De naam Tivoli is door Ssangyong niet zomaar gekozen: achterstevoren spelt het namelijk “I LOV IT”. Voor onze rijtest reden wij een weekje met de Ssangyong Tivoli om te kijken of wij ook van deze uitzonderlijke Koreaan konden houden.
Sterktes | Zwaktes |
+ Ruimte | – Versnellingsbak |
+ Nieuwe techniek | – Oude techniek |
+ Zitpositie | – Verbruik |
Wat is de Ssangyong Tivoli?
Het merk is bij veel mensen onbekend, maar Ssangyong is al lang in Nederland aanwezig. Stoere terreinwagens met een bijzonder uiterlijk en techniek van Mercedes-Benz vonden in de jaren ‘90 gretig aftrek. De partnerschap met de Duitsers is er niet meer, maar de opvallende styling van Ssangyong is gebleven. Zo ook bij de Ssangyong Tivoli, het kleinste model dat het merk aanbiedt. Met name de wielkasten en achterkant zijn eigenzinnig vormgegeven, al valt de Ssangyong niet heel erg op tussen alle andere crossovers en SUV’s. Hij is anders, maar niet té anders.
Mede door onze belastingregels zien we niet veel Ssangyongs in Nederland. De Zuid-Koreaanse autobouwer is nergens een echt grote speler. Tot verdriet van het Indiase moederbedrijf Mahindra vertaalt de eigenzinnigheid van Ssangyong zich ook in tegenvallende verkoopcijfers, waardoor de toekomst ongewis is.
In Nederland maken de grote, stoere auto’s van Ssangyong hem een gewillige prooi voor de belastingdienst. Een overdaad aan BPM prijst Ssangyong uit de markt. Om de Ssangyong Tivoli toch interessant te maken voor Nederlandse kopers, is deze nu uitgerust met een meer BPM-vriendelijke driecilinder turbomotor met 1,2 liter inhoud. Deze is gekoppeld een handmatige versnellingsbak met zes versnellingen en voorwielaandrijving.
Hoe rijdt hij?
De Ssangyong Tivoli is een forse auto om te zien, en daarom lijkt een vermogen van 128 pk uit de driecilinder wat weinig. Toch kan deze kleine motor opvallend goed overweg met de 1369 kilo wegende auto. Sterker nog, hij voelt dermate vlot dat je zou zweren dat je meer paardenkrachten tot je beschikking hebt. De motor loopt daarbij lekker soepel en houdt zich opvallend stil. Je hoort hem nauwelijks in het interieur, wat de rit erg comfortabel maakt.
Om de motor levendig te houden, moet je wel boven de 2000 toeren blijven. Dit is echter niet zo gunstig voor het verbruik. Houd je hem onder de 2000 toeren, dan is de motor erg rustig. Op die manier haalden we een verbruik van 1 op 15 op een rustige snelwegrit. In de stad gaan de verbruikscijfers snel richting 1 op 12 of daar onder. Ondanks de downsizing is de Ssangyong Tivoli dus nog niet helemaal bij de tijd.
Zoals je van het merk verwacht, voelt de Ssangyong Tivoli stoer en solide aan. Het sturen voelt erg direct en de Tivoli laat zich dan ook goed de bocht in sturen, al hangt hij wel een klein beetje over. Hij is prettig geveerd en het onderstel voelt alsof hij alles aankan. Jammer dat er in Nederland geen versie is met vierwielaandrijving, dan zou hij helemaal niet te stoppen zijn.
Sterke punten
Met zijn lengte van 4,22 meter is de Ssangyong Tivoli vergelijkbaar in afmetingen met een Mazda CX-3 of een Volkswagen T-Roc. De Ssangyong Tivoli is echter iets hoger. Hierdoor oogt hij van buiten niet alleen groter, maar je merkt het ook in de zitpositie. Je zit rechtop achter het stuur, waardoor de auto veel groter lijkt dan hij eigenlijk is. De Ssangyong Tivoli voelt veel meer als een terreinwagen dan als SUV.
Dit gevoel geldt niet alleen voor de bestuurder, maar ook voor de passagiers. Het interieur van de Ssangyong Tivoli biedt meer ruimte dan de afmetingen doen vermoeden. Voorin heb je totaal niets te klagen, maar ook achterin is er plaats genoeg. Hoofdruimte is er voldoende en door de hoeveelheid beenruimte achterin lijkt het alsof je met een veel grotere auto van doen hebt. Hier zit iedereen comfortabel. Op het gebied van kwaliteit en rijbeleving doet Ssangyong zeker niet onder voor de bekendere automerken.
Zwakke punten
Helaas gaat de hoeveelheid ruimte voor de passagiers wel ten koste van de kofferruimte. Met 395 liter valt deze een beetje tegen. Twee losse afdekplanken zorgen ervoor dat de kofferruimte flexibel te gebruiken is. De achterbank kan in twee delen neergeklapt worden, waardoor veel meer ruimte tot je beschikking komt. Je moet dus kiezen: veel passagiers of veel bagage.
De driecilinder turbomotor mag dan een fijne motor zijn, voor een stoere auto als de Ssangyong Tivoli is het natuurlijk een lichtgewicht. Je merkt hier dat Ssangyong achterloopt op de concurrentie. De motoren zijn gewoon niet milieuvriendelijk genoeg om volledig mee te kunnen spelen als wereldwijde autobouwer. Je voelt aan alles dat de Ssangyong Tivoli veel meer tot zijn recht zou komen met een sterkere motor en vierwielaandrijving.
Ook bij een ander belangrijk onderdeel van de Ssangyong Tivoli mis je de verfijning: de versnellingsbak. Het schakelen door de zes versnellingen gaat net te zwaar. De pook glijdt niet lekker de versnelling in, waardoor je regelmatig twijfelt of je nu de goede versnelling hebt gekozen. De versnellingsbak voelt alsof je een grote terreinwagen rijdt, maar met de Nederlandse specificaties is het dat niet. Voor wat de Ssangyong in Nederland wil zijn, is de versnellingsbak niet soepel genoeg.
Uitrusting
Ontsnap aan het alledaagse, stelt Ssangyong. Ze zien zichzelf duidelijk als anders dan anderen. Dit eigenwijze karakter siert het merk. Tegelijkertijd merk je dat Ssangyong de concurrentie moet volgen om te kunnen overleven. Deze tegenstrijdigheid merk je in de auto zelf: soms geheel bij de tijd, maar soms heel eigenzinnig of zelfs ouderwets.
Zo is het 9,2-inch touchscreen op het dashboard één van de betere schermen die we hebben gezien. Het is kraakhelder en reageert supersnel op elke aanraking. De kwaliteit van de navigatie is op een niveau waar andere merken nog wat van kunnen leren. Vreemd genoeg zijn de functies van dit scherm beperkt: navigatie, telefoonbediening en Android Auto/Apple Carplay. Het bedienen van alle instellingen gaat via een klein schermpje tussen de analoge tellers achter het stuur.
Dit zwart-witte LCD-schermpje toont alle informatie duidelijk maar is vrij hilarisch in zijn eenvoud. Zo toont de rijbaanassistent een gepixelde auto die over de lijntjes gaat alsof je het Atari-spel Pole Position uit 1982 zit te spelen. Tegelijkertijd is diezelfde rijbaanassistent één van de fijnste die we recent hebben getest. Waar we bij andere testauto’s regelmatig de rijbaanassistent uitzetten omdat hij zich teveel bemoeit met het rijden, was dit bij de Ssangyong Tivoli niet het geval.
Het zijn de tegenstellingen die de Ssangyong Tivoli eigenaardig maar ook wel charmant maken. De stoelen zijn verwarmbaar, maar je start de auto met een ouderwetse sleutel. Je kunt wel instellen welke kleur de tellers zijn en welk welkommuziekje speelt bij instappen, maar je kunt geen temperatuur instellen voor climate control. Gelukkig werkt de importeur momenteel aan een speciale uitvoering die de auto meer naar 2021 brengt, zoals keyless entry en een digitaal instrumentencluster.
Ondanks dat de Ssangyong Tivoli soms wat ouderwets aanvoelt, is de nieuwe techniek van hoog niveau. Cruise control, noodremassistent, parkeersensoren, achteruitrijcamera, verkeersbordherkenning: het doet allemaal niet onder voor de gevestigde merken. Ook met de gebruikte materialen en de afwerking van het interieur kan Ssangyong zich meten met de concurrentie: hierbij scoren de Koreanen beter dan de Chinezen.
Conclusie rijtest Ssangyong Tivoli
De Nederlandse BPM-regels zorgen er duidelijk voor dat de Ssangyong Tivoli niet zijn volledige potentie kan laten zien. De kleine motor doet zijn best, maar de Tivoli wil eigenlijk een stoere terreinwagen zijn. Is hij daarom niet geschikt voor Nederland? Wie wat lompheid kan accepteren in ruil voor eigenzinnigheid, vindt in de Ssangyong Tivoli een stoere SUV met een zee van ruimte.
Tijdens onze rijtest ervoeren wij de Ssangyong Tivoli als een sympathieke reisgenoot. We kijken dan ook reikhalzend uit naar de volledig elektrische modellen die Ssangyong heeft aangekondigd. Hierbij kan Ssangyong zijn achterstand op het gebied van motorisering weer goed te maken. Zonder beperkingen van de belastingdienst kan Ssangyong dan weer een rol van betekenis gaan spelen in Nederland.
Wij reden tijdens onze rijtest de Ssangyong Tivoli in Quartz 2WD-uitvoering, modeljaar 2020. Dit is de meest luxe variant die de Nederlandse importeur momenteel aanbiedt, met de 1.2 T-GDI benzinemotor. Deze uitvoering kost 28.250 Euro. De basisuitvoering van de Ssangyong Tivoli kost 22.750 Euro.