smart #1 driekwart

Wat zou jij doen als je een tweede kans zou krijgen op het leven? Zou je alles omgooien, of blijf je juist bij hetgeen wat je bekend is? Waarschijnlijk is het een combinatie van beide en dat is precies wat het nieuwe smart – nu zonder hoofdletter – heeft gedaan. Het neemt de kernwaarde van vroeger met zich mee, maar implementeert het met de technologie van nu. Een nieuw begin voor het merk dat nooit echt groot is geworden door klein te blijven. Dames en heren wij introduceren aan u, de smart #1.

Sterke puntenZwakke punten
+ Veel ruimte binnenin– Multimediasysteem te druk
+ Leuke details– Voorste stoelen te krap
+ Opvallende styling– Te kleine frunk

Wat is de smart #1?

Smart – toen nog met hoofdletter – zal voor de meeste bekend zijn van “dat kleine autootje”. Een vooruitstrevend idee dat aan het einde van de 20e eeuw is geïntroduceerd door Mercedes en Swatch, als de stadsauto voor de toekomst. Helaas pakte deze strategie niet zo goed uit als gehoopt en dus was het tijd voor een besluit. Stoppen of doorgaan? Gelukkig voor ons is er gekozen voor het laatste. Dankzij een samenwerking tussen Mercedes en Geely, staan wij nu voor de smart #1.

De EV-SUV zal waarschijnlijk niet in eerste instantie je aandacht grijpen als een smart. Het ontwerp is een combinatie van een alternatieve Mini Countryman met vleugjes Opel Adam en Mercedes. Kijk echter wat verder en je zult aspecten herkennen van het Smart van het verleden. Zo staan de wielen op de uiterste hoeken voor een maximale binnenruimte, is de sleutel wederom rond van vorm en is er zelfs nog een knipoog naar de tridion-veiligheidskooi terug te vinden in de kleurstelling.

smart #1 van bovenaf

Ons testmodel is uitgevoerd als de wat vreemd genoemde Pro+ versie met een prijs van €41.395. Vreemd omdat het namelijk het basismodel is. Alles wat er op ons pre-productiemodel zit, is standaard op de #1. Dat betekent altijd een glazen panoramadak, Adaptive cruise control en een 12,8 inch multimediascherm. De aandrijving vindt plaats op de achterwielen en de elektromotor is goed voor 272 pk. 0-100 km/u is hierdoor bereikt in 6,7 seconden. Het 66 kWh accupakket is goed voor een WLTP bereik van 400 kilometer met een maximale DC-laadsnelheid van 150 kW.

Hoe rijdt het?

Voordat we de eerste meters gaan maken, is het belangrijk om te weten dat de #1 ook gedeeld kan worden met andere mensen. Door een digitale sleutel uit te lenen via de app, kan je vrienden voor een bepaalde of onbepaalde tijd toegang geven tot de auto. Deze digitale sleutel herkent ook wie er in de auto zit en stelt alle voorkeuren in zodra je op het rempedaal drukt. De stoel schuift naar voren, de spiegels stellen zich af, je favoriete radiozender gaat aan, kortom, klaar om te vertrekken.

smart #1 pro+

Dit is even wennen, want er is geen traditionele sleutelgat of startknop om in te drukken. Druk het rempedaal in, selecteer drive op de hendel achter het stuur en gaan. De smart #1 laat vanaf het begin af aan al weten dat traditionele gedachten geen plaats hebben hier.

interieur smart #1

Het dashboard bestaat uit een grote ellips van metaalkleur, dat alleen wordt onderbroken door een klein digitaal instrumentencluster en het 12,8 inch multimediascherm. Deze ellips vorm komt overigens overal terug in de auto. De bediening is door de minimalistische gedachtegang ook even wennen. Zo zit het knipperlicht, groot licht en de ruitenwisser bediening voor en achter, allemaal op de linkerhendel.

Op de weg valt het op dat er een mooie balans is gevonden tussen comfort en sportiviteit. De drie verschillende rijstanden brengen hier voor de verandering, ook ècht eens verandering in! Comfort mode is de stand waarin je het meest van de tijd zal rijden. Het stuurgevoel is licht maar wel met genoeg gevoel en de acceleratie van de auto is goed te doseren. In Eco stand is het stroompedaal een stuk langer en blijft hetzelfde stuurgevoel aanwezig. Op de sportstand merk je echter het grootste verschil. Niet alleen reageert de auto sneller op input, de acceleratie is daadwerkelijk ook sneller dan in comfort mode.

Het sturen gaat zwaarder en er komt meer gevoel door het stuur in de bochten. In het multimediascherm kan er gekozen worden voor zwak of sterke regeneratief remmen, of one-pedal driving met E-Pedal. Het one-pedal driving was wat ons betreft net te aggressief afgesteld tijdens het afremmen. Echter zorgt het er wel voor dat de auto vanzelf stilstaat bij een stoplicht. Gelukkig was er een mooie oplossing gevonden door de regeneratie op sterk te zetten en de automatische handrem in te schakelen.

Genoeg keuze dus om jouw ideale rijstijl te ondersteunen. Een gemiddeld verbruik van 21.6 kWh/100 km, betekent dat het bereik bij vijf graden Celsius ongeveer 300 kilometer is.

