Toyota Aygo X in het bos

Als ik Toyota zeg, wat is dan het eerste dat bij je te binnen schiet? Wellicht denk je aan betrouwbaarheid, of misschien wel aan hybride-aandrijving. Wat waarschijnlijk niet als eerste te binnen schiet is innovativiteit. Toch is dat waarschijnlijk hetgeen waar Toyota het beste in is. De Prius, iQ, GT86 en Mirai zijn slechts enkele modellen waarmee Toyota de conventionele gedachten van een segment wist op te schudden. Nu probeert Toyota wederom te innoveren met de Aygo X. Weten ze hiermee het A-segment toekomstbestendig te maken?

Sterke puntenZwakke punten
+ Rijk uitgerust– Grote blinde hoek
+ Zuinig– Krappe tweede rij
+ Comfortabele voorstoelen– Klapramen achterin
Toyota Aygo X
Toyota Aygo X

Wat is de Toyota Aygo X?

Allereerst, als je de Toyota Aygo X uitspreekt als ‘iks’ of ’tien’, dan doe je dat fout. Volgens Toyota zeg je het namelijk als Aygo cross. Waarom heet de Yaris Cross dan zo en de Aygo X niet? Dat komt volgens de marketing afdeling omdat de Aygo altijd al iets heeft gehad met de X vorm. Bovendien is het wat speelser voor een kleinere auto en dus wordt het hier de Aygo X. Nu we dat uit de weg hebben, kunnen wij eens goed gaan kijken naar de nieuwe A-segmenter.

Aygo X Limited
Aygo X Limited

Toyota heeft als doel gesteld dat de nieuwe Aygo op geen enkele manier schattig of klein uit mag zien. Dat is ze aardig gelukt, het model heeft scherpe hoeken, kunststof bescherming aan de onderkant en in dit geval een three-tone afwerking. Wij rijden namelijk in de Limited versie die de kleur Cardamon groen draagt in combinatie met een zwarte achterklep en oranje accenten. Een opvallend geheel dat samen met het cabriodak en een handgeschakelde versnellingsbak een prijs van €24.845,- heeft. Daarvoor krijg je flink wat meer auto dan voorheen, want de Aygo X is maar liefst 23,5 cm langer en 13,5 cm breder geworden ten opzichte van de vorige generatie.

Op motorisch gebied doet de Aygo X het met een een 1,0 liter motorblok dat 72 pk produceert. In combinatie met onze handgeschakelde versnellingsbak moet dit een verbruik van 4,9 liter per 100 km opleveren volgens WLTP. Voor de optionele CVT versnellingsbak ligt dit getal op 5,0 liter.

Hoe rijdt het?

Ondanks de flinke groeispurt van Toyota’s kleintje, blijft het gewicht wel lekker laag. Met slechts 930 kg is de basis van de Aygo X daarom al veelbelovend. Want als je minder mee hoeft te nemen, dan hoeft de rest ook niet zo groot te zijn. Daarom volstaat de 72 pk van de benzinemotor om redelijk met het verkeer mee te kunnen rijden. Het trekvermogen van het blok had wat ons betreft net iets sterker gemogen, maar het voldoet voor de meeste situaties. Om een laag benzineverbruik te garanderen is er in dit geval dus geen hybride-aandrijving nodig, dat scheelt weer in gewicht. Combineer dat met een klein motorblok en dan heb je als resultaat een zeer zuinige auto. Wij kwamen zelfs op een gemiddelde van 4,6 liter per 100 km, lager dan het WLTP dus.

De pret gaat echter nog verder dan alleen lage reiskosten. Als je al fluitend de benzinestations voorbij bent gereden, merk je dat er dankzij de vergrote spoorbreedte een ander soort glimlach ontstaat. Niet een van tevredenheid, maar een van plezier. Grijp de de ergonomisch perfecte pook en schakel een paar versnellingen naar terug en de Aygo X laat zijn andere kant zien. Een hot-hatch is het niet te noemen, maar dankzij de korte slagen van de versnellingsbak, de prettige pook en toegenomen spoorbreedte, weet de Aygo X weldegelijk wat rijplezier is.

Prettig pookje
Prettig pookje

Door de bochten blijft de carrosserie netjes vlak en dankzij het lage gewicht stuurt de Aygo lekker scherp door de bochten. Omdat het motorblok slechts 72 pk produceert, is het de kunst om zoveel mogelijk snelheid vast te houden in de bochten. En laat dat nou vaak het recept zijn voor veel rijplezier.

Sterke punten

Vanaf het moment dat je de Aygo X ziet, merk je dat er goed is nagedacht over de vraag: hoe moet een A-segment auto er tegenwoordig uitzien? Volgens Toyota is slechts vijf procent van de ritten met meer dan twee personen, en dus is de toegenomen lengte vooral verwerkt bij de voorste passagiers en de kofferbakruimte. Zo kan iemand van mijn lengte (1,94m) een prima houding vinden achter het stuur. De kofferbakruimte is ondertussen gegroeid van 168 liter naar 231 liter.

Neerklapbare achterbank Aygo X
Neerklapbare achterbank

Het interieur zit eveneens goed in elkaar, een prima voorbeeld van slimme ergonomische oplossingen op een klein budget. Alle knoppen zijn makkelijk binnen handbereik, de versnellingspook is precies de juiste vorm en het instrumentencluster is overzichtelijk. Voor de bestuurder zit slechts een snelheidsmeter in het midden, een toerenteller links en de benzinemeter rechts. Voor meer rij-informatie is er een klein digitaal infoscherm onder de snelheidsmeter dat met een knop op het stuur te bedienen is.

Interieur Toyota Aygo X
Ergonomisch goed

Qua materiaalgebruik is er eveneens goed nagedacht over de mogelijkheid om geld te besparen. Zo is er veel gebruik gemaakt van hard plastic, maar zijn daar wel mooie organische vormen van gemaakt. Het metaal van de carrosserie loopt ook aan de binnenkant door op de deuren. Vaak is dit bedekt omdat het goedkoop oogt, maar in dit geval is het een design aspect dat het geheel complimenteert. In combinatie met enkele oranje accenten is de binnenkant daarbij net zo vrolijk als de buitenkant. Als je vervolgens ook nog het stoffen dak elektrisch naar achteren schuift, dan is het binnenin een zeer prettige plek om te zitten.

Cabriodak Toyota Aygo X
Cabriodak

Zwakke punten

Helaas is de ergonomie voor de achterste passagiers een stuk minder prettig. Je merkt eigenlijk pas dat de Aygo X een compacte auto is wanneer je achterin gaat zitten. Een compliment voor een A-segmenter, maar echt veel koop je daar niet mee op de achterbank. De vorm van de achterdeur is onhandig, de beenruimte is beperkt en de achterste ramen kunnen alleen uitgeklapt worden. Als het cabriodak volledig open is dan ebt het gevoel van claustrofobie nog enigszins weg, maar een prettige plek om te zitten wordt het niet.

Weinig ruimte achterin
Weinig ruimte

Vanwege de bijzondere constructie van de achterste portieren, is het raam een soort aflopende driehoek geworden. Een leuk design aspect, maar het zorgt ook voor een flinke blinde hoek over je schouder. En laat Blind Spot Monitoring nou een van de weinige systemen zijn die er niet op zit.

Uitrusting

Toyota heeft veiligheid erg hoog staan en dus zit het basismodel van €16.650,- al vol met veiligheidssystemen. Lane Departure Alert, Pre-Collision System, Adaptive Cruise Control en verkeersbordenherkenning is standaard al inbegrepen. Ons testmodel is tevens voorzien van een 9 inch multimediascherm, een uitstekende JBL speakersysteem en Wireless phone charging. Veel van deze aspecten zijn ook al te vinden op het uitrustingsniveau onder de Limited.

Wat uniek is voor ons testmodel is de Cardamon green kleur in combinatie met de oranje accenten in het interieur en op de 18-inch velgen. Ook parkeersensoren zijn standaard inbegrepen op de Limited, net zoals stoelverwarming voor. De belangrijkste en tevens duurste optie is toch wel het stoffendak.

Voor €995,- installeert Toyota wat zij noemen: een cabriodak. Eigenlijk is het meer een stoffen schuifdak dat een behoorlijk stuk naar achter schuift. Het gevoel is daarbij te vergelijken met de tweede stand van de Fiat 500(E) cabrio. Het dak kan bij snelweg snelheden gewoon elektrisch gesloten worden, ideaal voor de Nederlandse zomer dus. Echter moet de knop wel vastgehouden worden om het dak geheel te sluiten. Een oplossing door twee keer de knop in te drukken had hierbij handiger geweest.

 Cardamon groen Toyota Aygo X
Cardamon groen

Conclusie Toyota Aygo X

De Toyota Aygo X weet met zijn stoere uiterlijk en slimme ergonomie een hoop charme in het A-segment te stoppen. Tegelijkertijd is het ongetwijfeld een product van zijn tijd. Toyota weet met simpele basisprincipes een zeer efficiënt en karaktervol product te maken, maar het voelt niet zozeer als de toekomst als meer een mooie afsluiter van het A-segment zoals wij hem kennen. 

Met de verbanning van ICE motoren in Europa voor 2035, is de kans groot dat een lichtgewicht benzine-aangedreven hatchback tot het verleden tijd hoort. Dat betekent echter niet dat de Aygo X al verouderd is voordat die echt op stoom is gekomen. Het ontwerp is met zijn cross-over elementen en hoekige styling precies goed. Van binnen is het een slim doordachte auto en het verbruik is met 4,6 km per 100 liter ook nog eens zeer zuinig. Daarbovenop krijgt de Aygo X ook nog eens 10 jaar garantie tot 200.000 km mee. 

Zie de Toyota Aygo X daarom vooral als een accumulatie van alles wat een goede kleine benzineauto hoort te zijn. Een karaktervol, slim, efficiënt en bovenal goedkope manier om in een nieuwe auto te kunnen rondrijden.

Toyota Aygo X Cardamon groen Limited
Toyota Aygo X Cardamon groen Limited
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *