De Toyota Supra is een model met een rijke geschiedenis, dat teruggaat naar de jaren ’60. De laatste generatie (A80) volgde in 1993 en daarna was het stil. Uit onverwachte hoek, inmiddels 27 jaar later, is daar alsnog een geheel nieuwe Supra (met nog altijd een heerlijke 3,0-liter zes-in-lijn). Hoe rijdt Toyota’s nieuwe paradepaardje? Dat zochten wij uit!
Toyota GR Supra: het exterieur
Zodra wij de sleutels van Toyota Nederland overhandigd krijgen, kan het genieten beginnen. Onze verwachtingen van de GR Supra zijn hoog, omdat deze sportauto in samenwerking met het gerenommeerde BMW is ontwikkeld. Op technisch vlak komt hij exact overeen met de topuitvoering van de BMW Z4 (de M40i), maar qua exterieurdesign is daar absoluut geen sprake van. De GR Supra heeft een zeer exotisch ontwerp dat allesbehalve overeenkomt met zijn Duitse broer.
Tijdens het testweekend ontvingen wij een hoop duimen, alsmede veel draaiende gezichten. Het design kent veel rondingen, (neppe) koelgleuven en vouwen, maar desondanks heeft de GR Supra een gebalanceerd exterieurontwerp. Veel exterieurelementen zijn overgenomen van de prachtige FT-1 Concept, die Toyota presenteerde op de Detroit Motor Show in 2014.
Iedere GR Supra staat op gesmede 19 inch lichtmetalen wielen. Qua design zijn de velgen een mooie aanvulling op het exterieurgeheel: 5-spaaks met een zwart/zilver kleurencombinatie. Andere eyecatchers zijn de dubbele bobbel in het dak (een verwijzing naar de 2000 GT), rode remklauwen en het op de Formule 1 geïnspireerde mistachterlicht.
Toyota GR Supra: het interieur
De samenwerking tussen BMW en Toyota houdt niet op bij alleen de onderhuidse techniek. Ook het interieur kent veel Duitse invloeden. Zo komen de versnellingspook en het infotainmentdisplay uit het onderdelenmagazijn van BMW. Dit geldt eveneens voor de menustructuur van het infotainmentsysteem, alsmede de knoppen op het dashboard en stuurwiel. Voor de liefhebbers is het misschien even slikken, maar zonder deze samenwerking was de Toyota GR Supra er nooit geweest.
Het materiaalgebruik en de afwerking is van hoog niveau, al horen we op klinkerwegen her en der een interieurrammeltje. De volledig lederen sportstoelen zitten uit de kunst en zijn uitstekend elektrisch verstelbaar (inclusief geheugenfunctie). Na het kiezen van de juiste zitpositie en de hoogte verstellen van het stuurwiel, voel je je één met de auto. De GR Supra geeft een écht sportwagengevoel, al kan het interieur voor sommigen benauwd aanvoelen. Dit komt door de brede middenconsole, die de bestuurder en bijrijder als een soort muur van elkaar scheidt.
Het infotainmentsysteem is zoals gezegd afkomstig van BMW. Dit prettige systeem kent een overzichtelijk menu en laat zich eenvoudig bedienen. De door ons geteste Toyota GR Supra (€ 86.495,-), is overigens voorzien van een premium JBL-audiosysteem met 12 luidsprekers. De geluidskwaliteit is prima, maar veel liever horen wij de smeuïge zes-in-lijn herrie maken van plezier!
Toyota GR Supra: het rijden
We kunnen er kort over zijn: de Toyota GR Supra is waar genot om in te rijden! Onder de motorkap huist een 340 pk sterke 3,0-liter zes-in-lijn motor, die een maximumkoppel kent van 500 Nm. Hij rijdt als een volbloed sportwagen en dat is ook aan de prestatiecijfers terug te zien. De acceleratie van 0-100 km/h duurt slechts 4,3 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.
Een volbloed sportwagen is niet alleen in staat om hoge snelheden te bereiken, maar ook om race-achtige remprestaties te leveren. Daarvoor is het high-performance Brembo-remsysteem verantwoordelijk. Schakelen gebeurt via de bekende 8-traps automaat, die sneller reageert wanneer de Sport-modus is ingeschakeld. Desondanks is de reactiesnelheid van de automatische transmissie af en toe aan de lage kant.
Over de Sport-stand gesproken: de GR Supra rijdt beduidend sportiever wanneer deze rij-instelling is gekozen. Dit is overigens de enige éxtra rijmodus die de bestuurder kan selecteren. In totaal zijn er dus twee smaken: ‘Normal’ en ‘Sport’. In de normale stand is de Toyota een fijne cruiser voor lange afstanden, terwijl de sportmodus voor een sportieve rijbeleving zorgt. De motor reageert feller op het gaspedaal, het stuurgedrag wordt directer en uit de dubbele uitlaatpijp klinkt een pure zescilinder sound. Wat wil een Supra-liefhebber nog meer?
Toyota GR Supra: de conclusie
Je hebt haters en liefhebbers van de Toyota GR Supra. Sommigen vinden het geen échte Supra, omdat er BMW-techniek in schuilt. De ander complimenteert Toyota voor de uitdaging die zij zijn aangegaan met de lancering van de GR Supra. En tot die laatste groep horen wij! Zonder BMW was er wellicht nooit een nieuwe Supra geweest.
Vanbuiten is de auto een ware eyecatcher met een zeer opvallend design. Het interieur is uitstekend afgewerkt met mooie materialen en heerlijk zittende sportstoelen. Enige opmerkingen zijn een hoorbaar interieurrammeltje op klinkerwegen en het lichte benauwde gevoel, doordat de brede middenconsole veel ruimte inneemt. De zes-in-lijn motor is werkelijk subliem en levert continu kracht over het hele toerengebied. Kortom, een auto die het karakter heeft van een comfortabele cruiser én een pure sportwagen.