Jarenlang was Opel de absolute nummer één in Nederland als het gaat om verkoopcijfers. Het meest geliefde model ging van de Kadett, naar de Astra, naar de Golf, naar de 206. Ergens in het rijtje ging het dus fout, Opel wist hierna nooit meer de Astra als verkooptopper te krijgen. Echter, is er sinds kort hulp gekomen van de fabrikant die ze van de toppositie heeft gestoten. Peugeot werkt inmiddels met Opel binnen het Stellantis concern en de Astra deelt dan ook het platform met de Peugeot 308. Weet dit de verkooptopper van weleer weer in de schijnwerpers te krijgen?
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Standen hybridesysteem | – Hoofdruimte achterin |
+ Comfortabele stoelen | – Gevoelig rempedaal |
+ Eigen karakter | – Vingerafdrukken interieur |
Wat is de Opel Astra?
Als eerste Stellantis Astra, is de belangrijkste vraag of de Opel Astra wel genoeg verschilt van zijn stalgenoten. Van buitenaf lijkt dit aardig gelukt, de herkenbare haaienvin C-stijl en L-vormige achterlichten zijn typisch Opel. Ook van voren zorgt de Opel Vizor ervoor dat het geenszins doet denken aan een 308 of DS4. Binnenin is het instrumentencluster eveneens geruststellend Opel. Niet dat de i-Cockpit van Peugeot nou zo slecht is, maar het is wel een typisch Peugeot dingetje. In de Opel zit gewoon een groot stuur met een 10 inch digitaal instrumentencluster erachter. Iets verder naar rechts zit in hetzelfde paneel nog een 10 inch infotainmentscherm. Dus wat betreft het ontwerp, heeft Opel een goede start gemaakt.
Ons testmodel betreft de Opel Astra 1.6 Turbo Hybrid GS Line met een gecombineerd vermogen van 180 pk. De aandrijving bevindt zich volledig op de voorwielen en wordt gedirigeerd door een 8-traps automaat. De GS-Line is de duurste uitvoering van de Astra en komt onder andere met een zwart dak, sportstoelen voor en optionele 18 inch velgen. Het totale bedrag van ons testvoertuig is €44.267,-.
Hoe rijdt het?
De Astra maakt er een sport van om uit te blinken, in het nergens in uitblinken. Een tien plus in het scoren van ruim voldoendes. Dat klinkt wellicht wat negatief, maar het is precies wat de Astra moet doen. Een gezinsauto moet voor het hele gezin kloppen, en dus zijn er veel meer eisen. Zoals bijvoorbeeld het rijgedrag. Zit je er nou echt op te wachten dat je kinderen alle kanten op stuiteren voor een ‘sportief rijgedrag’? Net zoals je niet wilt dat de auto alle kanten op leunt als je door de bocht gaat. Precies, de Astra weet hier een mooie middenweg in te vinden. Niet te hard, niet te zacht, precies het derde bed in het sprookje.
De 0-100 tijd is 7,9 seconden en dit wordt op een soepele manier bereikt. Er kan gekozen worden tussen drie verschillende rijstanden; sportief, hybride of volledig elektrisch. De sportiefste stand zorgt voor een gretig gaspedaal en een iets zwaarder stuurgevoel. Volledig elektrisch zorgt ervoor dat de benzinemotor niet gebruikt wordt en de reis dus volledig elektrisch gaat. Het elektrische WLTP bereik is volgens Opel 61 kilometer, maar wij kwamen niet verder dan 54 kilometer. Een mooie compromis wordt gevonden in de Hybrid stand, waar de auto zelf de meest gunstige combinatie vindt.
Sterke punten
Het hybride systeem is gekoppeld aan een slimme app genaamd E-save. Dit geeft je de keuze om een x aantal kilometers aan elektrisch bereik over te houden, handig voor als er op de plaats van bestemming geen laadpaal is. Door gebruik te maken van de navigatie, zal de E-save modus ervoor zorgen dat er exact zoveel kilometer over blijft. Door voldoende te pluggen kwamen wij in onze testperiode op een verbruik van 2,7 liter per 100 km. Zelfs als de accu leeg is konden wij nog 20% van de tijd emissievrij rijden op een stuk van ongeveer twaalf kilometer. Dit resulteert in een verbruik van 6,0 liter per 100 km. Let wel dat de Astra ook het uitrollen ziet als emissievrij rijden.
Het reizen in de Opel Astra is wederom op het juiste niveau voor iedereen. De optionele sportstoelen vormen goed om je heen, maar voelen tegelijk niet te krap. Ook een goed doordachte lay-out van het dashboard helpt om het reizen prettiger te maken. Zo zijn de belangrijkste handelingen per knop te doen, en is het touchscreen makkelijk bereikbaar. De knoppen op het stuur zijn eveneens gemakkelijk te bedienen en overzichtelijk. Iets waar een ander Duits automerk voor het volk nog wat van kan leren. Ons enige struikelblok is de beweging om de temperatuur omhoog te doen wat onwennig is, maar dit went.
Zwakke punten
Dankzij een panoramadak voelt het achterin ruimer dan dat het is. De hoeveelheid licht dat binnenkomt is goed, maar de hoeveelheid hoofdruimte is minder goed. Door het panoramadak is de ruimte bovenin voor langere passagiers net iets te krap.
Zoals gezegd is de ergonomie uitstekend dankzij de combinatie aan knoppen en touchscreen. Waar wel op gelet moet worden is de hoeveelheid vingerafdrukken die er binnen no-time ontstaan. Vooral op het beeldscherm en de pianolak afgewerkte middenconsole valt het snel op.
Het remgevoel dat ook bij andere Stellantis producten ontstaat, valt helaas niet te maskeren. Vooral in de Brake rijstand, waarin het regeneratieve remsysteem actief is blijft rustig remmen een lastige situatie. Het punt waarop het regeneratieve remsysteem wordt overgenomen door de fysieke remklauwen is hierbij te gevoelig. Met als resultaat dat de laatste meters voor het stoplicht, soms wat eerder ten einde zijn dan verwacht.
Uitrusting
Standaard is de Astra rijk uitgerust met onder andere; acht airbags, twee USB-C aansluitingen voorin en het Opel Safety Pack. Dit zorgt voor een Euro NCAP score van 4 sterren, wederom dus een ruim voldoende. Onze testuitvoering heeft daarnaast twee cupholders voorin, vier leeslampjes, maar slechts één USB-C aansluiting voor de achterste passagiers. Wel kan er achterin individueel de climate control bedient worden.
Er is optimaal gebruik gemaakt van de Crimson Red lakkleur dat ook in het interieur doorloopt. Deze onofficiële kleur van de GS-line is ook als enige kleur verkrijgbaar op de optionele 18 inch velgen. Dit maakt de Astra in combinatie met de sportieve bumpers een aantrekkelijke auto. Wat ook een leuk details is, het handvat voor de achterklep is het Opel logo. Mocht je niet kiezen voor de 18 inch velgen, dan komt de Astra GS-Line met 17 inch velgen. Wat hieraan noemenswaardig is? Ze hebben de naam, Kadett.
Conclusie
De Astra zorgt voor een nieuwe start van Opel in het C-segment. Voor het eerst sinds een lange tijd is er weer geïnvesteerd in een drastische nieuw model. Ondanks dat, ziet en voelt de Astra als een typische Opel. Comfortabel genoeg voor iedereen en tegelijk net sportief genoeg voor als je alleen bent. Daarnaast balanceert de Astra heel netjes tussen de design-georiënteerde DS4 en de futuristisch Franse Peugeot 308. Allen hebben een eigen karakter ondanks het delen van een platform, en dat geldt ook voor de kopers.
Voor de nuchtere Hollander die in de afgelopen twintig jaar is overgestapt naar een Volkswagen of Peugeot, is er dus weer hoop. De nieuwe Astra is weer een echte Opel en biedt een meer no-nonsense ervaring in vergelijking met de concurrentie. Alles doet wat het moet doen en er is geen klein stuur of touchscreen knop om aan te wennen. Stap in, laat het hybride systeem zijn werk doen en vergeet niet om je zonnebril mee te nemen uit het geheime vakje.