Al een eeuwigheid lijkt Renault elektrische auto’s aan te bieden. In 2011 leverde Renault de Fluence., wat geen succesnummer was. Iets wat absoluut niet geldt voor de twee jaar later geïntroduceerde Renault Zoe. De Zoe-verkoopcijfers zijn: 100.000 stuks t/m 2020. Met de in de jaren toegenomen EV-concurrentie verkoopt Renault telkens iets minder EV’s. Waarop gereageerd wordt met de succesvolle Dacia Spring. Maar dat is niet genoeg voor de toekomst, en dan bedoel ik 2030. Renault CEO Luca de Meo heeft januari 2022 aangekondigd dat het merk per 2030 alleen nog maar elektrische voertuigen verkoopt. De zojuist aan het gamma toegevoegde Renault Megane E-Tech Electric moet hierbij de aanjager worden om succesvol richting die doelstelling te strijden. Reden te meer om de Renault Megane E-Tech Electric aan een Dagelijksauto-rijtest te onderwerpen.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ lichtgewicht rijgedrag | – geen standaard warmtepomp |
+ laadsnelheid publieke laadpalen | – 220 pk versie heeft moeite met natte bochten |
+ Android Automotive infotainment | – minimalisme interieur en hiërogliefen op stuur |
Wat is de Renault Megane E-Tech Electric, in vergelijk tot de Volkswagen ID.3?
De Volkswagen ID.3 is de gedoodverfde concurrent van de Megane. Althans, totdat de elektrische Peugeot 308 in 2023 geïntroduceerd wordt. Om maar gelijk de vergelijking aan te gaan met de ID.3, de Renault is duurder, maar heeft betere (elektrische) specificaties. Einde rijtest…
Echter, de ID.3 is goedkoper, maar dan krijg je wel echt een instapper. Een ID.3 met een 1-fase 7,2 kW lader, die in de praktijk vaak 3,7 kW levert, bij openbare en thuis laadpalen en 50 kW snelladen. Dat kun je nét aan snelladen noemen. De 4.000 euro duurdere instap-Megane zet daar tegenover een 22 kW 3-fasen lader bij diverse openbare laadpalen, thuis krijg je 11 kW van de totaal 22. Snelladen gaat bij de Renault met 85 kW. De duurdere en sneller opladende ID.3 Pro kan met 3-fasen 11 kW opgeladen worden of met 120 kW bij een snellader. Bij Renault moet je voor sneller snelladen overstappen van de 40 kWh-instapper met 130 pk naar de 220 pk sterke 60 kWh versie. Je kunt dan met 130 kW snelladen. Het is immers logisch dat een grotere accu sneller opgeladen moet kunnen worden. Al met al is de prijslijstopbouw bij Renault een logischere.
Hoe rijdt hij?
Belangrijk is om te weten dat de Renault een andere strategie toepast dan dat we gewend zijn bij het huidige EV-aanbod. De elektrische Megane is namelijk een voorwielaangedreven auto. Een voorwielaangedreven EV heeft diverse voordelen aldus Renault. Minder kabels naar een elektromotor op de achteras, wat gewicht scheelt, 200 kg in vergelijking met de eerder genoemde ID.3. Maar ook een 50 liter grotere bagageruimte. In totaal 440 liter voor de Renault. Nadeel is wel dat je vooral bij de sterkere versie (220 pk) sneller gripverlies hebt bij natgeregende bochten. Voordeel is wel weer dat regenereren beter zou moeten gaan, omdat bij gas los en remmen er meer gewicht op de voorwielen komt waardoor deze efficiënter zou regenereren. We hebben dit niet wezenlijk opgemerkt, maar we kunnen wel zeggen dat het goed werkte. Met flippers kun je het regenereren bijstellen, maar echte one-pedal-drive inclusief tot stilstand komen was niet mogelijk.
De afstemming van het onderstel was licht, speels en sportief. Het lage wagengewicht voor een elektrische auto, 1.611 kg vanwege de voorwielaandrijving, zorgde hiervoor. Op kruissnelheden op de snelweg was van de lichtvoetigheid weinig meer te merken, omdat de veiligheidssystemen je keurig tussen de lijntjes hield én afstand tot je voorganger bewaart. De afstandscamera geeft de afstand tot je voorganger weer in seconden. Je kunt je dus een F1-coureur wanen door binnen 1 seconden van je voorganger te komen, de F1 DRS-afstand.
Vertrouw overigens niet blindelings op de verkeersbordherkenning. Hij herkende bijvoorbeeld de 130 km/u limiet niet.
Laten we laden
De Renault biedt meer dan prima snellaadsnelheden voor dit segment elektrische auto. Met 130 kW biedt hij zelfs meer DC laadsnelheid dan zijn directe concurrenten. Keurig dus! Maar waar hij vooral in excelleert is zijn AC laadsnelheid bij thuisladers en openbare laadpalen. Dat is een ongekend hoge wisselstroom laadsnelheid. Bij premium automerken dien je voor 22 kW een optie aan te vinken (€ 1.759,- bij de Porsche Taycan). Waarbij je wel moet weten dat je bij thuis wallboxen tot maximaal 11 kW 3-fasen kunt komen. Niemand betaalt thuis zomaar voor een upgrade van zijn stroomaansluiting van ongeveer 800 euro per jaar voor 22 kW.
Sterke punten
De twee grote schermen, instrumentarium voor je neus en touchscreen in het midden van je dashboard zijn van de hoogste kwaliteit. Vergaap je bijvoorbeeld over de verfijnde weergave waarop bijvoorbeeld de richtingaanwijzerlampjes in het scherm oplichten. Renault zet hiermee een nieuwe standaard! Niet geheel nieuw, maar wel wenselijk voor vele andere modellen is de Android (Google) Automotive interface. Je noemt gewoon je bestemming “navigeer naar restaurant …” en hij brengt je er. Het systeem haperde bij ons wel een enkele keer, maar zoiets kan gemakkelijk via OTA (Over The Air) update verholpen worden. Net als bij je telefoon krijg je dan een draadloze update aangeboden die de bugfixes eruit halen.
Zijn lichtvoetige rijgedrag past bij zijn karakter. Hij weegt met zijn 1.600 kg minder dan de gemiddelde elektrische auto. In combinatie met de aandrijving op de voorwielen zorgt dit voor een speels karakter wat bij de instant trekkracht van een elektrische auto hoort. De goede stoelen, een signatuur van Franse autofabrikanten, complementeren het goede rijgedrag.
De Smart Rear View Mirror (binnenspiegel die gebruik maakt van een camera) verdient een noemenswaardige vermelding. Ook al is hij pas vanaf de Techno uitvoering leverbaar bij een pakket van 1.500 of 2.000 euro. Bij enkele Amerikaanse auto’s heb ik zulke spiegels eerder gezien, maar Renault heeft het juiste momentum te pakken. Renault gebruikt simpelweg de al aanwezige achteruitrijdcamera om het beeld naar achteren weer te geven op de achteruitkijkspiegel. Nu dat meerdere elektrische auto, denk aan bijv. de Volvo C40, om nog steeds onverklaarbare redenen, geen achterwisser meer hebben, zou dit voor hen een uitkomt zijn.
Zwakke punten
De uitgebreide en meer dan keurige schermen voor je neus, hebben ook tot gevolg dat er geen draaiknop voor volume meer is. Steeds meer berijders en journalisten ervaren het veels te ver doorgetrokken minimalisme als een probleem. Je krijgt er wel een erg groot en multifunctioneel scherm voor terug. De hiërogliefen op het stuurwiel is een andere vorm van minimalisme.
Voor een elektrische auto met zeer goede laadsnelheden voor openbaar laden en goede snellaadsnelheden is het jammer om te zien dat een warmtepomp niet standaard is, maar 1.000 euro kost. Deze gebruikt de restwarmte uit het accupakket en uit de buitenlucht op een zodanig efficiënte manier dat hiermee de actieradius verlengd wordt en de laadsnelheid verbetert. Eigenlijk zou elke elektrische auto standaard een warmtepomp moeten hebben.
Het lichtvoetige rijgedrag kan zowel een voor- als nadeel zijn. Het is wel zo dat de elektrische Megane met ruim 200 pk in snel genomen bochten en vooral in combinatie met nat wegdek moeite heeft om zijn grip te behouden. Het is ook gewoon een persoonlijke keuze. Wat niet persoonlijk is, is de steun voor je rechterbeen. Dit port al snel tegen de centenbak van de middenconsole aan, die tevens dienst doet als draadloze oplader van je mobiele telefoon.
Conclusie rijtest Renault Megane E-Tech Electric
De elektrische Megane is sowieso een sterke, knappe en frisse verschijning die voor EV-begrippen heerlijk lichtvoetig rijdt. De laadsnelheden zijn goed, en dan vooral de vaak gebruikte AC laadsnelheid van 22 kW. Zijn 50 liter grotere kofferbak dan concurrent Volkswagen ID.3 is een plus, net als zijn infotainment met Android Automotive OS. Zijn sneller gripverliesende voorwielen zijn niet voor iedereen een nadeel. Het ontbreken van een standaard warmtepomp op welke uitvoering dan ook verwacht je niet van een automerk met zoveel EV-ervaring. Neemt niet weg, dat dit een hit zal worden in zijn segment. Jammer genoeg worden de registratiecijfers vertroebeld door de halfgeleider tekorten, maar het zou me niets verbazen als de meeste handtekeningen bij de Renault dealer gezet worden.
Fotocredit: Brian den Blaauwen