Sterke punten

oplaadstekker smart #1

Er is veel aandacht gestopt in het creëren van de #1 en dit is nog het beste te zien als we op detailsniveau kijken. Zo zijn zowel de sleutel, als de deurgrepen, als de laadkabel allemaal in dezelfde kleur als het voertuig. In het interieur zijn de gordels niet zwart, maar grijs om beter te passen bij het de kleur van de stoelen. Het dashboardkastje bevat een haakje dat uitgeklapt kan worden om tassen tot 2 kg op te hangen en er is een speciaal vakje voor een laadpas. Er zijn diverse #1 conceptschetsen te vinden in de raamstijlen en vergeet niet de leuke Avatar vos in het multimediascherm, de lijst gaat maar door.

Ondanks dat de smart #1 maar 4.27 meter meet, voelt het interieurruimte een stuk groter aan. Bij het instappen schuift de voorste stoel helemaal naar achteren voor een makkelijke instap. Zelfs in deze stand kon ik nog goed achterin zitten. Mijn 1.95m had geen enkel moment een probleem om ruimte te vinden zowel voor- als achterin, een echt ruimtewonder dus.

smart #1

Dit komt mede omdat de achterste bank 13 centimeter naar voren of achteren geschoven kan worden. Een keuze tussen de maximale bagageruimte van 411 liter of meer beenruimte is het gevolg.

Zwakke punten

verschuifbare achterste rij smart

De veelzijdigheid van de verschuifbare achterbank is prettig, maar wanneer de achterste rij naar voren is geschoven, ontstaat er een gat tussen de laadvloer en de bank. Dit kan onhandig zijn als er spullen los achterin liggen en tussen de laadvloer en achterste rij vallen. Daarnaast is de stoelzitting van de bestuurdersstoel wat minder berekend op grotere mensen, de wangen van de zitting staan net iets te dicht bij elkaar wat irritatie kan veroorzaken bij langere ritten. Bijzonder, gezien de hoeveelheid beenruimte juist zo goed is.

Het multimediasysteem is vrolijk ingericht maar is niet altijd even gebruiksvriendelijk terwijl je aan het rijden bent. Zo zitten sommige functies net iets te ver in het multimediasysteem om makkelijk te bedienen. Omdat het een pre-productiemodel betreft, is er softwarematig nog het nodige dat niet naar behoren functioneerde, maar dit zijn punten die bij het productiemodel hopelijk niet van toepassing zijn. Een paar verbeterpunten die wij willen suggereren zijn een stevigere sluiting op de middenconsole en een knipperlicht dat meer volume produceert. Daarnaast is de frunk te klein om je laadkabel in op te bergen.

frunk smart #1

Uitrusting

Dat onze testauto een basismodel betreft is bijzonder te noemen, want er was geen moment het gevoel dat er iets ontbrak. De mogelijkheid om de sleutel digitaal op je telefoon mee te nemen is handig. Vooral omdat de sleutel door de vrolijke ronde vorm, toch wat lastig is om mee te nemen. Een 12.8 inch multimediascherm met vrolijke vos avatar, fleurt de boel digitaal nog meer op.

Het glazen panoramadak is bijna over de gehele lengte van het dak uitgevoerd waardoor er veel licht in het interieur is. In de avond is er keuze aan diverse soorten sfeerverlichting met alsmaar hipper klinkende namen als Cuba Fresh, Midnight Rythm en Cosmic Harmony. Tijdens het laden kunnen de voorste stoelen volledig plat en kan je vanuit de auto naar de sterren staren. Dit kan al genietend van een koud drankje, want de middenconsole is tevens een koeling. Een draadloos oplaadplek voor de telefoon ontbreekt net zoals een head-up display, maar deze zijn bij de Premium versie wel weer aanwezig.

smart #1 van bovenaf

Ondanks het ongemak van het gat tussen de achterste rij en de laadruimte, is er wel voldoende ruimte om spullen mee te nemen. Er is tevens een dubbele laadruimte aanwezig die makkelijk is open te klappen, ideaal om de laadkabels in op te bergen.

Conclusie smart #1

Het is makkelijk om een conclusie te trekken dat de smart #1 geen echte smart is vanwege het formaat. Ditzelfde argument kon enkele jaren geleden ook gemaakt worden voor Mini. Tijden en daarmee ook wensen veranderen echter en daarmee is de stap naar een elektrische SUV anno 2023 niet meer dan logisch. Toch heeft het nieuwe smart goed gekeken naar wat de vorige generatie producten zo uniek maakte. Dat was niet alleen het formaat, maar vooral wat er met het formaat gedaan werd.

De smart rijder van het verleden herkend al snel diverse kenmerken van het merk, die op een natuurlijke manier zijn verwerkt in de #1. Denk aan het ruime interieur, de driespaaks velgen, de nagebootste vorm van de Tridion, maar vooral het speelse gevoel. Er is meer luxe toegevoegd in vergelijking met de vorige producten, maar heb geen moment twijfel dat de smart #1 oprecht een smart genoemd mag worden.

Als je eenmaal over de potentiële identiteitscrisis heen bent, valt het op dat de smart #1 een auto is dat alle moderne elementen van het leven goed weet te combineren voor een relatief lage prijs. Voor € 41.395,- is de concurrentie zoals de peugeot e-2008 en Hyundai Kona net wat minder premium uitgevoerd dan de #1. De digitale sleutel en het minimale interieur toont een richting dat Tesla al eerder heeft bewandeld met succes.

Wil je echt het maximale uit de #1 halen, dan stellen wij voor om toch eventjes door te sparen. Voor €48.895,- is de smart #1 BRABUS namelijk beschikbaar. Deze heeft twee elektromotoren en een 0-100 km/u tijd van 3,9 seconden. Dan is de gedachtegang dat smart alleen maar kleine auto’s moet maken zo weer kwijt.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *