Sterktes | Zwaktes |
+ Prima no-nonsense e-vervoer | – Rationeel kiezen is wat saai |
+ Gebruiksvriendelijke infotainment | – Windgeruis boven 100 km/u |
+ Modern en speels design | – Stuurhendels op te hoge positie |
Moet je deze elektrische auto hebben?
Eerder werd hier de nieuwe Opel Corsa met dieselmotor al beschreven (test), net als onze testauto een Elegance-uitvoering. Waarschijnlijk minstens zo belangrijk voor Opel is deze Corsa-e uitvoering. Die combineert namelijk een scherpe prijs met prima specificaties. Hij is goedkoper dan de ‘zusjes’ uit dezelfde PSA-familie, de Peugeot e-208 (rijtest volgt later) en de DS3 Crossback etense (rijtest wordt gemaakt). Die laatste reden wij overigens aansluitend en het is heel bijzonder hoe de technici en ontwerpers van PSA erin slaagden om daarvan ondanks veel gedeelde onderdelen toch een totaal andere auto te maken. Dat de fabrikant ervoor koos om alle motorversies op precies dezelfde manier te ‘verpakken’ en geen echt herkenbare anders-dan-andere elektromodellen uit te brengen past wellicht het best bij Opel, dat immers bij uitstek het ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’-merk is. Een Opel kies je niet als je frivool wilt autorijden, een Opel kies je als je nuchtere value for money wenst. Zo was het, en ook al worden de auto’s creatiever (zie de nieuwe Mokka), zo zal het ongetwijfeld ook blijven. Dat de Corsa door een internationale jury verkozen is tot ‘Best Buy Car of 2020‘ sluit daarbij aan.
Opel is het ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’-merk
Die kleuren maken het verkeer vrolijker
Je moet dus verdraaid goed kijken als je de motorversie van de nieuwe Corsa wilt herkennen. De prijslijst van de Corsa start al bij € 17.699,-, de Elegance-uitvoering bij € 22.549,-. Onze testauto is, zoals dat altijd bij elektrische uitvoeringen geldt, een klap duurder. De testauto van € 32.299,- is van een aantal opties voorzien, zoals adaptieve cruise control, een zwart dak, achteruitrijcamera, LED Matrix verlichting, 17” lichtmetalen velgen en een Premium pakket met o.a. 10” navigatie. Dat brengt het totaal op € 36.693,-. De vrolijke oranje metallic lak, Orange Fizz, kost niets extra. Dat is de standaard kleur voor de Opel Corsa, zoals de standaard kleur bij zusje Peugeot 208 een al even felle geel metallic lak is. Wij zijn er blij mee, het maakt het verkeer wat vrolijker.
Bij geen ander merk vind je deze mix van kwaliteiten en prijs
Bijna 37 mille is voor een compacte auto, ook al zit er van alles op en aan, best een behoorlijk bedrag. Maar gezien de 50 kWh batterij, 136 pk vermogen en tot 100 kW snellaadmogelijkheid is de prijsstelling weldegelijk scherp. Bedenk daarbij dat deze auto veel meer uitrusting (ook qua veiligheid) en meer actieradius heeft dan de Mini electric die wij kortgeleden reden, maar wel 8 mille goedkoper is.
De Peugeot e-208 is in een vergelijkbare versie zo’n 3 mille duurder, de DS3 Crossback zelfs 10 mille. Zeker, dat zie je terug in de afwerking, want in de Opel Corsa wordt behoorlijk wat harde kunststof toegepast. Maar dat wordt gecompenseerd met bijvoorbeeld een prima overzichtelijk digitaal dashboard dat veel informatie biedt, tot en met navigatieweergave recht voor je neus. Bij geen ander merk vind je deze mix van kwaliteiten en prijs. Dit is een non-nonsense auto die eigenlijk geen echt zwakke punten heeft. Wel een opmerking: de auto die wij reden had een 7,4 kW éénfase boordlader. De Corsa-e wordt iets later dit jaar, net als de andere PSA-familieleden, ook leverbaar met een 11 kW driefase lader. Dat kost hier € 1.000,- extra. Wellicht zal op termijn de restwaarde van zo’n driefase-uitvoering wat hoger zijn, maar check tevoren of u echt die wat kortere oplaadtijd door de driefaselader nodig heeft en besteedt anders die duizend euro aan andere opties. Tweede kanttekening: standaard heeft de Corsa 16” velgen. Bedenk dat de WLTP verbruiks- en emissiecijfers met standaard wielen worden gemeten en dat grotere velgen tot minder actieradius leiden. Grotere velgen staat leuker, maar het scheelt al snel zo’n 10% aan bereik. Dat wordt vaak vergeten c.q. niet altijd verteld.
Actieradius Opel Corsa-e: 250 – 300 km
Zeker als je de Corsa-e met standaard wielen kiest, onderscheidt hij zich uiterlijk alleen van de andere versies door wat kleine emblemen. Onderhuids is er wel veel anders. De spoorbreedte is iets groter, de wielbasis is 7 mm langer en de wielophanging is zwaarder uitgevoerd om het extra gewicht van de batterijmodules te kunnen verwerken. Overigens leidt dat in combinatie met andere verstevigingen tot 30% meer carrosseriestijfheid ten opzichte van de Corsa’s met verbrandingsmotor.
De 50 kWh grote batterij weegt 345 kilogram. Omdat het gewicht laag in de auto is geplaatst ligt de Corsa-e erg goed op de weg. Je voelt de extra massa wel, maar het is niet hinderlijk. Het accupakket is in eigen huis ontwikkeld en Opel geeft er 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op.
Volgens de WLTP-meting heeft de 1.530 kilogram zware Opel Corsa-e een actieradius van 337 kilometer. Dat haalden wij niet, houd in de praktijk rekening met tussen de 250 en 300 km. Bij een snellader met hoge capaciteit kun je na twaalf minuten met 100 kW (DC) laden weer 100 kilometer rijden. In iets meer dan een half uur is de Corsa-e tot 80 procent opgeladen.
We zeiden het al, de auto heeft dezelfde elektromotor als al z’n PSA-familieleden, dus 136 pk sterk. Fabrikant PSA koos ervoor om het vermogen te koppelen aan de rijmodi. Doorgaans rijd je in ‘Normaal’. Dan levert de motor 80 kW, in ‘Eco’ is het 60 kW en alleen in ‘Sport’ kun je de volle 100 kW benutten. Dat moet je weten. Regenereren doe je door de transmissiehendel vanuit Drive naar B (Brake) te trekken. Ook hier wat eigenwijsheid: is de batterij nog vol, dan wordt er nauwelijks geregenereerd, dus dan doet B niet veel. Je gaat er pas wat van merken als de batterij leger raakt. Echt ‘one pedal driving’ zoals dat bv bij de Nissan Leaf kan, is hier niet mogelijk. Kortom, rijd je in ‘Normaal’ dan is de Corsa-e vlot maar wil je echt snel zijn, ook bij een stoplicht bijvoorbeeld, dan dien je de rijmodi-schakelaar op de middenconsole even in ‘Sport’ te plaatsen. Alleen dan kun je in 8,1 sec naar 100 km/u versnellen, anders duurt het langer… maar is de batterij ook minder snel leeg. Sturen doet de Corsa-e prima (met de kanttekening dat de testauto 17” velgen had), remmen idem dito. Niet grensverleggend maar gewoon goed.
Fijne Opel voor jaren
Over de praktische kanten van de Corsa-e lees je alles in de test van de dieseluitvoering. Het ruimteaanbod in alle motorversies is identiek, het voorzieningenniveau ook. Wel afwijkend is het digitale instrumentencluster. Het digitale display heeft verschillende weergaves, in te stellen met de draaiknop op de linker stuurkolomhendel. Dat is minder handig dan met een toets in het stuur, maar het voldoet. Fijn is dat er voor de klimaatregeling aparte knoppen zijn in plaats van alleen een regeling via de centrale display, lastig zijn de opvallend schuin geplaatst stuurkolomschakelaars. Dat is misschien ‘des Opels’ maar wij vragen ons werkelijk af: ‘waarom?’
De Corsa-e heeft standaard elektronische klimaatregeling, cruise control, keyless start, Forward Collision Alert met automatische noodremfunctie, een rijstrookassistent en een infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto. Wij zouden altijd 1.400 euro meer uitgeven aan een Premium Pakket. Je krijgt dan een 10-inch touchscreen met navigatie, een draadloze telefoonlader en nog meer dat dagelijks tot meer rijplezier leidt. Ook een prettige optie is IntelliLux LED Matrix-verlichting (€ 899,-) en uiteraard voor € 599,- een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen.
Al met al geen auto die tot een verhoogde hartslag leidt (dat doet zusje DS3 Crossback wel, daarover spoedig meer) maar een gewoon goede en goed geprijsde elektrische auto. Zit er nog geld in de subsidiepot en kun je via private lease of aankoop van de 4 mille subsidie gebruik maken, dan heb je er een fijne praktische auto voor jaren aan.