Peugeot 5008 banner

Het surrealisme is een kunststroming dat de observeerder van het kunstwerk anders laat denken. Niet alles is in een hokje te plaatsen zoals het schilderij ‘Ceci n’est pas une pipe‘ zo mooi weet te illustreren. Nou is de vraag; Wat heeft het Surrealisme te maken met de Peugeot 5008? Nou, beide onderwerpen zijn ontstaan in Frankrijk en ook de Peugeot 5008 is niet direct wat het lijkt,

SterktesZwaktes
+ Aandrijving– Bagageruimte
+ Geluidsisolatie– Stug
+ Snelladen– Cruise control
Peugeot 5008 GT Pack Business 1.2 Puretech 130 EAT8
Peugeot 5008 GT Pack Business 1.2 Puretech 130 EAT8

Wat is de Peugeot 5008?

Op het eerste gezicht lijkt de bruine Peugeot 5008 gewoon op een 5-zits mpv. Echter, kloppen in deze zin al minstens drie verschillende woorden niet. De kleur is namelijk Metallic Copper, een kleur dat onder verschillende hoeken zowel bruin als oranje tinten heeft. Verder is het geen MPV maar een Crossover. Het laatste punt is wellicht het meest verbazingwekkend, de Peugeot 5008 is een heuse 7 zitter! Jawel, in 4.64 meter is het Peugeot gelukt om 7 zitplaatsen te creëren en een klein beetje bagageruimte over te houden. Met de 7 zitplaatsen omhoog is er 166 liter over, bij 5 zitplaatsen is dit tussen de 702 en 780 liter. De tweede rij is namelijk te verschuiven voor meer of minder been-/bagageruimte.

Ons testmodel is een Peugeot 5008 GT Pack Business 1.2 Puretech 130 EAT8 automaat. Een hoop daarvan kun je vergeten. Vrij vertaald is het een 1.2 liter turbo motor met 130 pk gekoppeld aan een automaat met 8 versnellingen. De prijs van het testmodel is met 49.844 euro net aan de goede kant van 50.000 euro.

GT-Line, bruine kleur, boom in herfst
GT-Line

Hoe rijdt het?

Met een leeggewicht van 1405 kg is de Peugeot 5008 redelijk licht voor een 7 zits voertuig. Dat komt ten goede voor het rijgedrag dat wederom, voor het soort voertuig, goed is. De aandrijflijn is soepel en sterk genoeg om zelfs met 7 personen aan boord goed mee te kunnen doen. Geen moment heeft de 5008 moeite gehad om op de juiste snelheid te komen. De driving modus Sport, Normal en Eco hebben allemaal een eigen gaspedaal/stuurinput gevoel. In hoeverre een sportknop echt nodig is op een 7-zits crossover is even de vraag, maar het zorgt wel voor een vlotter geluid. Opvallend hierbij is dat het display veranderd tussen de Sport en Normal stand maar niet bij Eco.

stuur- Peugeot i-Cockpit, dashboard, scherm
i-Cockpit

Ook de 5008 komt met het inmiddels roemruchte i-Cockpit dashboard. Wat betekent dat het stuur extra compact is gehouden zodat het instrumentencluster erbovenuit steekt en niet belemmerd wordt. Dit zal voor de meeste een beetje een marmite-oplossing zijn. Je vindt het prettig of juist helemaal niet. Het feit is wel dat door deze oplossing je dichter op het stuur gaat zitten en dus meer ruimte creëert achter je. Essentieel voor een compacte auto met 7 zitplaatsen.

Sterke punten

Met enig wat twijfel besloot ik om de 7 zitplaatsen te creëren, afvragend of het systeem makkelijk te bedienen is en of er wel genoeg ruimte is. Tot mijn verbazing bleek het antwoord een volmondig ‘JA!’. De achterste zittingen kunnen door middel van het trekken aan een lus in één ruk omhoog. Als de tweede rij dan naar voren is geschoven ontstaan er een volwaardige derde rij. Door het daglicht van het panoramadak is het gevoel achterin nog ruimer. Een klein minpuntje hierbij is dat mensen op de tweede rij wel minder hoofdruimte hebben door het panoramadak. Dat is echter een kleine smet op een anders bijzondere prestatie aan interieurdesign.

Zowel het rijgedrag als de styling van de Peugeot 5008 verraden voor geen moment dat dit om een 7-zits voertuig gaat. De scherpe gesneden koplampen in combinatie met de donkere grill geeft de auto een flinke road presence. Het vliegende dak zorgt door de two-tone kleurstelling voor een nog betere verhouding. Op ergonomisch gebied is niet alleen de achterkant goed bedacht, maar ook de voorkant. De bestuurder en bijrijder hebben twee cupholders, twee opbergvakken voor grotere flessen en een gekoelde middenconsole. Alle piano drukknoppen zijn van hoge kwaliteit en goed te bereiken vanaf de bestuurdersstoel.

Peugeot 5008 remlicht, 5008, bruine bladeren
Remlicht 5008

Zwakke punten

Het i-cockpit systeem ligt wat smaakgevoelig, je raakt eraan gewend of juist niet. Een consequentie van het i-Cockpit systeem is dat in de avond de verlichte knoppen van de Lane- en Stuurassist reflecteren in de bestuurdersraam. Dit is ook niet uit te schakelen en veroorzaakt wat irritatie als het eenmaal is opgevallen. Ook de geïntegreerde dodehoek-waarschuwingslamp in de spiegels zitten net iets te dichtbij het knipperlicht. Als je vervolgens ’s avonds naar rechts wilt invoegen op een andere baan is het soms lastig om te zien of er iemand in je dode hoek zit of dat het slechts je knipperlicht is.

Op de tweede zitrij bevinden zich klaptafeltjes met magneetafsluiting voor extra praktisch gemak. Voor de langere passagier zorgt dit er echter juist voor dat de knieruimte net iets te klein is.

bruine bladeren, Metallic Copper, Peugeot 5008, herfst, bomen
Metallic Copper

Uitrusting

De Peugeot 5008 is in de GT Pack Business uitvoering zeer compleet uitgerust. Denk hierbij aan keyless entry, climate control, draadloos telefoonoplader en een panoramisch dak. Vooral het panoramadak transformeert de Peugeot van een ruime auto naar een ruimtelijke auto. Het buitenlicht geeft de cabine een luchtig gevoel en zet de kunstlederen stoelen ook nog eens in het zonnetje.

Zonnedak, panoramadak, bladeren
Panoramadak

Voorin wordt je verwend met stoelverwarming en diverse massagestanden. Prettig wanneer er een flinke afstand nog te gaan is en je wel wat ontspanning kan gebruiken. Om het geheel af te maken zorgt het sfeerlicht op het dashboard en in het panoramadak voor een prettige ruimte om te zitten. Een extra bijzondere optie op onze testvoertuig is Night Vision. Voor 1.000 euro extra is de Peugeot voorzien van een infrarood camera dat mensen en dieren kan detecteren in het donker. Als het instrumentencluster op Night Vision staat dan veranderd het display naar grijze camerabeelden. Wanneer er vervolgens al rijdend een persoon of dier geregistreerd is, zal deze een omlijnd worden. Dit systeem werkt in de gunstigste omstandigheden tot 200 meter, maar kan ook door mist heen kijken.

Night Vision, Peugeot 5008, donker
Night Vision

Conclusie Peugeot 5008

Zoals de bijzondere Franse kunststroom uit de jaren 20, is dus niet alles zoals het lijkt bij de Peugeot 5008. Een 7-zits MPV vermomd als een 5-zits crossover met een completere uitrusting dan je zou verwachten. Over de styling kunnen wij heel kort zijn, het is een krachtige verschijning. De Peugeot designtaal past bijzonder goed op de 5008 en in deze kleurstelling ontstaat er een uiterst charmante auto.

Toch zijn het niet alleen de looks waar de Peugeot het van moet hebben. Op gebruiksgemak weet het eveneens te overtuigen met twee verschillende hoedenplank hoogtes en twee stoelindelingen. Ook de ergonomie van het dashboard is goed ontworpen, zij het dat het i-Cockpitsysteem niet voor iedereen is. Wat dat betreft is de Peugeot 5008 een mooi vervolg van een traditie dat ze al jaren hebben. Kleine auto’s ontwikkelen waar meer mensen in passen dan je zou verwachten. Maar vergeet vooral niet; Ceci n’est pas une MPV, C’est une Peugeot.

5008, Peugeot, bladeren
C’est une Peugeot
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *