Nissan doet het in de Nederlanden vooral erg goed met de Qashqai, een van de eerste massaal verkochte SUVs in Nederland. Ook bracht het merk ons een van de eerste veel verkochte EVs in Nederland, namelijk de Leaf. De X-Trail doet het minder goed in ons landje, je ziet hem een stuk minder dan de hierboven genoemden. Toch is het een vrij populaire auto, vooral op het Britse eiland zie je ze vaak. Wij waren in ieder geval benieuwd, vooral naar het e-Power systeem.
Sterktes | Zwaktes |
+ Comfort | – Verbruik |
+ Rijgedrag | – Ruimte voor 7-zitter |
+ Veelzijdigheid | – Navigatie |
Wat is de Nissan X-Trail?
De Nissan X-Trail is de grootste SUV die het merk binnen Nederland verkoopt. Hij is dus nog een maatje groter dan de Qashqai. De auto is van origine bedoeld als capabele combinatie tussen een luxeauto en een offroader. We hebben voor u dan ook een fijne mededeling: dat is het nog steeds. In de tijd waarin we nu leven, worden oude namen vaak hergebruikt voor compleet andere modellen. Gelukkig is de Nissan X-Trail lekker hetzelfde gebleven.
Nissan wil met het ontwerp van de X-Trail een stoer uiterlijk neerzetten en toch erg dichtbij de Nissan styling blijven. Dit doen ze onder andere door de V-vormige grill die ook op alle andere Nissans te vinden is. Ook de achterlichten zijn herkenbaar en de grote 20-inch velgen zien er goed uit. Deze uitvoering heeft ook een two-tone laklaag: champagne van onder en zwart van boven.
Onze testauto is een Nissan X-Trail e-Power Tekna Plus uitvoering met e-4ORCE vierwielaandrijving. De e-Power uitvoering is een hybrid, maar een beetje een vreemde hybrid. De 1.5 liter driecilinder met 190pk die in het vooronder zit, drijft namelijk niet de wielen aan. Alle power van de motor gaat naar een batterij. Die batterij drijft dan weer de elektromotoren aan die de wielen doen draaien. Dit betekent dus dat je het gemak en de range hebt van een benzinemotor, maar ook het comfort van een versnellingsbak-loze rijervaring. Daarnaast geeft het systeem je een trekgewicht van maximaal 1.800 kilo!
Hoe rijdt hij?
De luxe uitstraling die de Nissan X-Trail vanbuiten heeft, is ook te vinden in het interieur. Het leer voelt fijn en de stoelen zitten erg lekker. Je kan goed naar buiten loeren en het zicht is eigenlijk op elk moment prima. Het rijden in de Nissan X-Trail is een in eerste instantie vreemde ervaring. Je hoort namelijk een benzinemotor die reageert op het indrukken van het gaspedaal, maar je voelt een elektrische auto qua rijgedrag.
De acceleratie is vlot en soepel, er is toch geen versnellingsbak die roet in het eten kan gooien. De auto helt nauwelijks en ligt erg fijn en gecontroleerd op de weg. Zelfs met vier man en al hun bagage kan je prima door de bergweggetjes van Luxemburg sjezen zonder angst te hebben om de controle kwijt te raken. Dit is, vooral voor een grote SUV, een knappe prestatie. De vering is dus stabiel en comfortabel, het beste van twee werelden.
Sterke punten
Zoals ik net al kort benoemde, is de Nissan X-Trail erg comfortabel. Niet alleen is het interieur grotendeels afgewerkt in de mooiste materialen, ook de knoppen voelen erg fijn. Daarnaast zitten de stoelen erg lekker en is de auto voorzien van elke mogelijke luxe. Ook het rijden is comfortabel, de vering is, zoals ik net benoemde, superstabiel en ook het stuur- en rijgedrag is bijzonder gecontroleerd. De Nissan X-Trail is ook op een andere manier comfortabel: namelijk mentaal. Mentaal comfortabel? Wat bedoelt die gesnorde twintiger daar nou weer mee? Nou, het idee dat je overal gemakkelijk kan rijden, geeft een mens erg veel rust. Daarnaast brengt dit me op het volgende pluspunt.
Dit is namelijk een dubbeldik pluspunt dat perfect aansluit op het verhaal hiervoor. Dat mentale comfort waar ik het over had, komt namelijk echt duidelijk terug tijdens het rijden van de Nissan X-Trail. Je hebt het gevoel vdat je overal ter wereld met gemak kan rijden, en dit is ook zo! De auto is makkelijk manoeuvreerbaar in de drukke binnenstad door de snel-reagerende ‘versnellingsbak’ en de relatief kleine draaicirkel. Het zicht is ten alle tijden goed, dus op drukke bergweggetjes voel je je ook op je gemakt. Daarnaast is het ook écht een goede offroader.
De auto is natuurlijk wel zwaar door alle technologie die hij met zich meesleurt, maar je komt overal. Wij hebben hem uitgebreid getest op Franse modderwegen en weilanden. Modder van 10cm diep doet hem niks, offroad-stand aan en gaan met die banaan. Het leukste aan de Nissan X-Trail is dat hij eruit ziet als een pure luxeauto, maar dan vervolgens na zo’n tripje wel van top tot teen onder de modder zit. Hij ziet er niet uit als een stoere offroader, maar het is het zeker wel.
Zwakke punten
Ja, we weten dat de Nissan X-Trail een grote, hoge auto is met de aerodynamische kwaliteiten van garagebox. Ook weten we dat het een zware jongen is en dat er zeven zitplaatsen in de auto aanwezig zijn. Toch valt het verbruik tegen. Je zou denken dat een motor die eigenlijk alleen een batterij moet opladen, relatief weinig verbruikt. Het is geen benzineslurper, maar wij zijn ongeveer uitgekomen op een verbruik van 1 op 13 a 14.
Trouwens, ik benoemde net even kort dat de Nissan X-Trail een zevenzitter is. Dit klopt en is natuurlijk top. Maar, voor een zevenzitter is hij relatief klein. Hij is namelijk meer dan 10cm korter dan de Hyundai Santa Fe die we eerder testte. 10cm is aardig fors, vooral bij een zevenzitter. Hoe het bij de Santa Fe prima te doen was achterin, moeten mensen nu vrij veel opvouwen om met z’n zevenen in de auto te kunnen zitten. Toch jammer.
Wij hebben de Nissan X-Trail gereden tijdens een puzzeltocht door Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. De navigatie hebben wij dus overal kunnen testen. Wat ons opviel is dat de auto niet altijd kan vinden waar wij naartoe willen. Sommige straten en nummers komen niet omhoog als je ze intypt. Ook lijkt het systeem files niet te zien, dat is soms erg vervelend. Tussen de tijden die de navigatie ons voorschotelde en degene die Google Maps toonde over dezelfde route, zat soms 30 minuten verschil.
Uitrusting
Opties zijn er genoeg bij de Nissan X-Trail. Niet alleen zitten alle mogelijke veiligheidssystemen op de auto, ook de comfortlijst is aardig lang. Stoelverwarming voor de bestuurder en de passagiers voorin en in het midden is een van de meest noemenswaardige. De adaptive cruise control werkt goed en prettig, ook tijdens bergweggetjes raakt hij de weg niet kwijt. Soms reageert hij wel wat fel als er bijvoorbeeld een auto invoegt, dan is hij wat agressief qua remgedrag. Verder doet alles wat het moet doen en werkt alles naar behoren.
Conclusie rijtest Nissan X-Trail
De Nissan X-Trail is een fijne alleskunner. Van toeren door torenhoge bertoppen tot banjeren door buitenlandse velden. Alles kan met de Nissan X-Trail. Hij is comfortabel en hij rijdt subliem maar niet zo zuinig. Er is veel ruimte, maar voor een zevenzitter mis je af en toe toch nog een klein beetje meer. Al met al is het een mooie, fijne en ruimte SUV voor elke plek.
De Nissan X-Trail is verkrijgbaar vanaf 50.390,- euro. Het testmodel van ons is een helemaal volgeladen topmodel en kost rond de 61.000 euro.
Beide vragen of opmerkingen zijn bijgewerkt! Dank heren.
Ik ben bij toeval aan mijn huidige auto gekomen, een X-trail 2.5l 4 cilinder, 4wd, automaat 7 zitter, 2019. Die bevalt zo goed dat ik gem langer rijdt dan de bedoeling was en rijd er elke dag met heel veel mee.
Trekgewicht valt met 1500kg tegen en ook bij deze test wordt geen Trekgewicht genoemd…?
In de rijtest van de Nissan x-trail wordt gesproken over een 4 cilinder. De auto heeft echter een 3 cilinder