de gefacelifte nissan qashqai

In 2006 kwam Nissan met de eerste generatie Qashqai. Een slimme zet, zo bleek al snel. De Qashqai was een van de eerste crossovers. Een auto die hoog op zijn wielen staat, maar dan zonder terreineigenschappen. Wat bleek: iedereen zat te wachten op een dergelijke auto. De Qashqai was een regelrechte hit.

Ondanks de ontelbare concurrenten die er tegenwoordig zijn, doet Nissan nog steeds goede zaken met de Qashqai. In totaal zijn er bijna 85.000 van verkocht in Nederland. Wereldwijd gaat het om meer dan 4 miljoen exemplaren.  

We zijn ondertussen aanbeland bij de derde generatie van de Qashqai, die sinds 2021 op de markt is. Een goed moment voor een facelift. Nissan nodigde ons uit om in de omgeving van Faro kennis te maken met de gefacelifte Qashqai e-Power (full hybrid). In deze rijtest lees je niet alleen wat er allemaal nieuw is aan de Qashqai, maar ook hoe hij rijdt. 

Sterke puntenZwakke punten
+ Fijne stoelen– Dun stuurwiel
+ Stilte in het interieur– Centrale scherm te ver van bestuurder
+ Je voelt je direct thuis– 750 kg trekgewicht voor e-Power

Wat is de Nissan Qashqai?

Kijken we naar het modellengamma van Nissan, dan is de Qashqai het middelste model uit de categorie crossover/SUV. Gepositioneerd tussen de Juke en de X-Trail. Zowel qua afmetingen als qua prijzen. Zoals gezegd is de concurrentie ondertussen moordend. De Qashqai neemt het onder andere op tegen de Hyundai Tucson, Peugeot 3008 en de Toyota Corolla Cross.

Wat is er precies veranderd?

Zo op het eerste oog is alleen het front van de Qashqai aangepakt. Maar dat is toch echt te kort door de bocht. Nissan voerde verschillende verbeteringen door.

1. Exterieur

De designers van Nissan lieten zich inspireren door het harnas van de samoerai. De L-vormige elementen in de grille moeten je doen denken aan de schakels van het harnas. Daar kun je natuurlijk iets van vinden, maar feit is dat het front er totaal anders uitziet. Het doel van Nissan was om het front er meer uitdagend uit te laten zien. Wat ons betreft is dat gelukt. 

Ook aan de achterkant werd gesleuteld, zij het een stuk minder ingrijpend. De achterbumper is iets gewijzigd, en de achterlichten kregen een nieuwe indeling én beschikken nu over transparant glas (hallo eerste generatie Lexus IS). Daardoor krijg je een mooi inkijkje in de verlichting, die uit losse delen bestaat.

2. Interieur

In het interieur geen baanbrekende vernieuwingen, maar wel een aantal prettige verbeteringen. Around View Monitor (360-graden beeld) was al leverbaar op de Qashqai, maar is nu voorzien van een 3D-weergave van de auto, én een optie om door de motorkap heen te kijken, voor beter zicht tijdens het manoeuvreren. 

Nissan voegde ook mooiere materialen toe. Dat zie je vooral bij de duurdere uitvoeringen, die rijkelijk bedeeld zijn met alcantara. Zowel op het dashboard, als op de stoelen en de deurpanelen. De sfeerverlichting is uitgebreid en beschikt nu over 64 kleuren. 

Ook op softwaregebied heeft Nissan niet stilgezeten. Het centrale scherm bevat nog steeds dezelfde software, maar deze is nu uitgebreid met Google Maps, Google Play en Google Assistant. Dankzij die laatste kun je spraakgestuurde commando’s opgeven. Bijvoorbeeld voor het verhogen van de temperatuur, of het inschakelen van de stoelverwarming. 

Qashqai-eigenaren klaagden nog wel eens over het aanwezige geluid vanbuiten de auto. Daarom bestaat de voorruit nu uit dikker glas, en werden de voordeuren voorzien van extra isolatie. 

3. Nieuwe uitvoeringen

De Qashqai is er nu ook als N-Design. Een nieuwe uitvoering die vooral gericht is op uiterlijke kenmerken. Zo staat deze Qashqai op 20” wielen, zijn de onderste delen van de carrosserie meegespoten en vind je op verschillende plekken hoogglans zwarte accenten.

de nieuwe nissan qashqai schuin van voren

Prijzen en motoren ongewijzigd

Meestal betekent een facelift ook hogere prijzen. Maar dat geldt niet voor de vernieuwde Qashqai. De prijzen blijven gelijk, en beginnen bij € 39.040 voor de mild hybrid als Acenta. De full hybrid e-Power is er vanaf € 42.540,-. Bekijk hier alle prijzen en uitvoeringen. Uiteraard geldt dat niet voor de N-Design, aangezien dit een nieuwe uitvoering is. Ook op het gebied van motoren heb je nog steeds de keuze uit mild hybrid en full hybrid. 

De mild hybrid is er met 140 en 158 pk. In beide gevallen gaat het om een viercilinder met een inhoud van 1.3 liter. Die laatste is ook leverbaar met automatische transmissie (XTronic). De full hybrid luistert naar de naam e-Power en is uitgerust met een 190 pk sterke elektromotor en een 1.3 liter grote driecilinder met 158 pk. Bij de Qashqai e-Power worden de wielen altijd aangedreven door de elektromotor. De brandstofmotor heeft als enige taak het opwekken van energie. 

Hoe rijdt de Qashqai e-Power?

