In een wereld waar Duitse premium merken zoveel mogelijk niches proberen te vullen, kan de rest natuurlijk niet achter blijven. Renault zet met de Arkana een eerste de stap om de SUV-Coupé te lanceren voor een grotere doelgroep. Met een sportieve daklijn en kleine spoiler op de achterklep staat het bijzondere model klaar voor de aanval. Als één van de eerste Nederlandse journalisten doen wij een rijtest met de Renault Arkana.
Sterktes | Zwaktes |
+ Luxe uitstraling | – Versnellingspook |
+ Ruimte | – Te weinig kracht |
+ Prijs | – Geen elektrische achterklep |
Wat is de Renault Arkana?
Voor een nieuw model heeft de Renault Arkana er inmiddels al een flinke levenscyclus op zitten. De SUV-Coupé is namelijk in 2019 al geïntroduceerd in Rusland. Het land waar Duitse premium merken het uitstekend doen, was een uitstekende plek om dit experiment uit te voeren. De Russische Renault is echter niet hetzelfde model als de Arkana die wij hier voor ons hebben. Het chassis is veranderd van een Dacia Duster naar een modern Renault CMFB-platform. Modellen als de Kadjar en de Captur staan hier bijvoorbeeld ook op. Dit geeft de mogelijkheid tot elektrificering en dat is dus ook precies wat Renault doet voor de Nederlandse markt.
Qua motorisering is er momenteel maar één “keuze”; de E-TECH 145 Hybrid. Het blok is ondersteund door een accupakket, dat als mild hybrid de kracht opvoert naar 145 pk. Een adequaat getal, maar het maakt de Arkana niet het snelheidsmonster dat de buitenkant doet impliceren. Er is keuze uit drie uitrustingsvarianten: Zen, Intens en R.S. Line. Prijzen beginnen bij 32.390 euro voor de Zen tot 37.290 euro voor de R.S. Line
Hoe rijdt het?
Het moge inmiddels bekend zijn dat de SUV/Crossover een heel eind is gekomen op het gebied van rijgedrag. De Renault Arkana bewijst dit wederom door niet heel erg anders aan te voelen dan de gemiddelde hatchback variant. De rijpositie is wat hoger maar inmiddels is dat eerder de norm dan de uitzondering. In de Arkana zal deze rijpositie uit zichzelf wat meer richting het stuur zijn, het overzicht is dan net even wat duidelijker. Het zorgt er echter ook voor dat er niet teveel ruimte is ingenomen door de bestuurder. Als je eenmaal een goede positie hebt gevonden is het tijd om te vertrekken.
Het accupakket en de motor gaan aan de slag om gezamenlijk een zeer rustgevende ervaring te creëren. Dit komt onder andere omdat het accupakket en de motor elkaar zeer goed aanvullen. Nooit is er een gevoel van een wisseling van de wacht onder de motorkap. Het is daarnaast mogelijk om volledig elektrisch te rijden, dit kan voor ongeveer 3 kilometer. Wanneer de benzinemotor aan de beurt is zal je dit waarschijnlijk alleen opmerken aan het digitale instrumentencluster. De geluidsisolatie weet goed alle buitengeluiden tegen te gaan wat resulteert in ontspanning voor de oren. Echter geeft de carrosserie van de Arkana wellicht de indruk dat het allemaal wat sneller zou mogen. Het 145 E-Tech blok komt in dat opzicht net wat kracht tekort om inhalen op de snelweg te stimuleren.
Sterke punten
Op het gebied van styling is de Renault Arkana absoluut geslaagd. Als je de auto van een afstand voorbij ziet komen, zal de associatie met een drieletterig Duits merk bijzonder makkelijk worden. Dat is bijzonder, want de Arkana is ruim 35 centimeter kleiner dan bijvoorbeeld een BMW X6 (zie rijtest) en toch weet het dezelfde daklijn aan te houden. Of je een fan bent van de SUV-Coupé is natuurlijk een ander verhaal, maar voor de mensen die dat wel zijn is dit absoluut een geslaagd ontwerp.
Ook weet de Arkana indruk te maken op het gebied van ruimte, er is hier namelijk genoeg van. Met 480 liter aan bagageruimte en genoeg been- en hoofdruimte om achter mezelf te zitten, is praktisch gemak gelukkig niet vergeten. De daklijn loopt pas achter het hoofd van de passagiers naar beneden. Een dubbele laadvloer is achterin aanwezig en de tildrempel is niet te hoog om boodschappen gemakkelijk mee te nemen.
Binnenin worden wij begroet door een cinematisch filmpje van Renault. Als ons oog eenmaal verder dwaalt, zien wij naast het Multimediasysteem een grote plak carbon. Nou, nep carbon om precies te zijn. Je zou ons echter in de maling kunnen nemen en het past verrassend goed bij de rest van het interieur. Rode tinten in combinatie met luxe half lederen zwarte stoelen, geven een speels maar wellicht ook iets te sportieve indruk van de Arkana. Echter blijft de motorisering goed passen bij de doelgroep en is een verbruik van 5.0l/100km WLTP indrukwekkend. Tijdens onze rijtest konden wij dit niet uitgebreid testen. Een score van 6.8l/100km tijdens onze korte rijtest geeft ons echter de indruk dat de WLTP berekening voor de Renault Arkana niet ver van de werkelijkheid af ligt.
Zwakke punten
De automatische versnellingsbak waarmee de Arkana altijd geleverd wordt, heeft twee rijstanden. Een D en een B stand. In Drive zal de Renault tijdens het afremmen stroom opwekken. Als de pook op B van Brake staat, dan wordt het regeneratieve remmen een stuk sterker. Het is geen one pedal driving te noemen, maar het komt wel in de buurt voor een Mild Hybrid. Echter is de pook soms net iets te gemakkelijk te bedienen. Maar waarom is dit dan negatief? Nou, omdat bij het bedienen van de climate control, de pook nog wel eens meegenomen wordt, ,met als resultaat dat de Arkana opeens in Neutraal staat terwijl je aan het rijden bent. Het vereist wat gewenning om dit te voorkomen. Ook de achterklep vereist wat gewenning, want deze is vrij zwaar om te bedienen. Een elektrische achterklep had dit wellicht kunnen verhelpen.
Een ander punt heeft meer indirect met de Arkana te maken. Omdat de SUV-Coupé er relatief snel uitziet, is dat ook de verwachting van andere weggebruikers. De Renault Arkana is echter niet zo snel als zijn uiterlijk doet geloven. Dit kan wellicht veroorzaken dat andere weggebruikers een verkeerd beeld krijgen van het rijgedrag van de bestuurder.
Uitrusting
Standaard komt elke Renault Arkana met een automatische versnellingsbak, achteruitrijcamera en 17 inch lichtmetalen velgen. Ook zijn parkeersensoren altijd aanwezig, net zoals een Multimediasysteem en keyless entry. Voor de Zen modellen zal dit een 7 inch scherm zijn, voor ons testmodel hadden wij het duurdere 9,3 inch Easy Link scherm. Ook zijn onze grotere 18 inch velgen voorzien van een leuk rood detail, wat ons doet denken aan de Opel Adam. Naast diverse R.S. badges aan de buitenkant en op de dorpels, is ook het sportieve interieur te danken aan de R.S. Line. Leuke details hierbij zijn een R.S. logo op het stuurwiel en veiligheidsgordels met rode randjes.
Onder het touchscreen bevinden zich drie fysieke knoppen, allemaal voor de climate control. Deze zijn leuk afgewerkt met een metalen rand en een digitaal display in het midden van de knop. Daaronder bevinden zich twee USB-aansluitingen en een wireless charger dat groot genoeg is voor de grotere moderne smartphones. Dat laatste klinkt wellicht logisch, maar dit is lang niet altijd het geval.
Conclusie rijtest Renault Arkana
Als SUV-Coupé weet de Arkana overtuigend een eigen model te zijn in de line-up van Renault. De buitenkant is vooral in de R.S. versie leuk en sportief, zonder dat dit ten koste gaat van het praktische aspect. Dat de looks niet direct aansluiten op de prestaties is in dit geval niet zo van belang. Voor een SUV onder de 40.000 euro heeft de auto een premium gevoel, wat het prijskaartje wellicht niet zou suggereren. Over smaak valt nog te twisten of de SUV-Coupé een lang leven is beschoren. Wees echter niet verbaasd als de buren je opeens heel anders aankijken als je een Renault Arkana de oprit in draait.