Laat ik beginnen dat ik met deze auto flink door mijn rug ben gegaan. Dat was niet de schuld van de auto, maar door een te grote kast die ik in mijn eentje wilde optillen uit de kofferbak. Erg bijzonder als je beseft dat de Suzuki Vitara slechts 4,19 meter is. Het gaf mij een vernieuwde blik op de hogere instap cross-over SUV en de ondersteuning die zij kunnen bieden. Maar in hoeverre weet de Vitara 1.5 Hybrid Style mij nog meer te helpen?
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Ruimte achterin | – Stuurgevoel te licht |
+ Goed geluidsysteem | – Verouderd dashboard |
+ Groot panoramadak | – Goedkope afwerking |
Wat is de Suzuki Vitara?
Om erachter te komen wat de Suzuki Vitara anno 2022 precies is, moeten we eerst even een paar jaar terug. In 1988 besloot Suzuki dat het tijd was voor een compacte lichte SUV, genaamd Escudo. Het model dat wij kennen als de Vitara wist zich slim te plaatsen tussen de vele SUV’s die op dat moment uitkwamen.
Sommige van jullie herkennen de naam Escudo wellicht nog van de eerste Gran Turismo spellen, waarin de monsterlijke Pikes Peak versie aanwezig is. In verloop van tijd begon de markt voor compacte SUV’s echter steeds kleiner te worden. De driedeurs SUV’s verdwenen van de markt en Suzuki besloot om de Vitara te veranderen naar een ander opkomende markt, de cross-over.
Onze testauto betreft dan ook de in 2015 geïntroduceerde vierde generatie Suzuki Vitara 1.5 Hybrid Style. In de opvallende two-tone kleurstelling Atlantic Turquoise en zwart is onze 102 pk sterke Mild-Hybrid automaat voor € 31.451,- beschikbaar. Het hybride systeem haalt de energie uit het afremmen van de auto en heeft daarom ook geen stekker. Wat de Vitara wel weer heeft is een trekhaak. Ondanks het geringe gewicht van slechts 1220 kg, kan de Vitara namelijk wel een geremde aanhanger tot 1200 kg meenemen.
Hoe rijdt het?
Gezien de Suzuki Vitara niet langer de compacte offroad-SUV is die het voorheen was, begeeft onze rijtest merendeels op verharde wegen. Suzuki, mijn rug dankt u. Dat gezegd hebbende, dit betekend niet dat de Vitara perse comfortabel is. Het sturen gaat vrij licht en dankzij het geringe gewicht stuurt de auto scherp bij lichte stuurbewegingen.
De zitting van de stoel lijkt hier ook op gevormd te zijn, maar de rugleuning helaas weer niet. Waar de bolsters op het zitvlak je goed op de plaats houden, is de zijwaartse steun voor de torso net te breed. Het resultaat is dat het bovenste gedeelte van het lichaam niet helemaal goed op de plaats gehouden wordt. Niet ideaal voor mensen met een slechte rug.
Het lage gewicht zorgt er wel weer voor dat de Vitara bijzonder zuinig is. Mede dankzij een 48 volt mild-hybrid systeem weet het 1.5 liter Dualjet benzinemotor 1 op 18,3 liter te rijden. Slechts 0,6 liter onder de fabrieksopgave. Ondanks dat er is gekozen voor gewichtsbesparing, is de auto op de snelweg nog steeds erg stil.
Zelfs bij een snelheid van 130 km/u is het geluid rondom niet meer aanwezig dan bij de concurrentie. Het zicht rondom is ook uitstekend. De spijlen rondom zijn erg dun en omdat de Vitara een extra ruit in de C-stijl heeft, vormt hier geen grote dode hoek.
Sterke punten
Praktisch gemak is een aspect waar de Suzuki Vitara vol mee zit. Dankzij het compacte formaat en het goede zicht naar buiten zal het overzicht altijd behouden blijven. Dat geldt ook voor obstakels boven de auto, want ons testvoertuig is voorzien van een elektrisch verstelbaar glazen panoramadak.
Dit zorgt voor een hoop licht in de cabine en dus ook een minder claustrofobisch gevoel. Niet dat de achterste passagiers hier snel last van krijgen, want zelf als twee mensen van 1,94 m achter elkaar zitten is er beenruimte genoeg. Geen wonder dat er zo’n grote kast in past. De bagageruimte van 375 liter is bijvoorbeeld slechts fractioneel minder dan de grotere DS4.
Het hele gezin kan daarnaast meezingen met hun favoriete nummers door middel van opvallend goede speakers. Eén van de vele upgrades die voor een relatief lage prijs van €203,64 al aan te vinken is. Mochten de strotten vervolgens toch wat droog aanvoelen, dan is er zowel voorin als achterin een flessenhouder voor volwaardige 1 liter flessen.
Zwakke punten
Op ergonomisch gebied is het duidelijk dat we niet te maken hebben met het meest moderne interieur. Het menu op het dashboard wordt bestuurd door twee langwerpige stokken die uit het instrumentencluster steken. De volumeknop bestaat uit een touchscreen naast de 7-inch multimediascherm dat lastig te besturen is. Daarnaast is er maar één oude USB aansluiting voorin, wat tegenwoordig niet meer genoeg is.
Gewichtsbesparing weet een hoop voordelen met zich mee te nemen, maar kwaliteitsgevoel is er niet een van. Vooral bij de deuren voelt het te licht en de deurhendels klinken blikkerig als je ze los laat tegen de deur.
Uitrusting
Ons testmodel betreft de top of the range Style versie, verkrijgbaar in zowel voorwiel- als optionele allgrip vierwielaandrijving. Uniek voor Style variant is onder andere keyless entry, elektrisch inklapbare spiegels en parkeersensoren voor en achter. Dit gaat uiteraard gepaard met een achteruitrijcamera dat op een 7-inch multimediasysteem extra zicht geeft. Verwarmde stoelen op Lo en High standen gaan gepaard met een automatische climate control voor de voorste passagiers.
Vrij uniek is Suzuki in de mogelijkheid om diverse onderdelen een andere kleur te geven. Op ons model is alleen de buiten carrosserie een opvallend gekleurde Atlantis Turquoise met een zwart dak. Echter, kunnen de stootlijst, sierlijst, achterkleplijst, motorkapornement, ventilatierooster, stuurornament, middenconsole en zelfs de pedalen een andere kleur krijgen.
De meest indrukwekkende optie die wel geselecteerd is, moet toch wel de sunroof zijn van €887,-. Dit zorgt niet alleen voor licht in de cabine, het dak kan namelijk ook een behoorlijk stuk open. Zo hebben de achterste passagiers er ook nog profijt van.
Conclusie Suzuki Vitara
De Suzuki Vitara 1.5 Hybrid Style laat inmiddels wel zijn leeftijd zien, desalniettemin is het nog steeds een interessante keuze. Het dashboard mag dan weliswaar achter lopen op de concurrentie, het pakket is nog steeds slim en opvallend ruim van binnen. Daarnaast zijn er genoeg manieren waarop je de Suzuki Vitara kan personaliseren, een aspect dat bij modernere auto’s steeds minder het geval is.
Ik kan helaas niet zeggen dat de Vitara het antwoord is tegen rugklachten. De zitpositie is goed en er is ook genoeg overzicht dankzij de derde zijruiten. Alleen de zijwaartse steun voor het bovenlichaam was mij net iets te ruim. Het is daarentegen wel een voertuig dat je goed weet te verzorgen en het enige dat je echt mist zijn de laatste multimedia mogelijkheden.
Dat ik vervolgens door me rug ga omdat ik een grote kast in een kleine Crossover-SUV kon vervoeren, spreekt alleen maar in zijn voordeel.