Sterktes | Zwaktes |
+ 22 kW AC laden (thuis en publiek) | – niet DC kunnen laden |
+ klein, maar ruim met kleine draaicirkel | – navigatiesysteem niet goed voor range meting |
+ goedkoopste EV van NL (= goed aanbod) | – als stadsauto niet geschikt voor gezin |
De eerste Renault Twingo uit 1993, wie kent hem niet? Die schattige kleine auto met bolletjesogen, gekleurde draai- en drukknoppen en de rode alarmlichtenknop in het midden van het dashboard. De Renault Twingo Electric die we nu testen doet ons nog zeker aan deze oer-Twingo denken, maar is toch ook duidelijk gemoderniseerd. De koplampen zijn wat minder rond en de kleur in het interieur zit op andere plekken. De achterlichten zitten nog wel op dezelfde plek; ze zijn enkel anders gestileerd. Er zijn twee achterportieren bij gekomen, maar de wielen staan nog steeds (bijna) op de hoeken van de carrosserie. Dat betekent tezamen met zijn lengte (of is het het gebrek aan lengte?) dat hij een draaicirkel van een kleine 9 meter heeft. Dit maakt hem de ideale elektrische stadsauto.
Video rijtest Renault Twingo Electric
Wat is de Renault Twingo Electric?
Simpelweg is het de elektrische variant van zijn benzinebroeder. Die benzinevariant kwam in 2019 op de markt en heeft de motor achterin liggen. Doordat de benzinemotor op de achteras geplaatst is, kunnen de voorwielen verder naar binnen draaien. Toen de Electric versie eind 2020 kwam, bleek die dezelfde kleine draaicirkel te hebben. Er zit wederom geen (elektro)motor tussen de voorwielen.
Het accupakket is met 22 kWh niet groot, wat zorgt voor een WLTP actieradius van 190 km. Ideaal voor stadsverkeer en misschien wat kleine stukjes snelweg. Renault laat door de beperkte laadmogelijkheden zien dat de Twingo Electric niet echt gemaakt is voor snelwegen. Hij kan namelijk niet DC (gelijkstroom) laden. AC (wisselstroom) is de enige optie. Deze stroom krijg je bij je wallbox thuis, maar ook bij één van de onderhand ruim 60.000 publieke laadpalen. De Twingo onderscheidt zich met zijn 22 kW AC laadsnelheid duidelijk t.o.v. zijn concurrenten (net als de Renault ZOE trouwens). Bijna elk merk biedt momenteel 11 kW als maximum AC laadsnelheid. Bij sommige grote/dure automerken kun je tegen bijbetaling een 22 kW on-board charger laten monteren. Bij de Renault Twingo is dat gewoon standaard. Zie het als compensatie van het ontbreken van een DC laadmogelijkheid.
Hoe rijdt de Renault Twingo?
Als een echte stadsauto en dat is positief bedoeld! Hij stuurt scherp en onderscheidt zich vooral door zijn kleine draaicirkel. De Renault Twingo Electric is wel gebaseerd op de brandstof Twingo, maar deze heeft dan de brandstofmotor achterin. Hierdoor kunnen de voorwielen ver indraaien. Wat ook bijdraagt aan de kleine draaicirkel, is zijn korte overhang. Dit betekent dat er weinig bumper na het wiel uitsteekt, zowel voor als achter. Hij heeft een kleine motorkap en het dashboard valt zelfs een beetje over het voorwiel heen. Dit staat garant voor redelijk wat binnenruimte, maar ook goede rijeigenschappen. Er kan sportief mee gereden worden, omdat je lekker ver naar voren zit, De vering is zoals je van een compacte elektrische stadsauto mag verwachten: kort en stevig.
Je zitpositie achter het stuur is goed, maar verwacht niet te veel verstelmogelijkheden. Maar als je goed zit, waarom heb je die dan nodig? Om goed elektrisch te rijden is regenereren belangrijk. De automaatfunctie bedien je met een guitige pook en kan in D gezet worden, maar ook in B (van Brake). Eenmaal in de B-stand kun je uit drie verschillende ‘zwaartes’ kiezen. In de zwaarste krijg je niet alleen de meeste range terug, maar kun je ook one-pedal-drive rijden. In deze stand remt hij uit zichzelf zo sterk af, dat je je rempedaal eigenlijk niet meer nodig hebt. De meest heftige B-stand past zeer goed bij stadsweggedrag, al kan het wel agressief overkomen. Uitrollen is er namelijk niet bij. Het is óf remmen óf gasgeven. Daardoor rem je redelijk laat bij een stoplicht.
Laten we opladen
Zijn stadse karakter komt tot uitdrukking bij de oplaadkeuzes die je krijgt. Het is er namelijk maar één: AC laden. AC laden doe je thuis bij je wallbox en bij (semi) publieke laadpalen. Snelladen langs de snelweg doe je met DC laden, maar dat kan de Twingo niet. Je kunt enkel AC laden, maar dan wel met een snelheid, 22 kW, waar je bij dure Duitse EV’s voor moet bijbetalen.
Thuis is 11 kW hetgeen wat je maximaal kunt laden zonder verhoging van je jaarlijkse vastrechtkosten. Met de Twingo bereik je dat dus. Bij enkele publieke palen kun je ook tot 22 kW AC laden. Dat is dan bij een bedrijf dat een verzwaarde aansluiting heeft vanwege hun bedrijfsactiviteiten. Hier bij het gemeentehuis in Uden hebben ze die laadpalen. Met een 22 kWh accu heb je dan in no time genoeg geladen om weer door te gaan.
De laadaansluiting van de Renault Twingo zit rechtsachter, op de plek waar anders de tankdop zit. Netjes weggewerkt, maar niet altijd ideaal. Ik vind dat je er dan teveel rekening mee moet houden bij het parkeren bij een laadpaal. Maar doordat de Twingo klein van stuk is, is er prima mee te werken.
Sterke punten
De combinatie van kleine afmetingen, een korte draaicirkel en vijfdeurs uitvoering maken hem tot een ideale stadsauto. Zijn elektrische aandrijving maakt hem pittig genoeg om met veel plezier door de stad scheu… uh rijden.
Doordat hij met 22 kW AC kan laden, is het ontbreken van DC laden geen gemis. Thuis laad je meestal met maximaal 11 kW. Dus na een paar uur zit hij lekker vol, maar vaak al na één uur. Dit omdat je de auto vaak parkeert met bijvoorbeeld nog 30% accucapaciteit. Door de kleinere accu (en kleine actieradius) is het niet verstandig om maar tot 80% vol te laden om de accuconditie te sparen.
Met zijn prijs van net geen 20.000 euro is het de goedkoopste elektrische auto van Nederland (de tijdelijke actie van SMART niet meegerekend). Je krijgt daarbij redelijk wat ruimte, voor een compacte stadsauto én een vrolijk in- en exterieur. Voor de prijs hoef je hem dus zeker niet te laten staan.
Zwakke punten
Voor zijn afmetingen krijg je genoeg ruimte, maar het maakt hem nog niet geschikt als gezinsauto. Maar als je geen gezin hebt óf je gebruikt hem als tweede auto, dan is het een ideale elektrische auto.
Niet DC kunnen laden kan door sommigen als nadeel gezien worden, maar vanwege zijn kleine accupakket én hoge AC laadsnelheid van 22 kW, mis je de DC laadsnelheid niet. Het ontbreken van DC laden degradeert de Twingo wel tot meer stadsauto dan snelwegcruiser.
Het navigatiesysteem laat als een ‘olievlek’ op de Nederlandse landkaart zien hoe ver je nog kunt rijden op je resterende actieradius, maar denkt niet actief met je mee met bijvoorbeeld een advies om bij laadpaal “X” 20 minuten bij te laden.
Conclusie rijtest Renault Twingo Electric
De Renault Twingo doet wat hij moet doen. Elektrisch rijden betaalbaar en leuk maken! Het is een easy-to-use elektrische auto, die op het stadse leven georiënteerd is. Langs de snelweg DC laden is niet mogelijk, maar in een dorp/stad bij een publieke laadpaal AC laden kan tot maar liefst 22 kW. En met een accupakket van 22 kWh zit je al snel weer op de 190 km WLTP actieradius. De Twingo Electric is een redelijk ruime, makkelijk rijdende elektrische auto, waarmee ondanks het niet DC kunnen laden en zijn beperkte range, goed mee te leven valt.
Ja zeker. De Renault Twingo heeft een Type 2 stekker aansluiting. Deze kan in theorie (en soms in de praktijk) maximaal 43 kW leveren. Bij EV’s zie je dat ze max 22 kW AC aan kunnen.
Op de snelweg (in België toch) zijn er ook type 2 AC laders. Maar die leveren 43kw volgens de Allego kaart, kan de twingo aan die AC laders opladen?