De Subaru Solterra is de eerste EV van Subaru. Ze brachten ons eerder spetterende iconen zoals de Impreza, Legacy en Forester, maar het loopt een beetje spaak met Subaru in Nederland. Maar, de toekomst van Subaru zou wel eens gered kunnen zijn met de komst van de Solterra.

SterktesZwaktes
+ Ruimte – Hinderlijke bestuurdersmonitor
+ Interieur– Radiolijst hardnekkig
+ Range– Kwaliteit achteruitrijcamera (bij sommige uitvoeringen)

Wat is de Subaru Solterra?

Zoals we net kort benoemde, is de Subaru Solterra de eerste elektrische auto van Subaru. Het is een auto die samen met Toyota is ontwikkeld. Niet geheel verrassend is de eerste EV van Subaru een ruimte SUV. Dit is natuurlijk een bekend recept voor Toyota. Ook Subaru is niet vies van dit concept, kijk maar naar de Forester. Qua formaat komt hij in de buurt van de Forester, hij is alleen iets lager. Niet alleen qua rijhoogte overigens, het is gewoon een lagere auto.

Het ontwerp is gewaagd en nieuw, maar toch lijkt het bijzonder goed op een Subaru. Dat is knap want de bZ4X is namelijk bijna gelijk. Ze hebben het voor elkaar gekregen om met lichten en bumpers een échte Subaru te maken. Naast de buitenkant is ook de binnenkant fantastisch ontworpen. Het is zeer uniek en echt cool, wij weten alleen niet of het echt Subaru is.

Ons testmodel is de Subaru Solterra basisuitvoering. Maar, alle Solterra’s zijn AWD, in tegenstelling tot de Toyota’s die ook als voorwielaandrijvers verkrijgbaar zijn. Alle Solterra’s hebben dan ook de sterkere motor van 160kW of 218pk. Het accupakket heeft een capaciteit van 71kWh. Dit zorgt voor een range van ongeveer 350 a 400km in het echte leven. De auto gaat goed om met zijn energie en dat is altijd fijn voor een EV.

Hoe rijdt hij?

De Subaru Solterra rijdt verre van ingewikkeld. De auto heeft helemaal geen enkel ding wat wij niet begrepen of wat op een gekke plek zat. Nou… Op één ding na. De bestuurdersmonitor heeft een moeilijke plek in een menuutje die je niet kan bereiken tijdens het rijden. Als je gelukkig op je bestemming wil aankomen, moet je die echt de mond snoeren. Het interieur is heel cool maar ook erg overzichtelijk. De tellerbak zit vrij ver weg, maar dit went snel. Ook de draaiknop als versnellingspook went snel en werkt goed.

Wij hebben grotendeels in de B-stand gereden, dan is de gasrespons wat minder maar laadt hij meer op tijdens het rijden. Dit is gunstig voor het verbruik, de auto laadt dan namelijk een klein beetje op door middel van recuperatief remmen. Het remmen gaat licht en het sturen gemakkelijk. Er is voldoende zicht naar buiten en omdat de auto vrij recht naar beneden gaat aan de zijkant weet je altijd precies waar je bent. Wij hadden de kleine velgjes, die zijn misschien niet de mooiste, maar wel heerlijk comfortabel. Optrekken in de Subaru Solterra gaat vlot maar niet super snel, in ongeveer 6,9 seconden zit je op de 100.

Sterke punten

Een verbazingwekkend punt in de Subaru Solterra is het ruimte interieur. Het is een best grote wagen, dat is natuurlijk voor kofferbakruimte erg gunstig. Maar, ook de ruimte in de cockpit is erg bovengemiddeld. Omdat er geen dashboardkastje is, heb je als passagier de mogelijkheid om verder naar voor te zitten. Hierdoor hebben de mensen achterin ook meer ruimte. Over dat dashboardkastje hoef je je overigens geen zorgen te maken. Er is een ruime middenconsole waar je alles in kwijt kan. Hij heeft zelfs twee verdiepingen.

Het interieur van de Subaru Solterra is erg futuristisch. Het gaat niet om de luxe bij Subaru, maar om de praktische kant van het verhaal. Het stuur lijkt recht uit een jaren ’90 conceptauto te komen en het dashboard lijkt op dat van een ruimteschip. Al zien we hier wel meer de Toyota invloeden in het interieur dan de Subaru stijl. Dat is jammer.

De range van de Subaru Solterra is zeer adequaat. Laten we eerlijk zijn, het is niet een super groot getal. Tussen de 350 en 400 kilometer is niet per se spectaculair. Maar, voor dit type auto is het zeker niet gek. Vooral niet aangezien je vaker richting die 400km gaat en soms zelfs daar voorbij. Er is genoeg range in de Subaru Solterra voor avontuur.

Zwakke punten

Een punt wat we heel erg merkte tijdens het rijden van de Subaru Solterra is de irritante bestuurdersmonitor. Deze zat ook op de Toyota-versie, maar die hadden wij toen bi voorbaat uitgeschakeld. Nu waren we dat vergeten, dat ding is irritaaaaant. Piepen bij elke seconde dat je wegkijkt van de weg en zelfs als je hand eventjes voor die sensor zit. Uitzetten die handel, zo snel mogelijk.

Daarnaast is hebben we de volgende twee kleine punten waar wij grappig genoeg ook een verklaring bij hebben. De eerste is de kwaliteit van de achteruitijcamera. Deze is namelijk bij sommige uitvoering verschrikkelijk. Disclaimer: dit hadden wij niet in onze testauto, maar in de bZ4X was dit wel het geval. Let hier dus op! Niet alleen is het beeld onhelder en heel vreemd gecropped, ook de digitale icoontjes van de knoppen zijn super korrelig. Het gekke is dat dit bij de Premium versie niet het geval is, terwijl de camera’s hetzelfde zijn. Het is dus een software probleem, ook dit is bekend bij de fabrikant en wordt hopelijk nog veranderd.

De tweede is dat het vrijwel onmogelijk is om van radiostation te veranderen tijdens het rijden. Dit is een uiterst specifiek probleem, maar uiteindelijk wel gewoon een probleem. Het systeem herorganiseert namelijk de gehele DAB+ lijst als er een nieuwe zender beschikbaar is of wanneer een oude verdwijnt. Dit betekent dat hij dat tijdens het rijden ongeveer drie miljard keer per seconde wil doen en dat resulteert in een onmogelijke taak. Scrollen in die lijst is niet meer mogelijk tot langer dan een paar tellen. Dan herorganiseert heel de bende weer en begin je weer bovenaan. Dit probleem is bekendgemaakt bij de fabrikant, dus misschien wordt dit nog gemaakt.

Uitrusting

De Subaru Solterra heeft alle veiligheidssystemen die men nodig heeft. Denk aan adaptieve cruise control, lane keep assist en allerlei andere snufjes die je op de meeste nieuwe auto’s vindt. Irritant genoeg heeft hij ook een bestuurdersmonitor die piept als je ook maar heel even naar een mooie boom kijkt. Dit is heel vervelend maar kan gelukkig uit. Een interessante functie is de automatische stand van de climate control. Hierbij wordt automatisch de stoelverwarming en stuurverwarming aangezet bij een hoge verwarmingstemperatuur. Dit kan uiteraard ook uit.

Ook zit er een leuke sneeuwfunctie op, die je overigens ook in de modder kan gebruiken. Je zal het maar nodig hebben. En de AWD versies (oftewel alle versies van de Solterra) hebben ook iets wat X-Mode heet. Dit is nog een extra offroad stand voor rijden door modder etc.

Conclusie rijtest Subaru Solterra

De Subaru Solterra is een erg gemakkelijke, ruime en fijne elektrische SUV van Subaru (en Toyota). Het interieur is heel erg geslaagd en ook nog eens superruim. Dit is enorm fijn. Ook is de range helemaal goed, niet super groot maar helemaal perfect voor dit soort auto. Helaas zijn twee dingetjes van het scherm een beetje jammer. De kwaliteit van de achteruitrijcamera is bij sommige versies door een softwareprobleem niet goed, daarnaast ververst de DAB+ lijst te snel waardoor je rijdend niet kan scrollen. Al met al is het een erg fijne en eenvoudige auto. Wij durven te zeggen dat dit zeker een van de beste auto’s is voor in de categorie ‘mijn eerste EV’ en we hopen dat hij Subaru weer een beetje op de Nederlandse kaart zet.

De Subaru Solterra is verkrijgbaar vanaf 56.395,- euro. Dat is bijna 10k meer dan de bZ4X. Ons testmodel was de basis Subaru Solterra met een aantal opties. Totaal kost hij ongeveer 58.000,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *