Seres 3 Rijtest
SterktesZwaktes
+ Veel ruimte– Regeneratie
+ Afwerking interieur– Wegligging
+ Prijs– Anoniem uiterlijk

Tamelijk onopvallend is het nieuwe automerk Seres de Nederlandse automarkt op geslopen. De Seres 3 is de eerste auto die we van het merk zien. Nieuwsgierig naar deze volledig elektrische SUV haalden we een wit exemplaar voor een impressie. Tijdens de rijtest wist de Seres 3 ons meestal te bekoren.

Wat is de Seres 3?

De Seres 3 mag dan in China geproduceerd zijn, het is niet helemaal correct om Seres als Chinees weg te zetten. Het hoofdkantoor van het merk staat namelijk in Californië. Hier begon het onder de naam SF Motors. Nadat dit bedrijf een samenwerking aanging met het Chinese Sokon Motors veranderde de naam naar Seres. Mede-Tesla-oprichter Martin Eberhard heeft zelfs een tijdje voor Seres gewerkt.

Seres 3 voorkant
Seres 3 achterkant

De Seres 3 is niet een geheel nieuwe auto. In China rijdt dit model al een tijdje rond onder de namen Fengon 500 of DFSK Glory E3. Hij heeft dan wel een verbrandingsmotor onder de motorkap. Deze auto’s worden gemaakt door DFSK, wat een joint venture is tussen de grote Chinese autobouwer Dongfeng en Sokon Motors, wat weer het moederbedrijf van Seres is. Snapt u het nog?

De Seres 3 is de elektrische variant van deze auto. Je herkent hem door de dichte grille met blauwe accenten. Verder is het uiterlijk van de Seres 3 vrij onopvallend. De Seres 3 lijkt op veel andere auto’s, maar heeft toch een eigen gezicht. Hij combineert allerlei elementen van andere auto’s tot een net, maar vrij anoniem geheel.

Hoe rijdt hij?

Voor de prestaties van de volledig elektrische Seres 3 geldt eigenlijk hetzelfde: het is weinig opzienbarend. De elektromotoren produceren 163 pk en dat is voldoende om de 1765 kilo wegende Seres 3 door het verkeer te loodsen. Dankzij de elektrische aandrijving ben je overal lekker snel weg, maar erg snel voelt de Seres 3 niet.

Seres 3 in het bos
Achterkant

Op de weg is de Seres 3 comfortabel en uiteraard stil. Dankzij het lage zwaartepunt hangt hij niet in de bochten. Wel kan hij af en toe wat deinen na een flinke hobbel of verkeersdrempel. De Seres 3 laat zich gewillig overal heen sturen. Alleen op de snelweg is hij niet erg koersvast en merk je dat je steeds kleine stuurcorrecties moet geven. Al met al bleek de Seres 3 tijdens onze rijtest echter een comfortabele reisauto.

De 53,61 kWh lithium ion accu zou de Seres 3 volgens WLTP een rijbereik van 329 kilometer moeten geven. In de praktijk is dit altijd wat minder, dus je zal ergens tussen 250 en 300 kilometer uitkomen. Ook hier dus weinig opzienbarends, maar heel behoorlijk en voor de meeste mensen toereikend. Bij de snellader is de accu in een halfuurtje weer vol maar aan een gewone lader moet je geduld hebben. Dan duurt het 8 tot 14 uur tot een volle accu.

Seres 3 interieur
Grote kofferbak

Sterke punten

De Seres 3 blinkt uit in de hoeveelheid ruimte die hij biedt. Vier volwassenen kunnen met gemak plaatsnemen in het interieur en hebben dan hoofd- en beenruimte genoeg. Opvallend is de ruimte achterin, iets dat we veel zien bij Chinese auto’s. Daarbij is de Seres 3 ook nog eens voorzien met een grote kofferruimte van 526 liter.

Voor zo’n grote auto als de Seres 3 valt de prijs van 37.995 euro enorm mee. Dat is veel auto voor relatief weinig geld! De Seres 3 is een soort ‘take it or leave it’-deal. Er is namelijk maar één uitvoering en er zijn geen opties die je kunt bijbestellen. Dit maakt het erg overzichtelijk, net zoals het ontbreken van verborgen kosten. Daar kunnen andere merken nog iets van leren.

Die ene uitvoering die je kunt krijgen, is trouwens wel zeer luxe uitgerust. Zo is een enorm glazen panoramadak standaard, net zoals volledig leren bekleding. De afwerking van het dashboard en de deuren is ook van een hoger niveau dan je zou verwachten. Er zijn fijne materialen gebruikt en de afwerking is netjes. Alleen bovenop het dashboard vind je nog hard plastic.

Ventilatie
Achterbank Seres 3

Zwakke punten

Uiteraard zie je soms de lage prijs doorschijnen bij de Seres 3. Zo start de software op het 10,25 inch touchscreen tergend langzaam op. Meestal ben je al lang en breed onderweg voordat het scherm ook gaat meedoen. De navigatie in de Seres 3 (van Turbodog) is duidelijk leesbaar maar hij stuurde ons tijdens onze rijtest wel via een klein veerpond terwijl er een keurige N-weg dezelfde kant op ging. Ook geeft deze navigatie geen verwachte eindtijd aan en dat is gewoon onhandig.

Het grootste probleem hadden we echter met de regeneratie. In de eco-stand is deze maximaal, wat inhoudt dat de auto sterk afremt als je je voet van het stroompedaal haalt. Er is echter geen ‘dead zone’ tussen acceleratie en regenereren. Je gaat dus van versnellen naar sterk afremmen en terug, wat bij het aanrijden op een kruising of drempel tot horten en stoten leidt. Gelukkig is dit in de sportstand niet meer, maar deze stand is weer nadelig voor je bereik.

Achterlicht
Interieur Seres 3

Uitrusting

De Seres 3 biedt veel ruimte voor een goede prijs, maar je hebt dan ook niet de beschikking over de laatste veiligheidssystemen. Zo moet de Seres 3 het alleen met cruise control doen, niet adaptive. De rijbaanassistent waarschuwt alleen als je de lijnen grof overgaat – meestal. Wel beschik je over een fijne 360-graden camera.

Er zitten ook wat eigenaardigheden in de Seres 3. Zo gaat de radio uit als je achteruit rijdt. Je kunt je telefoon draadloos opladen, maar het vakje is zo ondiep dat je telefoon bij elke bocht op de grond valt. Wel handig is de ingebouwde dashcam. Hiermee kun je je rit opnemen en later afspelen.

Seres 3 met molen
Rijtest Seres 3

Conclusie rijtest Seres 3

De Seres 3 biedt veel auto voor je geld. Voor de hoeveelheid ruimte in het interieur betaal je bij de concurrentie een veelvoud. Toch is de Seres 3 geen basic auto. Met een nette afwerking en goed materiaalgebruik voelt de Seres 3 luxer dan je zou verwachten. Hij rijdt ook prima en heeft een prima bereik. De Seres 3 is geen opvallende hoogvlieger, maar dat maakt hem zeker niet slecht.

Het uiterlijk is hetzelfde verhaal. De Seres 3 ziet er weinig spannend uit. Maar deze volledig elektrische SUV koop je voor de prijs van een middenklasser. Je kunt je echter wel afvragen of de eerste auto van een nieuw merk op de Nederlandse markt niet meer een klapper had moeten zijn. De Seres 3 is stilletjes gearriveerd en valt niet echt op. Misschien blijft de Seres 3 hierdoor een grote onbekende – en dat is dan ook weer jammer.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *