashqai Tekna 2021
De ‘gewone’ Tekna heeft half lederen stoelen met donkerblauwe accenten
Stoelbekleding, geperforeerd leer, Tekna+ uitvoering
In de Tekna+ krijg je luxe stoelen met een geperforeerd ruitmotief

Tijdens de rit kan de bestuurder dankbaar gebruikmaken van allerhande rijhulpmiddelen, zoals een rijbaanassistent met adaptieve cruisecontrol en front collision warning. De eerstgenoemde werkt nog niet optimaal op Nederlandse landwegen, omdat het stuur ook begint te trillen wanneer je de stippellijn van het fietspad overschrijdt. Tijdens onze rijtest rijden we met een pre-productiemodel van de Nissan Qashqai 2021. We hopen dat Nissan de techniek voor het echte productiemodel verder verfijnt.

Omgevingscamera Nissan Qashqai

Verschillende krachtbronnen

Onderhuids herbergt de Qashqai J12 in alle varianten een 1.3 viercilinder benzinemotor met nieuwe mild-hybrid-techniek. Daarbij is keuze uit twee vermogensvarianten; 140 pk en 158 pk. Tijdens de ritten hebben wij weinig verschil ervaren tussen de vermogens. Het grootste omslagpunt ligt rond de 2500 tpm; wanneer de turbo bijspringt komt de auto pas echt op gang. Tussen de verschillende uitvoeringen zit wel een aanzienlijk verschil in maximaal trekgewicht. De minst krachtige Qashqai mag 1400 kg trekken, tegenover 1800 kg bij de krachtige versie met automaat.

Nissan Qashqai Tekna 2021
Hij ziet er stoer uit, maar een echte off-roader is het niet
Schakelpook handmatige versnellingsbak

Mild-hybrid-technologie

De aandrijflijn is verbonden aan een handmatige 6-versnellingsbak. Maar de sterkste variant is ook uit te rusten met een Xtronic CVT automaat. Bovendien levert die combinatie de meeste trekkracht op, namelijk 270 Nm. Het 12 volt hybridesysteem is verantwoordelijk voor een klein deel van die Newtonmeters. Maar het zorgt ook voor een zuiniger verbruik en een snellere herstart van de motor. Bij het selecteren van de sportstand reageert de motor iets vinniger op het gaspedaal en de automaat schakelt pas op bij een hoger toerental. Voor mijn gevoel doet de automaat dat zelfs te laat, omdat de grootste trekkracht juist halverwege het toerenbereik ligt. In de comfortstand rijdt het – hoe raad je het? – een stuk comfortabeler.

Tankklep vulopening
Zou het échte productiemodel wel een tankdop krijgen?

Sterke punten

Het exterieur van de nieuwe Qashqai is voorzien van Nissans laatste designtaal met de V-motion grille. Dat geeft de auto een fris uiterlijk. Bovendien zitten er wat speelse elementen in het ontwerp, zoals de ingedrukte letters QASHQAI aan de voorkant. De boemerangvormige koplampen verraden meteen dat het design afwijkt van de voorgaande Qashqais. Het uiterlijk spreekt hoogstwaarschijnlijk een brede doelgroep aan. De Qashqai biedt alles wat ouderen nodig hebben, maar ziet er ook stak en robuust genoeg uit om jongere doelgroepen aan te spreken.

Ingedrukte letters Qashqai

Een open deur

Achterin de Qashqai is het goed vertoeven. Door de toegenomen wielbasis, is er binnen wat extra ruimte ontstaan voor de knieën. Daarbij komt dat de portieren tot 85 graden open kunnen slaan. Dat geeft maximale ruimte om in en uit te stappen, maar ook om bijvoorbeeld kinderen in hun zitje vast te maken. Wel is het extra oppassen geblazen wanneer die kinderen groter worden. De kans is dan immers groter dat het openzwaaiende portier een nabij geparkeerde auto of muurtje raakt.

Linker achterportier Nissan Qashqai Tekna+ 2021, wijd open deur

Lekker potje sturen

Qua handling is de Qashqai er goed op vooruit gegaan. Hij is 60 kg lichter dan zijn voorganger en Nissan heeft de besturing verder verfijnd. Op afgelegen landweggetjes kun je echt een lekker potje sturen met de Qashqai. De Tekna+ is voorzien van 235/45 R20 Michelin banden en die bieden genoeg grip om stevig in te sturen. De wegligging is goed en de stoelen houden inzittenden goed op hun plaats.

Stuurwiel Nissan Qashqai 2021
Interieur Nissan Qashqai Tekna 2021
In de Tekna zonder + zitten nog steeds fijne stoelen met veel zijwaartse steun

Zwakke punten

Zoals eerder genoemd, ligt er rond het toerental van 2500 een omslagpunt. Onder de 2500 tpm gebeurt er niet zo veel, erboven schiet de Qashqai ineens sneller vooruit. Eerlijk gezegd hadden wij verwacht dat de hybridetechniek dit effect zou verkleinen, omdat elektrische ondersteuning bij lagere toerentallen het verschil op zou kunnen heffen. Het 12 voltsysteem heeft dus niet veel invloed op de rijprestaties, maar is vooral aanwezig voor gebruikersgemak en betere verbruikscijfers. Dat is jammer, want met name in de sportstand zorgt de zogenaamde turbo-lag voor een onrustig rijkarakter.

Heads-up

De Qashqai komt optioneel met een groot Head-up-display, een van de grootste in zijn klasse zelfs. Het werkt perfect; zonder je ogen van de weg te halen zie je hoe hard je rijdt, hoe hard je mag, op welke straat je rijdt en welke afslag je moet nemen. Toch neemt het naar mijn smaak iets te veel van het ruitoppervlak in beslag. Kentekens van voorliggende auto’s zijn lastig te lezen, omdat de HUD-projectie ‘in de weg’ zit.

Head-up-display Nissan Qashqai
Is het Head-up-display niet wat te groot geworden?

Vals alarm

Om gesproken aanwijzingen bij de navigatie in te schakelen, moesten wij even op zoek in het systeem. Daarbij drukte ik in het navigatiescherm op een touch-knopje met een headset/microfoon-icoontje. Het bleek niet de juiste knop te zijn, want prompt begon de Qashqai een alarmservicenummer te bellen. Het verbaasde mij dat er een SOS-knop in het navigatiescherm verwerkt zat. Boven mijn hoofd bevond zich immers ook gewoon een fysieke SOS-knop. Die lijkt mij veel logischer om in te drukken bij een noodgeval. Achteraf hoorde ik dat ik niet de enige autojournalist was die dit overkomen was.

Conclusie rijtest Nissan Qashqai 2021

Nissan heeft met de Qashqai J12 een auto neergezet die op veel vlakken hetzelfde gebleven is, maar ook op veel vlakken verbeterd is. Hij is lichter en efficiënter, maar hij ziet er vooral ook een stuk beter uit dan zijn voorgangers. Tijdens de rijtest met de Nissan Qashqai 2021, stond ik misschien wel het meest versteld van de extreem ver openslaande deuren. Die geven ruim toegang tot de comfortabele achterbank, waar ook nog eens extra beenruimte gecreëerd is.

Nissan Qashqai Tekna+ 2021

Qua rijbeleving zijn we vooral te spreken over de besturing: op afgelegen landweggetjes kun je je goed vermaken. Verder zijn er motorisch wel verschillen, maar die zijn zo klein dat ze in het rijgedrag niet opvallen. Wel hadden we verwacht dat het turbo-lag-effect beter opgeheven zou worden door de hybridetechniek. Dat is helaas niet zo, en vooral in de sportstand levert dat een onrustig rijkarakter op. Aan de andere kant verwachten we ook niet echt dat de gemiddelde Qashqai-rijder heel vaak boven de 2500 tpm komt.

Sleutel Nissan Qashqai
Het design van de sleutel is weinig veranderd

Wat zit er nog meer aan te komen?

De mild-hybrid-technologie uit de Qashqai komt volgend jaar ook in de vernieuwde X-Trail. Verder kondigt Nissan aan dat er eind 2021 een ePower-variant van de Qashqai komt. Daarbij functioneert de brandstofmotor als een soort aggregaat voor de elektrische aandrijving. Voor een volledig elektrische crossover/SUV moeten we nog even wachten op de Nissan Ariya.

Nissan cashcow in boerenlandschap
De cashcow, met op de achtergrond normale koeien

De prijzen van de nieuwe Qashqai beginnen bij 33.540 euro voor de Visia-uitvoering en lopen op tot 47.840 euro voor de dikste Tekna+ uitvoering. Wij zijn heel benieuwd hoe de nieuwe Qashqai het in Europa gaat doen. Het PR-team van Nissan Nederland gaf aan dat ze qua verkoopaantallen in ieder geval de Hyundai Tucson, Peugeot 3008 en Volkswagen Tiguan willen gaan verslaan. Op naar de volgende 5 miljoen!

Categorieën

4 REACTIES
Reageren

  1. Aart de Winter schreef:

    Hallo Big, de context is hierbij erg belangrijk. Het is gevoelsmatig en alleen in de Sportstand. In Comfortstand zult u zich nergens aan storen.

  2. Big schreef:

    Hoe kan een continu variabele transmissie te laat opschakelen?

  3. Aart de Winter schreef:

    Goed om te horen Ad, het mooie aan de Premiere Edition vind ik de two-tone kleursamenstelling. Veel plezier ermee!

  4. ad Liebregts schreef:

    Geweldige auto , ik heb hem nu 2 weken mogen rijden wegens omstandigheden aan een andere nieuwe auto .
    Ik heb deze gekocht na een week van geweldig te rijden , komende week zal hij geleverd worden als first edition.
    verbruik was bij ons 100kpu/5.5L & 5.7L bij 130KPU.
    geloof me ik ben geen verkoper maar een auto gek die verliefd is geworden op de Nissan

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *