In een tijdperk waar de SUV’s ons letterlijk om de oren vliegen moeten de autofabrikanten zorgen dat zij zich onderscheiden van de menigte. Vaak gaat dit in de vorm van de nieuwste snufjes en een eigenzinnig design. Ook onze testauto kan dit allemaal afvinken. Maar voor datgene waar de C5 Aircross zich echt mee onderscheid heeft Citroën naar succes uit het verleden gekeken.
Eigenzinnig design
Alvorens we ons in de techniek storten verdient het design zeker ook wat aandacht. De C5 Aircross is volledig in het nieuwe Citroën jasje gestoken. Herkenbare ‘Airbumps’ in de sideskirts zijn hier een goed voorbeeld van, dit kennen we bijvoorbeeld van de C4 Cactus en de C3. Ook de iets uittekende dak dragers zijn geleend van de oude C4 Cactus. Al met al zien we dus veel designkenmerken terugkeren. Waarbij de C4 en de C3 toch een iets meer olijke uitstraling hebben heeft de C5 Aircross ook een wat serieuzere kant. Met name de grille en de lichtpartijen voor hebben een wat strakker en stoerder aanzicht.
Comfort voor urenlang rijplezier
In de C5 Aircross is de designtaal van Citroën doorgetrokken. Er is veel gebruik gemaakt van vierkante- en rechthoekige vormen. Een 8 inch touchscreen staat centraal in het dashboard en is fijn te bedienen. Daarnaast is deze van alle hedendaagse systemen voorzien, denk hierbij aan Apple Carplay en Android Auto. Het stuurwiel is zowel aan de bovenzijde als de onderzijde iets afgevlakt, iets wat we bijvoorbeeld ook al in extremere vorm bij de Peugeot 508 zagen. Tussen het stuurwiel door vinden we op de door ons gereden versie een fraai digitaal display. Naast de standaard info zoals snelheid en de boordcomputer is naar wens ook de navigatie naar dit scherm te verplaatsen. Het is fijn vertoeven in de C5 Aircross. Al zijn er wel naar onze mening iets te veel harde kunststoffen gebruikt.
De door ons gereden C5 Aircross was uitgevoerd met de Advanced Comfort Seats. Hier kunnen we vrij kort over zijn: toevoegen aan de optielijst! Zeker wanneer je vaak en lang in de auto zit bieden deze stoelen ultiem comfort. Op de achterbank vinden we drie apart verstelbare zittingen. Deze bieden niet het comfort van de stoelen voor maar zitten prima en bieden ook voldoende ruimte voor de benen. Omdat deze stoelen naar voren zijn te schuiven en volledig plat kunnen is er ook aan bagageruimte geen gebrek.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Progressive Hydraulic Cushions
Als onderdeel van PSA (importeur) deelt de C5 Aircross zijn EMP2 platform met andere modellen zoals de Peugeot 3008 en 5008, DS7 Crossback en de Opel Crossland X. Waar de Citroën C5 Aircross zich mee onderscheid is de schokabsorptie met Progressive Hydraulic Cushions. Dit systeem zorgt er dankzij het slimme gebruik van twee hydraulische aanslagen voor dat oneffenheden in de weg soepel worden opgevangen. Dit systeem in combinatie met de Advanced Comfort Seats zorgen zeker voor het ‘’op wolken rijden’’ effect. Dit kan gezien worden als de moderne versie van de hydropneumatische vering die we kennen uit het verleden van Citroën, denk aan de XM en de BX.
Ons oordeel
De Citroën C5 Aircross zal met het deels olijke ‘’Airbumps’’ design niet direct iedereen aanspreken. Persoonlijk behoren wij tot de partij die dit wel geslaagd vinden. Uiteraard zijn wij door de importeur in watten gelegd met een zeer complete in het Platinum Grey uitgevoerde C5 Aircross BlueHDi 180 S&S EAT8 SHINE. Deze top dieseluitvoering met 180 pk biedt ruim voldoende vermogen. Ondanks dit vermogen is de C5 Aircross echt in de markt gezet als comfort SUV. En op gebied van comfort scoort deze dan ook echt hoog. Het comfort van de stoelen en het onderstel hebben ons echt verrast. Samen met de ruimte en het gemak achterin maken dit de ideale gezinsauto. De prijs van het door ons gereden model is met €52.390,- wel wat aan de forse kant. Gelukkig is er al een C5 Aircross verkrijgbaar vanaf €31.390,-. Naast de door ons gereden 180 pk sterke BlueHDi met 8-traps automaat kan er ook gekozen worden voor een handgeschakelde 130 pk sterke diesel. Ook de benzinemotoren zijn te bestellen met een 130 pk handgeschakelde- en een 180 pk aan automaat gekoppelde versie. Maar ons advies: de Advanced Comfort Seats zijn een must have!