De Opel Mokka is niet meer de Opel Mokka. Hij is zichtbaar vernieuwd en is ook voor het eerst leverbaar als volledig elektrische variant, naast een benzine en zelfs een dieselversie. Ik reed (uiteraard) met de volledig elektrische versie, die zijn basis deelt met de Opel Corsa-e. Tijdens de rijtest probeer ik te achterhalen of de Mokka-e (vanafprijs ongeveer 35.000 euro) zijn meerprijs van 5.000 euro ten opzichte van de Corsa-e waard is.
Wat is de Opel Mokka-e?
Allereerst dus een compleet nieuwe auto. Zijn nieuwe neus, Vizor-look, met zwarte dichte grille tussen de koplampen zullen we ook bij toekomstige Opels terugzien. Je rijdt in de Mokka dus gelijk up-to-date. Iets wat ook goed is voor de restwaarde😉. De Mokka kun je rijden in benzine, diesel of in een volledig elektrische variant. Te allen tijde is de Mokka de evenknie van de nieuwe Crossland. Al is de Mokka echt meer de lifestyle variant en is de Crossland zijn meer praktische broertje.
Ook aan de binnenkant ervaar je zijn letterlijke upgrade. Hij staat hoger op de beentjes, iets wat de hoofdruimte ten goede komt. Dit merk je vooral op de achterbank. De instap naar de achterbank vond ik beter dan gedacht, en je voeten kun je nog redelijk kwijt onder de voorstoelen. Zoals gezegd is de hoofdruimte op de achterbank goed. Doordat de chromestrip aan de buitenkant naar beneden afloopt verwacht je minder ruimte.
De bagageruimte is met zijn 350 liter niet erg groot, maar ook niet klein. Het volstaat. Het is jammer dat er onder de motorkap geen frunk (front trunk) aanwezig is, wat weer komt doordat hij zijn opbouw ook geschikt moet zijn voor benzine en dieseldrinkende broeders.
Voorin zit je goed. Opel staat bekend om haar erg goede stoelen. Vanaf de Astra kun je zelfs voor AGR-comfortstoelen kiezen. AGR staat voor de Duitse vereniging voor de gezondheid van de rug. Bij de Mokka heb je deze niet, maar toch zitten deze stoelen gewoon goed en bij onze Ultimate uitvoering zijn ze zelfs voorzien van stoelmassage! Wauw! Het houdt niet op met comfort wat vaak bij grotere/duurdere modellen standaard is. Zo heb je ook stoelverwarming, stuurwielverwarming én draadloos opladen van je telefoon (mits je telefoon het ook kan).
Maar ook een uitgebreid palet aan veiligheidsvoorzieningen (ADAS). Het brengt de Mokka tot niveau 2. Lane Departe Assistent (houdt je tussen de witte lijnen), adaptive cruise control, automatisch noodremsysteem, maar ook de LED koplampen zijn standaard. Optioneel zijn de intelligente Intellilux LED Matrix koplampen. Deze schakelen automatisch tussen groot- en dimlicht en verblinden daarbij niet je tegenstanders.
Eenmaal op de bestuurdersplek zie je twee grote schermen (klokkenwinkel achter het stuur en één op de middenconsole) die samengesmolten lijken door hun pianolak omlijsting. Het ziet er mooi uit. Op het scherm achter het stuur kun je ook de navigatie-aanwijzingen laten weergeven, maar dat was ons niet zo snel gelukt. Op het scherm in de middenconsole kun je via touch veel zaken weergeven. Het werkt prettig en snel. De navigatie is Tomtom-based, dus werkt ook heerlijk.
Wel is het zo dat navigatie-afstanden die verder reiken dan de range (324 km WLTP) niet actief bijgestaan worden door laadtips. Bijv: laad na 250 km bij DC-laadpaal X om vervolgens na 20 minuten weer met 41% accucapaciteit verder te rijden om je bestemming te halen. De Opel app schijnt wel betere adviezen te geven, maar je kunt je app-gegevens niet met het autoscherm delen.
Laten we laden
Qua laadcapaciteit stelt de Mokka-e zeker niet teleur. Je kunt kiezen uit een 1-fase 7,4 kW AC lader of een duizend euro duurdere 3-fase 11 kW lader. Apart dat je uit deze twee kunt kiezen, want steeds meer huishoudens in Nederland gaan over naar een 3-fase aansluiting. Alle nieuwbouwhuizen worden standaard met 3-fasen opgeleverd. En als het prijsverschil tussen 1 en 3-fase maar 1.000 euro is, dan moet je altijd voor 3-fase gaan. Naast meer laadsnelheid (comfort), zal het me niets verbazen als je de extra investering ook terugkrijgt als je hem later weer inruilt. Laden bij een snellader gaat met maximaal 100 kW. We hebben niet vast kunnen stellen hoe lang er met 100 kW geladen kan worden. Het accupakket is vloeistofgekoeld, maar doordat je niet kunt inplannen dat je gaat snelladen, kan het accupakket ook niet op temperatuur gebracht worden.
Hoe rijdt hij?
De Mokka-e rijdt simpelweg als een goede auto. Niet uitgesproken sportief, daarvoor is hij te hoog en zwaar. Maar qua acceleratie kan er wel enigszins sportief mee gereden worden. Er zijn verschillende rijmodi te selecteren (sport, normaal of eco), maar qua vering rijdt hij dan niet wezenlijk anders. De reactie op het gaspedaal is wat het meest opvalt bij de verschillende modi. Daarnaast zie je een bij het activeren van een andere rijmodus gelijk het verschil in actieradius. Tussen Sport en Eco zit ongeveer 30 km range verschil.
Sterke punten
Zijn onderscheidende uiterlijk en vooral deze uitvoering, in Matcha Green met zwarte motorkap en dak, maakt de Mokka-e aantrekkelijk. Het chromen randje langs de ramen had weer niet gehoeven. Die hadden we liever in het zwart gezien, wat ook goed bij het dak en de motorkap past. Bij de GS-line is het chroom in het rood uitgevoerd. Zijn neus laat de nieuwe designtaal van Opel zien. Ziet er goed uit!
Stiekem heeft hij meer ruimte dan je op het eerste gezicht denkt. De zwarte daklijn verbergt zijn ruimte en door de chroomlijst lijkt de daklijn zelfs naar beneden te lopen. Slim opgelost.
Zijn laadsnelheid is goed. 100 kW is voldoende voor een 50 kW accu. De 3-fase 11 kW AC lader in de auto is ook goed. Dat geldt niet voor de 1-fase 7,4 kW lader. Thuis laad je dan met maar 3,7 kW.
Veel aantrekkelijke opties zijn standaard aanwezig of verkrijgbaar, zoals stoel- en stuurwielverwarming, lane departure assist en adaptive cruise control. Ook leuk: er zijn zelfs massagestoelen verkrijgbaar.
Zwakke punten
Hij is 5.000 euro duurder dan een elektrische Corsa, maar daar staat ook tegenover dat je meer ruimte krijgt en een meer uitgesproken uiterlijk (lifestyle product).
Hij scoort veel voldoendes, maar eigenlijk ook geen topcijfers. Behalve zijn uiterlijk dan. Een onvoldoende scoort hij met leverbare 1-fase lader en het niet kunnen inplannen van een snellaadstop. In beide gevallen kun je minder snel laden.
Doordat de Mokka ook als benzine en dieselvariant uitgevoerd wordt, mist hij een paar praktische EV-zaken, zoals een frunk (front trunk) om bijvoorbeeld je laadkabel in op te bergen. Of een vlakke vloer voor de achterpassagiers, zodat de middelste plek op de achterbank beter benut kan worden. Daarnaast blijf ik van mening dat de beste plek voor een laadaansluiting de voorkant van de auto is. De omvormer en andere elektra zit toch al onder de motorkap.
Conclusie rijtest Opel Mokka-e
De Opel Mokka-e is een goede elektrische auto. Hij ziet er zeker goed uit in dat contrasterende groen en zwart. Al zullen de meeste berijders waarschijnlijk een minder opvallende kleur kiezen. Hij rijdt goed en heeft goede elektrische laadprestaties (mits je niet kiest voor de 1-fase lader). Standaard heb je een rijke uitrusting én kun je de auto uitrusten met opties die we kennen uit hogere segmenten, zoals stuurwielverwarming en massagestoelen. Voor zijn vanafprijs van 35.000 euro zijn er grotere elektrische auto’s te koop, maar die zijn niet altijd leuker.