Sterktes | Zwaktes |
+ Uitgesproken ontwerp | – Multimediasysteem verouderd |
+ Zeer krappe draaicirkel | – Geen elektrische ramen achter |
+ Prettig interieur | – Bagageruimte |
Soms zijn er van die auto’s waarvan mensen simpelweg vergeten dat ze bestaan. Het model wordt overstemd door een ander exemplaar, of er is te weinig naamsbekendheid. In het geval van de Smart EQ ForFour geldt dit wellicht allebei. Wij gingen op pad met de ForFour om de elektrische hatchback eens grondig te gaan testen en de volgende vraag te beantwoorden. Is de Smart EQ ForFour een gevalletje onbekend maakt onbemind, of ligt het probleem nog dieper?
Wat is de Smart EQ ForFour?
Een vraag die menig persoon heeft gesteld bij het horen van het bestaan van ‘die andere Smart’. De Smart EQ ForFour is een elektrische 5 deurs hatchback dat zijn genen deelt met de Renault Twingo. Het model is in samenwerking met Renault ontwikkeld als de stadsauto voor de toekomst. Maar waar Renault de Twingo pas sinds kort aanbiedt als elektrische auto, deed Smart dit al in 2017. Smart is hierdoor het eerste merk dat volledig is overgestapt van de ICE (Internal Combustion Engine) naar een elektrische aandrijving. Ondanks deze vooruitstrevende gedachten heeft dit er ook voor gezorgd dat de vanafprijzen behoorlijk verschillen.
Met een vanafprijs van €23.995,- is de ForFour bijna €10.000,- duurder dan de benzine aangedreven Twingo. Echter komt de Smart standaard met cruise control, climate control en uiteraard een automaat. Ons testmodel is de Comfort Plus editie met het optionele winterpakket, Brabus pakket en JBL soundsystem voor een totaalprijs van €30.602,-
Hoe rijdt het?
De EQ ForFour is als ontwikkeld om als stadsauto goed zijn werk te kunnen doen. Dat is dan ook gelijk te merken als de eerste meters zijn gereden. De acceleratie is vlot zoals van een elektrische auto te verwachten valt, maar ook goed doseerbaar. Met een 0-60 km/h tijd van 5,2 seconden is het sprintje naar de volgende stoplicht zo voorbij. De achterwielaangedreven Smart kan zijn kracht goed kwijt op de weg. Het enige moment dat wij de Smart betrapten op het gebruik van zijn ESP, is bij een combinatie van gladde omstandigheden en lomp gebruik van het gaspedaal. Ook dan is het chassis goed afgesteld om de zijwaartse beweging op te vangen.
Een ander voordeel van de achterwielaandrijving is de zeer kleine draaicirkel van 9,1 meter. Dit blijkt wel vaker een voordeel van achterwielaangedreven EV’s zoals bijvoorbeeld de Honda E of Volkswagen ID3. Dat deze korte draaicirkel je zal helpen bij het omkeren naar de eersten de besten laadpaal is helaas ook de realiteit. Het opgegeven WLTP bereik van 135 kilometer is op zichzelf al erg laag. Maar als dit gecombineerd wordt met winterse temperaturen, dan blijft er niet heel veel van over. Wij kwamen op een bereik tussen de 100 en 110 kilometer op één lading. Een wallbox erbij nemen is dus geen slechte investering.
Sterke punten
Om de sterke punten van de Smart EQ Forfour tot je op te nemen is het belangrijk om bepaalde gedachten te laten varen. Bereik is niet alles, net zoals bagageruimte. Een smartphone laad je toch ook iedere dag even op? En spullen meenemen is alleen maar vervelend. Passagiers daarentegen hebben niks te klagen, als het Winterpakket tenminste is aangekruist. Want voor slechts €418,- wordt de EQ Forfour voorzien van een verwarmd stuur, en verwarmde stoelen voor en achter. Een goede deal dus, en ook nog eens handig voor het accupakket. Want als je gebruik maakt van de stoelverwarming in plaats van de kachel, dan scheelt dat zo 2 tot 3 KW aan verbruik. In de winter is het tevens mogelijk om de EQ ForFour voor te verwarmen, mits de auto wordt opgeladen.
Op het gebied van styling valt er ook een hoop positiefs te zeggen. Het interieur is een speelse combinatie van simpele ronde knoppen en slimme oplossingen. Zo heeft de climate control een schuifknop met een vergrootglas erin. Ook het klokje op het dashboard is leuk bedacht en tegelijk zeer praktisch. Hierop is namelijk in één oogopslag te zien hoeveel accucapaciteit er nog over is, en hoeveel energie er verbruikt of teruggewonnen wordt. Door hier goed op te letten kan er door tijdige te remmen een hoop energie geregenereerd worden.
Ook de kwaliteit van het interieur valt in een positieve manier op. De stoelen zijn dun maar goed afgewerkt en vormen goed om je lichaam heen. Het stuur is stevig, maar niet te groot. Ook de knoppen op het stuur zijn simpel te bedienen en goed herkenbaar. De cruise control knoppen hadden wellicht iets hoger gemogen, maar dat wordt nooit echt vervelend. Net zoals de hoeveelheid licht dat naar binnen komt door het dubbele panoramadak, heerlijk.
Zwakke punten
Weet je nog dat wij het net erover hadden dat de passagiers niks te klagen hebben? Ja! Mooi, dan heb je goed opgelet, pak maar een koekje. Breek dat koekje nu maar door midden want onze uitspraak klopt maar voor de helft. De achterpassagiers hebben dan wel stoelverwarming, maar hoofdruimte staat niet op de optielijst. Het dak loopt te stijl naar beneden om iemand boven de 1.85 m goed te laten zitten, tenzij deze persoon zijn of haar hoofd exact weet te balanceren onder het panoramadak. Ook de achterruiten gaan niet geheel open. In plaats daarvan is er een retro oplossing gevonden in de vorm van een klapraam; Nineties here we come!
Voor een 5 deurs hatchback is de EQ ForFour eigenlijk niet praktisch genoeg. Het ontwerp mag dan opvallend zijn en leuk aan te kleden met diverse opties, maar laadruimte is toch ook wat waard. Voor de boodschappen is het genoeg maar om met het gezin op vakantie te gaan, niet echt. Niet dat je heel snel zal arriveren op je bestemming want het accupakket van 17,6 kWh is immers ook niet erg groot.
Een andere ergernis die wij zijn tegengekomen is het verouderde multimediasysteem. Het werkt, alleen in vergelijking met de concurrentie is het inmiddels niet groot en snel genoeg. Dat laatste geldt tevens ook voor de achteruitrijcamera. Een handige functie, maar het beeld komt net een seconde te laat op het scherm. Dat klinkt misschien wat pietluttig, maar inparkeren is wat dat betreft net zoals met de hand schrijven. Je doet het je hele leven op een bepaalde manier, maar als één van je vingers opeens een seconden te laat is met bewegen, dan gaat dat snel irriteren.
Uitrusting
Op het gebied van uitrusting valt er weinig te klagen over de Comfort Plus editie. Lederen bekleding en vloermatten zijn standaard en vanaf daar kan je eigenlijk alle kanten op. Wil je de body in de kleuren rood en zwart, prima. Wil je de kleuren eigenlijk zwart met rood? Ook geen enkel probleem! Zowel de body als de Tridion zijn namelijk in diverse kleuren verkrijgbaar. Ons testmodel is ook nog eens uitgevoerd met het Brabus Edition one pakket. Wat betekent dat de compleet witte Smart alsnog in een Two-tone kleur is geleverd. De zwart velg met rode accenten zijn precies opvallend genoeg om niet over de top te zijn. Op het gebied van geluid is er de mogelijkheid om een JBL soundsystem aan te vinken. Dit geeft de muziek een dieper basgeluid, maar gaat wel ten kosten van de bagageruimte achterin voor de subwoofer.
Zoals iedere elektrische auto is de EQ Forfour ook voorzien van een laadkabel pakket. Bestaande uit een 22 Kw AC type 2 laadkabel. Dat klinkt misschien niet erg snel, maar dat komt omdat er geen DC laadmogelijkheid is. In plaats daarvan maakt Smart gebruik van een 22kW systeem dat het accupakket van 10 tot 80 % in 40 minuten weet op te laden. Cruise control is ook één van de standaard opties. Dit wordt bediend met twee schakelknoppen op het stuur. Aan de rechterkant kan de gewenste snelheid gekozen worden, en aan de linkerkant de mogelijkheid om deze snelheid als limiet of als cruise snelheid aan te houden. De cruise control is nog niet van het niveau adaptief. Echter zal de Smart buiten de cruise control om wel afremmen voor ander verkeer.
Conclusie rijtest Smart EQ Forfour
Het totaalpakket dat Smart aanbiedt met de EQ Forfour is een bijzonder verhaal. De volledig elektrische vijfzitter is gemakkelijk te bedienen en voelt niet overgecompliceerd zoals sommige Volt vretende rivalen dat kunnen zijn. Daar staat wel tegenover dat met een bereik van 135 kilometer de Range anxiety snel zal toeslaan. Het model is tegelijkertijd precies goed, en precies verkeerd voor mensen die hun eerste elektrische auto willen aanschaffen. Het interieur is van goede kwaliteit en legt de focus hevig op de bijzondere styling. Ook het Brabus pakket geeft de EQ ForFour een look die het boven andere modellen zet. Maar daar staat tegenover dat het gebrek aan hoofdruimte achterin en kofferruimte verder achterin, een struikelblok is.
Het concept leent zich beter voor de nog kleinere Smart EQ Fortwo, die hetzelfde bereik heeft en een snellere acceleratie. Dit model lijkt beter gebruik te maken van de limitaties dat het accupakket met zich meebrengt. Je weet dat de auto een klein bereik heeft, maar daarom is het ook een stadsauto. De EQ Forfour bevindt zich in een te groot speelveld om hiermee weg te kunnen komen. Als voertuig is de Smart EQ Forfour dus niet perfect, het ontwerp is sterk maar het accupakket is helaas niet sterk genoeg.