Wat doe je als autobouwer wanneer de MPV verdwijnt maar je er nog steeds 2 in het gamma hebt? In het geval van Opel verander je de Zafira in een bus met ramen en de Meriva in een Crossover. Met de eerste generatie Opel Crossland X (onthoud de X) was de eerste voorzichtige stap gezet. De auto stond iets hoger op zijn wielen en het bekende zwevende dakje van de Opel Adam was overgenomen. Nu mag de nieuwe Opel Crossland (zonder X) het startsignaal geven aan nóg een primeur, de Vizor.
Sterktes | Zwaktes |
+ Comfortabele stoelen | – Draadloos opladen |
+ Goed materiaalgebruik | – Verbruik |
+ Veel buitenlicht | – Achteruitrijcamera |
Wat is de Opel Crossland?
Het antwoord daarop is simpel, de volgende stap om van de Crossland een volwaardige Crossover SUV te maken. De eerste Opel Crossland-X kwam uit in 2017 en stond naast de Mokka als tweede Crossover bij Opel. Wilde je een stoere Crossover dan kies je de Mokka, wilde je een praktische dan ging je voor de Crossland X. Anno 2021 is dat niet veranderd en met de Crossland (let op nu zonder X) biedt Opel een praktischer alternatief aan de nieuwe Mokka.
In tegenstelling tot de Mokka is de Crossland echter niet heel erg veranderd. Opel zal dit nooit concreet zeggen, maar de Crossland mag vooral gezien worden als een flinke facelift. Naast de verloren X in zijn naam, heeft de auto echter wel iets erbij gekregen, het Vizor front. De Crossland was hier zelfs nog eerder mee dan de nieuwe Mokka en het moet gezegd worden, het staat niet slecht.
Ons testmodel betreft de ‘Top of the range’ Opel Crossland 1.2 Turbo 130 PK Ultimate versie, een hele mond vol. Zie het vooral als de versie met alle toeters en bellen erop en een achteruitrijcamera, maar daar hebben we het zo wel over.
Hoe rijdt het?
Om die vraag goed te kunnen beantwoorden hadden wij de perfecte test bedacht. Wij zouden met koffers en al richting het zonnige Zeeland rijden om deze MP euh… Crossover eens goed te gaan testen. Sinds het creëren van kinderen te lang zou duren en en het meenemen van kinderen nog steeds illegaal is, konden wij helaas niet testen hoe kindvriendelijk deze vakantie rit zou zijn. Het rijden daarentegen kon wel getest worden en laten we voorop stellen, de stoelen zijn van goede kwaliteit. De zit naar Zeeland was naast een korte file zo voorbij en de Crossland maakte een goede eerste indruk.
De kwaliteit van het interieur is goed en het stuur ligt goed in de handen. Wat wel opviel was dat het verbruik niet erg laag was, met een verbruik van 1 op 16 tijdens een constante stroom van 100 kilometer per uur kan dit wel beter. Dat deze 100 kilometer per uur slechts met cruise control en geen Adaptive cruise control kon, is jammer maar te vergeven. Eenmaal aangekomen was het tijd om te parkeren en ow boy, was dat even schrikken.
Wellicht zijn jullie bekend met het fenomeen Framerate, een verhit discussiepunt onder vele gamers. Deze test Crossland was hier echter niet bekend mee en het inparkeren voelde een beetje als het spelen van Tetris op de snelste stand. Het beeld was dusdanig schokkerig dat het rijden op de camera tegen het gevaarlijk aan zat. Concullega’s van ons hebben dit niet ervaren dus wellicht lag dit aan ons testmodel. Voor nu de voordeel van de twijfel en niet teveel op de camera rijden.
Sterke punten
Het algehele ontwerp spreekt ons wel aan van de nieuwe Crossland, stoer maar praktisch en met een eigen gezicht. Ook de bijzondere velgen versterken het ontwerp en creëren de illusie dat ze groter zijn dan ze daadwerkelijk zijn. Het materiaalgebruik aan de binnenkant is zeer goed te noemen. Weinig harde kunststoffen, en als wij ze tegenkwamen dan voelde en oogde het niet goedkoop. Ook de stoelen met het kleine lederen stripje met Crossland erop zijn van goede kwaliteit. Een lange reis is daarom zo gemaakt in deze auto.
Het hoeveelheid licht dat in het fraaie interieur komt is eveneens uitstekend. Niet minder dan 11 ramen zorgen ervoor dat je in de Crossland genoeg zicht rondom hebt. Op het gebied van navigatie scoort de Opel ook weer een paar punten. De navigatie is simpel in gebruik en de route kan ook makkelijk weer geannuleerd worden. Tevens komen de instructies niet alleen op het multimediascherm maar ook op het dashboard.
Zwakke punten
Als wij het haperende beeld van de achteruitrijcamera even links laten liggen, zijn er nog steeds wel verbeterpunten voor het multimediascherm. Zo is het scherm verwerkt in het dasboard en staat het onder een vrij steile hoek. Dit in combinatie met het slecht reageren van het touchscreen maakt het bedienen daarvan frustrerend. Als je vervolgens het terug icoon linksboven indrukt en je vinger bekneld wordt door het dashboard, dan wordt het gewoon vervelend. En dan komen we bij het Lane departure systeem. De versie op deze Crossland (nog steeds geen X) is slechts een waarschuwingssysteem in plaats van een corrigerend systeem. Dit hoeft geen probleem te zijn, ware het niet dat het systeem vier maal piept als je ook maar iets over de lijn gaat.
Als je bij piep één alweer terug bent zal het systeem alsnog vrolijk door piepen. Dit kan gelukkig uitgezet worden, maar dit systeem stimuleert niet het gebruik van de Lane Departure zoals andere merken dat doen. Een ander klein punt is dat het bakje om de telefoon draadloos op te kunnen laden te klein is. Een Iphone 12 past bijvoorbeeld al niet in het bakje, ook dit stimuleert het gebruik ervan niet.
Mocht je nou zeggen, ja maar dat soort dingen gebruik ik toch niet. Dan antwoord ik daarop met; ik ben nog niet klaar. Weet u nog dat wij het hadden over het verbruik van 1 op 16? Niet zo slecht toch? Aan het einde van onze testweek was dit verbruik al gedaald naar 1 op 14. En ik beloof hierbij als autojournalist met een lichte voet, dat dit bij normaal gebruik is ontstaan en niet bij 100 in de derde versnelling. Het probleem van de 1.2 Turbo motor is dat het schakelpatroon niet helemaal lijkt te kloppen. De versnellingsbak schakelt pas op bij 2500 toeren, dit is te hoog voor een net verbruik.
Ow, en waarom staat er op de vloermatten nog Crossland X?
Uitrusting
De Opel Crossland (zonder X, ondanks de vloermat) komt dus met diverse ADAS systemen. Waar het Lane departure systeem wat aan de wensen over laat, werkt het cruise control prima. Daarnaast is er individual climate control voor de voorste inzittende. De prima zittende stoelen zijn tevens voorzien van 3 standen aan stoelverwarming, ook het stuur kan je verwarmen.
Elektrische ramen rondom en een armleuning voor de voorste passagiers mogen tegenwoordig geen verrassing meer heten. Wat wel een verrassing is betreft de hoeveelheid ruimte in de bagageruimte. De kofferbak kan verdeeld worden door een extra hoedenplank dat zorgt voor een vlakke vloer. Met 410 liter aan bagageruimte met de bank omhoog en 1255 liter met de bank omlaag, is dit genoeg om een grote tv mee te nemen.
Conclusie Opel Crossland
In een steeds kleinere markt voor de traditionele MPV probeert Opel zijn model bij de tijd te houden. Door de Crossland weer een beetje bij te schaven is het model weer bij de tijd, maar de techniek niet. Voor €38.302,- (ja echt) is de ultieme versie van de Crossland te duur voor wat het is.
De techniek loopt net iets achter op de rest door geen Adaptive cruise control of active lane assist aan te bieden. Daarnaast is het verschil met de Mokka te klein om mensen te overtuigen om toch voor de Crossland te gaan. Mocht je dan toch voor de Crossland willen gaan dan zou ons advies zijn, ga voor de (veel) goedkopere versie. De automatische versnellingsbak schakelt toch te laat en dit maakt de auto onzuinig. De lane assist wil je automatisch uitzetten en het draadloze opladen kan niet omdat het bakje te klein is.