Sterktes | Zwaktes |
+ Rijgedrag en algehele afwerking | – Starwars-geluid in het interieur |
+ Laadsnelheid | – Zitruimte achterin en bagageruimte |
+ Vanafprijs | – Vanafprijs inclusief lekkere opties |
Als de nestor van sportwagens een elektrische auto gaat maken, dan zijn de verwachten hoog gespannen. “Noblesse oblige”. Porsche is het aan haar stand verplicht om met een volwaardige elektrische sportauto te komen die met trots kan wedijveren met de bestaande elektrische concurrentie én als alternatief kan dienen voor de brandstof-adepten onder ons. En tijdens onze rijtest met de Porsche Taycan Turbo moet blijken of ze hierin geslaagd zijn.
Wat is de Porsche Taycan?
Het uiterlijk van de Porsche Taycan verraadt niet welke motorisering er in de auto ligt. Benzine, (dieselen kan niet meer bij Porsche), hybride, elektrisch, het zou allemaal kunnen. De Taycan is namelijk “gewoon” een moderne Porsche om te zien. Hij heeft zelfs het illustere ‘Turbo’ op zijn kont staan, terwijl daar in dit geval helemaal geen sprake van is.
Geen hyper futuristisch uiterlijk of interieur, wel duidelijk een nieuwe en herkenbare Porsche trekjes zoals de koplampen met vier lichtpunten, die deze keer wél onze goedkeuring krijgt.
De achterkant met lichtlijn die de achterlichten met elkaar verbindt en een paar lucht in- en uitlaten. Een paar maar… omdat de neus met zijn tekort aan luchtinlaten duidelijk verklapt dat er geen motor voorin ligt zoals zijn Panamera broertje. In het vooronder wel ruimte voor 81 liter aan boodschappen. Voor de non-EV-rijders onder ons, dat heet tegenwoordig de ‘frunk’, front-trunk.
81 liter in de ‘frunk’
Wel heeft de Taycan een paar echte, Porsche houdt niet van fake, luchtinlaten voor de koeling van de immense remklauwen om de 2.280 kg zware Taycan tot stoppen te brengen. Onder de achterklep is evenmin een motor te vinden, toch decennia lang de signatuur van Porsche. Wel 366 liter bagageruimte.
Voor en achter tezamen toch 447 liter. Genoeg voor een weekendje weg, maar nog niet genoeg voor een gezin met kleine kinderen (bij ons thuis). Daarvoor is het wachten op de Taycan Sport Turismo of Taycan Cross Turismo. Oftewel, de hoger op de poten staande en meer ruimte biedende Taycan die volgende jaar verschijnt.
Qua interieur zou het elke Porsche kunnen zijn, waarbij de trend van digitaal en veel schermen doorgevoerd is. Alhoewel we het scherm op de middenconsole niet vaak gebruikt hebben. Alleen de ‘klokkenwinkel’ achter het stuur is digitaal zonder touch (uitgezonderd de vier knoppen uiterst links en rechts). Op de middenconsole en daarboven op het dashboard zijn de schermen uitgebreid digitaal en volledig touch te bedienen. Optioneel kan er boven het dashboardkastje een extra 10,9 inch touch screen geplaatst worden voor de passagier. Deze kost iets meer dan € 1.000,- en hebben we niet eerder gezien. Dit scherm is er dan voor de zich vervelende passagier.
Interieur: digitaal en veel schermen digitaal dashboard ook achterin een touch screen
Het analoge klokje op het dashboard is hetgeen dat je in contact houdt met de ouderwetse wereld. Als horloge-liefhebber vinden we de secondewijzer wel te grote passen maken en zouden we liever licht getrappel van de secondewijzer zien. Tja, kniesoor…
Vooralsnog niets elektrisch onder zon bij het zien en betreden van de Taycan.
Hoe rijdt de Porsche Taycan
Het feest begint niet bij het indrukken van de startknop. Deze is wel aanwezig aan de linkerkant van het stuur, maar zo overbodig als een brandstofmeter. De sleutel herkent je aanwezigheid als je aan komt lopen, schuift de deurklinken naar buiten en zodra je plaats neemt is de auto al rijklaar. Met de uitstekende hevel aan de rechterkant van het stuur schakel je de rijrichting in, in dit geval de D.
Voor de maximale ervaring zet je de Taycan met de knop op het stuur in de Sport Plus stand, waarmee je de stuur- en gaspedaalreacties en demping op scherp stelt. Je krijgt zelfs iets meer nep-motorgeluid via de speakers. Houdt dan met je linkervoet het rempedaal ingedrukt en geef met je rechtervoet vol stroom (op het gaspedaal). Je krijgt dan de melding van Launch Control Activated. Laat je rempedaal los en met piepende banden word je afgeschoten. Onze Turbo versie sprint in 3,2 seconden naar de 100 km/h. Dit kan de Taycan opnieuw en opnieuw doen, totdat het batterij niveau onder de 35% is gekomen. Stoppen doet de Taycan Turbo pas bij 260 km/h.
De ‘langzamere’ 4S versie sprint in 4 seconden naar 100 km/h en de ‘snellere’ Turbo S in 2,8 seconden.
Omdat de Taycan in basis achterwiel aangedreven is, kun je hem in de Sport Plus stand tot maximaal 105 graden laten driften. Wij hebben het gehouden bij 10 – 15 graden.
Qua rijbeleving is het helemaal geen elektrische auto. Alles voelt natuurlijk aan, al is de acceleratieprijs wel het resultaat van elektrische kracht. Maar verder voelt het de auto aan als elke brandstofauto die je gewend bent. En in het geval van Porsche zelfs als een achterwielaangedreven sportwagen.
Doordat de batterijen van de Taycan tussen de voor- en achterwielen geplaatst is, zorgt dit voor een extra laag zwaartepunt, wat zijn rijgedrag ten goede komt. Verder zorgt het ontbreken van een motor voor extra ruimte tussen de voorwielen (81 liter) én heb je nog steeds voldoende liters bagageruimte in de kofferbak. De achterpassagiers zitten achterin voldoende ruim, maar het houdt niet over.
Sterke punten
Zoals hierboven beschreven zijn zijn rijeigenschappen één van zijn sterkere punten. Aan niets, behalve het geluid, merk je dat je op weg bent met een elektrische auto. Daarbij benadert deze EV (electric vehicle) een ICE (internal combustion engine) heel erg.
Doordat Porsche gebruikt maakt van een 800 Volt’s systeem (in plaats van de standaard 400 Volt), kan er extreem snel geladen worden. Bij publieke palen (niet thuis) kan er tot maximaal 270 kW DC geladen worden. Thuis kan er maximaal met 11 kW geladen worden, en dat zet weer niet een nieuwe standaard.
Waar we erg over te spreken waren, zijn de twee laadopeningen. Deze zitten links en rechts voor de voorportieren. Met de linker-opening kan er alleen AC (max. 11 kW) geladen worden. AC is hetgeen je thuis gebruikt.
Bij de rechteropening kan ik óók laden, te weten: DC (max. 270 kW) . Deze oplossing voorkomt een veelvoorkomend probleem, dat de elektrische auto op een bepaalde manier geparkeerd moet worden ten opzichte van de laadpaal.
Dat deze laadkleppen elektrisch, met een swype, geopend en gesloten kunnen worden, verhoogt het ‘gadget-gehalte’.
Net als dat je de luchtstroom openingen in het interieur met het scherm van richting kunt laten veranderen. Of je dat laatste vaak zult gebruiken, waarschijnlijk niet. Maar het leuk om aan anderen te laten zien!
Zwakke punten
Hij is niet goedkoop, maar wel by far de goedkoopste 4 persoons Porsche. De Panamera E-Hybrid begint bij € 123.500,-, terwijl de Taycan al bij € 108.090,- begint. Dus de prijs kan niet de reden zijn dat je niet voor de Taycan kiest. Ps. de Porsche Taycan komt niet in aanmerking voor de € 4.000,- subsidie voor een elektrische auto…
De goedkoopste, betekent niet de sloomste. De Taycan 4S heeft 530 pk ten opzichte van de Panamera 4 E-Hybrid 462 pk. Het opvallende is dat beide auto’s ongeveer even zwaar zijn, ondanks het zware accupakket in de Taycan. Sterker nog, de elektrische Taycan is zelfs 30 kg lichter. En doordat elektrische auto’s het vermogen direct kunnen leveren, heeft de EV betere acceleratie-prestaties.
Allemaal positief dus, maar wanneer is de Taycan dan niet je auto? Dat is het geval als je een praktische automobilist bent die enkel een elektrische auto zoekt. Elektrisch rijden is je doel en hoeft er wat jou betreft niet zoveel aandacht geschonken te worden aan afwerking, rij-eigenschappen en ben je ongevoelig voor bewezen betrouwbaarheid en de status van een automerk? Kies dan voor een chinees elektrisch automerk. Dan heb je voor veel minder geld een elektrische auto, die ruimer is en zuiniger rijdt. Maar of je dan ook het meeste genot uit elektrisch rijden haalt…
De Taycan is ook niet de elektrische auto met de grootste actieradius, maar eerlijk gezegd is dat niet zo erg. Onderweg kun je namelijk supersnel laden en 400 km range is keurig voor dagelijks gebruik. Bedenk ook dat de zakelijke rijder per dag 109 km rijdt.
Maar één ding mag Porsche wel aanpassen en dat is zijn starwars geluid dat hij ‘in’ de auto kan produceren via zijn speakers. Oké het is futuristisch en hoort zodoende bij de elektrische aandrijving, maar het klinkt goedkoop. Maar zoals zo vaak, hebben bepaalde nadelen ook voordelen. Omdat elektrische auto’s zo stil zijn is het goed om tot 30 km/u wel een geluid te produceren voor het overige verkeer. Én vanwege zijn extreme acceleratie krijgen de passagiers door het geluid ook meer gevoel van snelheid mee. Anders gezegd, ze worden minder snel misselijk.
Conclusie rijtest Porsche Taycan
De eerste elektrische Porsche is van heel andere orde dan de gevestigde. Porsche kijkt op een heel andere manier tegen elektrisch autorijden aan. Niet de range (407 – 450 km, afhankelijk van je uitvoering) is het belangrijkste, het hoefde ook niet de meeste praktische elektrische auto worden. Het moest een Porsche worden! Dat betekent comfort gecombineerd met sportieve prestaties, en dan niet alleen qua acceleratie, maar vooral ook in de bochten. Een sublieme afwerking en Porsche uiterlijk en magie moesten ook aanwezig zijn.
Nou, dat is ze gelukt. De Porsche Taycan is geen elektrische auto! Het is een alternatief voor een brandstofmotor! Goedkoper, sneller, maar verder met dezelfde eigenschappen die elk Porsche-model herbergt. Verder verwachten we dat deze Taycan de meest gewilde, en daardoor meest waardevaste, Porsche zal worden. Dit is dé elektrische auto die je wilt hebben! Totdat Porsche met de Taycan Cross Turismo komt…
Fotografie: Frank van Hoof Exclusive Automotive Media en Samsung Galaxy S10