Zoals gezegd mochten we de Qashqai e-Power aan de tand voelen in de omgeving van Faro. Nissan had een prachtige route van 250 km voor ons uitgestippeld door het bochtige en heuvelachtige landschap. Is de vernieuwde Qashqai dan zo’n sportief monster? Nee, zeker niet. Al brachten een paar snelle bochten de crossover echt niet van de wijs. Toch was het een bijzonder geschikte route voor de Qashqai, en dat zit zo.

De stoelen zitten bijzonder aangenaam. Dankzij de stevige wangen wordt je goed op je plek gehouden. Ook in scherpe bochten. Ze zijn goed te verstellen, wat ook geldt voor het stuurwiel die je gemakkelijk in hoogte en diepte verstelt. 

Na de eerste kilometers valt het ons op hoe stil het in de Qashqai is. Je hoort de motor wel, maar het geluid blijft altijd prettig op de achtergrond. Ook wanneer de motor wat meer toeren maakt. En dat gebeurde op deze heuvelachtige route maar al te vaak. Bij de facelift heeft Nissan de auto nóg stiller gemaakt, door de voorruit van dikker glas te maken, en door extra isolatie in de voordeuren. 

Wanneer je na het nemen van een heuvel de afdaling ingaat, komt de e-Pedal-modus helemaal tot zijn recht. Het is een soort one-pedal-driving, alleen kom je niet helemaal tot stilstand. Op een weg als dit werkt het al helemaal prettig. Als je van een helling komt en af moet remmen voor een bocht, win je dankzij e-Padel extra veel stroom terug. 

Over energie gesproken, tijdens deze rit kwam het gemiddelde verbruik van de Qashqai uit op 5,1 liter per 100 km (1 op 19,6). Dit was wel met veelvuldig gebruik van de e-Pedal-modus. 

Sterke punten

De Qashqai is geen uitblinker, maar een alleskunner. De stoelen zitten goed, de ergonomie is met zijn goed geplaatste knoppen dik in orde, en met een lengte van 1.83 meter heb je meer dan genoeg ruimte op de achterbank. De achterbak biedt ruimte aan 479 liter aan bagage. Niet grensverleggend, maar voor de meeste kopers genoeg. 

De wegen in Portugal waren lang niet altijd even goed, maar dat bracht de Qashqai niet van de wijs. Je hoort en voelt wat er onder de wielen gebeurt, en het blijft allemaal netjes op de achtergrond. Zelfs met de 20” wielen waar onze Qashqai mee uitgerust is. Mede door de verbeterde isolatie blijft het aangenaam stil aan boord.

nissan qashqai n-design met 20 inch wielen

De veiligheidssystemen zijn niet extreem alert, maar precies goed. De middentunnel biedt ruimte aan twee flesjes drinken, of twee koppen koffie. Onder het centrale scherm vind je fysieke draaiknoppen voor de temperatuur. Kortom: alle ingrediënten voor een comfortabele (lange) rit zijn aanwezig.

Zwakke punten

Wat ons betreft is de stuurwielrand te dun. Daardoor ligt deze minder prettig in de hand. En hoewel de ergonomie over het algemeen dik voor elkaar is, staat het centrale scherm te ver van de bestuurder af. Daardoor moet je naar voren leunen om het scherm te bedienen. Een draaiknop op de middentunnel ontbreekt helaas. 

interieur nissan qashqai 2024
Het scherm van de Qashqai staat te ver van de bestuurder af.

Ga je graag op pad met de caravan? Dan moet je de Qashqai e-Power helaas aan je voorbij laten gaan. Tenzij je een wel heel kleine caravan hebt, want het maximale trekgewicht blijft steken op 750 kg. De mild hybrid met 140 pk schopt het tot 1400 kg en die met 158 pk tot 1650 kg (1800 kg voor de versie met AWD).

Uitrusting

De Qashqai die wij reden was zoals gezegd uitgevoerd als N-Design. Een nieuwe uitvoering die je al snel herkent. De onderste delen van de carrosserie zijn bij de meeste uitvoeringen uitgevoerd in zwart kunststof. Bij de N-Design zijn ze meegespoten in de carrosseriekleur. Daarnaast herken je ‘m vanbuiten aan de 20” wielen en de verschillende zwarte onderdelen, zoals de spiegelkappen en het dak.

Ook vanbinnen is het duidelijk dat je met een luxe uitvoering te maken hebt. Je zit op met leer en alcantara beklede stoelen, en ook op het dashboard, de deurpanelen en de middentunnel kom je alcantara tegen.

Verder zien we onder andere Around View Monitor (360-graden camera), achteruitrijcamera, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, en NissanConnect 2.0 met Google Maps, Google Play en Google Assistant. Kortom: een bijzonder complete uitvoering.

De Nissan Qashqai als N-Design heeft een vanafprijs van € 43.590,-. Voor die prijs heb je een mild hybride aandrijflijn met 140 pk tot je beschikking. Wil je de N-Design met de hybride aandrijflijn (e-Power), dan ben je minimaal € 47.090,- kwijt.

Conclusie rijtest Qashqai facelift

Dankzij de uiterlijke wijzigingen kan de Qashqai er weer even tegenaan. Het uitdagende front maakt de Qashqai een opvallende verschijning. De overige wijzigingen lijken misschien klein, ze dragen wel stuk voor stuk bij aan een prettigere rijervaring. De Nissan Qashqai blijft de alleskunner die het al was. Maar dan een stuk beter.

de nissan qashqai 2024 vanaf de zijkant
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *